گفتگو با سارا باغبان ؛ رتبه 557 کنکور ریاضی

گفتگو با سارا باغبان ؛ رتبه 557 کنکور ریاضی از قوچان

گفتگو با سارا باغبان ؛ رتبه 557 کنکور ریاضی

نام و نام خانوادگی: سیده سارا باغبان

رشته مورد علاقه برای دانشگاه: مهندسی کامپیوتر

شهر و استان محل سکونت: شهر قوچان _استان خراسان رضوی

از چه سالی عضو کانون شدید؟ سال دهم

چند آزمون شرکت کردید؟ به مدت۳ سال در تمام آزمون های کانون شرکت کردم .

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌دار، فوق دیپلم بهداشت 

شغل و تحصیلات پدر: شغل آزاد، دیپلم

تراز سوابق تحصیلی: 10348


مصاحبه گر : فاطمه جعفری لطفعلی


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده است؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟

من از طریق معلمان مدرسه و دوستانم با کانون آشنا شدم. علاوه بر اعضای خانواده، تعدادی از دوستانم که در این مسیر حضور داشتند نیز به نتایج مطلوبی دست یافتند.


دستاورد اصلی شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

اصلی‌ترین دستاورد من، تقویت مهارت مدیریت زمان و توانایی شرکت در آزمون‌های زمان‌دار بود.


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

بله، در چند آزمون گاهی به صورت آنلاین شرکت می‌کردم. اما در مجموع، آزمون حضوری برای من در اولویت بود و تلاش می‌کردم آزمون‌ها را حضوری انجام دهم؛ زیرا این کار موجب انسجام در مطالعه و شناسایی بهتر نقاط قوت و ضعف می گردد.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

آزمون‌ها به‌نوعی بازتاب تلاش‌های دو هفته‌ای من بودند. این آزمون‌ها ضمن نشان دادن نقاط قوت و کاستی‌ها، انگیزه‌ای مضاعف برای تداوم مسیر مطالعه و پیشرفت ایجاد می‌کردند.


آیا از آزمون‌های هدف‌گذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است:الف) انگیزه‌تان چه بود؟ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟

بله، از آزمون‌های مشابه پارسال استفاده می‌کردم. انگیزه من این بود که خودم را پیش از آزمون اصلی محک بزنم و مطالب را مرور کنم. این آزمون‌ها کمک می‌کردند تا مطالب تثبیت شوند و با آمادگی بیشتری در آزمون‌های اصلی حاضر شوم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه‌ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

من بیشتر از کارنامه اصلی استفاده می‌کردم، زیرا جامع‌ترین اطلاعات را در اختیارم قرار می‌داد.


آیا روش بازیابی را می‌شناسید؟ در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

بله، این روش را به‌ویژه در مباحث حفظی شیمی به کار می‌بردم. این روش موجب تثبیت بهتر اطلاعات در حافظه بلندمدت و افزایش دقت در بازیابی مطالب در شرایط آزمون می‌شد.


مطابق برنامه راهبردی درس می‌خواندید؟ چگونه شخصی‌سازی می‌کردید؟ توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود.

بله، در اغلب موارد مطابق برنامه راهبردی پیش می‌رفتم، زیرا اصولی و منطقی است. اما گاهی بنا به شرایط، برنامه را شخصی‌سازی می‌کردم؛ مثلاً در برخی دروس جلوتر یا عقب‌تر از برنامه کانون حرکت می‌کردم.


روش مطالعه درس‌هایتان چگونه بود؟

در همه دروس ابتدا کتاب درسی را با دقت مطالعه می‌کردم و سپس به سراغ تست‌زنی می‌رفتم. توصیه من به دانش‌آموزان این است که به جای صرف زمان زیاد روی درسنامه‌های طولانی یا کلاس‌های فوق‌برنامه، زمان بیشتری را برای حل پرسش‌ها و تست‌ها اختصاص دهند.


روش شما برای تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟ آیا همه سوالات را تحلیل می‌کردید یا فقط سوالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کردید؟

در پایه‌های دهم، یازدهم و اوایل دوازدهم چندان به تحلیل آزمون‌ها توجه نمی‌کردم. اما از زمانی که تحلیل را جدی گرفتم، همه سوالات (حتی درست‌ها) را بررسی می‌کردم. تحلیل سوالات صحیح نیز اهمیت دارد؛ چون باعث می‌شود با روش‌های سریع‌تر و متنوع‌تر آشنا شویم و دید گسترده‌تری نسبت به حل سوالات در آزمون‌های بعدی پیدا کنیم.


آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟

بله، در اسفند و فروردین به دلیل خستگی، ساعات مطالعه‌ام کاهش یافت و دچار افت تراز شدم. در این دوره، زمان بیشتری را به دروسی که علاقه‌مند بودم (مثل فیزیک، ریاضی گسسته و حسابان) اختصاص دادم و بخشی از وقتم را هم برای تفریح جهت رفع خستگی در نظر گرفتم. با نزدیک شدن به اردیبهشت و کنکور، این افت برطرف شد و ساعات مطالعه‌ام به حالت عادی بازگشت. خانواده‌ام در تمام این مدت پشتیبان و حامی من بودند و من کمال قدردانی را از آنها دارم.


توصیه پایانی:

به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم ساعات مطالعه منظم داشته باشند و به جای غرق شدن در درسنامه‌ها، جزوات یا فیلم‌های آموزشی، زمان بیشتری را صرف حل سوال کنند. به نظر من حدود ۸۰ درصد زمان باید صرف تست‌زنی شود. همچنین با برنامه‌ریزی مناسب، می‌توان در کنار درس خواندن، فعالیت‌های جانبی هم داشت. در نهایت فراموش نکنیم که کنکور مهم است، اما آرامش و سلامت دانش‌آموزان از هر چیزی باارزش‌تر است.

Menu