وزن در شعر نیمایی - فنون - درسنامه - فاطمه گزدرازی / علی جابری

در این مطلب قصد داریم درس وزن در شعر نیمایی را با هم مطالعه و بررسی کنیم . امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر ، یاری کند .

وزن در شعر نیمایی - فنون - درسنامه - فاطمه گزدرازی / علی جابری

سلام به همه دوستان !

در این مطلب قصد داریم درس وزن در شعر نیمایی را با هم مطالعه و بررسی کنیم . 

امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر ، یاری کند .

وزن در شعر نیمایی - فنون - درسنامه - فاطمه گزدرازی / علی جابری







دانشجوی حقوق دانشگاه خوارزمی تهران

رتبه 138 منطقه دو - کنکور انسانی 1398











دانشجوی حقوق دانشگاه بهشتی تهران

رتبه 95 منطقه یک - کنکور انسانی 1399



صفحه اینستاگرام ما

برای ارتباط با برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید .

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .


🟡 ویژگی های مطلب 🟡

درسنامه جامع و طبقه‌بندی شده

5 تست با پاسخ تشریحی



🟡 شعرهایی که تاکنون در مباحث عروضی بررسی می‌کردیم ، در هر بیت ، دو پایه یا مصراع داشتند که مانند کفه های ترازو با یکدیگر کاملا برابر بودند و نشانه های هجایی و وزن یکسان داشتند . نیما برای رهایی از محدودیت های عروضی ، قید تساوی هجاهای مصراع های شعر را برداشت تا دست شاعر در سرودن شعر باز باشد ، بدون آن‌که از زیبایی موسیقایی وزن قدیم کاسته شود . 🟡

🟡 در شعر نیمایی ، طول مصراع ها لزوما با هم برابر نیست ؛ اما ارکان عروضی سازنده تمام مصراع ها با هم یکسان هستند . 🟡



🟡 با توجه به مثال بالا ، تقریبا هر چیزی که در دروس قبلی دیده می‌شد ، در شعر نو هم دیده می‌شود : بکار رفتن وزن واژه‌های یکسان در تمام مصراع ها ( وزن همسان ) ، اختیار زبانی تبدیل مصوت کوتاه به بلند ، بلند به حساب آمدن هجای آخر مصراع و . . . 🟡

🟡 بنابراین (( شعر نیمایی وزن عروضی دارد )) اما تعداد هجاها می‌تواند در مصراع‌ها برابر نباشد . برای نمونه در مثالی که بررسی کردیم ، همه مصراع‌ها با (( فاعلاتن )) ساخته شده‌اند اما تعداد هجاها و پایه‌های مصراع‌ها برابر نیست . لزومی ندارد که تعداد وزن واژه‌های تمام مصراع ها برابر باشد ، هر مصراع می‌تواند یک یا چند وزن واژه داشته باشد یا مثلا حتی نیمی از یک وزن واژه را . 🟡




🟡 بلند به حساب آمدن هجای پایان مصراع ، حذف همزه ، تبدیل هجای کوتاه به بلند و بلند به کوتاه در مثال بالا یافت می‌شود . 🟡

🟡 در شعر نیمایی نیز مانند شعر سنتی ، انواع اوزان همسان ، همسان دولختی و ناهمسان وجود دارد . 🟡

🟡 کوتاه و بلند شدن مصراع های شعر ، در بعضی قالب های کهن شعر نیز وجود داشته است . برای مثال : قالب مستزاد 🟡




🟡 اگرچه واحد وزن شعر فارسی (( مصراع )) است ، مطابق شیوه عروضی اعراب ، برای نام‌گذاری وزن ها ، (( بیت )) مبنای محاسبه قرار گرفته است که در عروض سنتی آن را (( بحر )) می‌نامند . 🟡

🟡 کوتاه‌ترین مصراع شعر سنتی فارسی دو رکن و بلندترین آن چهار رکن دارد ؛ بنابراین بیت ها بین 4 تا 8 رکن خواهند داشت . 🟡

🟡در بسیاری از مواقع ، یک یا چند هجا از رکن پایانی مصراع حذف می‌شد ، اگر یک هجا حذف شود ، بیت را (( محذوف )) می‌نامند.🟡




در شعر زیر کدام پایه آوایی وجود ندارد ؟ 

(( باز طوفان شب است / هول بر پنجره می‌کوبد مشت / شعله می‌لرزد در تنهایی / باد فانوس مرا خواهد کشت ))   

1. فاعلاتن         2. فعلاتن           3. فع‌لن              4. فعلات 



در شعر نیمایی زیر کدام پایه آوایی وجود ندارد ؟    

(( شیپور شادمانی تاتار / در سالگرد فتح / فرصت نمی‌دهند / تا بانگ تازیانه وحشت را / در پهلوی شکسته آنان / در آن سوی حصار گرفتار بشنویم ))  

1. مستفعلن          2. مفاعل          3. مفعول            4. مفاعلن



پایه‌های آوایی کدام گزینه تماما در شعر زیر وجود دارد ؟    

(( کهسار بارها به سحرگاه پرنسیم / بیدار شد ز هلهله سم او ز خواب / اسب سفید وحشی اینک گسسته یال / بر آخور ایستاده 

غضبناک / سم می‌زند به خاک ))    

1. فاعلات / مستفعلن / مفاعیل  

2. مفعول / مفاعلن / فعولن    

3. مستفعل / فاعلات / مفعولن    

4. مفعول / فاعلات / مفتعلن       



کدام گزینه در بحر (( رجز مثمن سالم )) است ؟          

1. چه باد است اینکه می‌آید که بوی یار ما دارد / صبا در جیب گویی نافه مشک ختا دارد    

2. امروز دیگر ذره را خور مهربانی می‌کند / وین لحظه گویی بنده را تشریف سلطان می‌رسد 

3. سحر چو بوی گل از طرف مرغزار برآید / نوای زیر و بم از جان مرغ زار برآید        

4. برین خوان هرروزه این قرص زرین / برِ اهل معنی به نانی نیرزد    



کدام گزینه در بحر (( هزج مسدس محذوف )) است ؟      

1. چو گل بیرون شد از بستان چه حاصل / ز غلغل بلبل فریادخوان را      

2. مرا در مجلس خوبان سماع انس کی باشد / که چون سروی به رقص آید مرا از رقص وا دارد

3. این را به باغ دولت وان را به گلشن بخت / یا رب که تا قیامت نشو و نما بماند     

4. تا مقصد عشاق رهی دور و دراز است / یک منزل از آن بادیه عشق مجاز است       



حسن‌تعلیل/حس‌آمیزی/اسلوب‌معادله - فنون - نکات - گزدرازی/جابری

تهیه کنندگان :

فاطمه گزدرازی - دانشجوی حقوق دانشگاه خوارزمی

علی جابری - دانشجوی حقوق دانشگاه بهشتی

سپاس از توجه شما 🌹


Menu