نام و نام خانوادگی : غزل احمدی
پایه تحصیلی : یازدهم تجربی
استان و شهر :خوزستان بندر ماهشهر
از چه سالی عضو کانون قلم چی بوده اید و تقریبا در چند آزمون شرکت کرده اید:از سال هفتم
تحصیلات و شغل پدر :فوق لیسانس مهندسی شیمی
تحصیلات و شغل مادر :دیپلم خانه دار
مصاحبه گر : محدثه محمد زاده
- چه عاملی باعث شد تصمیم بگیرید به طور جدی و پیوسته در آزمونهای کانون شرکت کنید؟
هدف بزرگ و روشنی که برای آیندهام در نظر داشتم، انگیزه اصلی من برای شرکت منظم و پیوسته در آزمونهای کانون بود. از زمانی که هدفم را مشخص کردم، با جدیت بیشتر و همراهی با برنامه آزمونها پیش رفتم.
- وفاداری به "برنامه راهبردی" کانون چه نقشی در موفقیت شما داشت؟ چگونه برای شخصیسازی این برنامه و مدیریت زمان خود اقدام کردید؟
پایبندی به برنامه راهبردی کانون باعث شد تا درسهایم را به صورت منظم و اصولی پیش ببرم، تست بزنم و مرور کنم. این برنامه به من کمک کرد تا همگام با مدرسه پیش بروم و زمانم را به بهترین شکل مدیریت کنم. برای شخصیسازی برنامه، آن را با شرایط درسی و نقاط قوت و ضعف خودم تطبیق میدادم.
- روش دقیق شما برای "تحلیل آزمون" بعد از هر آزمون چگونه بود؟
بعد از هر آزمون، ابتدا جدول تحلیل آزمون را پر میکردم و برای هر سوال اشتباه یا نزده، دلیل اشتباه یا پاسخ ندادن را مشخص میکردم. سپس نقاط قوت، ضعف و نوسان خود را یادداشت میکردم و ویدیوی تحلیل آزمون را نیز تماشا میکردم تا نکات آموزشی آن را فرابگیرم.
آیا درسی بود که ابتدا در آن ضعف داشتید اما با تغییر روش مطالعه، آن را به یک نقطه قوت تبدیل کنید؟
بله، در درس ریاضی سال دهم مشکل داشتم. دلیل آن مطالعه ناقص و کمبود تستزنی بود. اما امسال با تغییر روش، ابتدا مطالب را به طور عمیق مطالعه میکردم، سپس تستهای متنوع و زماندار میزدم. این تغییر روش و همراهی با برنامه آزمونها باعث پیشرفت چشمگیر من در این درس شد.
- تعادل شما بین "مطالعه عمقی" و "تست زنی" چگونه بود؟ معمولاً چند درصد از زمان مطالعه خود را به تست زنی (مخصوصاً زماندار) اختصاص میدادید؟
تستزنی را مکمل یادگیری میدانم و پس از مطالعه هر بخش، حتماً تستهای مربوط به آن را حل میکنم تا به تسلط کافی برسم. تقریباً بیشتر زمان مطالعه من به تستزنی اختصاص دارد و سعی میکنم تستهای زماندار را نیز به طور منظم در برنامه خود قرار دهم.
- برنامه و روش اصلی شما برای جمعبندی و تثبیت مطالب در هفته دوم (فاصله بین دو آزمون) چه بود؟ مثلاً آیا از ابزار خاصی مثل دفتر برنامه ریزی یا آزمونهای گذشته استفاده میکردید؟
در هفته دوم، از آزمونهای سالهای گذشته برای مرور و جمعبندی استفاده میکردم. این کار به من کمک میکرد تا با انواع سوالات آشنا شوم و خود را برای آزمون بعدی آماده کنم. همچنین از دفتر برنامهریزی برای تنظیم زمان و اولویتبندی درسها استفاده میکردم.
- آیا مهارت یا دستاورد غیردرسی (مثل موسیقی، ورزش، هنر و...) دارید؟ فکر میکنید این فعالیت چقدر به موفقیت درسی شما کمک کرد؟
هر هفته زمان مشخصی را به ورزش در باشگاه اختصاص میدهم. این فعالیت نه تنها به سلامتی جسمی من کمک میکند، بلکه در ایجاد آرامش ذهنی و افزایش انگیزه برای درس خواندن نیز بسیار مؤثر است.
- اگر بخواهید فقط یک توصیه به یک دانشآموز متوسط بکنید که بتواند مانند شما نتیجه بگیرد، آن توصیه چیست؟
توصیه من این است: با توکل به خدا و برنامهریزی دقیق، مرحله به مرحله از آموزش و مطالعه عمیق تا تستزنی پیش بروید و در اجرای برنامه منظم و پایدار باشید.
- مدرسه و معلمهای شما چه نقشی در موفقیتتان داشتند؟ آیا برنامه مدرسه را با برنامه راهبردی کانون تلفیق میکردید؟
معلمهای خوب و دلسوزم نقش بسیار مهمی در موفقیت من داشتند. من همیشه سعی میکردم برنامه مدرسه را با برنامه راهبردی کانون تلفیق کنم تا بتوانم از هر دو بهرهمند شوم.
- به طور کلی، اگر بخواهید سهم مدرسه و کانون را در موفقیتتان به درصد بیان کنید، چقدر برای هرکدام در نظر میگیرید؟
به نظر من، مدرسه در زمینه آموزش و تدریس مطالب جدید سهم بیشتری دارد، اما کانون در مرحله تسلط و تمرین (چیرگی بر مطالب) نقش پررنگتری ایفا میکند.
