گفتگو با سینا محمدی زاده رتبه 144 پنج درصد ایثارگران تجربی

گفتگو باسینا محمدی زاده از رتبه‌های برتر شهر لنده در کنکور 1400

گفتگو با سینا محمدی زاده رتبه 144 پنج درصد ایثارگران تجربی


نام و نام خانوادگی دانش‌آموز:   سینا محمدی زاده                          نام شهر:      لنده  

 رشته‌ تحصیلی:      تجربی                                        میانگین تراز: 6484

 منطقه یا سهمیه‌ی کنکور:منطقه سه – سهمیه 5 درصد           تحصیلات پدر: پنجم ابتدایی             شغل پدر:دامدار 

تحصیلات مادر:   ................      شغل مادر:...........................

رتبه  تجربی در سهمیه 5 درصد : 144           تعداد آزمون های برنامه ای  : 89       

  سابقه در کانون : 4 سال                          

 نام پشتیبان : سید غلامرضا یزدان پرست               نام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه دولتي نظام جديد علامه حلي                                

1-  از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون ها شرکت کنید؟ 

من از سال دهم وارد کانون شدم و مدت 4 سال (به جز تابستون سال یازدهم ) در آزمون ها حضور داشتم . علت اصلی من برای حضور در آزمون های کانون معرفی از طریق آشنایان بود وگرنه چندان جو کنکوری بین دوستام و خانواده وجود نداشت . بعد از اینکه سال دهم در آزمون ها شرکت کردم به این نتیجه رسیدم که برای شرکت در کنکور سراسری نقاط ضعف زیادی دارم و فقط آزمون های آزمایشی هستند که این نقاط ضعف را برام آشکار می کنند و به همین دلیل برای حضور مجدد در سال های بعد مصمم تر شدم .

2- دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال) 

برنامه راهبردی آزمون های کانون بسیار فشرده تنظیم شده است و صادقانه بخوام اظهار نظر کنم اگه کسی می خواهد به حدی از تسلط روی مباحث برسد و بتواند همگام با رتبه های برتر حرکت کند و به پیشرفت درسی برسد باید پایبند به همچین برنامه ای باشد و به آن اعتماد کند . حالا پایبندی و اعتماد به این برنامه یعنی اینکه دیگه وقتی به علت یه سری مشکلات یا تنبلی های خودش نتوانست مباحث مربوط به یک آزمون را جمع کنه با این حال در آزمون شرکت کنه و مباحثی را که به تسلط رسونده یا اصلا مطالعه نکرده در ایستگاهای جبرانی مطالعه کنه . مهم ترین دلیل من یه همچین عقیده ای بود که بعد از چند سال حضور در کانون بهش رسیده بودم .1- بهترین ویژگی آزمون های اصلی کانون را دو چیز می دونم یکی برنامه بسیار دقیق و تنظیم شده که بر کسی پوشیده نیست . دوم آماده سازی دانش آموزان برای هر شرایطی در کنکور : به این صورت که هر آزمون کاملا واضح بود که مشاورین و مولفین کانون شرایط جدیدی در سوالات به وجود می آوردند و دانش آموزان را با سطوح مختلف دشواری رو به رو می کردند تا دانش آموزان سر جلسه کنکور غافلگیر نشوند . آزمون هدف گذاری هم ایده بسیار خوبی بود که بسیار عالی روند مطالعه دانش آموز در هفته دوم ویژه هر آزمون اصلی و بسیار شفاف می کند . ویژگی خوب آزمون های پارسال کانون هم اینه که حد اقل یک مجموعه تست ایده دار و استاندارد در اختیار دانش آموزان قرار میگیره و هم می تونن شرایط آزمون را بازسازی کنند . و هم ایده های بیشتری را ببینند . چون به نظر خودم قلم طراح های آزمون های کانون بسیار آبدیت و هوشمند ه و چنین سوالاتی را در کتاب های کمک درسی نمی تونید ببینید . 

3-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟  شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟ 

به علت شرایط خاص محیطی و فضایی که داشتم و اینکه روستای ما به اینترنت دسترسی نداشت غیرحضوری شدن آزمون ها ضربه سختی به من زد . به این صورت که من امسال یادمه اولین آزمونی که می خواستم بدم وسیله گیرم نیومد که بیام شهر و مجبور شدم با پای پیاده از روستا حرکت کنم و وقتی رسیدم از نمایندگی دفترچه گرفتم و خونه خواهرم آزمون دادم با اینکه یه چیزی در حدود 9:45 آزمون را شروع کردم اما به پردازش اول رسیدم و حتی تراز خوبی هم گرفتم (حدود 6850). بعدا این اوضاع بهتر شد اما با قطعیت می تونم بگم که بهترین آزمونی که دادم آزمون کنکور بود که به صورت حضوری شرکت کردم متاسفانه امسال اتفاقات خیلی بدی برام رخ داد و چند آزمون را غیبت بودم و نمی تونم بگم که تونستم مدیریت کنم . کمترین آنها ابتلا به کرونا بود که نزدیک دو هفته را ازم گرفت .و حتی بعد از بهبودی شرایط مطالعه م مثل قبل نشد . 

4-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان بودید و چقدر این موضوع برایتان مهم بود؟

هیچ وقت به هیچ کس کوچکترین توجهی نمی کردم و تمام تمرکزم فقط روی خودم بود با این حال امسال تقلب های گسترده ای رخ می داد که تراز و رتبه من را خیلی تحت تاثیر قرار می داد و واقعا ناراحت و ناامیدم می کرد . با این وجود به کمک اطرافیان و دوستان خوبی که امسال پیدا کرده بودم این ناراحتی و ناامیدی از روز جمعه به شنبه منتقل نمی شد و خودم را هر طور که بود جمع می کردم و دوباره با قدرت و بدون توجه توجه به نتایج قبلی ادامه می دادم 

5-در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟ چگونه خود را مدیریت می کردید؟ آیا از اینکه ترازتان کم شود نگران نبودید؟ 

اتفاقا زمانی که کسی فکر می کنه خوب عمل نکرده و خسته و نامید شده شرکت در آزمون هم انگیزه ایجاد می کنه و هم واقعیت را بهمون نشون میده که آیا نگرانی و ناامیدی ما اصلا درسته یا نه ؟ اگه هم واقعا کسی عقب مونده باشه و خوب کار نکرده باشه آزمون ها نقاط ضعف را بهمون نشون میده که بهتر بتونیم اقدامی انجام بدیم . خودم هیچ وقت به این بهانه در آزمون ها غیبت نکردم و اتفاقا بهترین راه را برای ایجاد انگیزه در خودم آزمون دادن بود و حتی هر موقع از هفته که از مطلعه خسته میشدم یک آزمون قرار می دادم هیچ وقت هم وسواس تراز نداشتم . چون عوامل زیادی روی روز آزمون موثر بود . 

 

6-تا چه حد با منطق برنامه راهبردی کاملا آشنا بودید؟چگونه آن را اجرا می کردید و برای خودتان شخصی سازی می کردید ؟ مهمترین قسمت برنامه راهبردی برای شما کدام قسمت بود؟ مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی را چه می دانید؟ یک برنامه‌ریزی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ از چه زمانی برنامه ریزی را به طور جدی شروع کردی؟

برنامه راهبردی کانون همیشه اساس برنامه ریزی من بود . از سال یازدهم به این طرف برنامه مطاله ام کاملا منطبق بر آن بود . به همین واسطه تسلط کاملی به این برنامه داشتم . برنامه دراز مدت و میان مدتم کاملا براساس این برنامه بود . مگر تصمیمات خاصی که در میانه سال اتفاق می افتاد . برنامه کوتاه مدت ( روزانه ) رو با استفاده از این موارد تنظیم می کردم . ایستگاهای جبرانی و قسمت های مروری را همیشه مد نظر داشتم و هم برای بازیابی مطالب و هم مطالعه مباحثی که عقب می ماندم بسیار کمک کننده بود . این ویژگی برنامه راهبردی که مطالب مهم چندین بار مرور شوند خیلی خیلی موثر و مفید ه 

7- آزمون های هدف گذاری چقدر و چگونه به شخصی سازی برنامه راهبردی به شما کمک کرد ؟

به علت فشردگی برنامه آزمون های کانون آزمون های هدف گذاری می تونه بازخوردهای خیلی خوبی به ما بده و بتونیم بسیار موثر تر از هفته دوم ویژه آزمون استفاده کنیم 

8- آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ چه تفاوتی؟ آیا در باره روش های مطالعاتی خود با دیگران نیز مشورت می کردید؟ چقدر دانستن روش مطالعه دیگران به شما کمک کرد؟

قطعا با گذر از پایه دوازدهم و بعد پشت کنکور روش های مطالعه من تفواوت های زیادی کرد و پخته تر می شد این تفاوت ها همگی بعد از آزمون دادن و در طی تحلیل آزمون بوجود می آمد . ویژگی های مشترک این تغییر روش ها سمت و سو یافتنی آنها به طرف تستی کار کردن بود . از یه جایی به بعد من روش های مطالعه رتبه های برتر رو می خوندم و آنها را الگو و اساس مطالعه ام قرار می دادم با گذر زمان با استفاده از بازخورد های که از آزمون ها می گرفتم این روش ها را شخصی سازی کردم . قطعا این مورد بسیار در روند من موثر بود . 

 

9-بر اساس چه نیازها و ویژگی هایی از کتاب های کانون استفاده کردید؟

سوالات آزمون های کانون همیشه مورد نظر من بودند و کیفیت بالایی داشتند . به همین واسطه کتاب های کانون مستثنی نبودند از این قضیه . کتاب های سه سطحی که منتخب آزمون ها بودند نیاز من به سوالات کانون را برطرف می کرد .

10-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردی ؟

علوه بر دریافت کارنامه و آزمون دادن ، از قسمت اخبار کنکور سراسری استفاده می کردم مصاحبه ها را به صورت کامل دنبال می کردم و از همه بیشتر بحث های تعاملی دانش آموزان در صفحه مقطع دوازدهم تجربی را دنبال می کردم و خودم هم وارد بحث می شدم . 

11-از كداميك از كارنامه هاي ديگر استفاده مي كني؟ كارنامه ي سوال محور ، اشتباهات و....

از تمام کارنامه ها استفاده می کردم . به خصوص کارنامه 5 نوع درس برام اهمیت ویژه ای داشت 

12-بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردی؟

تحلیل آزمون بخش مهمی از روند مطالعه من شده بود و باز خورد های زیادی از آون می گرفتم ابتدا با استفاده از غلط ها و نزده هام و نقطه ضعفم و بی دقتی هایی که داشتم را مشخص و یادداشت می کردم . سپس به سراغ خود آزمون می رفتم و نزده ها را حل می کردم و نکات علمی که آزمون داشت را حاشیه نویسی و نکته برداری می کردم . 

13-به جز كارنامه ي اصلي از کدام کارنامه‌ها بیشتر استفاده کردید؟ چرا؟

من همیشه نیم نگاهی به کارنامه 5 نوع درس داشتم چون ایجاد تعادل بین درس های مختلف همیشه برام مهم بود . 

14-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید؟ يادر پردازش هاي بعدي ؟چرا؟

من معمولا براساس برنامه راهبردی برای دو هفته برنامه ریزی می کردم به این صورت که سعی می کردم هفته اول بیشتر آموزش ببینم و هفته دوم کار تستی انجام بدم و با بازخوردهایی که از آزمون هدفگذاری می گرفتم ، رفع اشکال خاصی اگر بود انجام بدم .

15-آيادفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

بله دفتر برنامه ریزی برای کسانی که ثبات مطالعه خوبی دارند می تونه بسیار مفید و پر بازده باشه . 

16- از دفتر برنامه ریزی و صفحه ی 182 استفاده می کردید؟ مهمترین ویژگی دفتر برنامه ریزی از نظر شما چیست؟

بله دفتر برنامه ریزی در دو مورد برای من مفید بود 

1-بعد از یک هفته مطالعه روند خودم را در هر درس می دیدم و بعد از هر آزمون نگاه می کردم . به میزان مطالعه هر درس در اون دو هفته تا ببینم اگر درصد کمی زدم مشکل از ساعت مطالعه م بود یا روش مطالعه نیاز به تغییراتی داره  ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سال های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود؟ 

درسال دهم و یازدهم خیلی جدی درس نمی خواندم .در سال دوازدهم در کنار مدرسه روزی 5 الی 6 ساعت و در روزهای تعطیل به 10 ساعت می رسیدم ولی امسال که پشت کنکور بودم تا 12 ساعت هم می رسید ولی پایدار نبود و میانگین بین 8 تا 10 ساعت مطالعه داشتم . 

17- چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی ومطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید تا بتوانید در هر دو نتیجه لازم را به دست بیاورید؟

تمام سعیم را می کردم که اولویت اصلی کنکور سراسری باشد و طوری برای امتحانات بخونم که برای کنکور هم مفید باشد اغلب این کار رابا تسلط بر کتاب درسی انجام می دادم که منبع اصلی هر دو آزمون هست .

18-برا ی مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟ از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ (ضربدر و منفي ، زمان هاي نقصاني ، استراتژي بازگشت) آیا در طول سال نیز از این روش ها استفاده می کردید؟ آیا وقت کم آوردید یا خیر؟ استراتژی شما چه بود؟

در جلسه کنکور ازتمام روش های یادشده استفاده کردم و در تمام طول سال تحصیلی هم این روش ها را تمرین می کردم به علت سختی عجیب ریاضی کنکور امسال ضربه سختی به من که ریاضی نقطه قوتم بود وارد کرد . من معمولا زمان کمتری از استاندارد کنکور را به ریاضی می دادم و درصد بالایی را کسب می کردم اما در کنکور کاملا برعکس شد . با اینحال اگر از زمان های نقصانی استفاده نمی کردم قطعا نتیجه بسیار وحشتناکی می گرفتم . استراتژی من کاملا منطبق بر پیشنهاد آقای قلم چی بود و فقط استراتژی بازگشت را برای خودم سرجلسه به توجه به شرایط شخصی سازی و مدیریت می کردم و مثلا در کنکور زمان زیادی را مجبور شدم به ریاضی اختصاص بدم . 

19-چگونه آرامش خود را درروز كنكورحفظ کردید؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟  چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟ کدام درس اینگونه بود ؟

واقعا یاد خدا بهم آرامش می داد . 

نکته دوم تمرین تکنیک های زمان های نقصانی در طول سال من را با شرایط مختلف سازگار کرد 

20- روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ ایا ترتیب دفترچه سوال را رعايت كرديد یا تغيير داديد؟

براساس ترتیب دفترچه پاسخ دادم و در استراتژی بازگشت ابتدا دروس با ظریب بالاتر را جواب می دادم .

21-آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ آیا درسی بود که در جلسه ی کنکور شما را غافلگیر کرده باشد؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟

مورد ریاضی بود .سرو صدای زیادی هم متاسفانه مراقب ها ایجاد می کردند و حوزه شلوغی داشتیم ، حتی حتی چند مورد تقلب هم گرفتند که انتقال آنها به بیرون سرو صدای زیادی ایجاد می کرد . اما خداراشکر چنان سرگرم حل سوالات و سرو کله زدن با چالش های ریاضی بودم که زیاد متوجه این موارد نمی شدم . 

 

 

 

برای آگاهی از شرایط ثبت نام در آزمون های برنامه ای کانون فرم موجود را تکمیل کنید. ( کلیک کنید )