صفر تا صد تفکر-روانشناسی یازدهم-آرمین عبدالحسینی

صفر تا صد نکات کنکوری و مهم درس تفکر از روانشناسی یازدهم توسط آرمین عبدالحسینی

صفر تا صد تفکر-روانشناسی یازدهم-آرمین عبدالحسینی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام خدمت دوستان پرتلاش کنکوری 

این مطلب شامل صفر تا صد نکات کنکوری و مهم تفکر(1)، از روانشناسی یازدهم مطابق با آزمون 21 بهمن است که توسط آرمین عبدالحسینی ، رتبه 29 کنکور 1400 و دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران تهیه شده است.



تفکر (1) : حل مسئله

مقدمه

- اطلاعات حافظه به این دلیل که می تواند تفکر ما را شکل دهد ، ارزشمند است.

- هر چه اطلاعات بیشتری در حافظه داشته باشیم ، برای تفکر آمادگی بیشتری خواهیم داشت. البته برخورداری از حافظه قوی لزوما به معنای داشتن تفکر قوی نیست.

- به مجموعه فعالیت هایی از قبیل قراردادن اطلاعات حافظه در کنار هم ، تفسیر ، قضاوت ، حل مسئله و تصمیم گیری ، تفکر است. تفکر کاملا آگاهانه است.

حل مسئله

- اگر افراد بتوانند با استفاده از روش های درست ، مسائل را حل کنند ، مسئله به جای تهدید به یک فرصت پیشرفت تبدیل می شود.

- مسئله عبارت است از عدم دستیابی فوری به یک هدف مشخص به دلیل موانع مشخص با توجه به امکانات و توانمندی های محدود.

- حل مسئله به معنای یافتن بهترین راه حل برای رسیدن به هدف با توجه به شرایط موجود است.

ویژگی های مسئله

1- هدفمند است: وقتی هدف روشن نباشد ، درک از مسئله ناقص خواهد بود.

2- مسئله یک فرایند تحت کنترل است: در جریان حل مسئله ، هر چه جدی تر باشیم ، احتمال انتخاب راه حل بهتر ، بیشتر است.

3- در مسئله ، توانمندی های ما محدود است: عدم شناسایی دقیق توانمندی ها باعث استفاده از راه حل های غیرمنطقی می شود.

4- در مسئله موقعیت فعلی یا مبدأ باید مشخص باشد: اگر قرار باشد در آینده نزدیک در یک آزمون مهم شرکت کنید ، شناخت میزان دانش فعلی تان به شما کمک می کند تا موانع احتمالی را به خوبی بشناسید و راه حل های بهتری ارائه دهید.

 

 

چرا حل مسئله مهم است؟؟!

- هدف از تمرین های مختلف آموزشی ، فقط دستیابی به راه حل آن مسئله خاص نیست بلکه هدف آن است که در اثر حل مسئله ، به اصول و قوانینی دست یابیم که در موقعیت های دیگر هم قابل استفاده باشد

- یادگیری حاصل از حل مسئله در مقایسه با سایر یادگیری ها ، قابل تعمیم است.

انواع مسئله

+ ویژگی های مسئله خوب تعریف شده:

- موقعیت اولیه و اقدامات احتمالی آن مشخص است.

- قوانین کاملا استانداردی برای حل آن وجود دارد.

- می دانیم اگر مراحل را به درستی طی کنیم ، به هدف مورد نظر می رسیم.

- موانع موجود در آن ، روشن است و دست یابی به راه حل آن آسان تر است.

+ ویژگی های مسئله بد تعریف شده:

- ابهامات فراوانی در آن وجود دارد.

- اقدامات مشخص و استانداردی برای حل آن نداریم.

- نمی دانیم آیا استفاده از اقدامات ، ما را به هدف مورد نظر می رساند یا خیر.

- بد تعریف شده به معنای پیچیده بودن و دشواری حل مسئله است. به عبارت دیگر ، مسئله های پیچیده از آن جایی که علل متعددی دارند به راحتی قابل تعریف نیستند.

+ شاخص های تقسیم مسائل به دو نوع خوب تعریف شده و بد تعریف شده:

1- شناسایی موقعیت اولیه

2- فهرست اقدامات یا راهبردهای در دسترس

3- تعریف دقیق هدف

4- امکان تضمین دستیابی یا عدم دستیابی به هدف

نکته: مسئله های علوم انسانی ، عمدتا از نوع بد تعریف شده هستند.

مراحل حل مسئله

1- تشخیص مسئله:

- قبل از حل مسئله ، خود مسئله باید مشخص شود. 

- احساس مبهم از یک مسئله با تشخیص مسئله متفاوت است. تصور مبهم موجب راه حل های غیرمنطقی و نادرست می شود.

- در تشخیص مسئله ، بهتر است که دیگران نقش راهنما را داشته باشند و فرد خودش مسئله را شناسایی کند.

2- به کار گیری راه حل مناسب برای حل مسئله:

- مطالعه خرد خرد و تمرین مکرر از راه حل های مناسب برای حل مسئله و تسلط درسی است.

3- ارزیابی راه حل:

- باعث می شود که ملاک روشنی از موقعیت داشته باشیم.

- مقایسه نمرات درسی ، بعد و قبل از اجرای راه حل ، نمونه از ارزیابی می باشد.

4- بازبینی و اصلاح راه حل ها: 

- افرادی که مسائل را به خوبی حل می کنند ، دوست دارند روش های قبلی را بهبود ببخشند و یا اصلاح کنند.

5- انتخاب راه حل های جایگزین:

- در صورت شکست راه حل های به کار گرفته شده  در حل مسئله ، می توان از راه حل های جایگزین استفاده نمود.

عوامل موثر در حل مسئله

1- تجربه گذشته:

- تاثیر یادگیری های گذشته بر حل مسئله را انتقال می گویند.

- اثر تجربه گذشته ، همیشه آسان کردن راه حل نیست.

- مهم ترین دلیل عدم موفقیت برخی افراد در حل مسئله ، پیروی صرف از تجربه گذشته است بنابراین تجربه گذشته در صورت بازبینی می تواند راهگشا باشد.

2- نوع نگاه به مسئله:

- باعث می شود تا فرد در حافظه خود اطلاعات مرتبط با آن نگاه خاص را به خاطر آورد.

- اقدامات احتمالی فرد برای حل مسئله ، تحت الشعاع آن نگاه خاص خواهد بود.

- بن بست ، زمانی ایجاد می شود که حل کننده مسئله با نگاه فعلی قادر به حل مسئله نباشد.

- راه خروج از این بن بست ، تغییر  نگاه فرد و تغییر بازنمایی آن مسئله است.

3- نادیده گرفتن حل مسئله برای مدت زمانی خاص:

- وقتی سماجت بر حل مسئله برای مدت زمانی نادیده گرفته می شود ، عواملی که مانع حل آن مسئله هستند ، فراموش می شود.

- به اثر نادیده گرفتن حل مسئله برای مدت زمانی مشخص ، اثر نهفتگی می گویند که از دیرباز سنت معمول حکما و دانشمندان بوده است.

روش های حل مسئله

روش تحلیلی:

- مبتنی بر محاسبات ذهنی ، قواعد منطقی ، نیازسنجی واقعی است.

- دستیابی به راه حل مسئله را تضمین می کند.

- مورد قبول همه است.

مثال: پرسید از دوستان که آیا به مهمانی می آیند ، سپس خرید مایحتاج مهمانی

روش اکتشافی:

- بدون دلیل منطقی و عمدتا تابع نظر و احساس شخصی است.

- اجرای آن دستیابی به راه حل مسئله را تضمین نمی کند.

مثال: حدس زدن این که چند نفر به مهمانی می آیند و خرید بر اساس حدس شخصی

* هر چند استفاده از روش های تحلیلی برای مسئله ، از قواعد مشخصی تبعیت می کند و ما را در دستیابی به نتیجه کمک می کند اما در بسیاری از موارد زمان بر است ؛ به همین دلیل برخی تمایل دارند از روش های اکتشافی حل مسئله استفاده کنند.

* روش های اکتشافی نیاز به پردازش عمیق اطلاعات ندارند و در حداقل زمان به راه حل می رسند ، امام اعتبار آن راه حل ها با گذشت زمان به شدت متزلزل می شود.

انواع روش های اکتشافی حل مسئله:

1- روش خرد کردن:

- یک مسئله بزرگ به چندین مسئله کوچک تقسیم می شود و افراد با حل کردن مسائل کوچک ، به حل مسئله بزرگ دسترسی پیدا می کنند.

2- روش کاهش تفاوت وضعیت موجود با وضعیت مطلوب:

- در هر موقعیت مسئله با دو حالت موجه هستیم ، وجود مسئله (وضعیت موجود) و حالت دسترسی به راه حل (وضعیت مطلوب) موجه هستیم. در این روش ، حل کننده مسئله تلاش می کند فاصله این دو وضعیت را کاهش دهد.

3- روش بارش مغزی:

مرحله اول: مسئله را تعریف می کنیم.

مرحله دوم: سعی می شود راه حل های مختلف ارائه شود.

مرحله سوم: معیارهایی برای داوری درباره هر راه حل ارائه می شود.

مرحله چهارم: در نهایت ، بهترین راه حل با استفاده از معیارهای داوری ، ارائه می گردد.

نکته: اگر به هر دلیلی قادر به استفاده از روش تحلیلی نباشیم ، بعد از روش اکتشافی برای اطمینان صد در صدی ، استفاده از روش تحلیلی مفید تر است.

4- روش شروع از آخر:

- این روش بیشتر در حل مسائل ریاضی کاربرد دارد.

- روش مهندسی معکوس ، نمونه ای از روش های شروع از آخر است.

پیامدهای ناتوانی در حل مسئله

1- ناکامی: 

- وضعیت عاطفی ناخوشایندی ایجاد می کند که (ناکامی) نام دارد. ناکامی باعث پرخاشگری می شود.

2- فشار روانی: 

- باعث فشار روانی می شود زیرا ناتوانی در حل مسئله ، فرد را از رسیدن به هدف باز می دارد و در نتیجه احساس فشار روانی به وجود می آید.

- پرورش روش های درست حل مسئله باعث کاهش فشار روانی می شود.

- بسیاری از افرادی که احساس شکست می کنند ، مشکلات عاطفی جدی ندارند ، بلکه مهارت های حل مسئله را نمی دانند.

- افرادی که مدام در حالت فشار روانی قرار دارند ، روش های کارآمد حل مسئله را نمی دانند.




برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی و شرکت در کلاس های کنکوری با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها

پیج اینستاگرام گروه انسانی

مطالب مرتبط:

عقل در فلسفه-فلسفه دوازدهم-آرمین عبدالحسینی

بازگشت_دین و زندگی دوازدهم_آرمین عبدالحسینی

حمل و نقل-جغرافیای دوازدهم-آرمین عبدالحسینی

Menu