سلام دوستان!
داریم به آخرای جامعه یازدهم می رسیم. امیدوارم تا این جا مطالب را به خوبی یاد گرفته باشید و همچنین از نکاتی که در اختیارتون گذاشتیم بهترین بهره رو برده باشید.
در این بخش هم مثل مطالب قبل در انتها فایلی شامل درس های ابتدایی تا بودجه آزمون پیش رو قرار دادیم تا باعث سهولت دسترسی شما به مطالب شود.
با آرزوی موفقیت ...
بخش هایی از فایل :
درس دهم
جنگ ها و تقابل های جهانی
ابتدا با مطلبی از قرآن کریم درس رو شروع می کنیم. (توجه کنید که قرآن چقدر کامل و دقیق با این بیان مختصر، توضیح داده برامون ) قرآن کریم دو نوع جامعه را توصیف می کند؛
جامعه ای که در آن هرگونه ستیز و نزاع ناشی از خون، نژاد، طبقه، ملیت، جغرافیا و ... از بین می رود و همه بشر بر مدار آرمانی حقیقی و اصیل جمع میشوند. (و همانا این است امت شما، یک امت واحد و منم پروردگار شما...) مؤمنون:52
جامع های که به گروه ها و دسته های پراکنده و متخاصم تجزیه می شود؛ امکانات گروهی آن پراکنده می شود و ظرفیت ها و نیروهای آن نابود می گردد. (همانا فرعون روی زمین برتری جویی کرد و اهالی اش را گروه گروه گردانید، گروهی را به ضعف و ناتوانی کشاند و...) قصص:4
خب از اون جایی که قراره راجع به جنگ صحبت کنیم، اول خوبه که بیایم سراغ مفهوم جنگ و این که اصال چه ویژگی هایی داره؟!
درس یازدهم
بحران های اقتصادی و زیست محیط
ی به پدیده هایی مانند منظومه شمسی، رایانه، بدن انسان و جامعه نظام می گویند؛ به این دلیل که هر کدام مجموعه منظمی از اجزای به هم پیوسته اند و برای رسیدن به هدفی مشترک با یکدیگر ارتباط دارند، هر نظامی در حالت طبیعی از تعادل برخوردار است.
بحران هنگامی ایجاد میشود که برخی تغییرات درونی و بیرونی، تعادل کل نظام را بر هم بزند برای مثال بدن انسان همواره در معرض عوامل بیماری زا قرار دارد و بیمار می شود ولی هنگامی که بیماری قابل کنترل نباشد و بدن را از وضعیت طبیعی خارج کند، بحران پدید می آید. نظام جهانی نیز دچار بحران هایی میشود. در واقع، بحران ها، چالش هایی با ابعاد گسترده تر و عمیق تر هستند.
در بحران اقتصادی، قدرت خرید مصرف کنندگان به شدت کاهش می یابد و تولیدکنندگان بازار فروش خود را از دست می دهند؛ درنتیجه کارخانه ها تعطیل و کارگران بیکار می شوند. در تاریخ اقتصاد سرمایه داری غرب، بحران های اقتصادی به طور متناوب و با شدت و ضعف های متفاوت پدید آمده اند. نخستین بحران اقتصادی در سال 1820م در انگلستان به وجود آمد اما مهم ترین آنها در فاصله بین دو جنگ جهانی، یعنی سال های 1929 تا 1933م اتفاق افتاد. زیان اقتصادی این بحران کمتر از زیان اقتصادی جنگ جهانی اول نبود.
در این بحران، 40 میلیون کارگر بیکار و هزاران مؤسسه اقتصادی ورشکست شدند.
درس دوزادهم
بحران های معرفتی و معنوی
در ابتدای درس مطلبی وجود دارد که مطالب خیلی مهمی در اون نهفته، شاید چون با فونت کوچک تری نوشته شده کمتر بهش توجه میشه. ولی حواستون باشه جدی اش بگیرید!!!
چالش های جهانی به تدریج و یکی پس از دیگری آشکار می شوند، اغلب پایان نمی یابند و با بروز چالش های جدید، چالش های پیشین نیز همچنان باقی می مانند. برای مثال، چالش فقر و غنا در قرن هجدهم بروز کرد اما همچنان پا برجاست.
ابتدا چالش های اقتصادی، سیاسی، نظامی و... رخ میدهند و سپس چالش ها و بحران های معرفتی، معنوی، اخالقی، عاطفی و ... ظاهر میشوند. این چالشها در مواجهه با سایر فرهنگ ها به وجود نمی آیند و همگی از درون فرهنگ غرب بر می خیزند. علت این چالش ها درونی است، نه بیرونی، به همین دلیل فرهنگ غرب نمیتواند آن را به دیگران نسبت دهد. از این رو وقتی آثار چنین چالش هایی در سطح جهان آشکار می شود، فرهنگ های دیگر برای مهار آنها نباید، به همان راهی بروند که جهان غرب می رود و نباید چاره این چالش ها و درمان این درد ها را از غرب بخواهند چرا که اگر کوری، کور دیگر را هدایت کند هر دو به چاه خواهند افتاد.
برخی چالش ها مربوط به الیه های سطحی تر و برخی مربوط به الیه های عمیق تر فرهنگ اند. سکولاریسم، اومانیسم و روشنگری در مجموع، عمیق ترین لایه فرهنگ معاصر غرب و روح و شالوده آن را تشکیل می دهند. تمامی چالش های جهانی، از این لایه هویتی برمی خیزند ولی بحران های معرفتی و معنوی به این لایه تعلق دارند
