پاسخ تشریحی درک عمومی هنر مبحث موسیقی کنکور هنر دی 1401

دوستان عزیز فایل ضمیمه مربوط به پاسخ تشریحی 4 سوال از سوال‌های موسیقی در درس درک عمومی هنر است

پاسخ تشریحی درک عمومی هنر مبحث موسیقی کنکور هنر دی 1401


دوستان عزیز پاسخ تشریحی 4 سوال از سوال‌های موسیقی در درس درک عمومی هنر توسط آقای احمد رضایی (رتبه 1 منطقه 2 و 7 کشور کارشناسی آهنگسازی دانشگاه هنر تهران و رتبه 1 ارشد نوازندگی موسیقی دانشگاه تهران) مسئول درس و مولف و مدرس درس خلاقیت موسیقی هنر کانون نوشته شده است.


پاسخ تشریحی کنکور دی‌ماه 1401 – درک عمومی هنر

مباحث موسیقی

  1. سوال 11) گزينه‌ي«2»

(سازشناسی ایرانی، صفحه‌ی 117، 136، 180)

از سازهای رایج در سیستان و بلوچستان به‌شرح زیر آمده‌است.

زه‌صدای زخمه‌ای مقید: تمبورک، رباب هجده‌تار، رباب پنج‌تار (صرفاً بلوچستان)، بینجو (صرفاً بلوچستان)

زه‌صدای آرشه‌ای مقید: سرود (سروز، قیچک بلوچ – صرفاً بلوچستان)، قیچک سیستان (صرفاً سیستان)

پوست‌صدا: دهل، تیمبوک، دُکّر (دهلک)، دهلک نال، دهل مُگُرمان

خودصدا: تشتک و کوزه (کوزک و تال – صرفاً بلوچستان)

هواصدا: دونَلی (دونِی، جفت‌نِی – صرفاً بلوچستان)

هواصدای مطلق: هارمونی (هارمونیا – صرفاً بلوچستان)


  1. سوال 19) گزینه‌ی«2»

(شناخت سازهای ارکستر سمفونیک 2، صفحه‌ی 4)

فلوت به‌طور مؤثری قادر به اجرای ملودی‌های آرام و نت‌های طولانی است. بديهی است در قطعات موسيقی، نوازنده وقتی ملودی طولانی و يا نت‌های کشيده‌ای را اجرا می‌کند بايد فرصت نفس‌گيری داشته باشد. يکی از دلايل وجود دو يا سه فلوت در ارکسترهای امروزی اجرای اين افه‌های صوتی است.


  1. سوال 21) گزينه‌ي«1»

(مبانی نظری و ساختار موسیقی ایران، صفحه‌ی 28)

در موسيقی کلاسيک ايرانی پنج آواز وجود دارند: ابوعطا، بيات‌ترک، افشاری و دشتی (که از شور مشتق شده‌اند) و اصفهان، يا بيات‌اصفهان که از همايون مشتق شده‌است. بقيه‌ی دستگاه‌ها فاقد آوازند.


  1. سوال 41) گزینه‌ی«3»

(شناخت سازهای ارکستر سمفونیک 1، صفحه‌ی 51)

ويولن شايد معروف‌ترين ساز در بين تمام سازهای ارکستر سمفونيک باشد. اين ساز که کوچک‌ترين عضو خانواده‌ی سازهای زهی- آرشه‌ای است حدود ١٥٥٠ میلادی با اقتباس از فيدل (کمانچه)، رِبِک و «ليرادابراچيو»ی قرون وسطی ابداع شد. جزئيات تکامل اين ساز کاملاً روشن نيست اما ويولن‌های اوليه هم دارای چهار سيم، گوشی کوک در کنار دسته، جدارهای کنگره‌دار و شيارهای صوتی «f»مانند بودند و اختلاف زيادی با ويولن‌های امروزی نداشتند. در ايتاليا از قرن شانزدهم ساختن ويولن آغاز شد و بعدها توسط استراديواری (Stradivari) گوارنری (Guarneri) و آماتی (Amati) به اوج شکوفايی خود رسيد. در طول قرن هجدهم نوازندگان چيره‌دست و آهنگ‌سازانی چون «ويوالدی» و «تارتينی»، گستره‌ی وسيعی به تکنيک نواختن اين ساز بخشيدند.

Menu