گفت و گو با امیر محمد دولتشاهی؛ دانش آموز برتر یازدهم تجربی

در این مقاله گفت و گو با امیر محمد دولتشاهی؛ دانش آموز برتر یازدهم تجربی را می‌خوانید.

گفت و گو با امیر محمد دولتشاهی؛ دانش آموز برتر یازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی: امیر محمد دولتشاهی

پایه: یازده تجربی

نام استان و شهر:  لرستان- خرم آباد

شغل و تحصیلات مادر: لیسانی ریاضی- فرهنگی

شغل و تحصیلات پدر : لیسانش شیمی- بازنشسته

نام مدرسه: تیزهوشان شهید بهشتی

میانگین تراز: 7312

تعداد سال حضور در آزمون:  از تابستان سال دهم – 2 سال

تعداد آزمون هایی که شرکت کرده است: 102

 مصاحبه گر: مریم موسی زادگان

  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟

خواهر بزرگم عضو کانون بودند ، ایشان رتبه 4 کشوری رشته تجربی سال 93 شد، خواهرم برنامه کانون را در پیشرفت خود بسیارموثر می دانست هم چنین آزمون های دو هفته ای کانون که بازخورد پیوسته و منظم به دانش آموز می دهد. 

هدف من هم قبولی در رشته پزشکی است به همین دلیل در کانون ثبت کرده و با برنامه ی آن درس می خوانم.

 دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

برنامه ی آموزشی من همیشه منظم است. نظم ذهنی دارم و همین موضوع باعث شد از زمان های خود به خوبی استفاده کنم و اتلاف وقت نداشته باشم همچنین به مسیر مطالعه ی درس هایم جهت داد.

  1. کدام بخش از برنامه راهبردی برایتان مفیدتر بود؟

بخش نمودار پیشروی - چون تعداد سوال از مبحث جدید را در هر آزمون مشخص می کند و برنامه من مطالعاتی من را نیز مدیریت می کند.

 شما 102 آزمون تا به امروز شرکت کرده اید؛ چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ آیا در میانه راه خسته شده اید؟ 

بله گاهی- مخصوصاً زمان هایی که نتیجه مورد نظرم را در ‌آزمون نگرفته ام، در این مواقع سعی می کنم، مشکل را یافته؛ تلاشم را در آن بخش بیشتر کنم تا بتوانم جبران کنم.

  1. پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می کنند؟

پدر و مادرم- نتیجه ی کارنامه را با هم بررسی می کنیم- اول سوال هایی را که اشتباه پاسخ دادم بررسی می کنیم و چون هر دو دبیر هم هستند،‌ به آموزش من کمک می کنند.

  1. آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کنید؟ دلیل آن چیست؟

بله در هردو

 آزمون هدف گذاری برنامه مطالعاتی هفته بعدم را مشخص می کند. آزمون مشابه پارسال را هم، برای آشنایی با سوالات آزمون اصلی شرکت می کنم.

  1. از روش های مدیریت زمان استفاده می کنید؟
  2.  ضربدر و منها رو بیشتر استفاده می کنم. با این روش آرامش بیشتری دارم چون می دانم می توانم آزمون را تمام کنم و همیشه هم زمان ذخیره دارم تا بتوانم به سراغ سوالات ضربدر بروم. با این روش بهتر می توانم به سوالات پاسخ دهم.
  3. این روش مدیرت زمان را از چه شخصی یاد گرفتید؟

در سایت کانون در این مورد خوانده بودم، خواهرم هم در این زمینه به من کمک کردند.

 از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ 

کارنامه اصلی- روز جمعه کارنامه پروژه ای- بعد از اضافه شدن تراز آزمون به میانگین تراز در هر آزمون  – این کارنامه را بررسی می‌کنم  و میانگین پروژه ها را بررسی کرده و براساس آن برنامه ریزی می‌کنم.  کارنامه 5 نوع درس- چون نقاط قوت و ضعف و ... را به من نشان می دهد. بیشتر هم نقاط ضعف خود را بررسی می کنم.

مثلا در درس زیست که جز درس های نوسانی ام بود با این کارنامه توانستم  به نقطه قوت تبدیل کنم. این درس را با حل زیاد تست های زمان دار و افزایش سرعت توانستم به نقطه قوت تبدیل کنم.

 در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کنید؟

اول زیست - چون درس نوسانی من است، چون می خواهم نقطه قوت شود. بعد از زیست ،شیمی و در آخر ریاضی و فیزیک را بررسی می کنم.

 کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه است؟ 

ریاضی و فیزیک- پدر و مادر دبیر ریاضی و فیزیک هستند و  به آموزش من خیلی کمک می کنند، بعد از درس معلم به سراغ تست زیاد می روم (بیشتر کتاب های آبی و سه سطحی) هر جا مشکل داشتم از پدر و مادر سوال می پرسم.

در مدرسه هر دو درس را 20 می گیرم.

  1. از کلکسیون روش های مطالعه استفاده می کنید؟

بله در درس زیست این بخش را مطالعه می کنم. حل تست زمان دار برای افزایش سرعت تست زنی را از این بخش یاد گرفتم.

 مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خوانید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کنید؟

بله- برنامه راهبردی معمولاً با برنامه مدرسه هماهنگ است، در مبحث هایی که برنامه مدرسه عقب تر باشد، پیش خوانی می کنم.

پیش خوانی را از تابستان آموختم مادر و پدرم هم به واسط دبیر بودن به آموزش من در این بخش کمک می کنند.

  1. برنامه شما برای عید چیست؟

بیشتر زمان مطالعه ام (60% آن را)  برای جمع بندی دروس نیم سال اول اختصاص می دهم؛ تا برای آزمون هفت فرودین آماده باشم و باقی را برای مرور  نیم سال دومیازدهم صرف خواهم کرد.

 تابلوی نوروزی را استفاده می کنید، کدام بخش ها آن را بیشتر استفاده می کنید؟

بله- در سال دهم هم استفاده کردم. ابتدا تابلو را با توجه به خود ارزیابی و نتایج آزمون جمع بندی بهمن رنگ آمیزی می کنم، و بعد برای نقاط ضعف برنامه ریزی می کنم. 

قطعاً برای درس زیست و شیمی برنامه ریزی خواهم کرد.

  1. روزی چند ساعت درس می خوانید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دهید؟

روزهایی که مدرسه می روم6 و در روزهای تعطیل 8 الی 9 ساعت درس می خوانم.

تقریبا نیمی از زمان را به تست زنی صرف می کنم. در واقع  بعد از انجام تکالیف هر روز، از مبحث تازه تدریس شده، تست می زنم.

  1. دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟

بله هر هفته هدف گذاری  و برنامه ریزی کرده و در طول هفته آن را تکمیل می کنم.

  1. آیا به راحتی می توانید تمام مباحثی را که هدف گذاری کرده اید ، در همان روز مطالعه کنید؟

سعی می کنم به هدف گذاری برسم، همیشه برای  مبحث هدف گذاری می‌کنم و معمولاً کمی مبحث را  بیشتر در نظر می گیرم،  تا همیشه تلاشم را بیشتر کنم.

  1. فعالیت های غیر درسی دارید، چیست؟

زبان- فعلا فقط کلاس زبان می روم.

  1. آیا همیشه در آزمون‌های تابستان شرکت کرده اید ؟ چرا؟

بله شرکت کردم، و در بخشی از نیم سال اول که در تابستان پیش خوانی کردم، در طول سال همیشه از هم کلاسی ها پیشی داشتم.

  1. چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفته اید؟

دقیقا با برنامه ی آزمون پیش بروم و در طول دوران عید هم جمع بندی داشته باشم.

 فکر می کنید مهم ترین ویژگی که شما دارید و باعث می شود خوب درس بخوانید، چیست؟

مهم ترین ویژگی من دقت زیاد و تمرکز هنگام مطالعه است.   سعی می کنم همیشه در محیط آرام درس بخوانم . چون می خواهم حتماً به برنامه و هدف گذاری خود برسم، به همین دلیل تمرکزم زمان مطالعه زیاد است.

  1. آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دهید؟ چه کارهایی می کنید؟

بله معمولاً هفته ای 44 ساعت درس می خوانم و 10 ساعت استراحت،  معمولا با خانواده هستم

6/5/2023 9:57:01 AM
Menu