* فعاليتهاي حوزه روانشناسان عبارتند از: روانشناسان محقق، روانشناس باليني، روانشناس تربيتي، روانشناس صنعتي، روانشناس جنايي، روانشناس تحولي، روانشناس اجتماعي، روانشناس آموزشگاهي و پرورشي
* روانشناسي از سال 1879ميلادي بعنوان يك علم تجربي شناخته شد و به اين پرسش كه «انسان چگونه رفتار ميكند؟» پاسخ ميدهد.
* اولين هدف روانشناسي علمي، توصيف پديدهاي رفتاري و روانشناختي است.
* هدف اصلي و بنيادي فعاليت علمي رسيدن به توصيفي آزمونپذير و تجربي از حوادث و رويدادهاست.
* يكي از چالشهاي مهم روانشناسي، موضوع مورد مطالعه آن یعنی «انسان» است.
* انسان به دليل پيچيدگي و خيلي از ملاحظات انساني و اخلاقي به سادگي ساير پديدهها نميتواند مورد مطالعه علمي يا روشهاي دقيق و منظم و كنترل شده قرار گيرد.
*آنچه روانشناسي علمي را از روانشناسي غيرعلمي مشخص ميسازد، همان ويژگي علمي بودن است. شباهت آن دو نيز داشتن مرزهاي مشتركي است.
* موضوع روانشناسي: مطالعه رفتار و فرآيندهاي رواني ميباشد.
* منظور از رفتار: كليه حركات و اعمال و رفتارهاي قابل مشاهده مستقيم و غير مستقيم است.
* منظور از فرآيندهاي رواني در تعريف روانشناسي علمي: كليه اعمال رواني از قبيل احساس، ادراك، تفكر، يادگيري، حافظه، انگيزش، زبان، هيجان و شخصيت ميباشد.
* ادعاهاي مطرح شده در روانشناسي زماني علمي خواهند بود، كه از طريق تجربه اثبات شده باشند.
* ويژگي فرضيههاي علمي تجربهپذير بودن است.
* فعاليت علمي، رسيدن به توصيفي آزمونپذير و تجربي از حوادث و رويدادهاست.
* از مزاياي اصلي روش آزمايشي تكرارپذير بودن آن ميباشد.
* پيشبيني علمي، زماني تحقق مييابد كه توصيفي تجربي از پديده مورد نظر انجام شده باشد.
* تحقيق و نظريه از طريق فرآيند استقراء و قياس شكل ميگيرند. هر كدام باعث برانگيختن ديگري ميشود.
* مهمترين اصل روش آزمايشي كه بايد به آن توجه شود، كنترل متغير مستقل است و متغیرهای دیگر را باید کنترل (ثابت) نگهداشت.
* عمل رفتاري قابل مشاهده است- بسياري از رفتارهاي ما مثل انديشيدن، تجسم كردن و درد كشيدن آشكار و از بيرون قابل مشاهده نيستند. پس رفتار با عمل برابر نيست.
* رويكرد روانكاوي در تبيين تحول انسان به نقش تعامل غرايز ذاتي و تجارب اوليه دوران كودكي تأكيد ميكند- پيش فرض دیگر در نظريه روانكاوي، تأکید روی نيروهاي ناخودآگاه است كه موجب برانگيخته شدن رفتار ميشود- در اين رويكرد، احساسات و افكار بهطور غيرمستقيم و خارج از حيطه آگاهي فرد عمل مينمايند.
* رويكرد رفتاري: تمام رفتارهاي ما اكتسابي است. هنگامي كه به دنيا ميآييم شبيه يك جعبه توخالي و لوح سفيد هستیم. تجربه و تعامل با محيط، همان چيزي است كه ما را ميسازد. در رويكرد رفتاري، صرفاً روي رفتار قابل مشاهده تأكيد ميشود و به ريشه رفتار توجه خاصي ندارد.
* شيوه رفتار درماني در درمان اختلالات رواني، از طريق كاربرد اصول يادگيري، درصدد حذف رفتار نامناسب است.
* رويكرد شناختي بر اهميت فرآيندهاي ميانجيگر (مانند درك و تفكر) كه بين يك محرك و پاسخ رخ ميدهد، تأكيد ميكند و به فرآيندهاي ذهني (شناختها) اهميت ميدهد.
*رويكرد انسانگرایی بين دو رويكرد كه يكي انسان را تحت تأثير محيط ميدانست و ديگري به عوامل غريزي و ناهشيار تأكيد داشت، قرار گرفت. (بين رويكردهای رفتاري و روانكاوي) مازلو اين رويكرد را نيروي سوم در روانشناسي نامگذاري كرد.
* رویکرد روانکاوی به نیروی اول، رویکرد رفتارگرایی به نیروی دوم و رویکرد انسانگرایی به نیروی سوم در روانشناسی معروف است.
* مهمترين درك ما از نظريه فرويد، كشف پديده ناخودآگاه است. نظريه فرويد به شدت جبرگراست. زيرا ميگويد: رفتار كودك به وسيله نيروهاي ذاتي تعيين شدهاند و رفتار بزرگسالي نيز به وسيله تجارب دوران كودكي شكل ميگيرد.
* چون هیچ کدام از رویکردها به تنهایی برای توصیف و تبیین رفتار کارآیی لازم را ندارند، به همین دلیل از انواع رویکردها استفاده میشود.
* روشهاي تحقيق در روانشناسي علمي عبارتند از: روش آزمايشي- مطالعات همبستگي- مشاهده طبيعي
*آندرسون مطالعهاي در مورد رفتار انسان انجام داده است و در خصوص ميزان فاصله گرفتن كودك از مادر اندازهگيري كرد و مشاهده كرد كه كودكان زير سه سال بيش از 6 الي 7 متر از مادر دور نميشوند.
* تحقيق در روانشناسي كلاً يك امر آكادميك است.
* بسیاری از روانشناسان محقق هستند، نه درمانگر.
* قسمت چپ مغز (مرکز یادگیری و تفکر کلامی ) و قسمت راست مغز (مرکز یادگیری وتفکر فضایی) است.
* مدرک کارشناسی روانشناسی میتواند راه دسترسی شما به انواع مشاغل را هموار کند.
* قانون سازمان روانشناسی و مشاوره کشور در سال 1381 به تصویب رسید.
* از طريق قياس ميتوانيم فرضيههاي قابل آزمايش را از نظريه به دست آوريم.
