احساس، توجه، ادراک-روانشناسی یازدهم-یاسین مهدیان

5نکته 5تست از سه درس اول روانشناسی یازدهم،تهیه شده توسط یاسین مهدیان رتبه 41کنکور انسانی1400

احساس، توجه، ادراک-روانشناسی یازدهم-یاسین مهدیان

سالم بر همه کنکوری های پر تلاش! 

من یاسین مهدیان هستم ، رتبه 41 انسانی 1400 و دانشجوی دبیری ادبیات 

و در این مطلب قصد دارم نکات مهمی از مبحث احساس،توجه،ادراک رو براتون توضیح بدم و تست هایی مطابق با همون نکات ، واستون تهیه کردم. امیدوارم که مفید واقع بشه.

احساس، توجه، ادراک-روانشناسی یازدهم-یاسین مهدیان


.

.

« نکته اول » :

توهم و خطای ادراکی ، با یکدیگر فرق دارند.

خطای ادراکی زمانی اتفاق می‌افتد که محرک وجود دارد اما ادراکِ ما از آن ، اشتباه است .

مثال : خطای "مولر-لایر" که در آن ، اندازه پیکان هارا اشتباه ادراک می‌کنیم . (یعنی پیکان های هم اندازه وجود دارند ، اما ادراک ما از آنها اشتباه است.)

توهم زمانی اتفاق می افتد که کلا محرک وجود نداشته باشد و ما آن را ادراک کنیم .

مثال : هنگامی که احساس می‌کنیم فردی مارا صدا زده ، در حالی که این اتفاق نیوفتاده‌است. (یعنی هیچکس ما را صدا نزده ، اما ما آن را ادراک می‌کنیم.)

 

1- کدام گزینه نادرست است؟ (تالیفی)

1) به ادراک پدیده های بدون احساس ، توهم گویند.

2) ادراک اشتباه پدیده‌ای که احساس شده ، توهم است.

3) در خطای ادراکی پونزو ، احساس کردنِ محرک وجود دارد اما ادراک ما ، دچار اشتباه می‌باشد.

4) اگر تعداد خطاهای ادراکی زیاد باشد ، به عنوان خطای شناختی وارد نظام ذهنی فرد می‌شود.

 

پاسخ : گزینه ۲ - توهم زمانی‌است که پدیده احساس نشود ، درحالی که این گزینه به احساس شدنِ پدیده اشاره کرده است. این گزینه تعریف خطای ادراکی می‌باشد.

 

 

« نکته دوم » :

اصابت یا تصمیم درست : هرموقع علامتِ موجود را به درستی ردیابی کنیم.

از دست دادن محرک هدف : هرموقع علامتِ موجود را ردیابی نکنیم.

هشدار کاذب : زمانی که علامتِ غایب را ، به نادرستی ، ردیابی کنیم.

ردّ درست : زمانی که علامتِ غایب را ، به درستی ، ردیابی نکنیم.

 

2- در رابطه با موقعیت های ردیابی هدف ، کدام گزینه نادرست است ؟ (تالیفی)

1) وقتی محرک غایب را ردیابی نمیکنیم ، رد درست نام دارد.

2) اگر محرک حاضر را ردیابی کنیم ، با اصابت رو به رو هستیم.

3) هنگامی که محرک غایب را ردیابی می‌کنیم ‌‌، با از دست دادن محرک هدف رو به رو هستیم.

4) اگر علامتی که وجود دارد را ردیابی نکنیم ، محرک هدف را از دست داده‌ایم.

 

پاسخ : گزینه ۳ - این گزینه مربوط به هشدار کاذب است.

 

« نکته سوم » :

جست‌و‌جو سومین کارکرد توجه می‌باشد و عبارت است از : پیدا کردن یک محرک مکانی در زمینه یا بافت مکانی 

پیدا کردن محرک در جست‌وجو ، تابع دو عامل است: 

1. تعداد عوامل انحرافی ( هرچقدر تعدادِ عواملِ انحرافی کمتر باشد ، جست‌و‌جو محرکِ هدف ، راحت تر است. )

2. ویژگی خاص محرک ( اگر محرک هدف، ویژگی خاص و متمایز کننده‌ای نسبت به سایر محرک ها داشته باشد ، ما سریعتر آن را پیدا خواهیم کرد. )

 

3- در هر یک از مثال های زیر ، کدام عامل باعث جست‌و‌جوی آسانتر محرکِ هدف شده است؟ (تالیفی)

الف) علی که پدرش را در فروشگاه گم کرده است ، صرفا به افرادی که لباس آبی پوشیده اند ، توجه می‌کند تا پدرش را پیدا کند ، زیرا پیراهن پدرش آبی رنگ بوده‌است.

ب) غزل که در جست‌وجوی ماشین خود در پارکینگ بود ، به دلیل اینکه ماشین های کمی در پارکینگ بودند ، به راحتی ماشین خود را پیدا کرد.

پ) مریم که در جامدادی‌اش به دنبال ماژیک بود ، به‌خاطر اندازه بزرگتر آن نسبت به مداد و خودکار ؛ آن را به راحتی پیدا کرد.

 

1) ویژگی خاص محرک - تعداد عوامل انحرافی - تعداد عوامل انحرافی

2) تعداد عوامل انحرافی - تعداد عوامل انحرافی - ویژگی خاص محرک

3) ویژگی خاص محرک - تعداد عوامل انحرافی - ویژگی های خاص محرک

4) تعداد عوامل انحرافی - ویژگی خاص محرک - ویژگی خاص محرک

 

پاسخ : گزینه 3 - در مورد الف ، ویژگی آبی بودن لباس ، باعث پیدا شدن پدر علی شده‌است. : ویژگی خاص محرک

در مورد ب ، کم بودن تعداد ماشین ها ، باعث شده است تا غزل ماشینش را سریع‌تر پیدا کند. : تعداد عوامل انحرافی

در مورد پ ، به دلیل بزرگتر بودن ماژیک نسبت به خودکار و مداد ، پیدا کردن آن ، راحت شده است. : ویژگی خاص محرک

 

« نکته چهارم » :

از عوامل عدم تمرکز ، می‌توان یکنواختی و ثبات نسبی و آشنایی نسبی با محرک و موضوع مورد توجه را نام برد.

یکنواختی و ثبات نسبی : وقتی موضوع همیشه به صورت یکنواخت ارائه شود و در نتیجه فرد به آن عادت کند و موضوع جدید را در نیابد.

آشنایی نسبی با محرک : اگه موضوع به دفعات متعدد ارائه شود ، باعث عادت فرد و از بین رفتن تمرکز می‌شود.

از عوامل ایجاد تمرکز ، می‌توان تغییرات درونی محرک‌ها و درگیری و انگیختگی ذهنی را نام برد.

تغییرات درونی محرک : اگر موضوع به لحاظ معنایی شرایط متنوع و جذابی داشته باشد ، باعث ایجاد انگیزه می‌شود.

درگیری و انگیختگی ذهنی : وقتی عوامل فیزیولوژیکی و روان‌شناختی فرد در شرایط مناسبی باشند ، باعث ایجاد تمرکز می‌شوند.

 

4-  کدام یک از گزینه های زیر از موانع تمرکز محسوب می‌شود ؟ (خارج ۹۸)

1) یکنواختی و ثبات نسبی

2) تغییرات درونی محرک

3) درگیری و انگیختگی ذهنی

4) ایجاد هدف و اهمیت دهی به آن

 

پاسخ : گزینه ۱ - یکنواختی و ثبات نسبی ، از موانع تمرکز می‌باشد . سایر گزینه ها ، عوامل ایجاد تمرکز هستند.

 

« نکته پنجم » :

کارکرد دوم توجه ، گوش به زنگی‌ است. به توانایی فرد برای یافتن محرک هدف در طول یک دوره زمانی طولانی ، گوش به زنگی می‌گویند.

مهم‌ترین آفت گوش به زنگی ، خستگی است.

 

5- کدام گزینه نادرست است؟ (تالیفی)

1) اگر در مدت زمانی کوتاهی ، محرکی را دنبال کنیم ؛ با گوش به زنگی مواجه هستیم.

2) آفتی که گوش به زنگی را از بین می‌برد ، خستگی است.

3) با از بین رفتنِ گوش به زنگی ، توجه فرد به محرک کمتر و کمتر می‌شود.

4) گوش به زنگی یکی از کارکرد های توجه است ، پس تا توجهی نباشد ؛ گوش به زنگی هم وجود نخواهد داشت.

 

پاسخ : گزینه ۱ - گوش به زنگی مربوط به یافتن محرک در مدت زمانی طولانی است ، نه کوتاه .


صفحه اینستاگرام تجربی گروه برترها

صفحه اینستاگرام انسانی گروه برترها


برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

 سایت برترها


مطالب دیگر از یاسین مهدیان:

نقش اسم ها-عربی کنکور-تست-یاسین مهدیان



منبع :

Menu