رئيس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي به جزئيات کتابهاي ششم ابتدايي پرداخت و گفت: تعداد مولفان کتاب درسي حداقل 15 و حداکثر 25 نفر هستند، البته يکي دو کتاب تک مؤلفي هستند.
به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، دروس پايه ششم ابتدايي شامل قرآن (3 ساعت)، تعليمات ديني و اخلاق (2 ساعت)، زبان و ادبيات فارسي (5 ساعت)، مطالعات اجتماعي و آداب زندگي (3ساعت)، رياضيات (4 ساعت)، علوم تجربي (2 ساعت)، هنر (2 ساعت)، سلامت و تربيتبدني (2 ساعت)، تفکر و پژوهش (يک ساعت) و کار و فناوري (يک ساعت) است.
به طور کلي 25 ساعت براي دانشآموزان ششم ابتدايي در هفته در نظر گرفته شده است که يک ساعت از درس قرآن به صورت تجميعي براي تقويت روخواني و روانخواني و انس با قرآن اختصاص مييابد همچنين مجموع ساعات درسي سالانه دوره ابتدايي شامل 850 ساعت است.

تکميل، تعميق و تثبيت اهداف مصوب دوره ابتدايي متناسب با سند تحول بنيادين آموزش و پرورش همسو با برنامه درسي ملي، تربيت همه جانبه دانشآموزان در راستاي دستيابي به مراتبي از حيات طيبه متناسب با موقعيتها و نيازهاي جديد و پاسخ به اقتضائات آن و کسب آداب و مهارتهاي ضروري براي ورود به دوره تحصيلي بعدي از اهداف کلي پايه ششم است.
تربيت عقلاني و تقويت تفکر و تعقل، تعميق باور به ارزشمندي نهاد خانواده، وطن، فرهنگ و هويت اسلامي ـ ايراني و ارج نهادن به ميراث فرهنگي، قانون، صداقت و پاکي، تقويت باور به هدفمندي خلقت، آيه بودن آن، ارزشمندي مخلوقات و زيباييهاي جهان آفرينش، آشنايي با آداب و مهارتهاي زندگي از اهداف برنامههاي درسي پايه ششم ابتدايي است.

حجتالاسلام محيالدين بهرام محمديان، معاون وزير آموزش و پرورش در گفتوگو با فارس درباره مولفان کتب ششم ابتدايي گفت: مؤلفان عمدتاً گروههاي کارشناسي سازمان پژوهش بودند، البته از اساتيد و معلمان برجسته بيروني هم دعوت کرديم، ولي محور مؤلفان کتابهاي درسي، گروههاي تأليف سازمان پژوهش هستند.
وي ادامه داد: تعداد مولفان کتاب درسي حداقل 15 و حداکثر 25 نفر هستند، البته يکي دو کتاب تک مؤلفي هستند، اما عمده کتابها چند مؤلفي هستند.

حجتالاسلام محمديان اضافه کرد: به عنوان مثال کتاب مطالعات اجتماعي ششم ابتدايي نوشته ناهيد فلاحيان است، البته وي مشاورههايي داشته است.
معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش به رويکرد کتب ششم ابتدايي اشاره کرد و گفت: رويکرد برنامه درسي ملي، شکوفايي فطرت است که شکوفايي فطرت را در 5 عنصر تفکر، ايمان، علم، عمل و اخلاق خلاصه کرديم.

وي ادامه داد: چهار عرصه ارتباطي با «خدا»، با «خلق»، با «خلقت» و با «خود» و 11 حوزه يادگيري تعريف شد که همه برنامهها متناسب و متوازن با اين 5 عنصر در 4 عرصه پرداخته شده است.

درس 3، کتاب مطالعات اجتماعي

حجتالاسلام محمديان با بيان اينکه موارد ذکر شده با هم رابطه تلفيقي دارند، اظهار داشت: بگذاريد مثالي بزنم، در کتاب درسي دانشآموزان با خواندن درسي مانند علوم نسبت به آفرينش فکر ميکنند و يقيناً بحث خداشناسي و خداباوري در آنها تقويت ميشود.
وي ادامه داد: در کتابي مانند هديه آسماني، رويکرد شکوفايي فطرت است و سياست ما توجه به هويت ايراني، هويت اسلامي و هويت انقلابي است.
معاون وزير آموزش و پرورش به نحوه آموزشها اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در بحث محصولات کشاورزي به دانشآموز درباره محصولات و چگونگي استفاده ها و صرفه جويي آنها اشاره کرديم در حقيقت ورود آمورشي در اين زمينه داريم.
وي ادامه داد: در بحث انرژي هسته اي نيز درباره انواع انرژيها صحبت شده و سپس به فعاليتهاي کشورمان در اين زمينه اشاره شده است.

رئيس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي با بيان اينکه کتابهاي پايه دوم و ششم ابتدايي که امسال جديدالتأليف است بر روي سايتهاي «رشد»، «دفتر تأليف کتب درسي» و «دفتر چاپ و توزيع کتب درسي» قرار دارد، اظهار داشت: هر کسي که کتابها را در دسترس دارد، ميتواند بخواند و اظهارنظر کند و ما نيز استقبال ميکنيم
وي ادامه داد: توصيه من اين است که وقتي وارد نقد ميشويم، نقد عالمانه کنيم و نقد احساسي و عاطفي نباشد.
حجتالاسلام محمديان اضافه کرد: اينکه بگوييم از اين عکس خوشم نميآيد، درست نيست بلکه بايد دليل منطقي داشت و ديد که آيا با منطق برنامهريزي درسي ناسازگار است يا با سليقه يک فرد سازگاري دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، دروس پايه ششم ابتدايي شامل قرآن (3 ساعت)، تعليمات ديني و اخلاق (2 ساعت)، زبان و ادبيات فارسي (5 ساعت)، مطالعات اجتماعي و آداب زندگي (3ساعت)، رياضيات (4 ساعت)، علوم تجربي (2 ساعت)، هنر (2 ساعت)، سلامت و تربيتبدني (2 ساعت)، تفکر و پژوهش (يک ساعت) و کار و فناوري (يک ساعت) است.
به طور کلي 25 ساعت براي دانشآموزان ششم ابتدايي در هفته در نظر گرفته شده است که يک ساعت از درس قرآن به صورت تجميعي براي تقويت روخواني و روانخواني و انس با قرآن اختصاص مييابد همچنين مجموع ساعات درسي سالانه دوره ابتدايي شامل 850 ساعت است.

تربيت عقلاني و تقويت تفکر و تعقل، تعميق باور به ارزشمندي نهاد خانواده، وطن، فرهنگ و هويت اسلامي ـ ايراني و ارج نهادن به ميراث فرهنگي، قانون، صداقت و پاکي، تقويت باور به هدفمندي خلقت، آيه بودن آن، ارزشمندي مخلوقات و زيباييهاي جهان آفرينش، آشنايي با آداب و مهارتهاي زندگي از اهداف برنامههاي درسي پايه ششم ابتدايي است.

کتاب کار، تفکر و پژوهش
حجتالاسلام محيالدين بهرام محمديان، معاون وزير آموزش و پرورش در گفتوگو با فارس درباره مولفان کتب ششم ابتدايي گفت: مؤلفان عمدتاً گروههاي کارشناسي سازمان پژوهش بودند، البته از اساتيد و معلمان برجسته بيروني هم دعوت کرديم، ولي محور مؤلفان کتابهاي درسي، گروههاي تأليف سازمان پژوهش هستند.
وي ادامه داد: تعداد مولفان کتاب درسي حداقل 15 و حداکثر 25 نفر هستند، البته يکي دو کتاب تک مؤلفي هستند، اما عمده کتابها چند مؤلفي هستند.

کتاب آموزش قرآن
حجتالاسلام محمديان اضافه کرد: به عنوان مثال کتاب مطالعات اجتماعي ششم ابتدايي نوشته ناهيد فلاحيان است، البته وي مشاورههايي داشته است.
معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش به رويکرد کتب ششم ابتدايي اشاره کرد و گفت: رويکرد برنامه درسي ملي، شکوفايي فطرت است که شکوفايي فطرت را در 5 عنصر تفکر، ايمان، علم، عمل و اخلاق خلاصه کرديم.


درس 3، کتاب مطالعات اجتماعي

درس 24، کتاب مطالعات اجتماعي
حجتالاسلام محمديان با بيان اينکه موارد ذکر شده با هم رابطه تلفيقي دارند، اظهار داشت: بگذاريد مثالي بزنم، در کتاب درسي دانشآموزان با خواندن درسي مانند علوم نسبت به آفرينش فکر ميکنند و يقيناً بحث خداشناسي و خداباوري در آنها تقويت ميشود.
وي ادامه داد: در کتابي مانند هديه آسماني، رويکرد شکوفايي فطرت است و سياست ما توجه به هويت ايراني، هويت اسلامي و هويت انقلابي است.
معاون وزير آموزش و پرورش به نحوه آموزشها اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در بحث محصولات کشاورزي به دانشآموز درباره محصولات و چگونگي استفاده ها و صرفه جويي آنها اشاره کرديم در حقيقت ورود آمورشي در اين زمينه داريم.
وي ادامه داد: در بحث انرژي هسته اي نيز درباره انواع انرژيها صحبت شده و سپس به فعاليتهاي کشورمان در اين زمينه اشاره شده است.

درس 5، مطالعات اجتماعي
رئيس سازمان پژوهش و برنامهريزي آموزشي با بيان اينکه کتابهاي پايه دوم و ششم ابتدايي که امسال جديدالتأليف است بر روي سايتهاي «رشد»، «دفتر تأليف کتب درسي» و «دفتر چاپ و توزيع کتب درسي» قرار دارد، اظهار داشت: هر کسي که کتابها را در دسترس دارد، ميتواند بخواند و اظهارنظر کند و ما نيز استقبال ميکنيم
وي ادامه داد: توصيه من اين است که وقتي وارد نقد ميشويم، نقد عالمانه کنيم و نقد احساسي و عاطفي نباشد.
حجتالاسلام محمديان اضافه کرد: اينکه بگوييم از اين عکس خوشم نميآيد، درست نيست بلکه بايد دليل منطقي داشت و ديد که آيا با منطق برنامهريزي درسي ناسازگار است يا با سليقه يک فرد سازگاري دارد.

درس 6، کتاب مطالعات اجتماعي

درس 8، کتاب مطالعات اجتماعي

کتاب کار، تفکر و پژوهش

کتاب آموزش قرآن «عناوين دروس»

کتاب آموزش قرآن «عناوين دروس»

کتاب کار، پژوهش و فناوري

کتاب مطالعات اجتماعي

درس 8، کتاب مطالعات اجتماعي

کتاب کار، تفکر و پژوهش

کتاب آموزش قرآن «عناوين دروس»

کتاب آموزش قرآن «عناوين دروس»

کتاب کار، پژوهش و فناوري

کتاب مطالعات اجتماعي
