سلام خدمت دوستان عزیز رشته انسانی . . . ! ! !
در این بخش قصد داریم به حل تست های فلسفه که در کنکورهای نظام قدیم طرح شده اند و مطابق با نظام جدید هستند ، بپردازیم .
دوستان عزیز ، لطفاً ابتدا خودتون تست ها را حل کنید و سپس پاسخ ها را مطالعه و بررسی کنید . . .
![]() | دانشجوی رشته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران رتبه 16 منطقه دو - کنکور انسانی 1400 |
ویژگی های مطلب :
⬛ تست های کنکوری ⬛
⬛ پاسخنامه تشریحی ⬛
1-کدام عبارت مورد قبول و استفاده همه دانشمندان علوم تجربی است ؟ (کنکور 97 داخل)
1)هر حادثه ای در این جهان ، با دخالت آگاهانه یک عامل ایجاد می شود .
2)اصل یکنواخت عمل کردن طبیعت ، از فرض هایی است که به ندرت نقض می شود .
3)حواس به ندرت خطا می کنند و بنابراین می توان ادراکات آنها را اساس علوم دانست .
4)روش تجربی روشی است که به کمک آن ، می توان بسیاری از اسرار طبیعت را کشف کرد .
پاسخ گزینه 4 است . تشریح سایر گزینه ها :
گزینه 1 : بعضی حوادث عامل آگاهانه ندارند مانند سقوط یک سنگ از کوه .
گزینه 2 : اصل یکنواخت عمل کردن به هیچ عنوان قابل نقض نیست .
گزینه 3 : اساس علوم مبانی فلسفی آنها است نه ادراک حسی .
2-اسناد هستی به یک چیز ، به وسیله کدام مورد انجام می گیرد ؟ (کنکور 97 داخل)
1)جملات اسنادی 2)پرسش از هستی 3)قضایای دو جزئی 4)استدلال و برهان
پاسخ گزینه 3 است . اسناد هستی به یک چیز در قالب قضیه ای دو جزئی که موضوع آن همان چیز یا ماهیت است و محمول آن هستی و وجود است ، انجام می گیرد .
3-منکرین اصل علیت کدام مورد را انکار می کنند ؟ (کنکور 97 داخل)
1)وجود رابطه میان حوادث 2)تأثیر مشاهدات بر باورها
3)تأثیر مشاهدات بر باورهای انسان 4)تعاقب برخی از حوادث نسبت به هم
پاسخ گزینه 1 است . منکرین اصل علیت به تأثیر و تأثر میان حوادث قائل نبوده و می گویند که تنها چیزی که ذهن مشاهده می کند ، توالی حوادث است .
4-کدام مورد در اصل یک سوال فلسفی است ؟ (کنکور 96 داخل)
1)کدام مکتب انسان را تابع اقتصاد می داند ؟ 2)آیا انسان ها در ابتدا نژاد واحدی داشته اند ؟
3)آزادی تابع فرهنگ است یا فرهنگ تابع آزادی ؟ 4)چگونه انسان می تواند خودخواهی را با دیگر خواهی جمع کند ؟
پاسخ گزینه 3 است . عقایدی که فلسفه در پی اثبات آنهاست ، با روش های علمی و تجربی قابل اثبات نیستند . در گزینه ی 3 سوال مطرح شده به دنبال تبیین عقلانی بحث آزادی و فرهنگ بوده و به ریشه های بحث اشاره دارد ، نه یک دانش خاص نظیر جامعه شناسی ، تاریخ یا اخلاق .
5-کدام مورد به نتیجه نهایی تلاش های سقراط برای کشف راز سخن سروش معبد دلفی اشاره دارد ؟ (کنکور 96 داخل)
1)دانای حقیقی کسی جز خداوند نیست . 2)کسی که از نادانی خود خبر دارد ، دانا است .
3)کسانی که بیشتر به دانایی شهره بودند ، نادان تر بودند . 4)داناترین آدمیان کسانی اند که مانند سقراط ، هیچ نمی دانند .
پاسخ گزینه 2 است . سقراط راز پیام سروش دلفی را نمایان ساختن نادانی آدمی معرفی می کند و معتقد است خود به عنوان مثال مطرح شده که هر کس همچون خود او بداند که نمی داند در حقیقت دانا است ، در واقع همان آگاهی نسبت به نادانی خود .
6-کدام یک از ویژگی های لازم برای زعیم مدینه فاضله فارابی نیست ؟ (کنکور 96 داخل)
1)نبوت 2)خردمندی 3)سرشت عالی 4)توانایی اداره مردم
پاسخ گزینه 1 است . به عقیده فارابی ، پیامبر در زمان حیات خویش معلم و مدبر و راهنمای مدینه ی فاضله است و پس از او این مقام به امامان و جانشینان او واگذار می شود . پس نبوت شرط زعیم نیست .
7-پاسخ اصلی ابن سینا به این سوال که (( چرا نظام عالم نظام احسن است ؟)) ، کدام است ؟ (کنکور 96 داخل)
1)وقایع ویرانگر هم جزء ضروری نظام عالم اند . 2)هر موجودی به سوی خیر و کمال حرکت می کند .
3)نظام موجودات منطبق بر علم الهی است . 4)هر موجودی در طبیعت نقش خاصی دارد .
پاسخ گزینه 3 است . در نظر ابن سینا عنایت باری تعالی بر همه ی موجودات است و ضروری است همه موجودات مطابق با علم الهی باشند تا نیکوترین نظام پدید آید .
8-منظور سهروردی از نور کدام است ؟ (کنکور 96 داخل)
1)هستی مطلق 2)حقایق مجرده 3)واقعیت اشیاء 4)ذات باری تعالی
پاسخ گزینه 3 است . سهروردی از واقعیت اشیا به نور تعبیر می کند . دقت کنید که هستی مطلق و ذات باری تعالی نور محض است ، نه لفظ مطلق نور .
9-کدام مورد در توضیح مفهوم (( اصالت )) در بحث (( اصالت وجود یا ماهیت )) مناسب تر است ؟ (کنکور 96 داخل)
1)آن چه که قائم به چیز دیگری نیست . 2)مفهومی که دارای منشأ واقعی باشد .
3)چیزی که دارای نوعی مصداق باشد . 4)آن چه که واقعیت را تشکیل می دهد .
پاسخ گزینه 4 است . اینکه اصالت با وجود است یا ماهیت ، بدان معنا است که کدام یک از این موارد واقعیت یا عینیت دارد . پس هر کدام از آن ها در صورتی که واقعیت چیزی را تشکیل دهند ، اصالتمند هستند .
10-درباره مفاد کدام عبارت ، میان معتقدان به اصل علیت و منکران آن اختلاف نظر وجود دارد ؟ (کنکور 96 داخل)
1)به دنبال هم آمدن دو حادثه ، نشان دهنده تأثیر پذیری یکی از دیگری نیست .
2)به جز حس و تجربه راهی برای اثبات یا رد اثر آتش بر سوختن اشیاء نداریم .
3)حواس ما گواهی می دهد که برخی از حوادث ، همواره پی در پی اتفاق می افتند .
4)زیر سوال رفتن اصل علیت ، شناخت ما را نسبت به قوانین هستی مخدوش می کند .
پاسخ گزینه 4 است . انکار قانون علیت به منزله ی فروپاشی جهان و علم و دانش بشر است و در واقع ، هم رشته ی وجودی بین اشیا و موجودات جهان را پاره می کند و هم شناخت ما را نسبت به قوانین هستی مخدوش می نماید .
11-اعتقاد به کدام مطلب ، معتقدان به اصالت فرد را از طرفداران اصالت جامعه جدا می کند ؟ (کنکور 95 داخل)
1)وجود جامعه وابسته به وجود افراد است . 2)جامعه همان مجموع افراد اجتماع است .
3)جامعه ، تجمع مردمی با هدف های مشترک است . 4)حیثیت اجتماعی ، وابسته به وجود جامعه است .
پاسخ گزینه 2 است . پیروان مکتب اصالت فرد در جامعه شناسی ، در حقیقت جامعه را چیزي غیر از مجموع افراد نمی دانند .
12-کدام مورد برای این پرسش که (( چرا سقراط را بنیان گذار فلسفه نامیده اند ؟)) پاسخ مناسب تری ارائه می دهد ؟ (کنکور 95 داخل)
1)تاریخ تفکر فلسفی با او آغاز شد . 2)توانایی عقل را نشان داد .
3)جهل مرکب سوفسطائیان را آشکار کرد . 4)تأمل در خویشتن را به انسان یاد داد .
پاسخ گزینه 2 است . سقراط انسان ها را به کشف گوهر الهی درون خود (قوه ي تعقل) دعوت می کرد ؛ به همین سبب او را بنیان گذار فلسفه دانسته اند . او بود که توانایی عقل انسان را به خود او شناسانید .
13-مفاد کدام عبارت بیانگر نظر خاص پروتاگوراس است ؟ (کنکور 95 داخل)
1)ادراک حسی انسان ها را به امر ثابتی نمی رساند . 2)هر کسی حقیقت را با برداشت خودش می فهمد .
3)انسان ها در مورد حقیقت با هم اختلاف نظر دارند . 4)هر چیزی که انسان درک کند ، حقیقت است .
پاسخ گزینه 4 است . پروتاگوراس عقیده داشت که انسان معیار همه چیز است . یعنی چون همگان نمی توانند در هیچ اصل مشترکی به نام حقیقت به وحدت نظر برسند ، پس حقیقت جنبه ي خصوصی و شخصی دارد و هرکس هر چه بپندارد و تخیل کند ، براي او حقیقت است .
14-کدام مورد بیانگر تفاوت اساسی رابطه علیت با سایر روابط است ؟ (کنکور 95 داخل)
1)یک طرف رابطه ، خود رابطه است . 2)عمیق تر از سایر روابط است .
3)در ادامه ی وجود طرفین ، رابطه است . 4)یکی از دو طرف نیازمند و طرف دیگر بی نیاز است .
پاسخ گزینه 2 است . رابطه ي علیت رابطه اي است که نه بعد از وجود دو طرف رابطه بلکه درست در خود وجود آن دو برقرار می شود . این رابطه از روابط دیگر عمیق تر است . بررسی سایر گزینه ها :
گزینه 1 : یک طرف علت و طرف دیگر معلول است .
گزینه 3 : بیانگر روابط بعد از وجود است .
گزینه 4 : فقط در رابطه ي معلول با علت العلل است که یک طرف بی نیاز است و در مصادیق دیگر رابطه ي علیت ، هر علت خود معلولِ علت دیگري است و در نتیجه نیازمند است .
15-با توجه به نظر فارابی ، از (( مدنی بالطبع بودن انسان )) کدام مطلب را نمی توان برداشت کرد ؟ (کنکور 95 داخل)
1)گرایش به اجتماع در بشر غیر اکتسابی است . 2)نیاز متقابل انسان ها را به سوی یکدیگر کشانده است .
3)بشر ناخواسته و ناآگاهانه به تشکیل اجتماع تن داده است . 4)بدون زندگی اجتماعی ، دستیابی به سعادت غیر ممکن است .
پاسخ گزینه 3 است . بشر به تشکیل اجتماع گرایش دارد و اجتماعی زندگی کردن انسان ها ، ناخواسته نیست .
16-با توجه به دیدگاه های شیخ اشراق ، تفاوت اصلی موجودات در چیست ؟ (کنکور 95 داخل)
1)مادی یا مجرد بودن 2)نورانیت یا ظلمانیت
3)شدت و ضعف نورانیت 4)استقلال یا وابستگی وجودی
پاسخ گزینه 3 است . سهروردي از واقعیت اشیا به نور تعبیر می کند و تفاوت موجودات را در شدت و ضعف نورانیت آنها می داند .
17-کوشش اصلی فلسفه اخلاق چیست ؟ (کنکور 94 داخل)
1)تعیین باید و نباید های اخلاقی 2)تعریف و تبیین مفاهیم اخلاقی
3)پاسخ عقلانی به سوالات علم اخلاق 4)یافتن مبانی عقلانی علم اخلاق
پاسخ گزینه 4 است . در فلسفه اخلاق هم مثل فلسفه سیاست ، سعی می شود یک مبنا و شالوده عقلی پیدا شود تا بر اساس آن بتوان احکام و قواعد علم اخلاق را تبیین عقلانی کرد .
18-کدام یک بیانگر نظر سقراط درباره انسان است ؟ (کنکور 94 داخل)
1)هر قدر نادان تر باشد ، در واقع داناتر است . 2)هرگز نباید گمان کند که چیزی را می داند .
3)می تواند با تأمل در خود به معرفت دست یابد . 4)از هیچ چیزی نباید هراسی به دل راه دهد .
پاسخ گزینه 3 است . تشریح سایر گزینه ها :
گزینه 1 : از نظر سقراط افزایش نادانی ، علت افزایش دانایی نیست ؛ بلکه قدم اول برای رسیدن به دانایی ، اعتراف به نادانی است .
گزینه 2 : سقراط به دنبال تعریف ثابت از اشیا بود . پس گزینه 2 با مبانی او ناسازگار است .
گزینه 4 : از چیزی که به آن دانایی نداریم ، نباید هراسید مثل مرگ .
19-منظور اصلی افلاطون از ارائه ی (( تمثیل غار )) بیان کدام مطلب است ؟ (کنکور 94 داخل)
1)نحوه ی سیر عقل به سوی حقیقت 2)دلایل ناپایداری موجودات طبیعت
3)نهایت بی اعتباری ادراکات حسی 4)دلایل نارسایی ادراکات حسی
پاسخ گزینه 1 است . افلاطون مسیر عقلانی به سوی معرفت حقیقی را در کتاب جمهوری به کمک تمثیل غار بیان کرده است .
20-نظر سوفیست ها این بود که . . . . . . . (کنکور 93 داخل)
1)انسان همواره در ادراکات خود دچار خطا است . 2)انسان قادر به تشخیص درستی یا نادرستی ادراکاتش نیست .
3)ما فقط از واقعیاتی آگاه می شویم که آنها را درک می کنیم . 4)واقعیت تابع درک انسان است ، نه درک انسان تابع واقعیت .
پاسخ گزینه 4 است . سوفيست ها معتقد بودند هر كس هر چـه خـودش بفهمـد ، همـان حقيقــت و واقعيــت اســت و بــراي حقيقــت و واقعيــت ، ارزش و اعتباري جدا از ادراك آدمي قائل نبودند .
21-بحث شناخت در فلسفه ، ............ (کنکور 93 داخل)
1)به عنوان يكي از افعال رواني انسان بررسي مي شود . 2)بدون ارتباط آن با روانشناسي ، غيرقابل بررسي است .
3)از ماهيت ذهن و چگونگي شناخت عالم سخن مي گويد . 4)سخن از عالم خارج و شناخت پديده ها به ميان مي آورد .
پاسخ گزینه 3 است . بحث شناخت در فلسفه از حقيقت ذهن آدمـي و قواعـد آن در شناخت عالم خارج سخن مي گويد .
22-كدام يك نمي تواند مورد عقيده ي سوفسطائيان باشد ؟ (کنکور 93 داخل)
1)تعارض سخن جهان شناسان ، نشان مي داد كه آنان دچار خطا شده اند .
2)هر نوع ادعايي ، هر چند عجيب به نظر برسد ، با سخن قابل اثبات است .
3)حق و باطل را ، سليقه ها و انديشه هاي اشخاص معلوم مي كند .
4)تلاش براي نيل به تفسير درستي از جهان ، بيهوده است .
پاسخ گزینه 1 است . چون سوفسطائیان معتقد به نسبی گرایی هستند ، لذا درباره صحیح یا غلط بودن امری اظهار نظر نمی کنند ؛ بلکه نظرات جهان شناسان را بیهوده می دانستند .
23-کدام عبارت در مورد فطرت ثانی درست نیست ؟ (کنکور 93 داخل)
1)آدمي را از مناسبات زندگي هر روزه مي گسلد و به تأمل در مورد آنها وا مي دارد .
2)مسائلي براي انسان ايجاد مي كند ، كه در نظر بسياري از مردم فاقد اهميت است .
3)بدون كنار گذاشتن امور و مسائل روزمره ي زندگي ، نمي توان به آن رسيد .
4)بيدار شدن آن در آدمي ، حساب سود و زيان هاي مادي را در هم مي ريزد .
پاسخ گزینه 3 است . برای عبور از فطرت اول به فطرت ثانی ، نیاز به کنار گذاشتن امور و مسائل روزمره زندگی نیست . انسان در گرو زندگی روزمره است و نمی تواند آن را کنار بگذارد .
24-ماهیت و وجود اشیا در . . . . . . . . از هم جداست و این یعنی . . . . . . . . . . که از . . . . . . . . . . . ناشی می شود . (کنکور 93 داخل)
1)واقعيت ـ مغايرت مفهوم آنها ـ اصالت وجود 2)ذهن ـ مغايرت مفهوم آن دو ـ قوه ي انتزاع
3)ذهن ـ اعتباري بودن ماهيت ـ اصالت وجود 4)واقعيت ـ مغايرت آن دو ـ اصالت يكي و اعتباري بودن ديگري
پاسخ گزینه 2 است . ماهیت و وجود اشیا در ذهن از هم جداست که از این میئله تحت عنوان مغایرت وجود با ماهیت در ذهن یا زیادت وجود بر ماهیت در ذهن یاد می شود .
25-با توجه به آراي سياسي و اجتماعي فارابي ، كدام مورد درست نيست ؟ (کنکور 93 داخل)
1)انسان برحسب طبيعت خود ، موجودي اجتماعي است .
2)نياز متقابل انسان ها به يكديگر ، عامل برپايي جوامع بوده است .
3)نه تنها نيازهاي مادي ، بلكه برترين نيازهاي انساني نيز در اجتماع برآورده مي شوند .
4)آدميان برحسب ضرورت و براي رفع نيازهاي اوليه ، اجتماع بشري را تشكيل داده اند .
پاسخ گزینه 4 است . به نظر فارابی ، آدمی بر حسب فطرت خود برای دستیابی به سعادت دنیا و آخرت به اجتماع گرایش دارد ، نه فقط برای رفع نیازهای اولیه .
صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام ما
برای ارتباط بیشتر با رتبه برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید و به کانال تلگرام کانون برترها ملحق شوید .
همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید .
تهیه کننده :
مـهـرشـاد ایمانی نسب - دانشجوی دانشگاه علوم قضایی
سپاس از توجه شما 🌹 🌹 🌹