معرفی دانشگاه علوم پزشکی ایلام

آشنایی با دانشگاه علوم پزشکی ایلام ....

معرفی دانشگاه علوم پزشکی ایلام

دانشگاه علوم پزشکی ایلام    

باتصویب قانون تاسیس دانشگاههای علوم پزشکی در سال1365،سازمان بهداری استان ایلام در سال1369با راه اندازی دانشکده پرستاری وجذب19دانشجو و2نفرهیات علمی شروع به فعالیت کرد ودرسال1374بااضافه شدن دانشکده پزشکی ودو آموزشکده بهداشت وپیراپزشکی تحت عنوان دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی به فعالیت خود ادامه داد.هم اکنون این دانشگاه با داشتن 7معاونت-5دانشکده ویک آموزشکده بهداشت دهان ودندان-9بیمارستان دولتی و2بیمارستان خصوصی وجذب 1687دانشجو درمقاطع مختلف و24رشته تحصیلی (کاردانی-کارشناسی-کارشناسی ارشد-دکتری پزشکی وphD by research) و 95عضو هیات علمی مشغول فعالیت می باشد.درحوزه بهداشتی ودرمانی این دانشگاه هم اکنون با داشتن197خانه بهداشت و29مرکزبهداشتی ودرمانی روستایی و33مرکزبهداشتی ودرمانی شهری و39پایگاه بهداشت شهری به مردم استان ایلام خدمت ارائه می دهد.

اهداف

اهداف راهبردی

  •  ارتقای کمی و کیفی منابع انسانی،مالی وفیزیکی مرتبط با آموزش

  • ارتباط موثر بادانشگاههای علوم پزشکی کشور عراق وبحث جذب توریست درمانی

  • تجهیز بیمارستان قلب شهرستان مهران جهت جذب توریست درمانی وارائه خدمت به زائران عتبات عالیات

  • ایجاد رشته های تحصیلی جدیدمورد نیازو توسعه تحصیلات تکمیلی

  • توسعه پژوهش های بنیادی و کاربردی مبتنی بر نیاز جامعه

  • توسعه ارتباط موثر با مراکز علمی و پزوهشی داخلی و خارجی

  • بهبود ارتباط ،تعامل و هماهنگی حوزه های آموزشی و پژوهشی با حوزه های اجرایی و ارایه خدمات سلامت

  • ارتقای کیفیت مراقبت های بالینی در مراکز آموزشی درمانی

اهداف راهبردی معاونت تحقیقات و فناوری

  • توسعه امکانات پژوهش در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی

  • توسعه و ارتقاء پژوهش های بنیادی و کاربردی در راستای نیازهای کشور

  • توسعه ارتباط های پژوهش بین حوزه پایه و بالین

  • اجرای برنامه های وزارت بهداشت در حوزه HSRجهت ارتقاء شاخص های بهداشتی درمانی

بخش­ها

معاونت­ها شامل :

  • معاونت درمان

  • معاونت بهداشتی

  • معاونت غذا ودارو

  • معاونت توسعه مدیریت ومنابع

  • معاونت آموزش

  • معاونت تحقیقات وفناوری

  • معاونت دانشجویی وفرهنگی

دانشکده­ها

  • دانشکده پزشکی

  • دانشکده دندانپزشکی

  • دانشکده پرستاری ومامایی

  • دانشکده بهداشت

  • دانشکده پیرا پزشکی

مراکز تحقیقاتی:

  • مرکز تحقیقات آسیبهای روانی واجتماعی

  •  مرکزتحقیقات میکروب شناسی

مراکز آموزشی درمانی

  • مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره)شهرایلام

  • مرکز آموزشی درمانی شهیدمصطفی خمینی شهر ایلام

  • مرکز آموزشی درمانی طالقانی شهرایلام

بیمارستانها

  • بیمارستان امام حسین(ع)مهران

  • بیمارستان امام رضا(ع)ایوان

  • بیمارستان ولی عصر(ع)دره شهر

  • بیمارستان رسول اکرم(ص)آبدانان

  • بیمارستان امام علی(ع)شیروان وچرداول

  • بیمارستان شهدای دهلران

  • بیمارستان قائم(ع)ایلام

  • بیمارستان کوثر ایلام

بخش های حوزه معاونت تحقیقات و فناوری

  • واحد طرح های تحقیقاتی

  • واحد انتشارات و مجلات علمی

  • واحد فناوری اطلاعات

  • واحد علم سنجی

  • واحد کتابخانه مرکزی

  • واحد ابداعات و اختراعات

  • واحد کارگاهها ، کنگره ها و سمینارها

  • واحد کمیته تحقیقات دانشجویی

توانمندی­ها

توانمندی های معاونت تحقیقات وفناوری

  • ارایه الگوی عملی در خصوص ادغام عملکردی نظام آموزشی و نظام ارایه خدمات از طریق انجام یک پروژه تحقیقاتی.

  • گسترش طرح های تحقیقاتی با موضوعات ارتقای کیفیت آموزش

  • گسترش طرح های تحقیقاتی HSR

  • انجام پژوهش های کاربردی در زمینه مدیریت و رفتار سازمانی

  • ارتقای نظام توانمند سازی اعضای هیئت علمی

  • وجود کمیته توانمند سازی در معاونت تحقیقات و وجود کمیته تحقیقات دانشجویی فعال و   علاقه­مند

  • گسترش طرح های تحقیقاتی پژوهش در آموزش

  • گسترش فعالیتهای پژوهشی در مراکز تحقیقاتی مصوب دانشگاه

پیام معاونت پژوهش

نوع و سطح فعالیتهای پژوهشی یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می شود. موفقیت در تمام فعالیتهای مربوط به توسعه پزشکی صنایع، کشاورزی ، خدمات و غیره  به نحوی به گسترش فعالیتهای پژوهشی بستگی دارد. در واقع پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمارمی آید. اگر پژوهشی صورت نگیرد دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد شد. همه آنچه که به عنوان پیشرفت علوم در اعصار مختلف تاریخ می شناسیم حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته اند و ذهن پرسشگران همواره محرکی برای فعالیتهای پژوهشی آنان بوده است.

مراجع:

سایت دانشگاه http://www.medilam.ac.ir

Menu