دوستان عزیز سلام.
درسنامهی زیر توسط خانم گلشن اسکندری، رتبهی 5 منطقهی 3، دانشجوی رشتهی سینمای دانشگاه هنر تهران و پشتیبان ویژهی گروه هنر تهیه شده.
برای گرفتن مشاوره از ایشون میتونید با تلفن 0216463 و داخلی 1191 در تماس باشید.
«سبک منریسم (تکلفگرایی)»
- * منریسم دورهی پس از مرگ رافائل تا پایان سده 16 را شامل میشود.

- * آثار میکلآنژ پیشدرآمدی برای سبک منریسم بود.
- * نقاشان منریسم از آثار متاخر میکلآنژ سرچشمه گرفتند.
- * منریسم در فاصلهی زمانی میان اوج رنسانس و باروک به وجود آمد.
- * به جای آنکه پژوهش های پیشین استادان رنسانس و طبیعت را دنبال کنند با تکیه بر اندیشهی افلاطونی به جستجوی صور مثالی پرداختند.
- نمایندگان برجسته منریسم:
- ال گرکو-تینتورتو-پارمیجانینو-پونترمو-رسوفیورنتینو
- ال گرکو برجسته ترین هنرمند جنبش منریسم است.
- ویژگیهای سبک منریسم:
- * شدت بیان، ناشی از کژنمایی * کشیدگی پیکرهها
- * بهرهگیری از نور و رنگهای غیر متداول، رفعت * تجلیل روحانی
- * رنگهای ناملایم * اعوجاج فضا * عدول از قوانین سنتی
- * قلم زنی چالاک * عدم تقارن در ترکیببندی * اختلاف تناسبات و مقیاسها
- * ترکیببندیهای نااستوار * تحریف صور طبیعی-تصنع * حرکتهای پیچ و تاب
- «سبک روکوکو»

- * روکوکو اصطلاحی است در تاریخ هنر برای توصیف هنر تزئینی در زمینههای مختلف معماری، نقاشی، پیکرهسازی، وسایل و اشیاء زینتی
- * رکوکو واکنشی است در برابر شیوه خشک و رسمی دربار لویی چهاردهم. سبک روکوکو به نوعی ادامه و شکل تحول یافته سبک سنگین تر باروک است هم واکنشی است در برابر آن.
- * نقاشیها سرشار از جلوههای شاد و فریبنده با سلیقهی اشرافیت آن روزگار
- * موضوعات دنیوی و سبکسرانه (سبکسری و ساده دلی)
- نمایندگان برجستهی روکوکو:
- آنتوان واتو - فرانسوا بوشه - تیه پلو - فراگونار
- ویژگیهای سبک روکوکو:
- * سرشار ازجلوههای پراحساس، شاد و فریبنده با موضوعات دنیوی و سبکسرانه * رنگهای لطیف
- * خطوط منحنی ظریف * منطبق با سلیقه اشرافیت
- * درخشندگی، شکوه، وقار، سرزندگی، ملایمت، نشاط و صمیمیت * ریتمهای نرم و پرانحنا
- وجه اشتراک باروک و روکوکو:
- علاقه در پرداختن به فرم های پیچیده است با این تفاوت که روکوکو به جای پرداختن به حجم وسواس و دقت بیشتری در سطح داشت.
- سبک نئوکلاسیک

-
- * نئوکلاسیسم آرمانهای والامنشی، انضباط، اعتدال و هماهنگی نور و رنگ و سایهپردازی کلاسیک را در واکنش علیه ظرافت کاری و تزئینات افراطی باروک متاخر و روکوکو به کار گرفت.
- * نئوکلاسیسم نمود واکنش در برابر سبک سری و ابتذال سبک روکوکو است.
- ویژگیهای کلیدی سبک نئوکلاسیسم:
- * نظم، منطق، صراحت، انضباط
- * اعتدال و هماهنگی
- * ترکیب بندی محکم هندسی و محاسبات دقیق ریاضی
- * حفظ و احیاء ارزش های یونان و روم
- * گرایش به هنر باستانی یونان و روم به عنوان تقلید از طبیعت
- * شکوه و سادگی پر عظمت فرم و جدیت حماسی
- نکته: ژاک لویی داوید و ژان دومینینک انگر دو نماینده ی نهضت نئوکلاسیسم در نقاشی هستند. داوید رهبر جنبش نئوکلاسیسم بود.
سبک رومانتیسم

* در اواخر قرن هجده هنرمندان در واکنش به قیود متعصب نئوکلاسیسم که آن را مانع درک و بیان طبیعت و احساس میدانستند روشی متضاد در پیش گرفتند.
- * رومانتیسم در میانه سده نوزدهم جانشین نئوکلاسیک شد.
- * رومانتیسم واکنشی در مقابل خرد گرایی عصر روشنگری و نظم سبک نئوکلاسیک است.(برتری و غلبهی احساس بر عقل)
- * رومانتیکها تقدم احساس، تخیل و رویا، سنتشکنی و شور شاعرانه بر عقلگرایی را سر لوحهی کارشان قرار دادند.
- * رمانتیسم، جلوهای است از شورش علیه محافطهکاری و میانهروی و ریاکاری و تاکیدی است بر اولویت تخیل در تجربهی هنری
- ویژگیهای سبک رومانتیسم:
- * تاکید بر جنبههای عاطفی اثر * اولویت دادن به طرحها و رنگهای پر حرکت
- * تقدم احساس بر عقل گرایی * عشق ورزیدن به طبیعت و طرد کارگاه نقاشی
- * انتخاب مضامین نقاشی از ادبیات و موسیقی * تاثیر گسترده مکتب منظره نگاری انگلیسی بر جنبش رومانتیک
- * به کارگیری رنگهای سرزنده و تابناک * انتخاب مضامین متعارف و چهرههای عادی
- * جایگزین کردن عناصر تازه با تناسبات رسمی و قراردادی (پرداخت به مفاهیم آرمانی تا امور واقعی همچون هنر کلاسیک گرا)
- دلاکروا و ژریکو برجسته ترین نمایندگان رومانتیسم در نقاشی هستند.
-
سبک رئالیسم 
- * در نیمهی دوم قرن نوزدهم با تاکید بر واقعیات اجتماعی و سیاسی سبک رئالیسم در مقابل احساساتی گری رومانتیسم و خصلت آرمانی کلاسیسم مطرح گردید.
- نقاشان سبک رئالیسم :
- * گوستاو کوربه-ژان فرانسوا میله(میه)-انوره دومیه
- * کوربه رهبر جنبش رئالیسم فرانسه را بر عهده داشت و آرمانهای نئوکلاسیسیسم و رمانتیسم را مردود شمرد.
- * پردهی تدفین در ارنان کوربه با بیش از سی پیکره به اندازهی طبیعی، مراسم تدفین را در یک روستای فرانسوی بدون آرمانگرایی نشان داد که به توصیف اشخاص واقعی
- پرداخت.
- * با انتخاب موضوعات ملموس و عینی زندگی سعی در بازگویی حقایق زمان خود دارد و با دقت یک دوربین عکاسی موضوعات را به تصویر می کشید(پرده روز بخیر آقای کوربه(ترکیب بندی ساده و عکاسی گونه دارد)-پرده سنگ شکن ها).
- * پرده سنگ شکنان کوربه نمونه تمام عیار نقاشی رئالیستی است.
- * کوربه استفاده از کاردک در نقاشی را باب کرد که بعد ها مورد توجه امپرسیونیسم ها قرار گرفت.
- * کوربه معتقد است همه چیز آنطور که هست باید نقاشی شود.
- نکته مهم سبک رئالیسم:
- بازنمایی واقعیت بدون آرمانگرایی (بازنمایی فقط چیزهای ملموس و مرئی)
