سلام دوستان خدا قوت... در این مطلب سعی شده نکات لازم به صورت روان توضیح داده شود.هم چنین مثال هایی برای درک بهتر مطالب ذکر گردیده. شما میتوانید برای راحتی کار در قسمت ضمیمه این مطالب را به همراه مرور مطالب قبل دانلود کنید.
سلام دوستان،خداقوت...امروز قراره نکات مهم درس 3 روانشناسی رو همراه با نکات مهمش بگیم که در تست ها زیاد باهاشون مواجه میشیم...این رو یاداوری کنم که این درس رو درصد زیادی از داوطلبین بالا میزنند پس خوبه که براش وقت گذاشته شود. پس پر قدرت بریم برای شروع این درس...
محرومیت حسی: شرایطی که در ان هیچ محرکی از محیط بیرون حس نکنیم.(شرکت کننده ها فقط تا چند ساعت این شرایط را توانستند تحمل کنند)
این ازمایش نوعی شکنجه محسوب میشود.
- نتیجه:موجودات زنده به خصوص انسان نیاز به احساس دارند.
خب بریم سراغ چند تا تعریف مهم:
احساس: نتیجه تحریک اندام های حسی (چشم،گوش،زبان و...) است./ دریافت محرک های بیرونی از طریق حواس پنجگانه است.
توجه:انتخاب محرک خاص از بین محرک های بیشمار محیط پیرامون/انتخاب برخی از دریافت های حسی .
ادراک:تعبیر و تفسیر کردن محرک های توجه شده/معنا دادن،مفهوم دادن و سازمان دادن به محرک های توجه شده .
خب برای اینکه با این مفاهیم بیشتر اشنا بشیم و بتونیم در تست ها تشخیص بدهیم مثالی از این مفاهیم میزنیم .
مسئله:کیکی که داخل فر در حال پختن است میسوزد و بوی ان در مشام اعضای خانواده میپیچد.شما چون مشغول صحبت با تلفن هستید،متوجه ان نمیشود.اما پدر و مادر ناگهان به اشپزخانه نگاه میکنند ومادر میگوید:این بوی کیک است که در فر گذاشته بودم.
در این مثال :
بوی کیک سوخته به مشام همه رسید. احساس
پدر و مادر به اشپزخانه نگاه کردند. توجه
مادرفهمید که بوی کیک است. ادراک
- از نظر تکاملی،احساس محرک های بیرونی برای بقای موجود زنده حیاتی است.
- احساس به حیات موجود زنده کمک میکند.
تعریف دریافت چند حسی:
دریافت یک موضوع از طریق چند حس(دیداری،شنیداری و..)کارایی بیشتری ایجاد میکند.
نکته:تحریک هر یک از گیرنده های حسی تابع شدت محرک است.یعنی تحریک حواس از سوی محرک باید به میزان خاصی برسد تا ان عضو تحریک شود.در غیر این صورت احساس اتفاق نمی افتد.
استانه مطلق:
حداقل شدت لازم برای تحریک اندام حسی.
معمولا اصطلاح تمرکز در کنار توجه زیاد به کار میبرند.اما این دو با هم متفاوت است.
نکات مربوط به توجه و تمرکز رو میگیم که خیلی تست خیز است.
- 1.به توجه پایدار و مداوم تمرکز میگویند.
- 2. به دلیل ارتباط نزدیک این دو مفهوم ،همه افراد قادر به تفکیک این دو نیستند=گاهی،افراد میتوانند توجه و تمرکز را از هم جدا کنند=اغلب اوقات فقط برخی افراد میتوانند توجه و تمرکز را از هم تفکیک کنند.
- 3. تمرکز توجه را در دل خود دارد.
- 4. در مطالعه و یادگیری مطالب،در هر دو مرحله ممکن است مشکل ایجاد شود
- 5. توجه گاهی منجر به تمرکز میشود ونه همیشه
1.حواس
منابع توجه 2.اطلاعات موجود در حافظه
3.سبک پردازش افراد و انتظارات انها
به بعضی چیزهایی که در دامنه توجه مان قرار میگیرند،اگاهی کامل نداریم .(اگاهی نسبی داریم)
مثال:وقتی مشغول انجام کاری هستیم و همزمان به یک رویداد دیگردر محیط هم توجه کنیم،نسبت به رویداد دوم اگاهی نسبی داریم.
پدیده اماده سازی نمونه ای از توجه بدون اگاهی کامل است.
تعریف اماده سازی :
در اماده سازی ،شناخت محرک معینی تحت تاثیر ارائه پیشین همان محرک یا محرک شبیه به ان قرار میگیرد.در اماده سازی ارائه پیشین محرک دریافت بعدی را اسان میکند.
یکی از کاربرد های اماده سازی تبلیغات است.
- خوگیری افت تمرکز است.
خوگیری چیست؟عادت کردن به محرک خاص است به نحوی که به تدریج کمتر و کمتر به ان میپردازیم.
نکته:یکی از دلایل اینکه بسیاری از دانش اموزان ، موضوع خاصی را برای مطالعه انتخاب میکنند ولی برخلاف پیشرفت های اولیه،در ادامه تصور میکنند قادر به یادگیری نیستند خوگیری است.
1. یکنواختی و ثبات نسبی
موانع تمرکز : 2. اشنایی نسبی با محرک
- استفاده از رنگ های مختلف به هنگام مطالعه و خط کشیدن روی واژگان مهم به وسیله دانش اموزان روش مفیدی برای خارج شدن از یکنواختی و در نتیجه ایجاد تمرکز است.
- دیدن موضوع از زوایای مختلف راه حلی برای اشنایی نسبی است.
عوامل ایجاد تمرکز 1. تغییرات درونی محرک
2.درگیری و انگیختگی ذهنی
بریم سراغ نکات این قسمت:
نکته:حالت مقابل و متضاد یکنواختی و ثبات نسبی ارائه متنوع است که باعث تمرکز میشود.
نکته:حالت مقابل و متضاد اشنایی نسبی با محرک تازگی و نو بودن محرک است.
نکته:یکنواختی در ارائه موضوع باعث عادت کردن و خواب الودگی میشود.
- درگیری و انگیختگی ذهنی تحت تاثیر دو عامل است:
1.عوامل روانشناختی:مانند ایجاد هدف و اهمیت دهی به ان
2.عوامل فیزیولوژیکی :مانند تغذیه مناسب و تامین نیاز های زیستی
حالا شاید یکی سوال بکنه درگیری و انگیختگی ذهنی یعنی چه؟
وقتی ذهن ما برای توجه به یک موضوع اماده و برانگیخته باشد،تمرکز ایجاد میشود .
نکته:
1.اینکه یک فردی با مطالعه چند صفحه کتاب احساس خستگی میکند و فرد دیگر میگوید تازه راه افتاده ام نشان میدهد که انگیختگی روانشناختی انسان ها متفاوت است.
2.تفاوت انگیختی انسان ها به تفاوت سوخت و ساز فیزیولوژیکی افراد تشبیه میشود.
کارکرد های توجه:
خب اول جدول کتاب رو نگاه کنیم 1.ردیابی درست علامت
علامت | ردیابی علامت | ردیابی نشدن علامت |
حاضر | اصابت یا تصمیم درست | از دست دادن هذف |
غایب | هشدار کادب | رد درست |
دو نوع علامت داریم
تعریف محرک هدف:محرکی که فرد باید ان را برگزیند.
تعریف علائم انحرافی:محرک هایی است که همواره مانع انتخاب هدف و باعث حواس پرتی میشود و نباید ان را انتخاب کرد.
در هر موقعیت ردیابی دو خطا ممکن است رخ بدهد:
1.از دست دادن محرک هدف
2.هشدار کاذب
نتیجه: اینکه کدام خطا رخ بدهد بستگی به اهمیت تکلیف دارد.تکالیف مهم تر با هشدار کاذب همراه هستند.در تکالیف مهم تر از دست دادن فدای هشدار کاذب میشود.
2.گوش به زنگی:فرد در یک مدت نسبتا طولانی باید منتظر وقوع یک اتفاق باشد.
نکته:درگوش به زنگی زمان ارائه محرک (زمان وقوع محرک)نا مشخص است یعنی فرد نمیداند محرک مورد نظر در چه زمانی به وقوع خواهد پیوست.
- مهم ترین عامل کاهش گوش به زنگی خستگی است.
3.جست و جو:پیدا کردن و یافتن یک محرک مکانی در یک بافت مکانی که نمیدانیم محرک مذکور دقیقا کجای ان قرار دارد.
- درجست و جو مکان ارائه محرک نا مشخص است.
عوامل موثر بر جست و جو:
1.منحصر به فرد بودن محرک هدف :رابطه مستقیم با جست و جو دارد.
2.تعداد عوامل انحرافی: رابطه معکوس با جست و جو دارد.
ساماندهی توجه:
خب نکات این قسمت را بگیم که رعایت ان موجب بهبود توجه میشود.
.1.اگاهی بیشتر و توجه ارادی تر
2.پرهیز از انجام فعالیت در ساعات طولانی
3.استفاده از حواس مختلف برای انجام یک فعالیت
4.پرهیز از انجام همزمان چند فعالیت
نکات:
- 1.وقتی توجه ما ارادی باشد،اگاهی بیشتری از موضوع مورد توجه داریم.
- 2.برای حفظ تمرکز باید هرزگاهی بعد مطالعه استراحت کنیم.
- 3.براورد حداکثر مدت زمان مفید برای ایجاد توجه مستمر بستگی دارد به:1.دشواری تکلیف 2.ویژگی های شخصی
- 4.نام دیگر توجه تقسیم شده،توجه پراکنده است.
شباهت بیشتر بین دو تکلیف +دشواری کمتر تکالیف+مهارت بیشتر فرد در انجام تکلیف
نتیجه:
اثر منفی توجه تقسیم شده کاهش می یابد.
فرایند های ادراک:
1.گاهی محرک های خارجی را احساس میکنیم ولی ادراک نمیکنیم.
2.گاهی چیزهایی را ادراک میکنیم که احساس نکرده ایم.
خطای ادراکی:
زمانی که ادراک ما با واقعیت منطبق نباشد و ادراک نادرست اتفاق بیفتد،خطای ادراکی رخ میدهد (مانند صفحه 82 کتاب)
خب میخوایم تفاوت ها و شباهت های توهم رو با خطای ادراکی بگیم.
شباهت ها:در هر دو نوعی خطا رخ میدهد_در هر دو ادراک رخ میدهد .
تفاوت ها:در توهم، محرکی که ادراک میشود، وجود خارجی ندارد ولی در خطای ادراکی محرکی که ادراک میشود وجود خارجی دارد و فقط ادراک ان مطابق با واقعیت نیست._در توهم محرک حس نمیشود اما در خطای ادراکی محرک احساس میشود.
خطای شناختی چیست؟
مراتب بالاتر شناخت یعنی تفکر را دچار مشکل میکنند و نتایج وخیم تری دارند.
گشتالت:
در لغت به معنای کل است .پیروان مکتب گشتالت معتقدند که:
1.ما همواره سعی میکنیم دنیای اطرافمون را به عنوان یک کل ادراک کنیم.زیرا روش های جز نگر درک جامعی ایجاد نمیکند.
2.کلیت یک موضوع چیزی فراتر ازمجموع اجزای تشکیل دهنده ان موضوع است. و از روابط بین اجزا هم تاثیر میپذیرد.
به نکته پایین دقت کنید
مجموع اجزا+روابط بین اجزا=کل
اصول گشتالت:
1.اصل شکل و زمینه: خطای پونزو و مولر لایر مربوط به این اصل است.
2.اصل مجاورت: بر اساس این اصل اشیایی که به هم نزدیک باشند و فاصله کمتری داشته باشند با همدیگر ادراک میشوند.
3.اصل مشابهت: اشیایی که از یک جهت به هم مشابهت دارند ( یعنی یک ویژگی مشترک دارند) با هم در نظر گرفته میشوند.
4.اصل استمرار:بر اساس این اصل ما اشیا را به صورت پیوسته و ادامه دار تشخیص میدهیم.
5.تکمیل: در این اصل ذهن ما قسمت های ناقص را تکمیل میکند.
موفق باشید.
برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه، پیج اینستاگرام و کانال تلگرام کانون برترها را دنبال کنید، همچنین میتونید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید.
پیج اینستاگرام | کانال تلگرام |


