گفت‌وگو با زینب شجاعی قهرمان پیوستگی یازدهم تجربی از بهبهان

کانون به درس خواندن من جهت داده است و بهتر مطالعه می‌کنم و با برنامه‌تر شده‌ام. علاوه بر آن با توجه به اینکه تعداد زیادی از دانش آموزان در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنند

گفت‌وگو با زینب شجاعی قهرمان پیوستگی یازدهم تجربی از بهبهان

نام و نام خانوادگی:  زینب شجاعی

پایه‌ی تحصیلی: یازدهم تجربی

نام شهر و استان:بهبهان، خوزستان

میانگین تراز: ۶۵۴۵

عیار کانونی و تعداد آزمون: 4 سال، 100 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌ دار، لیسانس

شغل و تحصیلات پدر: کارمند اداره ثبت اسناد، فوق لیسانس


 مصاحبه‌گر : فاطمه صفری

 


شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ 

آشنایی من از طریق دوستانم و مشاور مدرسه بود، تعداد زیادی از دوستانم عضو کانون هستند و نتایج خوبی کسب کرده‌اند.

 

چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ 

۴ سال، من‌ از کلاس هفتم و هشتم و نهم و در حال حاضر که یازدهم هستم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

 کانون به درس خواندن من جهت داده است و بهتر مطالعه می‌کنم و با برنامه‌تر شده‌ام. علاوه بر آن با توجه به اینکه تعداد زیادی از دانش آموزان در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنند از نظر سنجشی هم دستاورد‌های زیادی به دست آورده‌ام.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟

من خودم را یک دانش آموز کانونی می‌دانم زیرا من دانش‌آموزی بدون غیبت هستم که برنامه‌هایش مطابق با برنامه‌ی راهبردی کانون هست.

 

چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟ 

 خیر،من در آزمون‌های کانون به صورت مداوم و حضوری شرکت می‌کنم و غیبت نمی‌کنم. با هر بار آزمون دادن یک سری نکات جدید یاد می‌گیرم که در پیشرفت من بسیار موثر هستند‌.

 

 آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟ 

 خیر، همیشه اگر به صورت کامل به بودجه‌بندی آزمون نمی‌رسیدم باز هم در آزمون شرکت می‌کردم و بعداً که آن قسمت را کامل می‌خواندم دوباره همان آزمون را در خانه می‌دادم.

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

پیوسته آزمون دادن و مطالعه منظم این امکان را به دانش آموز می‌دهد تا بتواند در شرایط آزمون‌ها بماند و نقاط قوت و ضعف خودش را شناسایی کند. من هم با پیوستگی در آزمون‌ها سعی می‌کردم آمادگی خودم را حفظ کنم و از شرایط مد نظر خودم دور نشوم.

 

 آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

بله، در این آزمون‌ها شرکت می‌کردم. با شرکت در این آزمون‌ها علاوه بر آشنایی با سوالات بیشتر می‌توانستم شناخت بهتری از خودم به دست بیاورم و اشتباهاتم را بشناسم و در آزمون اصلی عملکرد بهتری داشته باشم.

 

 از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید

 از کارنامه‌ی اشتباهات و اصلی استفاده می‌کنم، کارنامه‌ی اصلی را برای اطلاعات کلی و مهم از جمله درصد هر درس بررسی می‌کردم و در دوران جمع بندی و مرور هم از کارنامه‌ی اشتباهات استفاده می‌کردم و تست‌های غلط را دوباره می‌زدم.

 

 مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

 بله همیشه تلاش می‌کردم طبق برنامه‌ی راهبردی پیشروی کنم و از نظر من بهترین برنامه درسی برای یک دانش آموز برنامه‌ی راهبردی است چرا که میزان پیشروی دروس نیز کاملاً منطقی طراحی شده است با همین فرض همیشه در بازه‌های زمانی دوهفته‌ای طبق برنامه‌ی راهبردی برنامه‌ریزی می‌کردم و خودم را به مباحث آزمون‌ها می‌رساندم.

 

آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

 بله‌ گاهاً از روش بازیابی استفاده می‌کنم. این روش را از طریق مشاور یاد گرفتم ولی اغلب از روش دوباره خوانی استفاده می‌کنم.

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟

 ابتدا درسنامه و کتاب را می‌خواندم سپس به سراغ حل تست می‌روم، در بیشتر دروس دوباره‌خوانی را انجام می‌دهم.

 

 در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

 معمولاً از روش دوباره خوانی برای مطالعه‌ی دروس استفاده می‌کنم.

 

 روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

 ابتدا بدون نگاه کردن به پاسخنامه یک بار دیگر به صورت کامل سوالات را حل می‌کنم و همیشه تمام سؤالات غلط و نزده و گاهی اوقات شک دار را بررسی می‌کردم زیرا هدفم از آزمون‌ها کامل کردن یادگیری‌های ناقص است. همچنین نکات جدیدی که از این سؤالات یاد می‌گرفتم را یادداشت می‌کردم تا در دوران جمع بندی از آن‌ها استفاده کنم.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟ 

 بله این مورد بسیار پیش می‌آید، معمولاً در مواردی که کم کاری دارم و زمان کافی برای مطالعه‌ی دروس نمی‌گذارم دچار افت تراز می‌شوم. خانواده همواره پشتیبان و حامی من هستند و به من روحیه می‌دهند.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ 

مادرم، خانواده‌ی من در همه‌ی شرایط زندگی حامی و پشتیبان من هستند و سعی می‌کنند هیچ گونه استرس و فشاری به من وارد نکنند و با دادن راهکارهای گوناگون مشکلات و ایرادات من را برطرف سازند.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

 ریاضی و فیزیک، ابتدا جزوه و کتاب را کامل مطالعه می‌کنم و سوالات آن‌ها را حل می‌کنم سپس به سراغ کتاب‌های کمک آموزشی می‌روم و تست حل می‌کنم. معمولاً نمرات خوبی در این درس‌ها کسب می‌کنم.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

بله درس شیمی، در یادگیری این درس مشکل داشتم زیرا به اندازه‌ی کافی برای این دروس تست کار نمی‌کردم اما با حل تست‌ها و نمونه سوالات و خواندن درسنامه توانستم درصد خودم را ارتقا بخشم.

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟ 

به طور معمول در روزهایی که به مدرسه نمی‌روم روزی ۹ تا ۱۰ ساعت درس می‌خوانم و در هر بازه حدود ۳۰ تا ۳۵ تست کار می‌کنم.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز  و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

 در موفقیت تحصیلی من تابستان نقش پررنگ تری داشته، زیرا زمان بیشتری دارم و به خوبی می‌توانم درس‌ها را جمع بندی کنم و مرور داشته باشم.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

هر سه. نقش برنامه‌ی راهبردی به من کمک می‌کند که بتوانم بهتر درس بخوانم ولی به طور کلی نقش برنامه‌ایی کانون برای من بسیار پررنگ تر بود، برنامه‌ی جامع و کامل کانون این امکان را به من می‌دهد که بتوانم با آرامش خاطر درس بخوانم.

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ 

بله، گاهاً می‌توانم سوالات ساده را پیدا کنم و همواره با حل سوالات متنوع سعی دارم مهارتم را در این زمینه بالا ببرم.

 

 به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

 به طور میانگین در هر آزمون بین ۵ تا ۱۰ اشتباه دارم که همه‌ی تلاشم این هست که به صفر برسد.

 

 هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

بررسی اشتباهات را در اولویت قرار داده ام تا دلیل اشتباهات پیش آمده را متوجه شوم و راه حل مناسبی برای رفع این اشتباهات پیدا کنم.

 

نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟

 در این که مدرسه نقش موثر و بسزایی در پیشرفت دانش آموزان دارد هیچ شکی وجود ندارد اما من همیشه سعی می‌کنم که پیش از تدریس در مدرسه درس‌هایم‌ را بخوانم و در این زمینه متکی به خودم هستم.

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

 معمولاً زیست، ابتدا نکات جدید را یادداشت می‌کنم و اگر در یادگیری مبحثی دچار مشکل باشم دوباره از همان مبحث سوال حل می‌کنم و ایراداتم را برطرف می‌سازم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟

 بله معمولاً پدر و مادرم را در جریان می‌گذارم و آن‌ها همواره مرا حمایت و تشویق به پیشرفت می‌کند و در صورت افت تراز به من انگیزه و روحیه می‌دهند.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

 بله دفتر برنامه ریزی دارم، دفتر برنامه ریزی موجب انسجام و روند بهتر درس خواندنم می‌شود و از اتلاف وقت جلوگیری می‌کند.

 

کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

 من از کتاب‌های سه سطحی استفاده می‌کنم، مخصوصاً سوالات دشوار آن را همواره حل می‌کنم و این کتاب‌ها سطوح مختلف سوالات را ارائه می‌دهند که برای مرور قبل از آزمون خیلی کاربردی هستند.


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

من‌ خودم را قهرمان پیشرفت میدانم زیرا از ابتدای آزمون‌ها تا به اکنون توانسته‌ام تراز و درصدهایم را با برنامه‌ریزی درست افزایش بدهم.

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟ 

 من در اکثر آزمون‌ها از روش ضربدرمنها استفاده می‌کنم. این روش در مدیریت زمان به من کمک بسیار زیادی کرده است‌.

 

استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

 من گوشی همراه ندارم و خیلی خوب می‌توانم این موضوع را مدیریت کنم.

 

دلیل این که در آزمون‌های تابستان شرکت کرده‌اید چه بود؟

برای من بسیار مهم بود که بتوانم در تابستان جمع بندی مطالب سال دهم را انجام دهم به همین دلیل تصمیم گرفتم در آزمون‌های تابستان شرکت کنم.

 

برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟

 در حال حاضر با توجه به این که امتحانات به صورت نهایی برگزار می شود قصد دارم که بیشتر بر روی مطالب سال یازدهم کار کنم که بتوانم نمرات خوبی را امسال کسب کنم.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

 مهم ترین ویژگی من پشتکار بالای من است، هدف من از ابتدا مشخص بوده و من برای به دست آوردن هدفم همه‌ی تلاشم را خواهم کرد.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله، در بین بازه‌های درسی استراحت کوتاهی دارم علاوه بر آن برخی از جمعه‌ها را همراه خانواده به تفریح اختصاص می‌دهم‌.

 

آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 

 من خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه و به کمک مادرم یاد گرفتم. مادرم حروف الفبا را قبل از مدرسه به من آموزش داد.

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟

 بله، مادرم در کودکی برای من کتاب‌های داستان با موضوعات مختلف می‌خواندند.

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

بله، خوشبختانه اکثر دوستان من در فضای کنکور قرار دارند و رقابت سالم و خوبی را با دوستانم در زمینه‌ی درسی دارم.

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

از همه‌ی دبیران و افرادی که در این زمینه به من کمک کرده‌اند کمال تشکر را دارم.

Menu