گفتگو با محبوبه رجبیان - میانگین تراز 7366 - دوازدهم انسانی

در این مطلب به مصاحبه با تراز برتر انسانی ، خانم محبوبه رجبیان ، می‌پردازیم .

گفتگو با محبوبه رجبیان - میانگین تراز 7366 -  دوازدهم انسانی


نام و نام خانوادگی : محبوبه رجبیان
تحصیلات پدر : پنجم ابتدائي
رشته تحصیلی : علوم انسانی
شغل پدر : کارگر
میانگین تراز : 7366
تحصیلات مادر : دوم ابتدائی
منطقه یا سهمیه‌ی کنکور : منطقه3
شغل مادر : خانه دار
شهر : شیروان
نوع مدرسه متوسطه اول و دوم : نمونه دولتی
تعداد سال حضور در کانون : 5 سال
تعداد کل آزمون ها : 87 آزمون

تعداد آزمون های دوازدهم : 19 آزمون



 

  شرکت در آزمون های کانون  


از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید؟ دلیل آن چه بود؟ آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون ها شرکت کنید؟

من از نيمسال دوم پايه نهم وارد كانون شدم و به مدت 5سال است كه عضو كانون هستم.در راهنمايي چندنفر از دوستانم در آزمون هاي كانون شركت مي كردند و از طريق آنها با آزمونهاي كانون آشنا شدم .چون مي خواستم در آزمون نمونه شركت كنم براي آمادگي بيشتر و آشنايي با تكنيك هاي تست زني و روش آزمون دادن در كانون ثبت نام كردم.

 

دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چه بود؟ مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

به نظر من پيوستگي و تداوم در آزمونها ي كانون بسيار مهم و ضروري است.حتي اگر دانش آموزان در يك آزمون به بودجه بندي نرسيده باشند بازهم شركت در آزمون باعث مي شود كه با سوالات هر درس به خوبي آشنا شوند و امكان ارزيابي دروس در طول زمان و آشنايي با نقاط قوت و ضعف در هر درس برايشان فراهم شود،همچنين برنامه راهبردي كانون برنامه اي منسجم و منظم است.

    

 آیا در سال‌های حضور خود در کانون در آزمون‌ها غیبت کردید؟ ؟ دلیل غیبت شما چه بود؟

بله !من فقط درآزمون 7 فروردين پايه يازدهم غيبت داشتم و آن تنها غيبت من در طول اين 5سال بود.

      

شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟ ؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟ 

به نظر من اينكه دانش آموز سرجلسه حاضر شود و در حوزه آزمون بدهد امتياز بزرگي است.چون تماما شرايط كنكور را تجربه خواهد كرد .اما آزمون در منزل خيلي از اين شرايط را دارا نيست و شايد دانش آموز استرس چنداني نداشته باشد.آنلاين آزمون دادن برايم سخت بود و من با دفترچه آزمون ميدادم .سال اول كنكور در پردازش هاي بعدي قرار مي گرفتم اما سال دوم تمام نكات آزمون دادن را رعايت مي كردم و هميشه جز و پردازش اول بودم.

 

 شرکت آزمون ها به صورت آنلاین در مقایسه با سال قبل چه تفاوتی برای شما داشت؟ چگونه خود را مدیریت می کردید ؟

همانطور كه گفتم آزمون آنلاين براي آمادگي در كنكور مناسب نيست،مخصوصا چون دانش آموز در خانه تنهاآزمون ميدهد  شايد خيلي از موارد آزمون حضوري را تجربه نكند. من اكثرا با دفترچه آزمون ميدادم ولي سال قبل كه آزمون ها آنلاين بود واقعا برايم سخت بود و نمي توانستم تكنيك ها را روي سوالات آزمون پياده كنم.

      

 در خانواده ی شما چه کسانی کانونی بودند یا هستند ؟ 

خواهرم و بسياري از اقوام و دوستانم كانوني بودند.بعضي هايشان موفق شدند و به نتيجه دلخواهشان رسيدند.البته آزمون فقط وسيله اي است كه به دانش آموز كمك مي كند تا سريع تر پيشرفت كند و تلاش خود  دانش آموز بسيار مهم است.و گرنه آزمون دادن بدون تلاش نتيجه نمي دهد.

 

  برنامه راهبردی 


   تا چه حد با منطق برنامه راهبردی آشنا بودید؟چگونه آن را اجرا می کردید  ؟  یک برنامه‌ریزی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

من از همان سال اول كه وارد كانون شدم با برنامه راهبردي آشنا بودم ولي خيلي به آن توجه نمي كردم وحتي در مواردي نمي دانستم بودجه بندي اين آزمون چيست! ولي سال دوازدهم به برنامه راهبردي توجه داشتم .توجه جدي من به برنامه راهبردي كانون در سال دوم كنكور بود .در واقع چارچوب برنامه من در طول 2هفته تا آزمون را برنامه راهبردي تعيين مي كرد و باتوجه به بودجه بندي در سها من برنامه را براي خودم شخصي سازي مي كردم.برنامه ريزي خوب بايد طوري باشد كه دانش آموز بتواند آن را با قدرت اجرا كند و احساس خستگي نكند و مهم تر از همه اينكه به نتيجه مطلوب و دلخواهش برسد.

 

شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟در تابستان مطالعه و تمرکز شما بر روی دروس پایه و سال دوازدهم به چه میزان بود؟

باتوجه به اينكه من سال دوم هستم كه كنكور مي دهم مطالعه سال دوم را از اواخر آبان شروع كردم، ولي سال اول تابستان بيشتر تمركزم روي كلاس كنكور و برطرف كردن نقاط ضعفم بود.البته اشتباهي كه داشتم اين بود كه به نقاط ضعفم به طور جدي توجه نكردم و همين بي توجهي در كنكور برايم مشكل ساز شد.توصيه من به دوستان كنكوري اين است كه تابستان حتما و حتما روي نقاط ضعفشان به طور جدي كار كنند و آن را تا عيد بر طرف كنند.


 منابع شما در تابستان چه بود؟ از کدام کتاب ها و به چه دلیل استفاده کردید؟ منابع شما در طول سال چه بود؟  

من در درس‌ هاي رياضي ،اقتصاد،علوم و فنون ادبي،ادبيات و روان شناسي از كتاب آبي كانون استفاده كردم.كتاب هاي آبي پيمانه اي كانون داراي سوالاتي با سطح تقريبا بالا بود و نكاتي در دل سوالات نهفته بود كه به دانش آموز براي آمادگي در آزمون ها كمك مي كرد.

 

وقتي مدارس غير حضوري شد چگونه برنامه ريزي براي درس خواندن كرديد؟

خوشبختانه فقط يك هفته از مدرسه من باقي مانده بود كه مدارس غيرحضوري شد و مشكل چنداني نداشتم . اما دوستاني كه به صورت آنلاين در كلاس ها شركت مي كنند به نظر من بايد به صورت جدي و بيشتر از قبل روي درس ها تمركز كنند و اجازه ندهند غيرحضوري شدن  مدارس روي درس هايشان تاثير منفي بگذارد.

 

 منابع کانونی  شما چه بود؟  مهم ترين ويژگي و فايده و دلیل انتخاب اين كتاب ها برای شما چه بوده، لطفا توضيح دهيد؟

من بيشتر از كتاب‌هاي آبي استفاده كردم.البته در برخي دروس كتاب هاي جامع كانون را داشتم كه به دانش آموزان بورسيه داده مي شد  ولي از كتابهاي آبي بيشتر راضي بودم.سوالات كتاب آبي چالشي و نسبتا دشوار بود و دانش آموز را براي پاسخ به سطح هاي متفاوتي از سوالات آماده مي كرد.

 


 کارنامه و سایت 


از كداميك از كارنامه هاي ديگر استفاده مي گرفتید؟ 

بيشتر از كارنامه اصلي  استفاده مي كردم و  از كارنامه 5نوع درس.


چگونه از کارنامه آزمون های اصلی و ازمون های هدف گذاری در جهت کشف نقاط قوت و ضعف خود استفاده می کردید؟

خب تمركز من روي كارنامه اصلي بود.با توجه به درصد هايم در آزمون هاي قبلي ميزان پيشرفتم را مي سنجيدم.همچنين تراز هر درس و مقايسه با هم تراز مدنظرم بود تا ببينم در كدام درس ها قوت يا ضعف دارم.

 

آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردید؟

من در طول 2 هفته روزي چند درس را تحليل مي كردم .اول غلط ها و نزده ها و سپس اگر سوالي را صحيح اما با شك پاسخ داده بودم بررسي مي كردم.

 

چه قسمت‌هایی از سایت کانون را مطالعه می‌کردید؟ 

من صفحه شخصي ،جعبه ابزار كارنامه و مصاحبه با رتبه برترها را مطالعه مي كردم.

 

از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده ‌کردید؟ 

كارنامه ي اصلي  آزمون و كارنامه ي 5 نوع درس.



 برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه 


آيا دفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

بله.داشتم. دفتر برنامه ريزي جزو مهم ترين مواردي است كه هر دانش آموز مخصوصا داوطلبان كنكور حتما بايد داشته باشند.من از دفتر برنامه ريزي استفده مي كردم و اين دفتر كمك مي كرد تا بدانم براي هر درس چقدر وقت مي گذارم و اگر كمبود  يا افتي در مطالعه ام داشتم به راحتي متوجه مي شدم و روند پيشرفت من را درطول سال در بخش هاي مختلف نشان مي داد.همچنين مطالب آقاي قلم چي كه در اين دفتر نوشته شده است بسيار مفيد و كارساز است و پاسخ بسيار ي از سوالات داوطلبان در آن نهفته شده است.


 ساعت مطالعه شما  طول دوره چه قدر بود ؟ 

ساعت مطالعه ي من در سالهاي قبل بسيار پايين و البته مفيد بود و تقريبا 2 ساعت بود.اگر خيلي به خودم براي امتحانات نوبت فشار مي آوردم نهايتا به 5تا7 ساعت مي رسيد كه البته بسيار نادر بود .سال اول كنكور هم نوسان داشت اما سال دوم با برنامه درس مي خواندم و از 8ساعت شروع كردم و نهايتا به 12 ساعت رسيدم و در دوران جمع بندي همان 12ساعت را داشتم و البته بعضي روزها به 13 ساعت هم رسيد.

 

چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟ 

خب چون نقاط ضعف من بيشتر در دروس عمومي بود براي آنها وقت بيشتري مي گذاشتم . من در درسهاي ادبيات ،عربي و زبان برنامه ريزي جداگانه اي داشتم و در طول هفته با همان برنامه شخصي براي اين درسها تست زمان دار مي زدم.بين درس هاي اختصاصي رياضي از جله دروسي بود كه هر روز برايش وقت مي گذاشتم و هميشه در برنامه هر روز ام بود.بقيه درس ها را هم طبق بودجه بندي آزمون پيش مي رفتم.


برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ 

تعداد درس هاي عمومي و اختصاصي را به طور جداگانه براي آزمون بعد مي شمردم و بر تعداد روزها تقسيم مي كردم. سپس براي هر روز چند درس اختصاصي و عمومي را دربرنامه قرار مي دادم و هر روز با درس مورد علاقه ام شروع به مطالعه مي كردم. البته درس ها را متنوع انتخاب مي كردم تا انرژي ام حفظ شود و يكنواختي باعث خستگي ام نشود.

 

در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت داشتید ؟

در درس عربي ضعف زيادي داشتم و هر چقدر برايش وقت مي گذاشتم  پيشرفت  محسوسي نمي كردم تا اينكه از طريق يكي از دوستانم با يك كتابكار  بسيار عالي آشنا شدم و با استفاده از آن كتابكار و برنامه ريزي دقيقي كه داشتم به طور فوق العاده اي درصد عربي ام بالا رفت.

 


 مهارت های خود تنظیمی : فرا شناخت و هوش هیجانی 


 آیا خلاصه نویسی داشتید؟ 

من در سال قبل خلاصه نويسي و حاشيه نويسي مي كردم و خيلي بدردم نخورد و فقط وقتم را گرفت. به همين دليل تصميم گرفتم سال دوم تمركزم روي منبع اصلي يعني كتاب باشد و در دوران جمع بندي فقط از كتاب استفاده كردم . نكات آزمون ها هم اگر خيلي مهم بود آن را در بالاي صفحه كتاب با كتابكارم ياد داشت مي كردم تا قابل دسترس باشد.

     

روش مطالعه کدام درس شما به نظرتان می تواند به عنوان یک روش مطالعه موثر به دانش آموزان دیگر کمک کند ؟ 

درس دين و زندگي نقطه قوت من بود و روش مطالعه ام به اين شكل بود كه آيات هر درس و نكات آن را به طور جداگانه و در بازه هاي زماني مختلف مطالعه مي كردم و براي ياد گيري نكات هر آيه از درسنامه كتابكار استفاده مي كردم. به نظرمن دوستان براي پيشرفت در دين و زندگي روي آيات هر درس و نكته هايش تسلط كامل داشته باشند.در درس عربي هم من اول كتاب و جزوه را مي خواندم و سپس درسنامه و تست هاي هر درس را خط به خط مطالعه مي كردم تا ملكه ذهنم شود و اين كار را چندين بار تكرار كردم.

 

 درس خواندن در تابستان چه تأثیری روی رشد درسی شما دارد؟در کدام درس با تغییر روش مطالعه پیشرفت کردید ؟ 

تابستان فرصت بسيار خوبي است براي رفع نقاط ضعف و نقص ها. دردرس عربي در ابتدا فقط به كتاب و نكته هايش تسلط داشتم و تست كار نمي كردم .بعدا متوجه شدم براي آزمون هاي كنكور مطالعه كتاب به تنهايي كافي نيست و بايد بعداز تسلط به كتاب و جزوه  تست كار كرد كه همين باعث پيشرفت من شد. دردرس رياضي هم بدون ياد گيري نكات در ابتدا فقط تست كار مي كردم و بعدها متوجه شدم بايد اول به نكات كتاب و جزوه تسلط يافت و سپس تست كار كرد.


تعطیل شدن مدارس به خاطر کرونا چه تأثیری روی درس خواندن شما داشت؟

كرونا با تمام بدي هايي كه داشت براي من يك امتياز بزرگ داشت و آن اين بود كه اولا رفت و آمد هاي خانوادگي را به حداقل رساند و فضاي خانه براي من كمي آرام تر شد. دوما من را كه بسيار اهل بيرون رفتن و معاشرت اجتماعي هستم خانه نشين كرد و همين مسئله باعث شد كه تمركزم فقط روي درس و كنكور باشد و ساعت مطالعه ام حفظ شود.نكته مثبت كارمن اين بود كه فقط و فقط تمركزم روي پيشرفت خودم بود و اصلا كاري به بچه ها نداشتم و خودم را با آن ها مقايسه نمي كردم .ممكن است در دوران كرونا كساني موفق به تقلب شوند .اما چيزي كه مهم است اين است كه دانش آموز با توجه به تراز و پيشرفتش مي تواند مطمئن باشد آن چيزي كه استحقاقش را دارد مي تواند به دست بياورد .چون سرجلسه كنكور خبري از تقلب نيست و همه با توجه به توانايي خودشان نتيجه مي گيرند.البته به شرط اينكه سرجلسه كنكور را بتوانند به خوبي مديريت كنند. 



 روش های مدیریت زمان  


 برای مدیریت زمان سر جلسه از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟

من در سال اول كنكورم متاسفانه نتوانستم استرسم را كنترل كنم و همين مسئله باعث شد مديريت شرايط و زمان از دستم خارج بشود و نتيجه اي كه خواستم را بدست نياوردم. ولي سال دوم خدا را شكر خودم را كنترل كردم و از تكنيك  ضربدر منفي و زمان هاي نقصاني هم در طول سال و هم جلسه كنكور استفاده كردم كه بسيار مفيد بود.با توجه به دشواري بيش از حد و غير منتظره سوالات رياضي كنكور 1400چون موفق نشدم خيلي از سوالات را پاسخ بدهم به طرز عجيبي 20دقيقه وقت اضافه آوردم.


چگونه آرامش خود را درروز كنكورحفظ کردید؟ چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟ 

چند روز قبل از كنكور آمادگي روبه رو شدن با هر نوع سوالي را در خودم ايجاد كردم و گفتم مهم اين است كه بتوانم خودم را مديريت كنم و فقط سوالاتي را كه بلدم جواب بدهم. سوالات رياضي كنكور 1400خيلي جديد و عجيب بود وحتي يكبار هم آنها را در جايي نديده بودم .ا.ولش بسيار به هم ريختم و احساس كردم تماما اهدافم نابود شدندو از خدا خواستم كمكم كند تا آرامشم را حفظ كنم. خدارا شكر همينطور شد بعداز پايان وقت رياضي به سراغ بقيه سوالات رفتم و آن ها را جواب دادم.

 

روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ ایا ترتیب دفترچه سوال را رعايت كرديد یا تغيير داديد؟

بله! من در طول سال هم به ترتيب دفترچه سوالات را پاسخ مي دادم. سرجلسه ي كنكور هم ريسك نكردم و تريتب را حفظ كردم.


 آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ آیا درسی بود که در جلسه ی کنکور شما را غافلگیر کرده باشد؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟

بله!همان طور كه گفتم رياضي كنكور1400همه داوطلبان حتي بسياري از رتبه ها و معلمان را شوكه كرد. من به لطف و ياري خدا آرامشم را حفظ كردم و تصميم گرفتم تمركزم روي بقيه درس ها باشد.

 

 افتخارات کسب شده  علمی ، ورزشی ، قرآنی ، موسیقی و سایر  را بنويسيد.

رتبه سوم نهج البلاغه در مرحله شهرستان-دانش آموز برتر كانون پايه دهم-قبولي در آزمون نمونه متوسطه دوم- رتبه اول احكام در پايه يازدهم-رتبه دوم در امتحانات نوبت اول پايه نهم-كسب رتبه شهرستاني در المپياد علمي ادبيات پايه هشتم- رتبه سوم در امتحانات نوبت اول پايه هفتم- رتبه اول انشاء نماز در پايه نهم-رتبه ششم استان درآزمون پيشرفت تحصيلي –رتبه سوم در رشته وسطي پايه نهم- رتبه سوم در امتحانات نوبت اول پايه دوازدهم- رتبه ممتاز در امتحانات نوبت اول پايه يازدهم-كسب گواهينامه دوره آموزش حضوري كمك هاي اوليه   و دوره نيمه حضوري مهارت هاي داوطلبانه

 

  سایر دستاوردها و موفقیت های خودتان را بيان كنيد.

تصميم به تلاش دوباره براي كنكور با وجود حال روحي و جسمي بد به لطف خداوند و پيشرفت در آزمون ها و ارتقا پيدا كردن به نفر اول آزمون ها از موفقيت هاي من در طول زندگيم بوده است.