سلام خدمت دوستان عزیز رشته انسانی . . . ! ! ! 👋
در این مطلب قصد داریم به حل تست های منطق و فلسفه کنکور 1401 داخل کشور بپردازیم .
دوستان عزیز ، لطفاً ابتدا خودتون تست ها را حل کنید و سپس پاسخ ها را مطالعه و بررسی کنید . . .
![]() | دانشجوی رشته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران رتبه 16 منطقه دو - کنکور انسانی 1400 |

1-در کدام گزینه امکان وقوع مغالطه اشتراک لفظ وجود دارد ؟
1)ثروت آدمی در گوهر وجود او است . 2)آینده درخشان این کودک از وجنات او هویدا است .
3)خانه را دزد برده است ؛ هر چه گشتم پیدایش نکردم . 4)یکی از معلمانم را پس از مدت ها دیدم و از او چند عکس به یادگار گرفتم .
پاسخ گزینه 4 است . عکس گرفتن دو معنا دارد : 1-عکس انداختن با دوربین 2-تحویل گرفتن عکس های چاپ شده
تشریح سایر گزینه ها :
1)چون از استعاره استفاده کرده ، می تواند مغالطه توسل به معنای ظاهری ایجاد کند .
2)مغالطه ای ندارد .
3)خانه دلالت التزامی دارد و لذا مغالطه توسل به معنای ظاهری ایجاد می کند .
2-اگر دو مفهوم کلی A و B را داشته باشیم ، به طوری که A اعم از B باشد و C مساوی مجموع A و B باشد ، کدام یک از نسبت های چهارگانه در مورد C برقرار است ؟
1)مساوی A است . 2)مساوی B است .
3)با A نسبت عموم و خصوص مطلق دارد . 4)با B نسبت عموم و خصوص من وجه دارد .
پاسخ گزینه 1 است . چون A اعم از B است ، پس همه مصادیق B درون A هستند و بنابراین مجموع مصادیق A و B مساوی با همان مصادیق A است . لذا C هم مساوی با A می باشد .
3-کدام یک از تعریف های زیر جامع و مانع نیست ؟
1)موجود : آنچه دارای هستی است . 2)اسب : حیوان اهلی دارای یال و دم
3)فعل : کلمه ای که بر انجام کاری دلالت کند . 4)گیاه : موجود زنده دارای شاخه و برگ
پاسخ گزینه 3 است . تعریف صحیح فعل : کلمه ای که بر انجام کاری یا وقوع حالتی در زمان گذشته یا حال یا آینده دلالت می کند . تعریف فعل در گزینه 1 جامع نیست ؛ چون شامل افعالی مثل (( خسته شدن )) که بر وقوع حالتی دلالت می کند ، نمی شود . همچنین تعریف فعل در گزینه 1 مانع نیست ؛ چون شامل مصدر نیز می شود .
4-کدام عبارت درست است ؟
1)استقرای تعمیمی نوعی استدلال است که در آن ، از قانونی کلی به نتیجه ای جزئی می رسیم .
2)مغالطه تمثیل ناروا نوعی استدلال تمثیلی است که در آن ، دو امر به طور کامل مشابهت ندارند .
3)استقرای تمثیلی روشی برای تفهیم مطالب است که در آن از مشابهت دو پدیده استفاده می شود .
4)از مصادیق تعمیم شتاب زده آن است که در آن ، تعداد نمونه ها نسبت به کل جامعه آماری نامناسب باشد .
پاسخ گزینه 4 است . استدلال استقرای تعمیمی قوی سه شرط دارد که درصورتی که یکی از آنها رعایت نشود ، مغالطه تعمیم شتاب زده شکل می گیرد . تشریح سایر گزینه ها :
1)برعکس این مطلب درست است . در استقرای تعمیمی از مقدمات جزئی به نتیجه ای کلی می رسیم .
2)مشابهت نداشتن فقط مخصوص تمثیل ناروا نیست و در تمثیل روا هم عدم مشابهت امکان پذیر است .
3)تمثیل روشی برای تفهیم مطالب است ، نه استقرای تمثیلی . استقرای تمثیلی ، استدلالی است که برای اثبات یک مطلب و نه تفهیم آن ، از تمثیل استفاده می کند .
5-رهبر یک حزب پس از پیروزی یکی از نامزدهای آن حزب در انتخابات گفت : (( همه طرفداران ما به او رأی داده بودند . معلوم است که هرکس رأی داده ، طرفدار حزب مردمی ما است . )) چه نوع مغالطه ای در نتیجه گیری او وجود دارد ؟
1)تله گذاری 2)ایهام انعکاس 3)بزرگ نمایی 4)تعمیم ناروا
پاسخ گزینه 2 است . اگر از یک قضیه حملی ، عکس مستوی آن نتیجه گرفته شود ولی قواعد عکس مستوی رعایت نشود ، مغالطه ایهام انعکاس رخ می دهد . قضیه حملی موجود در صورت سوال ، موجبه کلیه است و عکس مستوی موجبه کلیه ، موجبه جزئیه است در حالی که در صورت سوال ، عکس مستوی موجبه کلیه ، همان موجبه کلیه در نظر گرفته شده است .
6-اگر نتیجه قیاسی (( بعضی الف ج است )) و یکی از مقدمات آن (( بعضی ب الف است )) باشد ، کدام عبارت درباره مقدمه دیگر نادرست است ؟
1)موضوع و محمول آن ، علامت یکسان دارند . 2)محمول آن هر چه باشد ، علامت منفی دارد .
3)موضوع آن هر چه باشد ، علامت مثبت دارد . 4)یا محمول یا موضوع آن ، با موضوع نتیجه هم علامت است .
پاسخ گزینه 1 است . طبق شرط دوم قیاس اقترانی معبتر یعنی اینکه حد وسط در هر دو مقدمه منفی نباشد ، چون در اینجا حد وسط (( ب )) است و حد وسط در مقدمه اول منفی است ، پس در مقدمه دوم باید مثبت باشد . از طرفی طبق قانون کیفیت نتیجه ، محمول مقدمه دوم منفی است . پس (( ب )) باید در مقدمه دوم موضوع باشد .
7-کدام قضیه ، منفصل حقیقی است ؟
1)جسم یا رسانا است یا غیرفلز . 2)قضیه یا حملی است یا منفصل حقیقی .
3)موجود یا جاندار است یا تنفس نمی کند . 4)شکل یا چهار ضلع دارد یا مربع نیست .
پاسخ گزینه 3 است . بین جاندار بودن و تنفس نکردن انفصال حقیقی وجود دارد یعنی یک موجود نمی تواند هم جاندار باشد و هم تنفس نکند و همچنین نمی تواند جاندار نباشد و تنفس بکند . تشریح سایر گزینه ها :
1)مانعه الرفع است ؛ زیرا جسم هم می تواند رسانا باشد و هم غیرفلز مثل آب .
2)مانعه الجمع است ؛ زیرا قضیه می تواند منفصل مانعه الجمع یا مانعه الرفع باشد .
4)مانعه الرفع است ؛ زیرا شکل هم می تواند چهار ضلعی باشد و هم مربع نباشد مثلاً مستطیل باشد .
8-کدام عبارت درست است ؟
1)شخصی که بتواند نظرات خود را مستدل کند ، فیلسوف است .
2)برای تفکر یا فهم فلسفی ، ضرورتی ندارد دانش فلسفه آموخته باشیم .
3)فیلسوف حقیقی همواره می کوشد تا واقعیت ها را با باورهای خود هماهنگ کند .
4)هرگاه تعجب انسان در اثر یک عامل برانگیخته شود ، با یک سوال فلسفی مواجه می شود .
پاسخ گزینه 2 است . تفکر یا فهم فلسفی برای همه انسان ها امکان پذیر است . این تفکر بر اساس قدرت خدادادی است و صرفاً کافی است که موضوع تفکر ، مسائل بنیادی باشد و نیازی به آموختن دانش فلسفه نیست . تشریح سایر گزینه ها :
1)فیلسوف کسی است که در مسائل بنیادی به صورت قانونمند بیندیشد و نه کسی که نظرات خود را مستدل کند .
3)برعکس این مطلب درست است . یک فیلسوف واقعی ، باورهای خود را با واقعیت هماهنگ می کند .
4)هر تعجبی ناشی از سوال فلسفی نیست .
9-کدام عبارت درباره قوه عقل درست است ؟
1)یافته های آن یا در ریاضیات به کار می رود یا در فلسفه .
2)همه ی قوای شناختی را مورد مطالعه و تحلیل قرار می دهد .
3)شناخت های آن اساس و پایه هر نوع درک و آگاهی دیگری است .
4)دریافت های آن به امور غیرمحسوس و ماورای طبیعت محدود می شود .
پاسخ گزینه 2 است . مطالعه قوای شناختی و تحلیل آنها ، یک عملیات معرفتی شناختی است که توسط شناخت عقلی صورت می گیرد . تشریح سایر گزینه ها :
1)یافته های قوه عقل در علوم دیگر مثل الهیات و علوم تجربی به کار می رود .
3)شناخت حسی و شناخت شهودی بدون استفاده از عقل صورت می گیرد .
4)دریافت های عقل شامل کل هستی است و امور محسوس و نامحسوس را شامل می شود .
10-موضوع انسان شناسی فلسفی کدام است ؟
1)((خود)) به معنای آنچه که هرکس از خود در می یابد . 2)ماهیت تفکر ، به عنوان عالی ترین ویژگی انسان
3)چیستی انسان و جایگاه او در عالم هستی 4)روان به عنوان منشأ احساسات و رفتارها
پاسخ گزینه 3 است . موضوع اصلی انسان شناسی فلسفی ، چیستی انسان و جایگاه او در عالم هستی است . تشریح سایر گزینه ها :
1)((خود)) به معنای ذات و حقیقت انسان ، موضوع انسان شناسی فلسفی است ولی ((خود)) به معنای آنچه هرکس از خود در می یابد ، به علوم تربیتی و روان شناسی مربوط می شود .
2)ماهیت تفکر به عنوان عالی ترین ویژگی انسان می تواند در فلسفه ذهن یا منطق یا . . . مورد بحث قرار گیرد و نه انسان شناسی فلسفی .
4) این معنای ((روان)) در روان شناسی مورد بررسی قرار می گیرد .
11-کدام عبارت به نظریه افلاطون درباره معیار فضیلت مربوط نمی شود ؟
1)کاری که ناشی از اعتدال باشد . 2)آنچه باعث سعادت آدمی شود .
3)کاری که به فرمان عقل صورت گیرد . 4)کاری که برای رسیدن به سعادت انجام شود .
پاسخ گزینه 4 است . از نظر افلاطون فضیلت فعلی است که واقعا در جهت رسیدن ما به سعادت باشد ، نه اینکه صرفاً با هدف سعادت انجام شود . تشریح سایر گزینه ها :
1)فضیلت ناشی از اعتدال است .
2)فضیلت باعث سعادت آدمی می شود .
3)زمانی که عقل بر سایر قوا حاکم شود ، اعتدال در قوا به وجود می آید و انسان به فضیلت می رسد .
12-رابطه میان موضوع و محمول در قضایای (( برخی دانشجویان دیپلمه نیستند . )) و (( استوانه وزن ندارد . )) به ترتیب ، کدام است ؟
1)امکانی – امکانی 2)امکانی – وجوبی 3)امتناعی – امتناعی 4)امتناعی – وجوبی
پاسخ گزینه 2 است . دیپلم داشتن برای دانشجو امکانی است و وزن نداشتن برای استوانه وجوبی است . توجه کنید که استوانه با جسم استوانه ای شکل متفاوت است . استوانه نوعی کمیت است و جسم نیست و لذا وزن ندارد .
13-کدام عبارت درست است ؟
1)درک علت برخی از حوادث ، به استفاده از حس و تجربه نیازی ندارد .
2)از نظر هیوم ، ضرورت میان علت و معلول نوعی تداعی در ذهن ایجاد می کند .
3)دکارت معتقد است انسان علت هر معلولی را با درکی فطری ، متوجه می شود .
4)همه فیلسوفان توافق دارند که بدون تلاش های تجربی ، پذیرش علیت ممکن نیست .
پاسخ گزینه 1 است . درک علیت حوادث طبیعی و محسوس نیاز به حس و تجربه دارد ولی در مورد حوادث غیر طبیعی و نامحسوس این طور نیست مثلاً اراده انسان یک حادثه غیر طبیعی و نامحسوس است که علت عمل اختیاری و ارادی انسان است . تشخیص علیت اراده برای عمل اختیاری ، نیازی به حس و تجربه ندارد بلکه عقل با تحلیل حالات درونی نفس ، آن را تشخیص می دهد . تشریح سایر گزینه ها :
2)هیوم ضرورت میان علت و معلول را نپذیرفته است که بخواهد آن را علت تداعی ذهن بداند . از نظر او ، مشاهده مکرر توالی حوادث ، در ذهن ایجاد تداعی می کند .
3)دکارت اصل علیت را فطری می داند ولی معتقد است تشخیص مصادیق علت و معلول نیازمند تجربه و آموزش است و فطری نیست .
4)دکارت و فیلسوفان مسلمان پذیرش علیت را بدون تلاش های تجربی می دانند ؛ زیرا خود علیت پایه هر گونه تجربه ای است .
14-کدام عبارت درست است ؟
1)معلول با صرف نظر از علت خود ، امکان ذاتی دارد اما غیرممکن است که با وجود علت تامه یا ناقصه ، بر حالت امکان ذاتی باقی بماند .
2)هیچ فیلسوفی وجود ندارد که وقوع اتفاقی حوادث را امکان پذیر بداند ؛ به عبارت دیگر ، همگی باور دارند که میان هر حادثه با علل آن ، رابطه ضروری برقرار است .
3)اگر فیلسوفی معتقد باشد که اصل سنخیت از طریق تجربه به دست می آید ، نمی تواند وقوع اتفاق – به معنای نفی اصل سنخیت – را در حوادث بعدی غیر ممکن بداند .
4)هر چند هیوم معتقد است رابطه ضروری میان علت و معلول ، یک موضوع حسی نیست اما در نهایت از یک راه تجربی آن را تبیین می کند ؛ یعنی اصل علیت را تجربی می داند .
پاسخ گزینه 3 است . اگر فیلسوفی معتقد باشد اصل سنخیت ، تجربی است ، نمی تواند این اصل را به موارد تجربه نشده تعمیم دهد . بنابراین همواره ممکن است در برخی حوادث ناشناخته سنخیت نقض شود و معنای دوم اتفاق تحقق پیدا کند . پس چنین فیلسوفی نمی تواند این معنا از اتفاق را در حوادث بعدی غیر ممکن بداند .
15-اولین مقدمه ی برهان حرکت ارسطو کدام است ؟
1)تسلسل محال است . 2)در جهان حرکت وجود دارد .
3)محرکی وجود دارد که متحرک نیست . 4)اگر چیزی محرک باشد ، نباید متحرک باشد .
پاسخ گزینه 2 است . در برهان حرکت ارسطو ابتدائاً به این مطلب توجه می شود که در جهان حرکت وجود دارد .
16-کدام عبارت درست است ؟
1)یکی از نتایج مهمی که ابن سینا از برهان خاص خود بر اثبات خدا می گیرد این است که واجب الوجود بالغیر وجود دارد .
2)فارابی و ابن سینا در براهین خود بر اثبات خدا ، هر یک به شیوه ای ، اصل علیت را مورد تبیین و بررسی قرار داده اند .
3)فیلسوفان مسلمان بر اساس این اصل که هر چیز علتی دارد ، نتیجه می گیرند که سلسله علت های جهان به یک علت غیر معلول منتهی می شود .
4)هر برهانی که اثبات کند در رأس سلسله ی علل ، باید یک علت غیر معلول باشد ، در عین حال که محال بودن تسلسل را نشان داده ، وجود خدا را هم اثبات کرده است .
پاسخ گزینه 4 است . وقتی ثابت کنیم در رأس سلسله علل ، یک علت غیر معلول هست ، آن علت غیر معلول هم در ابتدای سلسله است و تسلسل علل نامتناهی را ممتنع می کند و هم خودش همان خداوند است ، لذا وجود خدا هم اثبات می کند .
17-شناخت کدام مورد به دانش عملی مربوط می شود ؟
1)قوانینی که دلایل افول و نابودی تمدن های انسانی را نشان می دهند .
2)عواملی که باعث شده رفتار انسان از سایر انواع حیوان متمایز باشد .
3)قوانینی که در تأمین عدالت اجتماعی و اقتصادی موثر هستند .
4)عواملی که باعث مقاومت بدن در مقابل بیماری ها می شوند .
پاسخ گزینه 3 است . منظور از دانش عملی ، دانشی است که با عقل عملی حاصل می شود و به بایدها و نبایدهای اخلاقی مربوط است . در گزینه 3 ، عدالت و قوانینی که در تأمین آن موثرند ، جزء مسائل اخلاقی هستند ؛ پس چنین دانشی ، دانش عملی محسوب می شود اما سایر گزینه ها ربطی به مسائل اخلاقی ندارند و لذا دانش نظری هستند .
18-کدام عبارت با نظرات ابن سینا سازگار است ؟
1)آنچه که با عنوان ((عقل کل)) یاد شده نام دیگری برای خدا است که خود جزئی از عالم عقول است .
2)مرحله عقل بالملکه مرحله ای است که عقل از حالت هیولایی خارج شده و معلومات ساده ای را کسب کرده است .
3)منزلت عقل فعال نسبت به عقل انسان ، همان منزلت چشم نسبت به نور است ؛ با چشم است که نور مشهود می شود .
4)دستگاه تفکر و استدلال انسان در آغاز بالقوه است و شکوفایی آن مرحله به مرحله و نیازمند عالم عقول است .
پاسخ گزینه 4 است . بالقوه بودن عقل در ابتدای تولد از شاخص های تفکر مشائیان است که به ابن سینا هم به ارث رسیده است . ابن سینا و فارابی شکوفایی عقل را در چهار مرحله ترسیم می کنند . بررسی سایر گزینه ها :
1) ((عقل کل)) عنوانی است که برخی فیلسوفان یونان به خدا داده اند و نه ابن سینا .
2)در مرحله عقل بالملکه ، فقط بدیهیات درک می شوند و نه معلومات ساده .
3)برعکس این مطلب درست است . منزلت عقل فعال به عقل انسان مثل نور است به چشم ، نه چشم به نور .
19-بر اساس تفسیر قطب الدین رازی از حکمت اشراقی سهروردی ، پایه اصلی این حکمت کدام است ؟
1)کشف و شهود 2)نور عقل آدمی 3)حکمت شرقیان فارس 4)سیر و سلوک و مجاهده
پاسخ گزینه 1 است . این سوال دانشی است و باید عبارت قطب الدین رازی را در ذهن داشته باشید : حکمت اشراقی ، حکمتی است که اساس و بنیان آن اشراق است . اشراق نیز عبارت است از کشف و شهود .
20-با توجه به نظام فلسفی ملاصدرا ، کدام عبارت درست است ؟
1)برهان خاص ملاصدرا در اثبات خدا ، فقط با در نظر گرفتن اصالت وجود ، وحدت حقیقت و مراتب داشتن آن ، قابل فهم و تبیین است .
2)ملاصدرا بر اساس سه اصل اصالت و وحدت وجود و مراتب داشتن آن ، نظام جهان را تبیین می کند و حق را غنی بالذات و خارج از این نظام می داند .
3)بر اساس اصل اصالت وجود ، تنوع و کثرتی که در موجودات جهان وجود دارد ، حاکی از وجودهای مختلفی است که همگی از وجود یگانه ای هستی گرفته اند .
4)تفاوت ملاصدرا با عارفان در مسئله وحدت حقیقت وجود ، این است که وی آن را مستدل می کند و نشان می دهد که کثرت ، به جنبه ماهوی موجودات باز می گردد .
پاسخ گزینه 1 است . ملاصدرا بر اساس مبانی فلسفی خود ، استدلال ابن سینا را ارتقا بخشید . این مبانی همان اصالت و وحدت وجود و مراتب داشتن آن هستند . بررسی سایر گزینه ها :
2)از نظر ملاصدرا ، درخت و انسان و خورشید و . . . مانند موج اند که از خود هویتی و وجودی جدای از خدا ندارند و جز خدا چیزی در عالم نیست . پس از نظر او ، خدا هم در نظام وجود تحلیل می شود و کل وجود بدون هیچ محدودیتی همان خداوند است .
3)هستی گرفتن از یک وجود یگانه ، پیام اصالت وجود نیست .
4)از نظر ملاصدرا ، کثرت به مراتب داشتن وجود بر می گردد ، نه ماهیت .
صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام ما
برای ارتباط بیشتر با رتبه برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید و به کانال تلگرام کانون برترها ملحق شوید .
همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید .
تهیه کننده :
مـهـرشـاد ایـمـانـی نـسـب - دانشجوی دانشگاه علوم قضایی تهران
سپاس از توجه شما 🧡



