کامنت‌های (مقابله با افکار منفی و مزاحم) به انتخاب بهاره اخوت

کمک و مشورت گرفتن از همتای خود در بین تمام مشاوره‌ها لذت دیگری به آدم می‌دهد. علاوه بر این، مشورت بر پایه‌ی مشکلی خاص و منحصر به فرد یقینا از بقیه‌ی روش‌ها جلوتر است.

کامنت‌های (مقابله با افکار منفی و مزاحم) به انتخاب بهاره اخوت

کمک و مشورت گرفتن از همتای خود در بین تمام مشاوره ها لذت دیگری به آدم می دهد. علاوه بر این، مشورت بر پایه ی مشکلی خاص و منحصر به فرد یقینا از بقیه ی روش ها جلوتر است.

از این رو قصد داریم تا روز کنکور از دریچه ی مشاوره های ناب همراهتان باشیم.

در این بخش موضوعات مهمی از قبیل برنامه ریزی، روش مطالعه، بی دقتی، اراده و انگیزه و .... از بین کامنت های شما مطرح می شود.

در این سری از کامنت های مشاوره ای منتخب شما عزیزان به اهمیت "مقابله با افکار منفی و مزاحم" پرداخته شده است.


کامنت  میترا شیرزادی: چه بخواهید و چه نخواهید شرایط خارجی (خارج از ذهن و یا کنترل ما) و صحبت سایر آدم ها ما را ناراحت کرده و اینجاست که افکار منفی به مغز ما تشریف می آورند! بنابراین گاهی در ورود آنها به ذهنمان هیچ کاری نمی توانیم بکنیم اما اینکه چقدر این افکار را گسترش می دهیم و می پرورانیم کاملا دست خود ماست. بنابراین دائم مثبت فکر کنید، حرف های مثبت بزنید.

کامنت  بابک فخر: یکی از مهارت‌های فراشناختی کنترل افکار منفی است. تنها روش برای این کار جایگزین کردن افکار منفی با افکار مثبت است. اگر تصمیم بگیرید که یک فکر منفی را از ذهن خود بیرون کنید، هیچ راهی ندارید به جز این‌که یک فکر مثبت را جایگزین آن کنید.

کامنت  سید رسول اسلامی: "شما هرگز اجازه نمی دهید یک دزد وارد خانه تان شود؛ پس چطور اجازه می دهید افکار منفی که شادیتان را می دزدند در ذهنتان بمانند...؟؟" احتمالا این جمله معروف از چارلی چاپلین را بارها شنیده اید، جمله ای که اشاره مستقیم به افکار منفی در زندگی فرد یا افراد یک جامعه دارد.


سلام دوستای خوبم، قراره این دفعه درباره ی افکار منفی صحبت کنیم چیزی که ممکنه ساعت های زیادی رو از طول روزمون هدر بده. این افکار کم کم روحمون رو خسته می کنه و توان ادامه دادن رو ازمون می گیره.

اما این افکار منفی از یکسری خطاهای فکری منشا می گیرن. حالا قراره با چند تا از این خطاها آشنا بشیم تا بتونیم کنترلشون کنیم و ذهنمون کمتر از افکار منفی خسته کننده پر بشه.

1- فاجعه سازی (همون از کاه کوه ساختن خودمون): مثلا بگی چون توی فلان آزمون ترازم خوب نشد پس من دیگه نمی تونم اون رشته ای که میخام قبول بشم. من امروز دیر بیدار شدم دیگه نمی تونم برنامه ی امروز رو برسم. برای اینکه دچار این خطا نشیم باید ریشه اش رو پیدا کنیم مثلا چون دیشب دیر خوابیدم امروز نتونستم زود بیدار شم. یا مثلا این آزمون رو خراب کردم چون این دو هفته به خاطر فلان مشکل خانوادگی نتونستم خوب بخونم اما جبرانش می کنم. باید به خودمون بگیم آیا این اشتباه در حدی هست که نشه جبرانش کرد؟ در اکثر مواقع پاسخ به این سوال خیر هست. پس لطفا کاه رو در حد همون کاه قبول کنیم و سعی کنیم راه حلی براش پیدا کنیم.


2- تفکر دو قطبی (همون همه یا هیچ خودمون): یا فردا زود بیدار میشم یا اصلا فردا رو درس نمی خونم. یا آزمون این دفعه رو خوب میدم یا دیگه نمی خونم. یا فلان رشته قبول میشم یا هیچی. این خطای فکری از کمال گرایی ما آدما منشا می گیره به خاطر همین ممکنه هیچ وقت کاری رو شروع نکنیم. برای اینکه دچار این خطا نشیم باید از خودمون بپرسیم آیا من از خودم انتظار کامل بودن رو دارم؟ هیچ فردی کامل نیست و من حق اشتباه کردن دارم خوبه که به اهداف ذهنم برسم ولی اگه نرسم هم فاجعه اتفاق نیفتاده.  پس چه بهتر که به جای جمله ی اول بگیم من می تونم فردا دیر بیدار بشم و هم می تونم به همه ی برنامم برسم (تنها فرق این جمله با جمله ی اول اینه که به جای حرف ربط یا از هم استفاده شده)

3- پیش گویی: مثلا بگی من توی درس اول فیزیک یازدهم ضعف دارم و قطعا توی کنکور نمی تونم جوابش بدم پس بهتره اصلا سراغش نرم. سمبل این نوع خطای فکری کاراکتر گلام توی کارتون گالیه هست که دائما می گفت کارمون تمومه من می دونم موفق نمیشیم. قبل از نتیجه گیری سریع، بیشتر فکر کن شاید توی سال یازدهم توی درس اول فیزیک ضعف داشتی ولی قرار نیست اوضاع همون جوری بمونه و می تونی شرایط رو با یکمی تلاش بیشتر تغییر بدی.


4- باید اندیشی: مثلا بگی من باید توی این آزمون پیشرفت کنم. اطرافیانم باید منو درک کنن. این باید گفتن ها ممکنه خیلی بهمون آسیب بزنه چون اگه اتفاق نیفتن احساس ناامیدی (اگه توی آزمون پیشرفت نکنیم) و خشم (اگه اطرافیان ما رو درک نکنن) ما رو فرا می گیره. از خودمون بپرسیم این بایدِ ذهن من چه معایب و چه مزایایی داره مثلا جمله ی اول باعث میشه بیشتر تلاش کنیم اما از طرفی هم استرسمون رو خیلی بیشتر می کنه. پس باید ببینیم کفه تراز به کدوم سمته معایب یا مزایا. 

5- برچسب زدن: به نظرم فاجعه ی ذهنمونه. کافیه یکبار موفق نشیم دیگه برچسب هاییه که توی ذهنمون روونه میشه: من بدبختم، من خنگم، من موفق نمیشم، من بلد نیستم و ... . بهتره بگیم درسته این بار موفق نشدم اما دفعات زیادی بوده که به هدفم رسیدم، درسته این بار نتونستم این سوال رو توی آزمون حل کنم اما خیلی سوالات سخت دیگه ای بود که حلشون کردم.

6- ذهن خوانی: مثلا یکی از اعضای خانواده بهمون میگه امروز چن ساعت خوندی؟ ما سریع میگیم حتما فکر میکنه تنبلم که این سوال رو پرسیده. ما در ذهن خوانی، دیگران و واکنش اون ها رو بر اساس دنیای ذهنی خودمون تفسیر می کنیم بنابراین نتیجه گیری هامون از صحبت طرف مقابل بر اساس فرض های اولیه ذهن خودمونه و نه دلیل واقعی رفتار دیگران.

 

اگه دوست داشتی این آهنگ بی کلام اثر جف ویکتور که ترکیب صدای باران و پیانو هست رو گوش بده تا لحظه ای کوتاه از دغدغه های اطرافت آزاد شی.


دوست عزیزم از طریق پیج اینستاگرام رتبه برترهای کانون میتونی با من و همکارانم در ارتباط باشی تا هر جا نیاز به راهنمایی داشتی،کمکت کنیم. 

 پیج رتبه برترهای کانون


بهاره اخوت – دانشجوی پزشکی دانشگاه ایران