رشد و توجه،ادراک-روانشناسی یازدهم-نکات مهم و تست-یاسین مهدیان

نکات طلایی و ارزشمند از مبحث رشد و توجه،ادراک درس روانشناسی یازدهم،تهیه شده توسط یاسین مهدیان رتبه41کنکور انسانی1400

رشد و توجه،ادراک-روانشناسی یازدهم-نکات مهم  و تست-یاسین مهدیان

با سلام و درود خدمت کنکوری های پر تلاش . من یاسین مهدیان ، رتبه 41 انسانی 1400،دانشجوی دبیری ادبیات هستم. در این مطلب نکاتی مهم از مباحث «رشد» و «توجه ، ادراک» رو واستون تهیه کردم و تعدادی تست هم از اون نکات آوردم. درصد من در روانشناسی ، 95 بود . 

رشد و توجه،ادراک-روانشناسی یازدهم-نکات مهم  و تست-یاسین مهدیان

امیدوارم این مطلب واستون مفید واقع بشه. 



« نکته اول » :

در دوره نوجوانی ، برای اولین بار ، تفکر فرضی شکل می گیرد . تفکر فرضی به این معناست که افراد احتمال های مختلف را در پیش بینی یک موقعیت به کار می برند . ( پس تفکر فرضی در دوره کودکی وجود ندارد و در دوره نوجوانی به وجود می آید . )

مثال : وقتی به یک کودک و یک نوجوان بگوییم که به مغازه بروند و یک رب گوجه فرنگی بخرند ، ممکن است نوجوان بپرسد : اگر رب گوجه فرنگی نداشت ، چه کار کنیم ؟ و این به آن معناست که او موجود نبودنِ رب گوجه فرنگی را پیش بینی کرده است .

 

1. کدام گزینه نادرست است ؟ ( تالیفی )

1) تفکر فرضی در دوره نوجوانی ، نسبت به دوره کودکی قوی تر می شود.

2) تفکر فرضی در دوره نوجوانی شکل می گیرد .

3) تفکر فرضی به ای معناست که فرد احتمالات مختلف را در نظر می گیرد.

4) تفکر فرضی در کودکی وجود ندارد و در دوره نوجوانی به وجود می آید.

پاسخ : گزینه 1 – در این گزینه گفته شده که تفکر فرضی در دوره نوجوانی ، نسبت به دوره کودکی قوی تر می شود . از این گزینه می توان استنباط کرد که گوینده قصد دارد بگوید تفکر فرضی در دوره کودکی هم وجود دارد ولی در دوره نوجوانی ، قوی تر می شود و این در حالی است که ما می دانیم تفکر فرضی در دوره کودکی اصلا وجود ندارد که بخواهد ضعیف تر باشد.

 

« نکته دوم » :

تفاوتی که در نوع پردازش اطلاعات ، بین کودکان و نوجوانان ، وجود دارد این است :

پردازش کودکان ، ادراکی است. یعنی کودک به ویژگی های ظاهری توجه ویژه ای دارد.

پردازش نوجوانان ، مفهومی است. یعنی علاوه بر اینکه ویژگی های ظاهری را در نظر می گیرند ، به سایر ویژگی ها نیز توجه دارند.

مثال : در خرید لباس ، یک کودک صرفا به رنگ و زیبایی آن توجه می کند و این در حالی است که یک نوجوان ، ویژگی های دیگری مثل قیمت ، جنس و... را مورد توجه قرار می دهد .

 

2. کدام گزینه بیانگر دیدگاه یک کودک در خرید کتاب است ؟ ( تالیفی )

1) این کتاب چون دارای مطالب عمیق و علمی است ، پس کتاب خوبی است.

2) این کتاب را چون دارای تصاویر زیبا و رنگی رنگی است ، خریداری می کنم.

3) این کتاب را به دلیل اینکه دارای قیمت و مطالب مناسبی است ، می خرم.

4) نویسنده این کتاب ، نویسنده مورد علاقه من است و همچنین موضوع کتاب مورد علاقه من می باشد.

پاسخ : گزینه 2 – این گزینه فقط به تصاویر زیبای کتاب اشاره کرده و می توان گفت ، گوینده این جمله کودکی است که فقط به خصوصیات ظاهری کتاب ، به آن توجه کرده است . اما در سایر گزینه ها ، به ویژگی هایی مثل محتوا ، قیمت ، نویسنده و... اشاره شده است که مواردی فراتر از ظاهرِ کتاب می باشد .

 

« نکته سوم » :

اندازه و ظرفیت شش در نوجوانی ، 3 برابر می شود. اندازه و ظرفیت قلب ، 2 برابر می شود .

نتیجه اینکه حجم خون در دوره نوجوانی افزایش پیدا می کند : توانمندی و انرژی نوجوان ، زیاد می شود.

حدود یک سال بعد از افزایش قد و وزن ، ماهیچه ها رشد بیشتری می کنند . پس ابتدا قد و وزن زیاد می شوند و پس از آن ، ماهیچه ها رشد می کنند.

تغییر اساسی و مهم دوره نوجوانی ، رشد دستگاه تولید مثل می باشد.

 

1. کدام گزینه در رابطه با رشد جسمانی دوره نوجوانی نادرست است ؟ ( تالیفی )

1) بعد از رشد ماهیچه ها ، قد و وزن زیاد می شوند.

2) قلب در دوره نوجوانی ، 2 برابر می شود.

3) رشد دستگاه تولید مثل ، مربوط به رشد جسمانی دوره نوجوانی است.

4) علتِ افزایش توانمندی فرد در نوجوانی ، این است که حجم خون در این دوره افزایش پیدا می کند.

 

پاسخ : گزینه 1 – ابتدا قد و وزن افزایش پیدا کرده ، سپس ماهیچه ها رشد می کنند.

 

« نکته چهارم » :

وقتی از بین محرک های مختلف ، محرکی را انتخاب می کنیم ، توجه نام دارد .

وقتی این توجه ، مداوم و طولانی باشد ، با تمرکز رو به رو هستیم .

پس توجه و تمرکز ، با یکدیگر فرق دارند اما افراد به دلیل شباهت زیاد این دو ، اغلب آنها را یکسان می دانند.

چیزی که تمرکز را بر هم می زند و اصطلاحا ، آفت تمرکز است ، خوگیری است.

خوگیری یعنی آنکه به محرک عادت کنیم و در نتیجه آن ، توجه مان به آن محرک کمتر شود. 

مثال : وقتی معلمی مطالب درسی را صرفا به روش روخوانی و پشت سر هم توضیح دادن ، تدریس کند ، به تدریج توجه شما به وی کمتر خواهد شد و مطالب را به خوبی یاد نخواهید گرفت.

4.گزینه نادرست را مشخص کنید. ( تالیفی )

1) توجه و تمرکز با یکدیگر تفاوت دارند ولی اغلب تفاوت آنها نادیده گرفته می شود.

2) لازمه شکل گیری تمرکز ، وجود داشتن توجه است.

3) عاملی که تمرکز را از بین می برد ، خوگیری است.

4) وقتی از بین محرک های مختلف ، محرکی را انتخاب می کنیم ، این فرایند تمرکز نام دارد.

 

پاسخ : گزینه 4 – تعریف ارائه شده ، مربوط به توجه است. توضیح گزینه 2 : ابتدا باید توجه وجود داشته باشد ، حال اگر این توجه مداوم و پایدار باشد به تمرکز تبدیل می شود.

 

 صفحه اینستاگرام تجربی گروه برترها

صفحه اینستاگرام انسانی گروه برترها


برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

 سایت برترها


مطالب دیگر از یاسین مهدیان:

نقش اسم ها-عربی کنکور-تست-یاسین مهدیان

رشد،ادراک و توجه-روانشناسی یازدهم-تست-یاسین مهدیان

منبع :

Menu