آزمونک علوم و فنون ادبی-علوم و فنون دوازدهم-یاسین مهدیان

آزمونک علوم و فنون ادبی مطابق با آزمون 20 اسفند قلم چی توسط یاسین مهدیان

آزمونک علوم و فنون ادبی-علوم و فنون دوازدهم-یاسین مهدیان

سلام خدمت دوستان پرتلاش کنکوری

این مطلب شامل آزمونک علوم و فنون ادبی مطابق با آزمون 20 اسفند قلم چی است که توسط یاسین مهدیان، رتبه 41 کنکور 1400 و دانشجوی اموزش زبان و ادبیات فارسی کرمان تهیه شده است. 



 1- عبارت کدام گزینه در مورد شخصیت­های ادبی، نادرست است؟ (کانون 99)

1) پروین اعتصامی در بهترین اشعار خود، از شیوۀ سنایی و انوری تقلید می­کرد.

2) سیمین دانشور داستان­نویسی را با «آتش خاموش» شروع کرد و در «سووشون» به اوج نویسندگی خود رسید.

3) علی­محمد افغانی از جمله نویسندگان نسل قبل از انقلاب بود که به همان روال گذشته بعد از انقلاب هم به فعالیت خود ادامه داد.

4) سیدمهدی­شجاعی در نشریات «جمهوری اسلامی»، «رشد جوان» و «صحیفه» فعالیت کرده و «ضیافت» از جمله فیلم­نامه­های اوست.

 

پاسخ: گزینـــۀ 4 

«ضیافت» از آثار داستانی سیدمهدی شجاعی است. از فیلم­نامه­های او می­توان به «بدوک» اشاره کرد.

 

 

2- کدام گزینه به ویژگی دوران مقاومت در ادبیات داستانی فارسی اشاره دارد؟ (کانون 97)

1) مشهود بودن اضطراب سیاسی در اغلب داستان­ها

2) رشد چشمگیر خاطره­نویسی

3) قرار گرفتن دو جناح مذهبی و دگراندیش در مقابل هم

4) تلفیق شیوه­های غربی با سبک داستان­نویسی فارسی

 

پاسخ: گزینــــۀ 1

بعد از خرداد 1342 دوران مقاومت در ادبیات داستانی فارسی شکل گرفت. از ویژگی­های این دوره می­توان به حاکم بودن اضطراب سیاسی و ترس ناشی از بدفرجامی و زندان بر اغلب داستان­ها، روی آوردن به داستان­های کوتاه، ترجمۀ آثار داستانی آمریکای لاتین، همدردی با ستم کشیدگان دنیا و کثرت نویسندگان اشاره کرد.

موارد گزینه­های «2 و 3» مربوط به نثر انقلاب و گزینۀ «4» مربوط به نویسندگان نسل دوم است.

 

 

3- در کدام گزینه به­ترتیب، آثار معرفی شده با توضیحات زیر متناسب است؟ (کانون 97)

الف) اولین رمان اجتماعی فارسی

ب) اثری داستانی از نثر انقلاب

ج) اولین اثر داستانی سیمین دانشور

1) تهران مخوف – ضیافت – شهری چون بهشت                                2) تهران مخوف – کشتی پهلو گرفته – آتش خاموش

3) یکی بود یکی نبود – زیارت – شهری چون بهشت                         4) یکی بود یکی نبود – جای پای خون – آتش خاموش

 

پاسخ: گزینــــۀ 2

«تهران مخوف» نوشتۀ مشفق کاظمی، اولین رمان اجتماعی فارسی است که در 1301 منتشر شد.

«کشتی پهلوگرفته»، «ضیافت» و «جای پای خون» از تجربه­های داستانی سیدمهدی شجاعی (از نویسندگان انقلاب) است.

«آتش خاموش» اولین تجربۀ داستان­نویسی سیمین دانشور و «زیارت» از آثار جلال آل احمد است.

 

 

 

4- در بیت «بازکش یک دم عنان ای ترک شهرآشوب من / تا ز اشک و چهره راهت پر زر و گوهر کنم» کدام آرایه­ها دیده می­شود؟ (کانون 95)

1) استعارۀ مصرحه، ایهام، کنایه                                       2) ایهام، لف و نشر مرتب، تشخیص

3) لف و نشر مشوش ،واج­آرایی، کنایه                              4) تشخیص، ایهام تناسب، مراعات نظیر

 

پاسخ: گزینــــۀ 3

«عنان کشیدن» کنایه از درنگ کردن / واج­آرایی «ش» و «ر»

اشک (لف 1)، چهره (لف 2) / زر (نشر 2)، گوهر (نشر 1) = لف و نشر مشوش

(چهرۀ عاشقان معمولاً زرد است، از این رو به «زر» تشبیه شده است.)

 

 

5- ترتیب صحیح قرارگیری ابیات بر اساس داشتن آرایه­های «استعاره – ایهام – ایهام تناسب – تناقض» در کدام گزینه ذکر شده است؟ (کانون 97)

الف) جای مستان همه در گوشۀ محراب افتاد / تا که بالای دو چشمت خم ابرو داری

ب) آنچه سعی است من اندر طلبت بنمایم / این قدر هست که تغییر قضا نتوان کرد

ج) دل کوه سنگین پر از درد شد / زمین تیره از باد و از گرد شد

د) دیدمت دورنمای در و بام ای شیراز / سرم آمد به بر سینه، سلام ای شیراز

1) د، ج، ب، الف                       2) ج، ب، الف، د                     3) الف، ج، ب، د                     4) ج، ب، د، الف

 

پاسخ: گزینـــۀ 1

بیت «د»: استعاره: «ای شیراز» استعاره و تشخیص است.

بیت «ج»: ایهام: سنگین: 1-محکم و با وزن زیاد   2-ساخته شده از سنگ

بیت «ب»: ایهام تناسب: قدر: 1-اندازه  2-تقدیر، که در این معنا با قضا تناسب دارد.

بیت «الف»: تناقض: جای مستان گوشۀ محراب بودن

 

 

6- آرایه­های بیت زیر در کدام گزینه به­درستی ذکر شده است؟ (کانون 93)

«من اگر خارم و گر گل، چمن­آرایی هست / که از آن دست که او می­کشدم می­رویم»

1) جناس تام، واج­آرایی، ایهام، تضاد                                                           2) مراعات نظیر، پارادوکس، جناس، تشبیه

3) جناس ناقص افزایشی، مراعات نظیر، تشبیه، استعاره                        4) جناس، واج­آرایی، مجاز، لفّ و نشر

 

پاسخ: گزینــــۀ 3

اگر و گر: جناس ناقص افزایشی / خار، چمن و روییدن: مراعات­نظیر / تشبیه: شاعر به خار یا گل / چمن­آرا: استعارۀ مصرحه از خداوند

 

 

7- در رکن آغازین مصراع دوم کدام بیت از اختیارات وزنی استفاده شده است؟ (کانون 97)

1) تو اگر مهر گسستی و شکستی دل خواجو / به درستی که من آن عهد که بستم نشکستم

2) فدای دوست نکردیم عمر و مال و دریغ / که کار عشق به من این قدر نمی­آید

3) کس ندانست که منزلگه معشوق کجاست / آن­قدر هست که بانگ جرسی می­آید

4) سعدی از عقبی و دنیا روی در دیوار کرد / تا تو در دیوار فکرش نقش خود بنگاشتی

 

پاسخ: گزینـــۀ 3

این بیت در وزن «فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن» سروده شده است که در رکن اول هر دو مصراع آن، از اختیار «آوردن فاعلاتن به­جای فعلاتن» استفاده شده است.

 

 

8- تمام اختیارات بیت زیر در کدام گزینه به­درستی ذکر شده است؟ (کانون 97)

«بِدُرود ای پدر و مادرم، از من بدرود / که شدم فانی و در دام فنایید همه»

1) آوردن فاعلاتن به­جای فعلاتن – ابدال – بلند بودن هجای پایانی

2) آوردن فاعلاتن به­جای فعلاتن – حذف همزه – تغییر کمیّت مصوت کوتاه به بلند

3) حذف همزه – تغییر کمیّت مصوت بلند به کوتاه – ابدال

4) تغییر کمیّت مصوت کوتاه به بلند و بلند به کوتاه – حذف همزه – بلند بودن هجای پایانی

 

پاسخ: گزینــــۀ 4

حذف همزه: بدرود ای – مادرم از

تغییر کمیت مصوّت­ها: پدر و – فانی

بلند بودن هجای پایانی در هردو مصراع

 

 

9- در کدام گزینه اختیار شاعری «ابدال» وجود دارد؟ (کانون 94)

1) آمد سوی کعبه سینه پر جوش / چون کعبه نهاد حلقه بر گوش

2) چون رفت به خانه سوی خویشان / گفت آن­چه شنیدی پیش ایشان

3) عهدی به هزار وعده بستی / گر بستی عهد چون شکستی

4) تا توانی می­گریز از یار بد / یار بد بدتر بود از مار بد

 

پاسخ: گزینــــۀ 3

این بیت در وزن «مفعول مفاعلن فعولن» سروده شده است که در هجای سوم مصراع دوم (تی) از اختیار شاعری ابدال استفاده شده است.

 

 

10- در مصراع کدام گزینه اختیار شاعری قلب به­کار رفته است؟ (کانون 96)

1) ایزد کو داد جوانی و ملک                                             2) شوخی نرگس نگر که پیش تو بشکفت

3) گوید یک چند باز جانب یزدان شناس                        4) تویی که از دیرگاه رای خطاکار تو

 

پاسخ: گزینــــۀ 4 

در رکن اول این مصراع که بر وزن مفتعلن فاعلن مفتعلن فاعلن سروده شده، اختیار شاعری قلب به­کار رفته است. (یعنی به­جای مفتعلن، از مفاعلن استفاده شده است.)

 



برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها

پیج اینستاگرام گروه انسانی

مطالب مرتبط:

انگیزش و نگرش-روانشناسی یازدهم-یاسین مهدیان

Menu