نام و نام خانوادگی: علی مدرس
مقطع و رشته: دوازدهم تجربی
نام شهر و استان: تربت حیدریه، خراسان رضوی
میانگین تراز: 6559
قبولی در رشته دندانپزشکی البرز
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده اید: کلاس ششم و کلاس نهم تا دوازدهم ، نزدیک به ۱۰۰آزمون اصلی
شغل و تحصیلات مادر دیپلم و خانه دار
شغل و تحصیلات پدر دیپلم و نظامی
مصاحبه گر : محمدحسن زارعی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
من از طریق خواهربزرگترم با کانون آشنا شدم و ایشان هم چندین سال در کانون عضو بودند. خواهر کوچکترم هم در آزمون های کانون شرکت کردند و تیزهوشان قبول شدند.
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودید؟
من 5سال در آزمون های کانون شرکت کردم . کلاس ششم و نهم ودهم و یازدهم و دوازدهم، که سال ششم دبستان در آزمون مدارس نمونه دولتی و پایه نهم در آزمون مدارس تیزهوشان قبول شدم
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟
در سال دوازدهم در ۲۳ آزمون اصلی و ۴ آزمون هدیه شرکت کردم .
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
آزمون های کانون باعث میشد تا بتوانم اشکالاتم را در نحوه درس خواندن و آزمون دادن پیدا کنم . همچنین کمک میکرد تا با برنامه به همه مباحث کتب درسی مسلط شوم و نقاط ضعف و قوتم را کشف کنم. علاوه بر این با کمک این آزمون ها میتوانستم خودم را با خودم مقایسه کنم و علت پیشرفت یا پسرفتم را پیدا کنم.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
برنامه درسی من بخصوص در سه سال متوسطه دوم بر اساس برنامه راهبردی کانون بود و سعی میکردم برنامه را برای خودم شخصیسازی کنم . همچنین سعی میکردم در آزمونهای اصلی غیبت نکنم . آزمونهای هدف گذاری و مشابه پارسال هم برای من خیلی مهم بود.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
آزمون دادن جزئی از زندگی من شده بود و این کار را تنها راه برای پیشرفت تحصیلی خود میدانستم و به آن علاقه مند شده بودم .
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
در یک آزمون غیبت داشتم. غیبت کردن در آزمون ها را نشانه ضعف میدانستم
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی در آزمونها به من کمک کرد تا بتوانم مهارت تست زنی خود را ارتقا ببخشم. همچنین با تحلیل آزمونها نقاط قوت و ضعف خود را پیدا میکردم و نقاط قوت را تثبیت و مباحثی که ضعیف هستم را بیشتر کار کنم.
آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکردید؟
بله در آزمونهای هدف گذاری شرکت میکردم. انگیزم از شرکت در این آزمونها زدن تست بیشتر و مرور و تثبیت مطالب جدید دروس دوازدهم بود .
10- آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردید؟
در آزمونهای مشابه پارسال هم شرکت میکردم تا بتوانم مرور کاملی روی مباحث همان آزمون داشته باشم. همچنین بتوانم برای آزمون اصلی هدف گذاری کنم
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
از کارنامه ۵ نوع درس استفاده میکردم تا بتوانم نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسم .
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله مطابق برنامه راهبردی جلو میرفتم و با کمک آن برنامهریزی میکردم و بخشی از زمان خود را برای مرور آنچه همان روز در مدرسه تدریس شده بود اختصاص میدادم . همچنین برای مباحثی که ضعف داشتم بیشتر زمان میگذاشتم. هفته اول را به مباحث دوازدهم و هفته دوم را به مباحث پایه و مرور دوازدهم اختصاص میدادم
آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله این روش را میشناسم و آن را از پشتیبان خود آموختم .
روش مطالعهی شما چگونه بود؟ آیا با روش بازیابی درس میخواندید یا دوبارهخوانی میکردید؟
من از ترکیب این دو روش استفاده میکردم. به این صورت که در آزمونهایی که مباحث کمی پیشروی داشتند ابتدا مباحث را دوباره خوانی میکردم و چند روز قبل از آزمون با روش بازیابی مباحث را مرور میکردم. در آزمونهای جامع هم ابتدا از روش بازیابی استفاده میکردم و اگر مبحثی را ضعف داشتم دوباره خوانی میکردم .
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
در دروس فیزیک و ریاضی و بخشهای محاسباتی درس شیمی، با کمک این روش می توانستم در مدت زمان کمی مرور کاملی داشته باشم. همچنین میتوانستم نقاط قوت را تثبیت و زمان بیشتری به نقاط ضعف خود اختصاص دهم .
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
بعد از ظهر همان روز آزمون تحلیل را انجام میدادم . به این صورت که سوالاتی را که درست پاسخ داده بودم مرور میکردم و اگر نکته جدیدی داشت می آموختم. سوالاتی را که پاسخ نداده بودم یا اشتباه پاسخ داده بودم راهم سعي میکردم خودم دوباره حل کنم و سپس به پاسخنامه مراجعه میکردم. علاوه بر این در یک دفترچه دلایلی را که باعث پیشرفت یا پسرفتم شده بود را یادداشت میکردم تا بتوانم روش های درست آزمون زدن را یاد بگیرم
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
در شروع نیم سال دوم پسرفت شدیدی داشتم ، اما به جای غصه خوردن بیجا سعی کردم دلایل آن را کشف کنم و در ادامه نیمسال دوم پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتم .خانواده و پشتیبانم ،آقای مسافر ، به من خیلی کمک کردند و به من انگیزه دادند تا بتوانم پسرفت خود را جبران کنم
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما میکنند؟
خواهر بزرگترم . بسیاری از پیشرفت هایم را مدیون او هستم . او همیشه مرا تشویق میکرد و اگر پسرفت میکردم به من انگیزه و راهکار میداد .
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
درس فیزیک و شیمی نقاط قوت پایدار من بودند . درس زیست هم نقطه قوت من بود. در درس زیست و شیمی مهم ترین منبع کتاب درسی است . در درس زیست نکته برداری و توجه به اشکال کتاب خیلی کمک کننده است .در درس فیزیک تسلط بر مفهوم و فرمول ها مهم ترین اصل می باشد . با همین روش در درس فیزیک کنکور تیر نمره ۸۳ درصد را کسب کردم . تست هر روزه از محاسبات شیمی و توجه به مفاهیم اصلی آن خیلی مهم است .
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش،آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله . در درس زیست ابتدا درصد های زیر ۲۰ درصد یا حتی گاهی درصد های منفی کسب می کردم . اما با تغییر منبع کمک درسی و توجه به اشکال کتاب و نکته برداری از تست ها و یادداشت آن در کتاب ، در صفحه مربوط باعث شد زیست نقطه قوت من شود .همچنین قید های متن کتاب را علامت گذاری میکردم و روی متن کتاب تسلط داشتم .
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
در طول روزهای مدرسه ۲ یا ۳ بازه ۱.۵ ساعتی تست میزدم و در روز های تعطیل تعداد این بازهها به ۵ یا ۶ عدد میرسید و هرچه به کنکور نزدیکتر میشدیم تعداد تستها بیشتر میشد .
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است؟ دلیل این موضوع چیست؟
دوره تابستان . در این دوره توانستم بر دروس پایه مسلط شوم. همچنین دوران جمع بندی هم به شدت برایم مهم بود چون توانستم مرور خوبی رو مباحث داشته باشم
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
مهم ترین نقش آزمون های کانون نقش برنامه ایست که باعث میشود دانش آموز با برنامه ی مناسب به همه مطالب مسلط شود . نقش آموزشی کانون هم باعث میشود تا دانش آموز بتواند نقاط قوت و ضعف خود و روش های مناسب خود را در آزمون زدن پیدا کند .البته نقش سنجشی کانون هم می تواند خوب باشد به شرطی که خودمان را با خودمان مقایسه کنیم .
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
اوایل توانایی تشخیص سوالات آسان را نداشتم . تا اینکه پشتیبانم مرا راهنمایی کرد و گفت که در تست هایی که در خانه هم میزنم سعی کنم سوالات آسان را تشخیص دهم . رفته رفته این مهارتم نیز ارتقا پیدا کرد
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
آموزش اولین بخش یادگیری است . شرکت در کلاس های مدرسه به شدت برایم مهم بود حتی اگر آن مبحث را قبلا خوانده بودم باز هم در کلاس شرکت میکردم تا تسلطم بیشتر شود
در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درسها میروید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف میکنید؟
ابتدا به نمره زیست و شیمی دقت میکردم زیرا در رشته تجربی مهم تر اند . در درس فیزیک و ریاضی با زدن تست بیشتر و حل مسائل تشریحی بیشتر ایراداتم را رفع میکردم. در درس شیمی و زیست هم با مرور بیشتر روی متن کتاب و نکات آن و حل تست های محاسباتی شیمی ایراداتم را برطرف میکردم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
خانواده کارنامه مرا می دیدند و حتی در هنگامی که افت داشتم هم اندک پیشرفت مرا در برخی درس ها را مورد توجه قرار میدادند و به من انگیزه میدادند.
دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
تکمیل این دفتر باعث شد من منظم تر شوم . چه در درس و چه در کارهای عادی روزمره. باعث می شد بدانم روی کدام درس و کدام مبحث زمان بیشتری میگذارم و اینکه چند درصد از مطالعه من تستی است .
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتاب های سه سطحی کتاب های مناسبی هستند . زیرا می توان از آن برای تشخیص سطح تسلط روی درس ها استفاده کرد
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
قهرمان پیشرفت. زیرا از تراز های زیر ۵۰۰۰ شروع کردم و به تراز های بالای ۷۰۰۰ هم دست پیدا کردم
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
درس فیزیک که در آن نمره ۸۳ درصد را کسب کردم .
اول آموزش
دوم مرور فرمول ها
سوم حل تعدای مسئله تشریحی برای افزایش تسلط
چهارم زدن تست های آسان و متوسط به صورت زماندار
پنجم حل تست های سخت و مفهومی به صورت زماندار
امسال سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟
با یک نگاه کلی به سوالات ریاضی متوجه شدم سوالات به شدت سخت و وقت گیر است . وقتی آزمون سخت است ، برای همه سخت است . حتی برای رتبه های تک رقمی . بنابراین استرس خود را کنترل کردم و سوالات ساده را پیدا کردم و پاسخ دادم
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید؟ این روشها در جلسهی کنکور چه کمکی به شما کرد؟
روش ضربدر منها را از پشتیبانم آموختم . برای مدیریت زمان از ضربدر منها و استراتژی بازگشت استفاده کردم .این روش ها باعث شد بتوانم بهترین عملکرد خود را در کنکور داشته باشم .
کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟ واکنش شما به این موضوع چگونه بود؟ چقدر توانستید خودتان را مدیریت کنید؟
قطعا درس ریاضی. استرس خود را مدیریت کردم و سوالاتی که ساده تر بودند را پیدا کرده و پاسخ دادم .
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
زیاد به رتبه فکر نمیکردم . فقط سعی میکردم در هر آزمون بهتر از آزمون قبل عمل کنم . خانواده هم همین را مد نظر داشتند و به جای فکر کردن به نتیجه کنکور ، تمرکزشان بر آرامش و پیشرفت من بود
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟ چرا؟
اگر دوباره به آن زمان برگردم سعی میکنم استرس بیجا نداشته باشم و آرامش خود را بیشتر حفظ کنم . همچین سعی میکردم که کمی بیشتر به استراحت خود اهمیت دهم
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
در سال کنکور از گوشی فقط برای آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال و برنامه پلکان استفاده کردم. همچنین تایم خیلی کمی هم در روز را در فضای مجازی میگذراندم.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
به دلیل ضعف شدیدی که در دروس پایه داشتم از همان ابتدای تابستان با جدیت بیشتری روی دروس پایه کار کردم و در طول سال تحصیلی هم در نیمسال اول تمرکزم بر پایه دهم و در نیمسال دوم هم پایه دهم و هم پایه یازدهم را با آزمون های کانون جلو بردم.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
سحرخیز بودن و برنامه ریزی بودن . من برنامه ای واقعی و صحیح برای درس خواندنم می نوشتم و به آن عمل میکردم.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله . در هر روز زمان محدودی را به ورزش و وقت گذراندن با خانواده اختصاص میدادم.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟
بله . پدر و مادرم کتاب های داستانی و شعر را در کودکی برایم میخواندند و من به شدت به آنها علاقه مند بودم .در حال حاضر هم مطالعه غیر درسی دارم
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو میکنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟
با تعدای از دوستان صمیمی خود برای درس خواندن در ارتباط بودیم . برای هم سوال هایی را که متوجه نمیشدیم میفرستادیم و برای هم توضیح میدادیم. برخی دوستانم از من هم وضعیت درسی بهتری داشتند .
آیا در کلاسهای درس مدرسه شرکت کردید؟ نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بود؟
به کلاس های مدرسه به شدت پایبند بودم. حتی اگر مطالب را خوانده بودم باز هم در کلاس حضور فعالی داشتم. آموزش خوب بخش مهمی است خصوصا در درس ریاضی.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
بله . دبیر شیمی من ، دکتر خاکزاد به دلیل دلسوز بودن و روشهای نوین تدریس .
همچنین از آقای درودگر، دبیر ریاضی ام ممنونم .

