سیاست هویت-جامعه شناسی دوازدهم-آرمین عبدالحسینی

نکته و تست سیاست هویت از جامعه شناسی دوازدهم مطابق با آزمون 20 اسفند 1400 توسط آرمین عبدالحسینی

سیاست هویت-جامعه شناسی دوازدهم-آرمین عبدالحسینی

بسم الله الرحمن الرحیم

جامعه شناسی دوازدهم – درس هشتم ؛ سیاست هویت  –  مطابق با آزمون 20 اسفند 1400

تهیه شده توسط: آرمین عبدالحسینی ، رتبه 29 کنکور 1400 ، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران



تنازع هویت ها ؛ وحدت یا کثرت هویت ها

1. مدل همانندسازی (وحدت هویت ها)

* مدل رایج سیاست گذاری هویتی در دوره مدرن بوده است.

* به معنای پذیرش ارزش ها و سبک زندگی یک گروه توسط سایر گروه های جامعه بود به گونه ای که همه گروه ها همسان شوند.

* سیاستی بود که دولت ها برای از بین بردن تفاوت های هویتی گروه های مختلف و یکسان سازی آن ها در پیش گرفتند.

مصادیق: نسل کشی در کامبوج توسط حزب کمونیست – جابجایی و اخراج و کشتار مسلمانان در میانمار – پاکسازی قومی مسلمانان در بوسنی

2. مدل تکثر گرا (کثرت هویت ها)

* به جای مدل همانند سازی مورد توجه و تاکید در دوره پسامدرن قرار گرفت.

* تفاوت های موجود میان گروه های قومی و زبانی را حفظ و حتی تشدید می کند.

* همچنین وجود یک ساختار مشترک سیاسی و اقتصادی را ضروری دانسته که گروه های مختلف را به یکدیگر پیوند دهد.

* گاهی بعد فرهنگی هویت و تمایزات زبانی ، قومی ، مذهبی مورد تاکید قرار گرفته و گاهی بعد سیاسی هویت را مورد توجه قرار می دهد.

* بر آزادی های اجتماعی اقوام و گروه های مختلف و فرصت سهیم شدن آن ها در قدرت سیاسی تاکید کرده می شود.

* راهکارهای مسالمت آمیز برای حل منازعات گروهی و قومی ارائه می شود. گسترش برابری و رفع تبعیض های قومی و گروهی را نیز در بعد اجتماعی مورد توجه قرار می دهد.

مصادیق: کوکلاس کلان – پیوستگی فرهنگی چینی ها در آمریکا

 

تعارف هویت ها ؛ وحدت و کثرت هویت ها

الگوی تعارف (وحدت و کثرت هویت ها)

* شناخت متقابل هویت ها یا الگوی تعارف در مقابل دو الگوی همانند سازی و تکثر گرا قرار می گیرد.

* به شناخت متقابل افراد ، گروه ها و جوامع از یکدیگر توجه دارد. هم کمک می کند تا افراد و جوامع تفاوت  های یکدیگر را درک کنند و به این تفاوت ها احترام بگذارند و هم اشتراکاتی را ایجاد می کند که به بهتر شدن روابطشان منجر می شود.

* تعارف به معنای شناخت متقابل است و همان الگویی است که قرآن ارائه می دهد و در مقابل الگوی تنازع قرار می گیرد.

* تکثر و تنوع زبانی و نژادی و قومی را مانع وحدت و همدلی نمی داند بلکه انسان ها را به منشا وحدت رهنمون می سازد.

مصادیق: 

1. رشد و شکوفایی جهان اسلام از قرن سوم و چهارم هجری نیز به دلیل پیروی از این الگو و احترامی بود که اقوام مختلف در جهان اسلام برای یکدیگر قائل بودند مانند ابن سینا و فارابی که مهم ترین حکمای جهان اسلام بودند.

2. حدیث امام علی که فرمود: « مردم دشمن چیزی هستند که نمی شناسند.» یکی از راه های ایجاد آشتی ، صفا ، اتحاد و دوستی در میان گروه ها و ملت ها ، شناخت متقابل است. حکومت می تواند با زمینه سازی برای شناخت مردم از یکدیگر در سطح محلی ، ملی و منطقه ای ، بسیاری از مشکلات را حل و امکان همدلی مردم با یکدیگر را فراهم کند. 

علوم اجتماعی و سیاست هویت

باید از منظری جهان شمول به هویت ها و فرهنگ ها نگریست.

- رویکرد تفسیری معتقد است خود علم سلطه گری ایجاد می کند زیرا خوب را به معنای خوب بودن برخی افراد و بد را به معنای بد بودن برخی دیگر قلمداد می کند.

- جامعه شناسی انتقادی ریشه در رویکرد تفسیری دارد و به دنبال ملاکی برای داوری علمی درباره ارزش ها و هنجارها است و نمی خواهد به این وضعیت تن دهد که داوری ارزش ها بیرون از دایره علم صورت می گیرد و می خواهد ظرفیت داوری را برای علوم اجتماعی نگه دارد و به دنبال معیارهای و ملاک های علمی است.

 

سیاست هویت-جامعه شناسی دوازدهم-آرمین عبدالحسینی


 برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها

پیج اینستاگرام گروه انسانی

مطالب مرتبط:

اصول اقتصادی در قانون اساسی-اقتصاد دهم-آرمین عبدالحسینی

فایل های ضمیمه

Menu