گفتگو با امیررضا سخائی ؛ قهرمان تابستان 1404

گفتگو با امیررضا سخائی ؛ قهرمان تابستان 1404 از دزفول

گفتگو با امیررضا سخائی ؛ قهرمان تابستان 1404

نام و نام خانوادگی : امیررضا سخائی

پایه : دوازدهم تجربی

نام شهر و استان : دزفول - خوزستان

شغل و تحصیلات مادر : کارمند – فوق لیسانس

شغل و تحصیلات پدر : کارمند - لیسانس

میانگین تراز : 7566

سال‌های حضور در کانون : از سال دهم عضو کانون هستم

چند آزمون شرکت کرده است : 33آزمون

 گفتگو با امیررضا سخائی ؛ قهرمان تابستان 1404


مصاحبه گر : علی ابراهیم زاده

 

  1. هدف شما از شرکت در آزمون‌های تابستان چه بود؟

با شرکت در آزمون های تابستان قصد داشتم دروس پایه دهم و یازدهم را جمع بندی کرده، همچنین نگاهی به دروس سال دوازدهم داشته باشم تا بتوانم در سال تحصیلی جدید فرصت بیشتری برای برطرف کردن نقاط ضعف خود داشته و تا قبل از کنکور به جمع بندی مجدد مباحث مربوطه پرداخته به طوری که همزمان امتحانات نهایی و کنکور را با موفقیت پشت سر بگذارم.

 

  1. در آزمون‌ها حضوری شرکت می‌کنید یا آنلاین؟ چرا؟ چند آزمون حضوری و چند آزمون آنلاین شرکت کردید؟

از پایه‌ی دهم که عضو کانون شدم سعی کردم در همه‌ی آزمون ها حضوری شرکت داشته باشم زیرا کمک می‌کرد شرایط کنکور را شبیه سازی نموده،‌ مدیریت زمان و نحوه برخورد با سوالات آزمون را به خوبی یادگرفته تا عملکرد بهتری در کنکور داشته باشم. همچنین چگونگی کنترل هیجانات مخصوصاً استرس و اتفاقات غیرمنتظره ای که ممکن است در جلسه آزمون پیش بیاید را کنترل نمایم.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کردید؟ برنامه‌ی مدرسه و آزمون‌ها هماهنگ بود؟

در طول 3 سالی که عضو کانون بوده‌ام گاهاً پیش می آمد بودجه بندی آزمون جلوتر از مباحث مدرسه باشد، معمولاً در چنین مواقعی تلاش می کردم دروس مربوطه را ابتدا پیش‌خوانی کرده تا بتوانم در آزمون عملکرد خوبی داشته باشم رویکرد من برای مطالعه‌ی مباحث آزمون به این صورت بود که در هفته‌ی اول مطالب را مطالعه کرده و در هفته‌ی دوم با حل تست و تمرین به مرور یادگیری هایم می پرداختم.

 

  1. در طول تابستان چند ساعت مطالعه می‌کردید؟ چقدر تستی و چقدر تشریحی؟ 

برنامه هفته اول و دوم شما چه فرقی با هم داشت؟

در طول تابستان ساعت مطالعه‌ام نوسانات زیادی داشت ولی سعی می کردم آن را در بازه‌ 9تا10 ساعت حفظ نمایم گرچه بعضاً پیش می آمد که روزی اصلاً مطالعه نداشته باشم. در تابستان تمرکز اصلی من روی تست زدن بود و سعی می‌کردم مباحث را به صورت تستی جمع‌بندی نمایم.

 

  1. به چند درس از نگاه به آینده پاسخ می‌دادید؟ چه درس‌هایی؟ روش مطالعه خود را توضیح دهید.

در طول تابستان تلاش کردم با تمرکز روی دروس تخصصی زیست، شیمی، فیزیک و ریاضی بخشی از مطالب سال تحصیلی جدید را پیش‌خوان کرده تا فرصت بیشتری برای مطالعه‌ی دروس پایه و امتحانات نهایی داشته باشم، ابتدا دروس را از روی کتاب درسی مطالعه می‌کردم و برای تثبیت یادگیری تعدادی تست حل می‌کردم، سرانجام برای تکمیل یادگیری هایم سوالات آزمون ها را تحلیل کرده و نکات مهم هر سوال را به ذهن سپرده و گاهی یادداشت می کردم.

 

  1. برنامه شما برای شروع سال تحصیلی چیست؟ با توجه به اهمیت معدل نهایی دوازدهم چقدر به درس‌های مدرسه توجه می‌کنید؟

با توجه به تاثیر بسیار زیاد امتحانات نهایی در نتیجه نهایی کنکور و استفاده از تجربه دیگران در این زمینه به وضوح روشن است که باید برای امتحانات نهایی برنامه منظمی داشت و نمیشود آنها را در شب قبل از امتحان جمع بندی کرد، لذا در طول سال تحصیلی جدید در کنار توجه به تست و کنکور، نگاهی هم به دروس نهایی خواهم داشت و آنها را نیز در کنار دروس کنکور مطالعه خواهم کرد تا بتوانم عملکرد بهتری در امتحانات نهایی داشته باشم.

 

  1. با توجه به دستاوردهای تابستان، چه تصمیماتی برای نیم سال اول گرفته‌اید؟

با توجه به آزمون های تابستان، توانستم نقاط ضعفم را شناسایی کرده،  برای بر طرف کردن آنها برنامه ریزی کنم همچنین با تحلیل درست آزمون ها سعی کردم نقاط قوتم را شناسایی و تثبیت کنم، لذا برنامه من این است که در طول سال تحصیلی جدید برای بر طرف کردن نقاط ضعفم بیشتر تلاش کرده و نتیجه آن را با آزمون های نیم سال اول بسنجم تا بدین وسیله بتوانم در امتحانات نهایی و کنکور سراسری نتیجه دلخواهم را کسب نمایم.

 

  1. از کدام منابع کمک آموزشی کانون در تابستان استفاده کردید؟ به چه درس‌هایی؟ با شروع سال تحصیلی منابع خود را تغییر می‌دهید؟

من از کتاب های سه سطحی کانون استفاده میکردم، کتاب های سه سطحی با وجود اینکه حجم کمی دارند اما نکات زیادی را در خود جای داده و این موضوع ، این کتاب هارا برای جمع بندی سریع و آمادگی قبل از آزمون ها بسیار مناسب میکند، همچنین تست های طبقه‌بندی شده این کتاب ها کمک می کند تا همه‌ی دانش آموزان با هر سطحی از آن استفاده کرده و بتوانند به سطح بالاتری ارتقاء بیابند.

 

  1. در کدام درس در تابستان  چالش دادید که توانستید با تغییر روش مطالعه، چالش را برطرف کنید؟ چه روشی داشتید؟

در طول تابستان از بین چهار درس تخصصی ، بیشترین نوسان درصد را در درس شیمی داشتم. با وجود اینکه عملکردم در امتحانات تشریحی در درس شیمی بی نقص بود اما در آزمون ها گاها پیش می آمد که در دو آزمون متوالی بیش از ۶۰ درصد، نوسان داشته که بعد از تحلیل چندین آزمون متوجه شدم عمده‌ای از اشکال من در شیمی، کاهش تمرکزم بود. بخاطر اینکه شیمی دومین درس در دفترچه دوم است و پس از زیست و فیزیک قرار دارد، طبیعتاً تمرکزم کاهش پیدا میکرد و سوالاتی را که در حالت عادی به راحتی جواب میدادم با بی دقتی اشتباه میزدم، اما توانستم با افزایش تمرکز و دقت بیشتر بر سوالات و افزایش تسلط خود با زدن تست های زمان‌دار این مشکل را تا حدودی حل کنم و درصدم را در حد قابل قبولی نگه دارم.

 

  1. در آزمون‌های تابستان چقدر توانستید سؤال‌های ساده را شناسایی کنید؟ چقدر توانستید سؤال‌های دشوار را پاسخ بدهید؟

با تحلیل آزمون ها متوجه شدم که معمولاً کمتر سوالی هست که آن را جواب نمیدهم و غالباً هم آن سوالات بر خلاف تصورم جزء سوالات دشوار نبودند و سوالات متوسط یا حتی گاهاً ساده بودند، اما بیشتر وقت ها سوالات دشوار را جواب میدادم. سعی میکردم در دور اول حل سوالات ابتدا به ساده ها پاسخ بدهم و در دورهای بعدی سوالات دشوار را جواب می دادم، این کار باعث میشد تا زمان بیشتری برای حل سوالات دشوار داشته باشم و بتوانم زمان بیشتری برای حل سوالات دشوار و بررسی سوالات شک‌دار پیدا کنم.

 

  1. تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟

سعی میکردم آزمون ها را همان روز آزمون تحلیل کنم زیرا وقتی چند روز از آزمون بگذرد ممکن است ندانیم چرا یک سوال را اینگونه جواب داده‌ایم و گاهی نیاز میشود تا دوباره همه سوالات را حل کنیم و وقت زیادی میگیرد ولی همان روز آزمون به علت اینکه عملکرد خود را در آزمون به یاد داشته‌ام خیلی سریع تر روند تحلیل پیش میرفت، برای تحلیل ابتدا به سراغ سوالات اشتباهم میرفتم و قبل از دیدن پاسخنامه بار دیگر آن‌ها را حل میکردم و اگر بازهم اشتباه میزدم به سراغ پاسخنامه میرفتم و علت را پیدا میکردم تا اگر سوال نکته جدیدی داشت آن را یادداشت کنم، سپس به سراغ سوالات نزده میرفتم و آنها را به همین صورت تحلیل میکردم، اگر از وقتم باقی می ماند سوالات زیست را به طور کامل تحلیل می‌کردم تا هیچ اشکالی باقی نماند.

 

  1. دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

با شرکت منظم در آزمون ها می‌توانستم عملکرد خود را در طول دو هفته ارزیابی نمایم و تحلیل درستی از کار خود داشته باشم اگر آزمون را خوب میدادم گویای این بود که مطالب را به خوبی یاد گرفته ام و اگر عملکرد ضعیفی داشتم سعی میکردم تا مطالب را دوباره مطالعه کنم و اشتباهاتم را برطرف کنم، در کل آزمون دادن معیاری بود تا بتوانم عملکردم را ارزیابی کنم، همچنین آزمون دادن باعث شد تا مدیریت زمان و استرس و هیجانات را یاد بگیرم و به مرور بتوانم تسلط بهتری داشته باشم.

 

  1. مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کردید؟

برای اینکه بتوانم در آزمون ها شرکت کنم و خودم را بسنجم سعی میکردم درس خواندن را بر اساس برنامه راهبردی پیش ببرم هرچند پیش می آمد که برنامه راهبردی خیلی جلوتر از مدرسه بود و با امتحانات مدرسه تداخل پیدا میکرد ولی من سرفصل های آزمون را مشخص میکردم و سپس آنها را بر اساس امتحانات مدرسه تطبیق میدادم، به این صورت که بخش های مشترک بودجه بندی آزمون و امتحانات مدرسه را با هم مطالعه کرده و مابقی بخش ها را در فرصت دیگر مطالعه میکردم  اینگونه همزمان هم به مدرسه می رسیدم هم به آزمون، همچنین وجود برنامه راهبردی باعث میشد تا خودم را مجبور کنم که مطالب را در زمان محدود بخوانم و از اتلاف وقت جلوگیری کنم.

 

  1. تلاش و سخت‌کوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت شما نقش داشته است؟

از نظر من هوش و استعداد و امکانات صرفا موتور های کمکی هستند، موتور اصلی و پیشران همه‌ی افراد تلاش و سخت کوشی است، انسان هرچقدر باهوش باشد اگر تلاش نکند به نتیجه نمی رسد، با تلاش و سخت کوشی میتوان به هرچیزی رسید و  اگر برای رسیدن به هدفی اراده کنی و تلاش کنی حتما موفق میشوی البته اگر در راه درست حرکت کنی. به‌طوری که گاهاً پیش می‌آمد که در روند درس خواندنم مشکلات و اختلالات زیادی داشتم ولی با این وجود هر بار می توانستم با تلاش و سعه‌ی صدر آن ها را پشت سر گذاشته و به هدفم نزدیک تر‌شوم.

 

Menu