جمع‌بندی سبک‌های هنری، بخش اول - گلشن اسکندری

جمع‌بندی سبک‌های هنری: منریسم، روکوکو، نئوکلاسیک، رومانتیک و رئالیسم

جمع‌بندی سبک‌های هنری، بخش اول - گلشن اسکندری

دوستان عزیز سلام.

درسنامه‌ی زیر توسط خانم گلشن اسکندری، رتبه‌ی 5 منطقه‌ی 3، دانشجوی رشته‌ی سینمای دانشگاه هنر تهران و پشتیبان ویژه‌ی گروه هنر تهیه شده.

برای گرفتن مشاوره از ایشون می‌تونید با تلفن 0216463 و داخلی 1191 در تماس باشید. 



«سبک منریسم (تکلف‌گرایی)»


  • * منریسم دوره‌ی پس از مرگ رافائل تا پایان سده 16 را شامل می‌شودجمع‌بندی سبک‌های هنری، بخش اول - گلشن اسکندری
  • * آثار میکل‌آنژ پیش‌درآمدی برای سبک منریسم بود.
  • * نقاشان منریسم از آثار متاخر میکل‌آنژ سرچشمه گرفتند.
  • * منریسم در فاصله‌ی زمانی میان اوج رنسانس و باروک به وجود آمد.
  • * به جای آنکه پژوهش های پیشین استادان رنسانس و طبیعت را دنبال کنند با تکیه بر اندیشه‌ی افلاطونی به جستجوی صور مثالی پرداختند.
  • نمایندگان برجسته منریسم: 
  • ال گرکو-تینتورتو-پارمیجانینو-پونترمو-رسوفیورنتینو
  • ال گرکو برجسته ترین هنرمند جنبش منریسم است.
  • ویژگی‌های سبک منریسم:
  • * شدت بیان، ناشی از کژنمایی                                                                * کشیدگی پیکره‌ها                             
  • * بهره‌گیری از نور و رنگ‌های غیر متداول، رفعت                                      * تجلیل روحانی
  •  * رنگ‌های ناملایم                                                 * اعوجاج فضا                                                   * عدول از قوانین سنتی                                        
  •  * قلم زنی چالاک                                                   * عدم تقارن در ترکیب‌بندی                                * اختلاف تناسبات و مقیاس‌ها                  
  •  * ترکیب‌بندی‌های نا‌استوار                                    * تحریف صور طبیعی-تصنع                               * حرکت‌های پیچ و تاب  

  •  


  • «سبک روکوکو»

  • * روکوکو اصطلاحی است در تاریخ هنر برای توصیف هنر تزئینی در زمینه‌های مختلف معماری، نقاشی، پیکره‌سازی، وسایل و اشیاء زینتی
    • * رکوکو واکنشی است در برابر شیوه خشک و رسمی دربار لویی چهاردهم. سبک روکوکو به نوعی ادامه و شکل تحول یافته سبک سنگین تر    باروک است هم واکنشی است در برابر آن.
    • * نقاشی‌ها سرشار از جلوه‌های شاد و فریبنده با سلیقه‌ی اشرافیت آن روزگار
    • * موضوعات دنیوی و سبکسرانه (سبکسری و ساده دلی)
    • نمایندگان برجسته‌ی روکوکو:  
    • آنتوان واتو - فرانسوا بوشه - تیه پلو - فراگونار
    • ویژگی‌های سبک روکوکو:
    • * سرشار ازجلوه‌های پراحساس، شاد و فریبنده با موضوعات دنیوی و سبک‌سرانه                            * رنگ‌های لطیف                  
    • * خطوط منحنی ظریف                                                                                                                    * منطبق با سلیقه اشرافیت             
    • * درخشندگی، شکوه، وقار، سرزندگی، ملایمت، نشاط و صمیمیت                                                    * ریتم‌های نرم و پرانحنا 
    • وجه اشتراک باروک و روکوکو: 
    •                                                         علاقه در پرداختن به فرم های پیچیده است با این تفاوت که روکوکو به جای پرداختن به حجم وسواس و دقت بیشتری در سطح داشت.



  • سبک نئوکلاسیک
  •    
    • * نئوکلاسیسم آرمان‌های والامنشی، انضباط، اعتدال و هماهنگی نور و رنگ و سایه‌پردازی کلاسیک را در واکنش علیه ظرافت کاری و تزئینات افراطی باروک متاخر و روکوکو به کار گرفت.
    • * نئوکلاسیسم نمود واکنش در برابر سبک سری و ابتذال سبک روکوکو است.
    • ویژگی‌های کلیدی سبک نئوکلاسیسم: 
    • * نظم، منطق، صراحت، انضباط                                                                     
    • * اعتدال و هماهنگی 
    • * ترکیب بندی محکم هندسی و محاسبات دقیق ریاضی                                  
    • * حفظ و احیاء ارزش های یونان و روم 
    • * گرایش به هنر باستانی یونان و روم به عنوان تقلید از طبیعت                      
    • * شکوه و سادگی پر عظمت فرم و جدیت حماسی
    • نکته: ژاک لویی داوید و ژان دومینینک انگر دو نماینده ی نهضت نئوکلاسیسم در نقاشی هستند. داوید رهبر جنبش نئوکلاسیسم بود.

  • سبک رومانتیسم 

  • * در اواخر قرن هجده هنرمندان در واکنش به قیود متعصب نئوکلاسیسم که آن را مانع درک و بیان طبیعت و احساس می‌دانستند روشی متضاد در پیش گرفتند.

    • * رومانتیسم در میانه سده نوزدهم جانشین نئوکلاسیک شد.
    • * رومانتیسم واکنشی در مقابل خرد گرایی عصر روشنگری و نظم سبک نئوکلاسیک است.(برتری و غلبه‌ی احساس بر عقل)
    • * رومانتیک‌ها تقدم احساس، تخیل و رویا، سنت‌شکنی و شور شاعرانه بر عقل‌گرایی را سر لوحه‌ی کارشان قرار دادند.
    • * رمانتیسم، جلوه‌ای است از شورش علیه محافطه‌کاری و میانه‌روی و ریاکاری و تاکیدی است بر اولویت تخیل در تجربه‌ی هنری
    • ویژگی‌های سبک رومانتیسم:
    • * تاکید بر جنبه‌های عاطفی اثر                                                    * اولویت دادن به طرح‌ها و رنگ‌های پر حرکت
    • * تقدم احساس بر عقل گرایی                                                    * عشق ورزیدن به طبیعت و طرد کارگاه نقاشی
    • * انتخاب مضامین نقاشی از ادبیات و موسیقی                           * تاثیر گسترده مکتب منظره نگاری انگلیسی بر جنبش رومانتیک
    • * به کارگیری رنگ‌های سرزنده و تاب‌ناک                                     * انتخاب مضامین متعارف و چهره‌های عادی 
    • * جایگزین کردن عناصر تازه با تناسبات رسمی و قراردادی (پرداخت به مفاهیم آرمانی تا امور واقعی همچون هنر کلاسیک گرا)

    • دلاکروا و ژریکو برجسته ترین نمایندگان رومانتیسم در نقاشی هستند. 


  •  
    سبک رئالیسم  

    • * در نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم با تاکید بر واقعیات اجتماعی و سیاسی سبک رئالیسم در مقابل احساساتی گری رومانتیسم و خصلت آرمانی کلاسیسم مطرح گردید.
    • نقاشان سبک رئالیسم : 
    • * گوستاو کوربه-ژان فرانسوا میله(میه)-انوره دومیه 
    • * کوربه رهبر جنبش رئالیسم فرانسه را بر عهده داشت و آرمان‌های نئوکلاسی‌سیسم و رمانتیسم را مردود شمرد.
    • * پرده‌ی تدفین در ارنان کوربه با بیش از سی پیکره به اندازه‌ی طبیعی، مراسم تدفین را در یک روستای فرانسوی بدون آرمانگرایی نشان داد که به توصیف اشخاص واقعی 
    • پرداخت. 
    • * با انتخاب موضوعات ملموس و عینی زندگی سعی در بازگویی حقایق زمان خود دارد و با دقت یک دوربین عکاسی موضوعات را به تصویر می کشید(پرده روز بخیر آقای کوربه(ترکیب بندی ساده و عکاسی گونه دارد)-پرده سنگ شکن ها).
    • * پرده سنگ شکنان کوربه نمونه تمام عیار نقاشی رئالیستی است.
    • * کوربه استفاده از کاردک در نقاشی را باب کرد که بعد ها مورد توجه امپرسیونیسم ها قرار گرفت.
    • * کوربه معتقد است همه چیز آنطور که هست باید نقاشی شود.
    • نکته مهم سبک رئالیسم: 
    • بازنمایی واقعیت بدون آرمانگرایی (بازنمایی فقط چیزهای ملموس و مرئی)
Menu