نقش اسم ها-عربی کنکور-تست-یاسین مهدیان

حل چند تست نکته دار از مبحث نقش اسم‌ها درس عربی توسط یاسین مهدیان رتبه 41کنکور انسانی 1400

نقش اسم ها-عربی کنکور-تست-یاسین مهدیان

سلام و درود دوستان ! بنده یاسین مهدیان ، رتبه 41 انسانی 1400،دانشجوی دبیری ادبیات هستم و در این مطلب قصد دارم تعدادی تست مهم از مبحث « نقش اسم ها » ، منطبق بودجه بندی آزمون 21 آبان براتون تحلیل کنم. شایان ذکر است درصد عربی عمومی من 82 و درصد عربی اختصاصی من 100 بود.

نقش اسم ها-عربی کنکور-تست-یاسین مهدیان

امیدوارم این مطلب واستون مفید باشه !

.

.

 

1.عیِّن ضمیر « نا » للرّفع و النّصب و الجرّ معاً : ( تجربی 94 )

1) يساعدنا أبونا في غرس أشجارنا الخضراء !

2) سافرنا إلى مدينة أسرتنا لزيارة أقربائنا !

3) كتبنا تماريننا حتّى يحسبنا المعلّم مجتهدين !

4) تبتسم لنا وردتنا الحمراء في حديقتنا !

 

پاسخ : گزینه 3 – سوال گزینه ای را می خواهد که ضمیر متصل «نا» علامت رفع و نصب و جر داشته باشد ، پس باید به نقش ضمیر متصل «نا» توجه کنیم. بررسی گزینه ها :

گزینه 1 : «نا» در «یساعدنا» ، نقش مفعول دارد پس منصوب است. «نا» در «ابونا» ، مضاف الیه است پس مجرور است. «نا» در «اشجارنا» ، نیز مضاف الیه است پس مجرور می باشد.

گزینه 2 : «نا» در «سافرنا» فاعل است پس مرفوع است. «نا» در «اسرتنا» مضاف الیه است پس مجرور می باشد. «نا» در «اقرباینا» نیز مضاف الیه است پس مجرور است.

گزینه 3 : «نا» در «کتبنا» فاعل می باشد پس مرفوع است. «نا» در «تماریننا» مضاف الیه است پس مجرور می باشد. «نا» در «یحسبنا» مفعول است پس منصوب است.

گزینه 4 : «نا» در «لنا» مجرور به حرف جر می باشد پس مجرور است. «نا» در «وردتنا» مضاف الیه است پس مجرور است. «نا» در «حدیقتنا» نیز مضاف الیه است و مجرور.

 

2.عيّن الفاعل مبنياً : ( کانون 99 )

1) لم تسجل منظمة اليونسكو الآثار التاريخيه في إيران !

2) يحب كثير من الدول المراكز التاريخية من قديم الزمن !

3) قرأ هذا الطالب المجد قصيدة رائعة !

4) استلم أخي الأكبر رسالة من الإدارة !

 

پاسخ : گزینه 3 – در این گزینه ، «هذا» فاعل می باشد که اسم مبنی است. در سایر گزینه ها ، فاعل اسم معرب می باشد.

 

3.عيّن الخبر مقدّماً : ( ریاضی 92 )

1) في تلك الحديقة رائحة الأزهار كثيرة !

2) لكلّ كاتب أسلوب خاصّ في كتابة رسائله !

3) على كلّ الطّلبة الاهتمام بالدروس واجب !

4) في الصّيف ملابسنا تُجفَّف بسرعة بسبب حرارة الجوّ !

 

پاسخ : گزینه 2 – مهم ترین نکته در تشخیص مبتدا و خبر ، توجه به ترجمه است. بررسی گزینه ها :

گزینه 1 : « در آن باغ ، بوی شکوفه ها ، زیاد است » . با توجه به ترجمه می فهمیم که « رایحه » مبتدا و «کثیره» خبر است. ما نمی توانیم «فی تلک الحدیقه» را خبر حساب کنیم ، زیرا معنی مبتدا با «کثیره» تکمیل می شود.

گزینه 2 : « هر نویسنده ، شیوه خاصی در نوشتن کتابهایش (متونش) دارد » . «اسلوب» مبتدای موخر می باشد و «لکل کاتب» خبر مقدم است.

گزینه 3 : « توجه به دروس بر همه دانش آموزان واجب است » . «الاهتمام» مبتدا است و همانطور که از ترجمه مشخص است ، «واجب» خبر آن است.

گزینه 4 : « در تابستان به خاطر حرارت هوا ، لباس هایمان به سرعت خشک می شوند » . «ملابس» مبتدا است و «تجفف» خبر.

 

4.عيِّن ما فيه خبران يختلفان في النوع ( الإسم و الجملة ) : ( کانون 99 )

1) إضاعة الفرصة غصة لكم فاغتنموها !

2) المصلين في المسجد كثیر و بابه مفتوح الآن !

3) الأعشاب الطبية نباتات مفيدة للمعالجة نستفيد منها كدواء !

4) عيون البومة ثابتة و هي تعوض هذا النقص بتحريك الرأس !

 

پاسخ : گزینه 4 – در این گزینه «ثابته» خبر از نوع اسم و «تُعوض» خبر از نوع جمله است. سایر گزینه ها :

گزینه 1 : «غصه» در این گزینه خبر از نوع اسم است.

گزینه 2 : «كثير» و «مفتوح» هر دو خبر از نوع اسم می باشند.

گزینه 3 : «نباتات» خبر از نوع اسم است.


5.عيِّن ما فيه اسم منصوب بـ « الياء » : ( کانون 99 )

1) علينا أن نحاول لتشجيع السائحين ليسافروا إلى إيران !

2) قد أنشد شاعران كبيران قصيدتين عن إيوان كسرى !

3) إرحم المساكين في الدنيا ليرحمك الله في الآخرة !

4) ما أعطاني الطبيب أمبيسيلين لأنّ بيعها بدون وصفة ممنوع !

 

پاسخ : گزینه 2 – در این گزینه «قصیدتین» نقش مفعول را دارد و چون اسم مثناست ، پس «منصوب بالیا» است.

گزینه 1 : «السایحین» مضاف الیه و مجرور «بالیا» است.

گزینه 3 : «المساکین» جمع مکسر و مفعول بوده و منصوب بالفتحه است. ( یا علامت اعراب نیست. )

گزینه 4 : در این عبارت اسم مثنی یا جمع مذکر سالم وجود ندارد.

 

 صفحه اینستاگرام تجربی گروه برترها

صفحه اینستاگرام انسانی گروه برترها


برای رزرو مشاوره و رفع اشکال درسی با مشاوران سایت برترها بر روی لینک زیر کلیک کنید یا با شماره تماس 0216463 داخلی1174(حیدریان) تماس بگیرید.

سایت برترها


مطالب دیگر از یاسین مهدیان:

رشد،ادراک و توجه-روانشناسی یازدهم-تست-یاسین مهدیان

ایستگاه پنجم - عروض سماعی - یاسین مهدیان

منبع :

Menu