زهرا عارفی مسکونی رتبه 6 کنکور انسانی 1402 (1 سال، 23 آزمون)

زهرا عارفی مسکونی رتبه 6 کنکور انسانی 1402 (1 سال، 23 آزمون) انسانی

زهرا عارفی مسکونی رتبه 6 کنکور انسانی 1402 (1 سال، 23 آزمون)

 این مصاحبه در تاریخ 1402/05/10 در سایت کانون منتشر شد و اکنون با اعلام نتایج کنکور سراسری 1402بازنشر می‌شود.


نام و نام خانوادگی : زهرا عارفی مسکونی

مقطع و رشته : دوازهم انسانی

میانگین تراز :7582

شهر،‌ استان: جیرفت،‌کرمان

سال‌های حضور در کانون :1 سال

تعداد کل آزمون‌ها : 23 آزمون

تحصیلات مادر : لیسانس فقه اسلامی

تحصیلات پدر :فوق لیسانس ادبیات


مصاحبه‌گر : مهناز پاینده

 

چند سال و چه سال هایی دانش اموز کانون بودید؟

 1 سال در همان پایه دوازدهم عضو کانون بودم.

 

در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟ 

 در 23 آزمون اصلی شرکت کردم. 

 

آیا در آزمون های مشابه پارسال شرکت می‌کردید؟

اگر پاسخ تان مثبت است، الف) انگیزه تان چه بود؟ ب) فایده آزمون‌های هدفگذاری برای شما چه بود؟

بله در آزمون های مشابه پارسال شرکت می‌کردم.

الف) اولین انگیزه من مرور مطالبی که خوانده بودم که به صورت سریع،‌با شرکت در این آزمون انجام می‌شد.

ب) آزمون مشابه باعث می‌شد که مهارت آزمون دادن و استراتژی‌های مدیریت زمان خودم را قبل از آزمون اصلی تمرین کنم و علاوه بر این به من امکان شناسایی نقاط ضعف و قوت را می‌داد و این‌گونه می‌توانستم بدانم در آزمون اصلی بر روی چه مواردی تمرکز کنم و بدانم ممکن است در چه جاهایی با مشکل مواجه شوم.

 زهرا عارفی مسکونی رتبه 6 کنکور انسانی 1402 (1 سال، 23 آزمون)

برنامه‌ی شما برای مطالعه در طول سال چه بود؟ اگر برنامه راهبردی کانون را برای خودتان شخصی سازی می‌کردید،‌ توضیح دهید که روش تان چگونه بود؟

از برنامه راهبردی کانون استفاده می‌کردم . سعی می‌کردم تا دوشنبه هفته دوم مطالب آزمون را بخوانم و روزهای باقی مانده را به مرور و حل آزمون مشابه سال قبل اختصاص می‌دادم اگر فرصتی باقی می‌ماند مباحثی از آزمون بعدی را هم می‌خواندم به طوری که در اکثر دروس جلوتر از برنامه راهبردی پیش می‌رفتم.

 

به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مساله حل می‌کردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کردید، در طول سال و در ماه های مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟ 

در تابستان یازدهم به دوازدهم با 6 ساعت مطالعه شروع کردم و تا آخر تابستان به 10 ساعت مطالعه در روز رسیدم. معمولا بالای 200 تست حل می‌کردم. با شروع سال تحصیلی و مدرسه رفتن ساعت مطالعه‌ام افت داشت و به طور میانگین در اوایل 6 ساعت مطالعه داشتم و به مرور زمان ساعت مطالعه‌ام را به بین 8 تا 9 ساعت رساندم. در طول دی ماه و برای کنکور دی بین 12 تا 14 ساعت مطالعه داشتم و حدوداً 300 تا450 تست روزانه حل می‌کردم. به طور میانگین برای خواندن دروس پایه 70 درصد وقتم را صرف تست زدن می‌کردم چون در تابستان مباحث پایه دهم و یازدهم را کامل خوانده بودم و فقط در طول سال دوازدهم آن‌ها را مرور می‌کردم.

برای خواندن مباحث پایه دوازدهم که دشوارتر و جدید بودند نیمی از زمانم را صرف مطالعه و نیمی دیگر را صرف تست زدن می‌کردم.

در ماه منتهی به کنکور تیر بین 10تا 12 ساعت مطالعه داشتم و از آنجایی که مباحث برنامه راهبردی را زودتر تمام کرده بودم 75 درصد وقتم به تست و آزمون و تحلیل آنها می‌گذراندم و مابقی را صرف مرور درس‌نامه ها و خلاصه‌ها می‌کردم.

 

آیا روش بازیابی(Retrieval )را می‌شناسید، اگر این روش را می شناسید،‌ آن را چگونه یاد گرفتید؟ 

بله این روش را می شناسم و در حین آزمون و بازیابی، خطاهایی که در پایه دهم و یازدهم داشتم و زمان کمی که برای مطالعه آن‌ها داشتم با این روش ریشه‌یابی کردم.

 

در کدام درس ها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تاثیر این روش برای شما چه بود؟

من برای همه درس ها از این روش استفاده کردم.

بهترین تاثیری که این روش برای من داشت این بود که می توانستم با سرعت و دقت زیاد مطالب را مرور کنم و مشخص کنم چه مباحثی نیاز به خواندن دوباره دارند و این گونه در زمان صرفه جویی می‌کردم.

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟

بله در آزمون‌های طول سال می‌توانستم آنها را تشخیص بدهم. البته این کار در ابتدا بسیار برای من دشوار بود ولی با گذشت زمان و شرکت در آزمون‌ها بیشتر این مهارت را یادگرفتم.

 

در جلسه کنکور آیا توانستید سوال‌های ساده‌تر را تشخیص دهید؟

بله با توجه به تعداد آزمون‌هایی که در طول سال حل کرده بودم به راحتی این کار را انجام دادم و با مشکل مواجه نشدم.

 

‌به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه های شما چند تا بود؟

‌به طور میانگین در هر آزمون بین 15 تا 20 اشتباه داشتم.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام یک اولویت بیشتری می‌دادید؟

الف) بررسی اشتباهات 

ب)بررسی سوال‌های ساده 

اولویت من بررسی سوالاتی بود که به آن‌ها پاسخ اشتباه داده بودم. جواب این سوالات به من نشان می‌دادند که در کدام مرحله فرآیند یادگیری و تسلط بر مباحث مشکل دارم و باید آن‌ها را بر طرف کنم. مثلا به خاطر بی‌دقتی به سوال پاسخ اشتباه دادم، یا به خاطر مطالعه‌ی ناقص این اشکال پیش آمده است.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش آموز کانونی می‌‌دانید؟

معیارها این موارد است:

الف) من یک دانش آموز بی غیبت یا کم غیبت در آزمون‌های اصلی بودم.

ب) من در آزمون های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم.

ج) من با برنامه راهبردی آزمون های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی  را برای خودم شخصی سازی می‌کنم.

د) منابع من کانونی بود

من خودم را تا حد زیادی دانش آموز کانونی می‌دانم. زیرا در اکثر آزمون‌های اصلی شرکت کردم، آزمون‌های مشابه را حل می‌کردم و از برنامه راهبردی شخصی‌سازی شده استفاده می‌کردم.

 

اگر خود را یک دانش آموز کانونی می‌دانید، توضیح بدهید که از کدام منابع کانونی استفاده موثری داشتید؟ نام این منابع را بنویسید و درباره هر کدام یک خط توضیح دهید.

من از کتاب سه‌سطحی روانشناسی استفاده کردم. تقسیم بندی این کتاب به سطوح مختلف باعث شد با توجه به زمان کمی که داشتم، اما یک برنامه‌ریزی درست در استفاده از تست‌های این کتاب و محک زدن خودم داشته باشم.

 

شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟

1)قهرمان پیوستگی

2)قهرمان پیشرفت 

من خودم را قهرمان پیشرفت می دانم.

 

در صورتی که خود را قهرمان پیشرفت می‌دانید توضیح بدهید که در کدام درس پیشرفت زیادی داشتید؟ و روش‌هایی را که منجر به پیشرفت شما شد، توضیح دهید.

 در درس فلسفه پیشرفت زیادی داشتم و درصد این درس را از 60 به 80 رساندم و در برخی آزمون‌ها بالای 90درصد هم پاسخ دادم. توضیح مطالب به صورت ساده برای خودم در این درس به من کمک کرد تا بهتر یاد بگیرم و مطالب را به ذهن بسپارم.

 

روش مطالعه یک درس را هم بنویسید.

در درس علوم و فنون نکات مهم و کلیدی را از کتاب مشخص می‌کردم اما گاهی اوقات نکاتی بود که مهم بودند و باید درست آن‌ها را یاد می‌گرفتم و صرف نوشتن آن‌ها کافی نبود و من آن تست‌‌ها را نشان‌دار می‌کردم و نکاتشان را در پاسخ‌نامه هایلایت می‌کردم به این صورت پاسخ نامه‌ها من به جزوه فوق العاده تبدیل شد.

 

بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روش‌های مطالعه خود را در این درس به صورت آیتم‌وار بنویسید.

روانشناسی و علوم و فنون بهترین درس من در کنکور بود.

در درس روانشناسی، مطالعه عمیق، بازگرداندن مطالب کتاب درسی به زبان ساده و حل تست‌های متنوع به من بسیار کمک کرد.

در درس علوم و فنون، مرور نکات و هایلایت کردن نکات در پاسخ‌نامه‌ی کتاب‌ها ، حل تست‌های زیاد به صورت زمان دار برایم مفید بود.

 

اگر در آزمون تیر ماه نسیت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتید، توضیح دهید که در طی ماه‌های بین این دو آزمون چه برنامه‌ای اجرا کردید؟

بله پیشرفت زیادی داشتم. من در کنکور دی نتوانستم به خوبی هیجانات خود را کنترل کنم و به همین دلیل درصد های مورد انتظارم را کسب نکردم.

در مدت زمان بین دو کنکور تمرکز اصلی‌ام را بر روی کنترل استرس در حین آزمون دادن گذاشتم .علاوه بر این تست‌های زمان دار زیادی برای دروس ریاضی و فنون که در دفترچه اول بودند حل کردم تا مشکل کمبود وقت هم حل شود.

 

امسال سوال‌های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سوال‌ها و سوال‌های دشوار درس‌های دیگر خودتان را مدیریت کنید؟ زمان را مدیریت کنید؛سوال‌های ساده‌تر را پیدا کنید و به سوال‌ها به صورت تصادفی پاسخ ندهید. لطفا در این مورد توضیح دهید.

در چند آزمونی که قبل از کنکور حل کردم متوجه شدم سطح سوال‌های ریاضی مانند کنکور دی بالا رفته و من درصد‌های خوبی در این درس کسب نمی‌کردم.

برای همین با سوالات سخت کنکور شوکه نشدم و توانستم استرس خود را کنترل کنم در درس‌های دیگر هم همه‌ی مهارت‌هایی را که از آزمون‌های شبیه‌سازی فرا گرفته بودم به کار گرفتم و سعی کردم با نفس عمیق کشیدن و آب خوردن و گاهی مکث کردن و صحبت کردن با خودم، خود را آرام نگه دارم.

برخلاف کنکور دی در کنکور تیر به خاطر تعیین دقیق استراتژی‌های مدت زمان پاسخ دادن به سوالات هر درس دچار مشکل کمبود وقت نشد.

به خاطر کنترل استرس خود توانستم سوالات ساده‌تر را پیدا کنم با توجه به نتایج آزمون‌های قبل خود را راضی کردم که به سوالات شک‌دار تا حد امکان جواب ندهم.


نمودارهای پیشرفت زهرا عارفی مسکونی

Menu