گفتگو با صالحه ریحانی - میانگین تراز 7584 - دوازدهم تجربی

گفتگو با صالحه ریحانی - میانگین تراز 7584 - دوازدهم تجربی گفتگو با صالحه ریحانی - میانگین تراز 7584 - دوازدهم تجربی گفتگو با صالحه ریحانی - میانگین تراز 7584 - دوازدهم تجربی

گفتگو با صالحه ریحانی - میانگین تراز 7584 - دوازدهم تجربی


 نام و نام خانوادگی : صالحه ریحانی رشته تحصیلی : تجربی
 شهر : قوچان
 منطقه / سهمیه کنکور : 2
  میانگین تراز : 7584

 تعداد سال حضور:5 سال
 تعداد آزمون های امسال:21 آزمون

 تعداد کل آزمون ها:85
  تحصیلات پدر : فوق لیسانس مدیریت   شغل پدر : کارمند فرمانداری 
  تحصیلات مادر : فوق دیپلم  شغل مادر : خانه دار 


 شرکت در آزمون های کانون 

 از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ 

سال ششم  و نهم به بعد – 5 سال – سال ششم برای آمادگی آزمون تیزهوشان و از سال نهم به بعد برای داشتن برنامه درست و پیوسته برای کنکور – ششم با نظر خانواده – نهم به بعد تصمیم و مشورت جمعی با خانواده  


مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟  

مهمترین ویژگی : برنامه پیوسته و منظم کانون – در سال آخر ، چون فارغ التحصیل بودم ، برنامه راهبردی باعث شد بتوانم پایه و دوازدهم را کنار هم خوب مطالعه کنم.


آیا در سال‌های حضور خود در کانون در آزمون‌ها غیبت کردید؟ 

 در سالی که دانش آموز دوازدهم بودم یک غیبت در آزمون دی ماه داشتم که آن هم علتش امتحانات مدرسه بود اما در بقیه آزمون ها هیچ غیبتی نداشتم.


شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟  شما چگونه در آزمون شرکت می کردید ؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟ 

من طبق زمان قانونی در آزمون شرکت می‌کردم ؛ همه آزمون ها را با لباس رسمی، ماسک و عینک راس ساعت 8 شروع می کردم و زمان بندی ها را کاملا رعایت میکردم – در همه آزمون ها در پردازش اول پاسخ برگ را ارسال می نمودم – سال قبل که دانش آموز دوازدهمی بودم اویل آزمون دادن به صورت آنلاین را بلد نبودم و پایان آزمون را در چند آزمون نزدم و در پردازش اول کارنامه نداشتم، اما بعد از چند آزمون یادگرفتم و طبق روال آزمون دادم .


چقدر تراز و رتبه دیگران برایتان مهم بود؟

 سعی کردم با خودم رقابت کنم و درصد های دروس برایم اهمیت داشت و به تراز توجه نمی کردم. 


آیا در آزمون های هدف گذاری شرکت می‌کردید؟ آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در تعادل مطالعاتی و ساعت مطالعه شما و پیشرفت در هر آزمون داشت ؟

آزمون هدف گذاری را در جمعه بین دو آزمون و مشابه پارسال رو 5 شنبه قبل از آزمون شرکت می کردم ؛ چون باعث میشد آمادگی ام برای آزمون اصلی بیشتر شود، در جمعه هفته اول که در آزمون هدف گذاری شرکت می‌کردم ، نمراتم را که از 10 به من می دادند ، برای برنامه ریزی هفته دوم بر اساس آن نمره ، پیش می رفتم . سعی می‌کردم تست تالیفی بیشتر یا سوالات کنکورهای سال های اخیر را پاسخ بدهم و این باعث می‌شد ترازم در آزمون اصلی بالاتر برود .


اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید ؟

اولین ترازم در آزمون های کانون در سال ششم 5800 شروع شد و به 7500 رسید. در سال قبل که فارغ التحصیل بودم با تست زنی بیشتر و برنامه بهتر این تراز از 7300 شروع شد و در اردیبهشت ماه به 8100 هم رسید. دلیل پیشرفتم برنامه ریزی دقیق،  استراحت کافی و در طول روز مطالعه کردن بود، چون یکی از اشتباهاتم در سال دوازدهم این بود که در طول شب مطالعه می کردم، تا  ساعت دو یا سه درس می خواندم و صبح ها پنج و نیم یا شش بیدار بودم و خواب کافی نداشتم و در ماه اخر که مدرسه نمی رفتیم، من ساعت مطالعه ام 17 یا 18 ساعت می‌شد و کلا خواب کافی نداشتم. در سال قبل، برنامه ریزی و تعادل مطالعاتی که بین عمومی ها و اختصاصی ها ایجاد شد و همچنین  زدن تست های تالیفی و کنکوری بیشتر  و توصیه های مشاورم و کمک های پدر و مادرم باعث شد این پیشرفت ترازی را داشته باشم.


برای پیشرفت کردن ، با کسی مشورت کردید و از کسی کمک گرفتید؟

پدر و مادرم و مشاور تحصیلی ای که کنار پشتیبانم داشتم، خیلی به من کمک کردند تا راه را بهتر بشناسم و اینکه چه کارهایی انجام دهم که خستگی کم‌تری داشته باشم و تراز مطلوب تری بدست بیاورم .


 چه خاطره‌ی خوبی از شركت در آزمون‌های کانون دارید؟

یکی از آزمون ها که تراز خوبی داشتم، پدرم فوق العاده خوشحال شد و انرژی و حال خوبی به من داد.


 بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتید ؟ د

من دانش آموز مدرسه تیزهوشان بودم و تقریبا همه هم کلاسی هایم در آزمون های کانون شرکت میکردند و باعث شده بود رقابت خوبی در مدرسه داشته باشیم .


چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید؟

اول به تراز توجه می‌کردم که به طور کلی چه تقلب باشد یا نباشد، ببینم بین بقیه بچه ها چه جایگاهی را کسب کرده ام. بعد درصد های کل دروس را می دیدم مثلا می دیدم در دروس عمومی چه میانگین درصدی دارم، اختصاصی هایم را بررسی می‌کردم؛ آیا مشکل کم آوردن زمان داشتم یا نه و بعد از آن تک تک سوالات را بررسی می کردم. سر جلسه آزمون سوالات را نشان دار می‌کردم؛ مثلا معنی یک بیت شعر را که بلد نبودم و سر جلسه آزمون آن را مشخص کرده بودم یا سوالاتی که با تکنیک های ضربدر و منفی مشخص کرده بودم. سوالات را بررسی می کردم و علت نزده ها و غلط ها را پیدا می کردم تا اشکالاتم را یاد بگیرم تا در آزمون های دیگر غلط هایم را به نزده تبدیل کنم و سوالات نزده ام را کمتر کنم .


 برنامه راهبردی 

تا چه حد با برنامه راهبردی آشنا بودید ؟ چگونه آن را اجرا و برای خود شخصی سازی می‌کردید ؟ 

برنامه راهبردی یک برنامه کلی بود که به من نشان می داد در طول دو هفته باید کدام مطالب را مطالعه کنم و تست بزنم و آماده باشم، هفته اول به ویژه سه و چهار روز اول مطالعه بود و تست آموزشی میزدم و روزهای بعدی تست های تالیفی بیشتر و تست های کنکور و آزمون های قبلی کانون را پاسخ میدادم. به نظرم برنامه ریزی خوب، برنامه ای است که در آن تعادل مطالعاتی رعایت شود که مانع از خسته شدن می شود و زمانی که مطالعه می کنی در کمترین زمان بیشترین بهره وری را داشته باشی . برنامه راهبردی باعث می شد من میزان مطالعه خودم و تست زنی هایم را مشخص کنم و طبق آن مطالعه کنم .    برنامه ریزی جدی را از سال دوازدهم شروع کردم اما سالی که فارغ التحصیل شده بودم با کمک مشاورم ، یک برنامه ریزی جدی تر با تعادل مطالعاتی بهتر داشتم .  


آزمون های هدف گذاری چقدر و چگونه به شخصی سازی برنامه راهبردی به شما کمک کرد ؟

در آزمون های هدف گذاری شرکت می کردم و با توجه به کارنامه آن‌ها، برای هفته دوم برنامه دقیق تری می ریختم .


آیا از کتاب آبی ، سه سطحی ، تابستان ، نوروز و زرد استفاده کردید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايی كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

کتاب آبی را برای ریاضی و فیزیک داشتم. ویژگی خوب این کتاب ها تعداد سوالات و طبقه بندی بودن آن‌ها بود. برای درس ریاضی و فیزیک برای داشتن تسلط و کسب درصد بهتر بایستی تعداد سوالات زیادی را پاسخ دهیم – کتاب نوروز را در نوروز 1400 استفاده کردم کتاب خیلی مفیدی برای جمع بندی مباحث بود ، سوالات اصلی و مهم در این کتاب جدا شده بود و پاسخ به این سوالات برایم خیلی مفید بود .


علت پیوستگی شما برای شرکت در آزمون ها چه بود ؟ چگونه برنامه را برای خودتان شخصی سازی می‌کردید؟ اجرای برنامه راهبردی آزمون ها چقدر برای شما اهمیت داشت؟ 

اگر یک آزمون را شرکت نمی‌کردم، در مطالبی که در آن آزمون مطرح می‌شد، سنجشی  از خودم نداشتم. 

مطالبی را که در طی دو هفته مطالعه کرده بودم مورد سنجش قرار می دادم و مشخص می شد چقدر روی آن مطالب تسلط دارم و اگر در یک آزمون شرکت نمی کردم باعث میشد پیوستگی نباشد و از برنامه ای که به سوی کنکور دارم عقب بمانم. 

برنامه راهبردی شبیه یک برنامه کلی بود که آن را برای خودم شخصی سازی می‌کردم و آن را اجرا می‌کردم. تایم های که خیلی احساس خستگی می‌کردم را زمان ناهار می‌گذاشتم . 

صبح ها را بیشتر با دروس اختصاصی شروع می‌کردم، چون به نظرم آمادگی مغز بیشتر بود. میزان تست زنی در دروس مختلف را براساس مباحث آزمون مشخص می‌کردم؛ مثلا می‌دیدم مطالعه مبحث حد برایم ساده است، بیشتر سراغ تست های سرعتی می رفتم .اجرای برنامه راهبردی مبنای  برنامه ریزی شخصیم بود و به من کمک می‌کرد تا برنامه ریزی درستی داشته باشم .


 کارنامه و سایت 

 روز جمعه كارنامه را چه ساعتي می گرفتید ؟ به كدام قسمت ها بيشتر توجه می‌کردید ؟ 

ساعت 4 عصر – بیشتر درصدهایم بود و نقاط قوت و ضعفم مشخص می شد، مثلا اگر ادبیات را 9 از 10 شده ام ، دلیلش چه بوده ؟ اگر پیشرفت کرده ام، مسیر را ادامه دهم تا پیشرفت بیشتری داشته باشم و اگر افت داشتم، راهکاری برای جبران پیدا کنم .


چگونه از کارنامه آزمون های اصلی و آزمون های هدف گذاری در جهت کشف نقاط قوت و ضعف خود استفاده می کردید؟ کارنامه ها چه کمکی به پیشرفت و برنامه ریزی شما کرد ؟

کارنامه ها راهنمایی برای من بودند تا نقاط ضعفم مشخص شود، مثلا در زبان نقطه ضعفم ریدینگ بود یا در ادبیات در سوالات دستور ضعیف بودم ، متوجه می‌شدم تعداد غلطی که در آن آزمون زده ام در کدام مبحث است ؛ مثلا در زیست شناسی در سوالات ژنتیک بود که به کمک این درصد ها و کارنامه ها ، دلایل افتم را مشخص می کردم و در برنامه ریزی ام تصحیح داشتم تا بتوانم کمبود هایم را جبران کنم و پیشرفت داشته باشم .


در صفحه‌ی شخصی ات در سایت کانون كدام قسمت ها را بررسی می‌کردید ؟ 

بیشتر انواع کارنامه ها را مطالعه می‌کردم که در برنامه ریزی ام کمک کنه، هر هفته به صفحه شخصیم سر می زدم ؛ چون آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال را شرکت می‌کردم .


 برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه 

آيا دفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزی چه كمكی به شما كرد؟

بله – باعث می شد قبل از شروع مطالعه برنامه ریزی کنم و از قبل مشخص کنم چه درس هایی را در چه ساعاتی بخوانم. حتی صفحاتی را هم برای مشخص کردن جزییات برنامه ریزی ام به دفتر اضافه  می‌کردم .  


ساعت مطالعه شما در طول دوره چقدر بود؟ ساعت مطالعه شما در سال آخر چگونه بود؟ 

ساعت مطالعه ام در سال فارغ التحصیلی 12 ساعت بود، اما سال قبل که دوازدهمی بودم تعادل مطالعاتی خوبی نداشتم و ساعت مطالعه ام تا 17 و 18 ساعت هم می رسید و باعث خستگی بیش از حد من شده بود. در دوران جمع بندی من که از اردیبهشت ماه شروع شد، چون من درس ها را قبلش دوبار به طور کلی دوره کرده بودم و در اردیبهشت ماه آزمون های سه روز یکبار را انجام می‌دادم، صبح آزمون می دادم و عصر همان روز یک تحلیل داشتم و دو روز بعدش تحلیل هر درس و رفع اشکال در آن درس را انجام می دادم . مطالعه من در دوران جمع بندی هم 12 ساعت بود تا بدنم نسبت به افزایش ساعت مطالعه واکنشی نداشته باشد . ساعت مطالعه من در کل سال 12 ساعت بود و با توجه به این زمان ساعت مطالعه و تست زنی ام را مشخص می کردم . 


آيا كارنامه هاي خود را به دفتر برنامه ريزي مرتبط مي كرديد ؟ 

بله، درصد هایم را در دفتر برنامه ریزی با ساعت مطالعه ام مقایسه می‌کردم و برای برنامه ریزی بهتر از آن‌ها استفاده می‌کردم . 


آیا جعبه لایتنر داشتید؟ برای کدام درس ها ؟ 

 بله ؛ برای لغات در درس های زبان عربی و ادبیات – قید ها و کلمات تاکیدی در درس زیست شناسی و فرمول ها و نکات حفظی


  مهارت های خود تنظیمی : فرا شناخت و هوش هیجانی   

شما در سال گذشته بيشتر با روش بازيابی درس مي خوانديد يا با روش دوباره خواني؟   آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد آزمون مي داديد ؟

سال دوازدهم بیشتر دوباره خوانی داشتم اما در سال فارغ التحصیلی فهمیدم برای من بهترین روش، روش بازیابی است ؛ وقتی درسی را شروع میکنیم به مطالعه و قبل از آن یک آزمون چند سوالی از خودمان بگیریم مشخص می شود نقطه ضعفمان کجاست و براساس آن متد که آن آزمون به شما می دهد می توانید مطالعه کنید . روش بازیابی  را بیشتر می‌پسندم چون باعث می‌شد، مشکل و ضعفم  را در آن درس بشناسم و بیشتر مطالعه کنم و مباحثی که در آن خوب بودم را دوباره خوانی نکنم. اول آزمون می‌دادم ، درس را مطالعه می کردم و بعد دوباره آزمون می دادم تا ببینم درس خواندنم موثر بوده یا نه .


آیا خلاصه نویسی داشتید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه بود؟ اشتباهات و سوالات علامت دار را چگونه برای خود مشخص می کردید و چگونه از آن ها استفاده می کردید؟ 

خلاصه نویسی را بیشتر در درس زیست شناسی و دین و زندگی داشتم. در خلاصه نویسی از روش نموداری و شاخه ای استفاده میکردم،  باعث می‌شد دید بهتری به قیود داشته باشم و چشم نکات مهم را بهتر ببیند. برای دروس دیگر مثل ریاضی و فیزیک فرمول نویسی داشتم و برای کلمات از جعبه لایتنر استفاده می‌کردم. در آزمون های کانون و کتاب های تستم  سوالات مهم و سوالاتی که به نظر خوب بودند و یا سوالاتی بود که اشتباه می زدم و سوالاتی بود که آنها را بلد نبودم، آن‌ها را هایلات می‌کردم تا در زمان های جمع بندی که معمولا 4شنبه ها و 5 شنبه ها بود ، دوباره این سوالات را حل کنم. از سوالات علامت دار برای خودم نکته در می آوردم ؛ خلاصه نویسی هایم بیشتر برای دو هفته قبل از کنکور خیلی کمکم کرد . روزهای چهارشنبه و پنجشنبه قبل از آزمون ها هم به من کمک می‌کرد . 


بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟  کدام درس‌ها در آزمون‌های کانون نقطه‌ قوت شما بودند؟  روش‌مطالعه تان در این درس‌ها چگونه بود؟ 

بهترین ترازم 8100 در اردیبهشت ماه امسال بود . یک از نقاط قوتم ادبیات بود که اکثر اوقات 100 میزدم ، در ریاضی و زیست هم درصد های بالای 80 یا 85 کسب می کردم. در دروس عمومی عربی و زبان انگلیسی هم درصد های بالایی داشتم. بیشتر تست زنی انجام می‌دادم در و تست های سرعتی برای افزایش سرعت و تسلطم می زدم تا در سر جلسه آزمون مدیریت زمان بهتری داشته باشم . در درس دین و زندگی کتاب درسی منبع اصلیم بود و ایات و نکات ایات را برای خودم استخراج می کردم و تحلیل می کردم و بعد تست زنی اول تست آموزشی و سپس سرعتی میزدم . در زیست شناسی یکبار کتاب را به صورت روزنامه وار مطالعه می کردم ؛ بار دوم دقیق تر مطالعه می کردم و در روز های بعدی مطالعه را با تست زنی انجام می دادم  و به نکات تستی توجه می کردم . از خط به خط درس زیست شناسی برای خودم سوال طرح می کردم تا ببینم طراح سوال چه نکات ترکیبی میتواند از آن قسمت داشته باشد .


در کدام درس ها پیشرفت داشتید؟  دلیل پیشرفت شما چه بود؟

در دروس شیمی، فیزیک و ادبیات پیشرفت داشتم . شیمی در مدرسه و امتحانات نهایی نقطه قوتم بود ؛ فقط کمی بی دقتی در موضوعات حل کردنی آن داشتم و سعی کردم با حل سوالات بیشتر این مشکل را حل کنم . در درس فیزیک یک ویژگی ای که هست ، این است که برای هر مبحث بایستی تعداد سوالات زیادی حل کنید تا مطلب را کامل یاد بگیرید  و تسلط داشته باشید. در سال فارغ التحصیلی تعداد تست بیشتری زدم و باعث شد در این درس پیشرفت کنم. در ادبیات در قسمت آرایه و دستور تست بیشتری زدم که باعث شد، متد هایش دستم بیایید.


برای آینده چه برنامه‌ای دارید ؟ 

بعد از قبولی در رشته پزشکی، برای تخصص، قلب و عروق را انتخاب می‌کنم و خیلی علاقه مندم تا بتوانم در رشته داروسازی هم تحصیل کنم و علاقه زیادی به پژوهش و مطالعه در زمینه پزشکی و کشف دارو دارم .


بهترين پشتيبان های شما دركانون چه اشخاصی بودند؟

از خانم زمردی خیلی تشکر می کنم که توانستم برنامه خوبی با ایشان داشته باشم و در سال آخر خانم رعنا نصیری خیلی پیگیری می‌کردند که من آزمون ها را چه جوری می دهم، حتی اگر ترازم هم خوب شده بود در مورد علت افزایش ترازم گفتگو می کردیم و این باعث می شد که انگیزه را برای ادامه دادن راه داشته باشم و این پیگیری برایم هشداری بود که صالحه !  درست بخون داری پیگیری میشی و هواتو دارن!  این نقطه قوت خوبی بود .


چند نمونه از کارهای موثر خانواده تان در ایام کرونا را  توضیح دهید . 

پدر و مادرم علاوه بر بحث مالی که در حمایت من داشتن، از نظر روحی هم خیلی موثر بودند و من خیلی وابسته بودم بهشون ، همیشه در مورد درس خواندن من خیلی پیگیر بودند و اینکه چه برنامه ای دارم و چه ساعت های مشاوره یا مطالعه یا تست زنی  دارم  و کلا از من خیلی حمایت می‌کردند و در کنار ایشان مشاورم و پشتیبان کانونم با پیگیری هایشان باعث می‌شدند برنامه ای که دارم را به طور دقیق انجام دهم .


کدام معلم خود را به عنوان معلم برتر معرفی می کنید؟ 

خانم ضیایی - دبیر ریاضی سال دوازدهم ؛  ایشان باعث شدن به ریاضی علاقه مند شوم و این درس به یکی از نقاط قوتم تبدیل شد . 




 روش های مدیریت زمان 

برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ 

دو تا ساعت مچی همراه داشتم و در اتاقی که آزمون می‌دادم ساعت دیواری بزرگی بود و حواسم کاملا به زمان بود. تکنیک ضربدر منفی نیز برای مدیریت  زمان و پاسخ گویی به سوالات کمکم کرد .


روز قبل از کنکور را چطور گذراندید؟ 

تا ساعت 12 مطالعه کردم بعد از آن در جمع خانواده بودم . عصر آن روز به زیارت یکی از امام زاده های شهرمان که پدر بزرگ ها  و مادربزگم آنجا دفن هستند، رفتیم . بعد از نماز مغرب و عشا زیارت عاشورا خواندم و ساعت 9 با آرامش کامل خوابیدم .