برنامهریزی برای نوروز با ابزار؟ یا بدون ابزار؟
از روز 20 اسفند تا 17 فروردین، چهار هفته فرصت دارید تا عقبماندگیها و یادگیریهای ناقص را تکمیل کنید و در دوسکوی مقایسهای نوروزی نسبت به دو سکوی مقایسهای زمستانی پیشرفت خود را اندازهگیری کنید.
7 فروردین را با 9 دی مقایسه کنید (درسهای پایه برای کنکوریها)
18 فروردین را با 16 دی مقایسه کنید (درسهای نیمسال اول برای کنکوریها)
7 فروردین را با 7 بهمن مقایسه کنید (درسهای نیمسال اول برای دبستانیها و دبیرستانیها)
18 فروردین را با 19 اسفند مقایسه کنید (درسهای نیمسال دوم برای دبستانیها و دبیرستانیها)
ضمناً آزمونهای عیدی 5 فروردین و 12 فروردین را هم فراموش نکنید و حتماً ثبت نام کنید.
مباحث این دو آزمون شبیه مباحث آزمونهای 7 فروردین و 18 فروردین است و ثبتنام برای همه کانونیها و غیرکانونیها رایگان است، اما اگر کانونیها هم میخواهند در آزمونهای هدیه شرکت کنند، باید حتما ثبتنام کنند.
برنامهریزی برای نوروز با ابزار یا بدون ابزار؟
آیا برنامهریزی برای نوروز را بهطور ذهنی انجام میدهید، یا این که میخواهید از ابزار تابلوی نوروزی برای برنامهریزی نوروز استفاده کنید؟
فایدهی داشتن ابزار این است که توانایی شما را چند برابر میکند.
دو ویژگی تابلوی نوروزی:
تابلوی نوروز هم مثل دفتر برنامهریزی دو ویژگی دارد که شما را قانع میکند از آن استفاده کنید:
اول این که نوشتن و تکمیل تابلوی نوروز خیلی ساده است و تنظیم آن زمان کمی میخواهد، البته اگر دوست داشتید میتوانید زمان بیشتری برای تنظیم آن بگذارید.
و دوم اینکه تابلوی نوروزی (مثل دفتر برنامهریزی) جای خلاقیت و ابتکار و شخصیسازی دارد و شما میتوانید تابلوی نوروزی را مخصوص خودتان و متناسب با نیازهای خودتان تنظیم کنید.
برنامهریزی نوروز را از کجا آغاز کنیم؟
پاسخ: با مبحثها شروع کنید.
لطفا درسها و مبحثها را به سه گروه تقسیم کنید: مبحثهایی که میتوانید در این چهار هفته بهطور کامل مطالعه کنید.
مبحثهایی که کافی است، رفع اشکال و تثبیت کنید و مبحثهایی که ممکن است فعلا کنار بگذارید و در ایستگاه جبرانی بعدی و در دوران جمعبندی به سراغ آنها بروید.
مبحث را میتوانید کنار بگذارید اما هیچ درسی را کنار نگذارید.
اگر فکر میکنید در درسی ضعیف هستید، آن درس را بهطور کلی کنار نگذارید، فقط بعضی مبحثهای آن درس را برای نوروز حذف کنید.
در واقع واحد برنامهریزی برای نوروز مبحث (فصل یا بخش) است.
روی مبحثها تصمیم بگیرید و هیچ گاه یک درس را بهطور کامل از برنامه خود حذف نکنید.
مبحثها را در تابلوی نوروز با چهار رنگ مشخص کنید.
در تابلوی نوروزی نام مبحثهای آزمون را میبینید.
با مارکر یا مدادرنگی مشخص کنید، وضعیت شما در هر مبحث چگونه است: از رنگ آبی برای خیلی خوب، سبز برای خوب، زرد برای متوسط و از رنگ قرمز برای نیاز به تلاش زیاد استفاده کنید.
برای رنگآمیزی میتوانید از کارنامه مبحثی و نمرههای چند از 10 کمک بگیرید و فقط به تصور و استنباط خودتان اتکا نکنید.
در ستون دیگر مشخص کنید که برای آن مبحث چه برنامهای دارید؟
مطالعه کامل؟
رفع اشکال و تثبیت و تستزدن؟
یا حذف کردن و کنار گذاشتن در ایام نوروز؟
منابع مطالعه نوروز:
در تابلوی نوروز، در هر مبحث دو منبع تستی را بهصورت کامل و دقیق مشخص کردهایم:
1- کتاب نوروز: شماره تستها در کتاب نوروز از هر مبحث را مشخص کردهایم.
2- کتاب آبی: تعداد پیمانهها و شماره پیمانهها از کتابهای آبی در هر مبحث را مشخص کردهایم.
آزمونهای کتاب نوروز سبب میشود شما در هر روز روی یک یا دو مبحث متمرکز شوید.
ضمنا برنامه آزمونهای کتاب نوروز را روی سایت کانون مشاهده کنید و اگر خواستید در برنامه نوروزی خود بگنجانید.
علاوه بر این شما میتوانید هر روز از طریق نرمافزار پلکان پاسخهایتان به سؤالهای کتاب نوروز را وارد کنید و کارنامه بگیرید و به سؤالهایی که اشتباه پاسخ دادهاید، دوباره پاسخ دهید و یادگیری ناقص را به کامل تبدیل کنید، همچنین درنرمافزار پلکان دو دسته سؤال دیگر هم خواهید دید یک دسته، سادهتر از کتاب نوروز و یک دسته دشوارتر از کتاب نوروز.
یک تصمیم مهم برای نوروز:
آیا میخواهید بیشتر تست و مساله حل کنید؟ یا میخواهید بیشتر کتاب و جزوه بخوانید؟
پیشنهاد ما این است: با تست زدن شروع کنید، بعد رفع اشکال کنید و درس بخوانید (کلاس، دی وی دی یا مطالعه خودتان) بعد تست بزنید.
تمرینهای تستی شما در هر روز در دو یا سه مرحله انجام میشود:
در ابتدا، یک مجموعه از کتاب نوروز سپس در طول روز برای هر درس که میخواهید رفع اشکال کنید، تستهای پیمانهای و متمرکز فقط برای همان مبحث و در پایان روز یک مجموعه دیگر بهصورت جامع از تمام درسها و یا از یک درس به انتخاب خودتان.
روش پیشنهادی برای تمرینها این است:
ابتدا یک مجموعه از کتاب نوروز را حل کنید. سپس در مبحثهایی که انتخاب کردهاید با دیویدی یا شرکت در کلاس اردوی نوروزی آموزش ببینید. یا اگر در کلاس شرکت نمیکنید و دیویدی درسی نمیبینید، خودتان مبحثها را از کتاب یا جزوه خودتان مطالعه کنید و چند پیمانه تست از کتاب آبی یا کتابهای دیگر تمرین کنید.
در پایان میتوانید یک آزمون جامع مبحثی را از آزمونهای جامع کانون (8 مهر و 7 بهمن) امتحان بدهید و کارنامه معادل بگیرید.
چند ساعت، چند از 10:
در تابلوی نوروز و برای تنظیم برنامه نوروز زمان مطالعه را هم باید تعیین کنید (هم بهصورت مجموع و هم بهصورت درس به درس و مبحث به مبحث.)
فرض کنیم در ایام نوروز میخواهید روزی 10 ساعت مطالعه کنید، پس مجموعا 200 ساعت زمان برای دوران نوروز دارید. برای تشخیص این که توان زحمتکشیتان چقدر است، به دفتر برنامهریزی مراجعه کنید و براساس توانایی واقعی خودتان هدفگذاری کنید.
بر مبنای عملکرد گذشته خودتان میتوانید مطمئن شوید که واقعاً روزی چند ساعت مطالعه میکنید و توان شما در چه حد است.
اگر تاکنون دفتر برنامهریزی را بهطور کامل نمینوشتید، هماکنون شروع کنید و در ایام نوروز دفتر برنامهریزی را بهطور منظم بنویسید و تکمیل کنید.
برای تکمیل دفتر برنامهریزی روزی یک دقیقه کافی است.
اگر معلوم شد که برای مثال میتوانید در سه هفته دوران طلایی نوروز دویست ساعت مطالعه کنید، برنامهای که برای هر درس در نظر میگیرید باید متناسب با همین دویست ساعت باشد و یک برنامه پر حجم و پانصد ساعته را برای ایام نوروز در نظر نگیرید.
برنامهریزی و هدفگذاریتان باید واقعبینانه باشد.
در ایام نوروز دو آزمون دارید، برای آزمون 7 فروردین دو هفته و برای آزمون 18 فروردین هم حدود 11 روز فرصت دارید. تعداد تستها و تعداد صفحاتی را که میخواهید مطالعه کنید، متناسب با همین زمان در نظر بگیرید.
دانشآموزی که در ایام نوروز 200 ساعت مطالعه میکند، برای هر درس بهطور متوسط در آزمون 7 فروردین 15 ساعت و برای آزمون دوم (18 فروردین) 10 ساعت زمان دارد.
هدفگذاری روی نتیجه، هدفگذاری چند از 10:
آخرین ستون تابلوی نوروزی مربوط به هدفگذاری چند از 10 شما و نمرههایی است که میخواهید در آزمونهای 7 فروردین و 18 فروردین بهدست آورید.
میتوانید ابتدا هدفگذاری کنید و سپس متناسب با هدفگذاری چند از ،10 ساعات مطالعة هر درس را تعیین کنید یا این که ابتدا برنامه و منابع خود را مشخص کنید و سپس برای هر درس هدفگذاری چند از 10 را انجام دهید.
سخن پایانی
دوران نوروز یک ایستگاه جبرانی مهم است.
شما میتوانید از فرصت دوران طلایی نوروز استفاده کنید و یادگیریهای ناقص خود را کامل کنید و در جاهایی که نیاز دارید رفع اشکال کنید.
توهم فراموشی را بشناسید و چیزهایی را که فکر میکردید یادتان رفته، اما واقعاً بلد بودید با آزمونهای جامع تشخیص دهید و توهم یادگیری را نیز از سوی دیگر بشناسید و آن چه را تصور میکردید بلد هستید، اما فراموش کرده بودید، مطالعه و تمرین کنید و مسلط شوید.
نویسنده: کاظم قلمچی