برنامه تلویزیونی فرصت برابر
پاسخ کاظم قلمچی به سوالات دانشآموزان
12 آذر 93
سوال: در آزمون بعد که مرور مباحث پیش را داریم، برای مرور بهترین روش چیست؟ آزمون قبلی که مرور مباحث پایه بود من از سوالات کلاسور ارزیابی استفاده کردم و برخی مطالعات ناقصم را کامل کردم اما کافی نبود. اسرا مرادی تراز 5700
گاهی در یک قدمی قله ناامید میشویم. این کار یکی از کارهای درست است و ادامه دهید و ناامید نشوید. کتاب خودآموزی و یادداشتهایی را که برداشتهاید را مرور کنید و سعی کنید یادگیری ناقص خود را به کامل تبدیل کنید و اینطور نیست که به نتیجه نرسیدهاید بلکه شما اغراق میکنید و بخشی از موفقیت صورت گرفته است. باید کاری را که درست است را ادامه دهید. آن جائی که اشتباه کردهاید را دوباره مرور کنید، تستهای نشاندار خودتان را کار کنید و هرجا یادگیری ناقص داشتهاید را به کامل تبدیل کنید و یا مطلبی را که مهم تشخیص دادهاید مرور کنید. اگر به نتیجه دلخواه نرسیدید نیز نگران نباشید چون در یک ایستگاه جبرانی دیگر روی این مباحث کار میکنیم. زود ناامید نشوید و برنگردید و کار اشتباه نکنید. کار شما درست است و ادامه دهید.
سوال: من فارغ التحصیل رشته تجربی هستم روزانه هشت ساعت درس میخوانم و ممکن است برخی از روزها ساعت درس خواندنم کمتر هم بشود به برنامه آزمون نمیرسم به نظر شما باید سرعت درس خواندنم را افزایش دهم یا ساعت مطالعهام را؟ زهرا علیزاده استان فارس
شما میتوانید ساعت مطالعهتان را با توجه به اینکه فارغ التحصیل هستید تا 10 یا 11 ساعت هم افزایش دهید. اما بیش از آن افراط است و دچار بازده نزولی میشوید. اما به فکر افزایش سرعت نباشید چون نتیجه را بدتر میکند. دقت ارجحیت دارد به سرعت و عمیق تر و دقیقتر باید یاد بگیرید و مطالب را بفهمید. عجله و شتاب به شما کمک نمیکند. برای افزایش سرعت توصیه میکنم مهارت های مدیریت زمان را اجرا کنید.
سوال: من یک نوعی بیدقتی خاص دارم اینکه سر جلسه تو روند حل تست یا روند فکر کردن تو تست نصفه فکر میکنم. مخصوصا در درس زیست. اما در منزل که سوالات را کار میکنم میتوانم آنها را درست جواب دهم برای اینکه از این نوع بیدقتیها واکسینه شوم هم جلوی سوال غلطم به صورت بزرگ نوع بیدقتیام را مینویسم اما تا کنون فایده نداشته است. ترازم از 6700 به 6980 رسیده است و غالبا 20 غلط دارم.
شما یکی از ویژگیهایی که دارید و در نوشتههای شما هم دیده میشوید ذهن فعالی دارید و مطالب به صورت همزمان به ذهن شما خطور می کند. شما باید محور اصلی را تشخیص دهید مهم را از غیر مهم تشخیص دهید. اما اینکه وضعیت خودتان را تشخیص دادهاید کار درستی است و به شما کمک میکند توصیه ما به شما این است که اصلی را از فرعی جدا کنید.
دانشآموزانی که سوالها را به برنامه فرصت برابر میفرستند خودآگاهی خوبی دارند و راهحلها را پیشنهاد میکنند اگر در کنار خودآگاهی زحمت هم بکشند بدون تردید موفق خواهند شد.
تهیه و تنظیم
ناهید منجمی