قهرمان پیوستگی محمدامین قارلقی- تراز 6974 - دهم تجربی

از کلاس پنجم ابتدایی ضمن مشورت با خانواده و به توصیه آنها آزمون‌های کانون را انتخاب کردم و تا دهم تجربی به مدت 6 سال با شرکت کردن در آزمون ضمن داشتن یک برنامه خوب باعث شد، خودارزیابی هم داشته باشم.

قهرمان پیوستگی محمدامین قارلقی- تراز 6974 - دهم تجربی

نام و نام خانوادگی :  محمدامین قارلقی                                          نام شهر: کنگاور

رشته تحصیلی: علوم تجربی                   مقطع: دهم تجربی             میانگین تراز:  6974           

تحصیلات و شغل پدر: لیسانس زیست شناسی، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش

تحصیلات و شغل مادر: متوسطه، خانه دار

نام مدرسه: تیز هوشان شهید بهشتی کر مانشاه


محور اول: انواع آزمون‌های کانون

1- از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌ها شرکت کردید دلیل آن چه بود؟ آیا پیشنهاد خودتان بود  دوستان و خانواده؟

از کلاس پنجم ابتدایی ضمن مشورت با خانواده و به توصیه آنها آزمون‌های کانون را انتخاب کردم و تا دهم تجربی به مدت 6 سال با شرکت کردن در آزمون ضمن داشتن یک برنامه خوب باعث شد، خودارزیابی هم داشته باشم.

2- دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون‌های کانون چه بود؟ مهم‌ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟

با شرکت در آزمون‌ها می‌توانم از برنامه‌ی آن که مطابق با روند تدریس  و بودجه‌بندی مدرسه است استفاده کنم و هر بار برای افزایش ترازم با انگیزه‌ی بیش‌تری به صورت پیوسته برای شرکت در آزمون‌ها تلاش کنم که این پیوستگی زمینه رقابت با  دیگران  و تلاش  بیشترخود م را در پی دارد.

3- آیا در سال‌های حضور خود در کانون در آزمون‌ها غیبت کردید؟ چند غیبت؟

من در هیچ آزمونی غیبت نداشتم حتی در مواقعی که در شهر خودم نبودم به صورت میهمان در آزمون شرکت می‌کردم. در سال های اخیر هم که کرونا شده انلاین شرکت می کنم.

4- آشنایی شما با کانون و آزمون‌های کانون چگونه بود؟

 از طریق خانواده و بررسی سایت کانون و خواندن مصاحبه افراد موفق  در مجله کانون که به من برای تلاش بیشتر انگیزه می‌دهد.

5- شرایط کرونا با آنلاین بودن آزمون‌ها تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود شما چگونه در آزمون شرکت می کردید ؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟

من در شرایط کرونایی به صورت آنلاین در آزمون‌ها شرکت می‌کنم و شرایط را برای خودم مانند آزمون حضوری شبیه سازی می‌کنم و در اتاقم با لپ‌تاپ در آزمون‌ها شرکت می‌کنم؛ دقیقاً راس ساعت ۸ آزمون را شروع کرده و مطابق زمان آزمون سوالات را پاسخ می‌دهم. در مدیریت زمان تمام تلاشم را می‌کنم تا همیشه در پردازش اول قرار گیرم.

6- شرکت در آزمون‌ها به صورت آنلاین در مقایسه با سال قبل چه تفاوتی برای شما داشت؟ چگونه خود را مدیریت می‌کردید و شرایط آزمون را برای خود فراهم می‌کردید؟

تفاوت بارز آن عدم حضور فیزیکی در کانون است وگرنه شرایط را از هر نظر به خصوص از حیث زمان مشابه آزمون حضوری شبیه سازی می کنم فقط با این تفاوت که حضور من درآزمون ها غیر حضوری و  با استفاده از اینترنت و لپ‌تاپ است.

7- به نظر شما آزمون‌های آنلاین چه فایده ای دارد؟

در شرایط کرونایی نگرانی از نظر تجمع و شروع بیماری کرونا را ندارم و زمانی که صرف رفت و آمد می شود را به بررسی سوالات بعد از آزمون اختصاص می‌دهم

8- چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش‌آموزان بودید و چقدر این موضوع برای شما مهم بود؟

باعث ایجاد رقابت مثبت شده و همین باعث افزایش انگیزه و تلاش بیشتر می‌شود از این نظر که با برنامه آزمون پیش بروم و با خودم رقابت کنم باعث می شود تقلب برخی دانش‌آموزان برایم نگران کننده نباشد چون بیشتر از هر چیزی پیشرفت خودم برایم مهم است.

9- آیا در آزمون‌های هدف‌گذاری شرکت می‌کردید آزمون‌های هدف‌گذاری چه تاثیری در تعادل مطالعاتی و ساعت مطالعه شما و پیشرفت در هر آزمون داشت؟

بله؛ به علت مشابهت سوالات از نظر سطح دشواری با آزمون‌های کانون و کنکور تمرینی برای آزمون بود که می‌توانم با استفاده از نتایج آن برنامه‌ریزی و تلاش خود را ارزیابی کرده و به نقاط ضعف خودم پی ببرم و آنها را اصلاح کنم؛ هم‌چنین نقاط قوتم را نیز بشناسم و در تثبیت آن تلاش نمایم .

10- چگونه و چه زمانی در آزمون هدف‌گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می‌کردید وچه هدفی از شرکت در این آزمون‌ها داشتید آیا در یک یا چند نوبت به درس ها پاسخ می دادید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می‌دادید؟

به صورت آنلاین اواسط بازه زمانی بین دو آزمون در آن شرکت می‌کنم و مشابه آزمون های اصلی عمل کرده و به همه درس‌ها در یک زمان پاسخ می‌دهم. می‌توانم با استفاده از نتایج آن برنامه‌ریزی و تلاش خود را ارزیابی کرده و با بازخورد صحیح آن را  بهبود ببخشم.

11- شما در چه تعدادی از آزمون‌های هدف گذاری با زمان مشابه پارسال شرکت کردید با چه هدفی در این آزمون‌ها شرکت می‌کردید آزمون‌های هدف گذاری چه فایده ای برای شما داشت آزمون‌های مشابه پارسال چه فایده‌ای برای شما داشت؟

سعی من بر این بود که در بیشتر آزمون‌های هدف گذاری به منظور خودارزیابی، سنجش آموخته‌ها و حل سوالاتی که به کنکور و آزمون‌ها نزدیک هستند؛ شرکت کنم و بازخورد تلاش خود را بیابم.

12- آیا در تابستان در آزمون‌ها شرکت می کردید از چه سالی تابستان را جدی گرفتید شرکت در آزمون‌های تابستان به شما در طول سال و دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

بله بدون غیبت و همچنین با انگیزه در آزمون کانون شرکت می کنم و تابستان فرصت خوبی برای مرور دروس سال گذشته و نگاهی به درس‌های سال پیش روست البته به شرط داشتن یک برنامه خوب و مطمئن که کانون از این نظر واقعاً عالی است و از همان سال ورود به کانون تابستان برایم مهم بوده اهمیت آن با رفتن به مقاطع بالاتر افزایش یافت است.

13-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدید دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

در پنجم ابتدایی اولین آزمون را شرکت کردم و ترازم ۵۹۵۱ شد و در آخرین آزمونی که تاکنون شرکت کردم ترازم ۷۶۰۰ است هر بار با قرار دادن هدفی بالاتردر کسب تراز بهتر والبته معقولا نه  به تلاشم ادامه می‌دادم.

14- برای رسیدن به تراز کانونی چه تغییراتی در برنامه‌ریزی‌های خود ایجاد کردی؟

 بازخورد کارنامه ها وتوجه به نقاط قوت و ضعف خود و افزایش ساعات مطالعاتی البته به صورت معقول، منطقی و تدریجی.

15- به نظرت درس خواندن در تابستان لازم است، آیا در آزمون‌های تابستان شرکت می کنید ؟

بله در کنار تفریح و سرگرمی به اندازه  باید مطالعه درسی هم انجام و پیوستگی حفظ شود.



محور دوم: برنامه راهبردی آزمون ها و  هماهنگی با مدرسه

16-بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتید، آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده است؟

شرکت در آزمون باعث رشد درسی من در مدرسه نیز شده زیرا  نکته که لازم می دانم به آن اشاره کنم برنامه‌ خوب کانون است که منطبق با برنامه مدرسه می باشد و از این نظر دارای ارزش خاصی  است.

17- آزمون‌های هدف گذاری چقدر و چگونه به شخصی سازی برنامه راهبردی به شما کمک کرده است  ؟

با توجه به نتایج آزمون هدف گذاری تغییر در برنامه درسی خود اعمال می‌کنم مثل تغییر ساعت مطالعاتی بعضی دروس یا حتی جابجایی زمان مطالعاتی برخی درس ها و حتی در تغییر شیوه مطالعه هم موثر هستند ، گاهی اوقات باعث می شود که مباحثی را از جایی خارج از برنامه هم وارد برنامه کنم و آن را به صورت سریع و مفید به منظور افزایش مطالب یادگیری  مطالعه نمایم .

18- منابع شما در تابستان چه بود؟ از کدام کتاب ها و به چه دلیل استفاده کردید؟ منابع شما در طول سال چه بود؟

کتاب های آبی و کتاب تابستان را در تابستان، به علت نزدیکی سطح آن‌ها به سوالات کنکور و تعداد تست های مناسب، استفاده می نمایم و در طول سال هم کتاب‌های آبی و جامع  مورد استفاده  من می باشد.

19-  شما پیوستگی زیادی در آزمون‌های اصلی داشتید و در آزمون‌ها غیبت نداشتید علت پیوستگی‌تان چه بود؟ برنامه راهبردی را چگونه اجرا می کردید؟ چگونه برنامه را برای خودتان شخصی سازی می‌کردید؟ اجرای برنامه راهبردی آزمون‌ها چقدر برای شما اهمیت داشت؟

آزمون‌های کانون مطابق با برنامه بسیار خوب و دقیقی است، وقتی در یک آزمون غیبت می‌کنیم، فاصله بین دو آزمون حدود یک ماه می‌شود. در این حالت آزمون حالت برنامه خود را از دست داده  و باعث می‌شود که از درس ها فاصله بگیریم . بنابراین تداوم و پیوستگی شرکت در آزمون‌ها از دلایل پیشرفت من می باشد. برنامه راهبردی یک برنامه جامع است ولی خودمان هم باید با شخصی سازی آن شرایط را برای اجرای بهتر آن فراهم کنیم، من مطابق با برنامه مدرسه حجمی راکه برای هر درس در نظر گرفته شده در طول دو هفته برای آزمون‌ها پخش می کردم  و ساعاتی را  هم برای مرور آنها در نظر می گیرم. اجرای برنامه راهبردی آزمون‌ها برای من فوق العاده مهم است و من تمام تلاشم  را برای اینکه مطالعه‌ام کامل شود  به کار می‌گیرم.

20- شما در همه آزمون‌های تابستان شرکت کردید در این دوره برنامه ریزی شما چگونه بود و چه میزانی به برنامه راهبردی عمل می‌کردید ؟

در زمان تابستان در کنار تفریح و استراحت به اندازه مطالعه هم دارم و این قضیه امسال که پایه یازدهم  هستم برایم جدی‌تر شده و سعی بر افزایش زمان مطالعه در این دوران را دارم و برای این دوران هم برنامه ریزی می نمایم و سعی می‌کنم در طول روز ،اول به اجرای برنامه درسی بپردازم و سپس استراحت و تفریح.


  • محور سوم: سایت کانون و جعبه ابزار کارنامه

21- چگونه کارنامه ها را تحلیل می کردید؟

در اولین فرصت کارنامه را دریافت کرده و در زمان بررسی کارنامه به نقاط قوت و ضعف خودم پی می‌برم و حتماً این توجه باعث تغییراتی در برنامه درسی که برای آمادگی در آزمون بعدی طراحی می کنم؛ می‌شود. تعداد غلط ‌ها را بررسی می‌کنم، به تراز دروس توجه می‌کنم. با توجه به اشتباهات متوجه موارد کاستی یا نکات درسی جامانده  می شوم که شاید آنها را خوب مطالعه نکرده‌ام و حتی بعضی اوقات بررسی کارنامه باعث تغییر روش مطالعه من در یک درس خاصی می‌شود به نظرم چیز های زیادی را می توان از بررسی کارنامه آزمون یاد گرفت.

22- بر اساس چه نیازها و ویژگی‌هایی از کتاب‌های کانون استفاده می‌کردید؟

از کتاب های آبی،تابستان ، نوروز و جمع بندی استفاده می‌کردم و استاندارد بودن تست ها و مناسب بودن تعداد آنها با توجه به زمان بهره گیری از آنان  و پوشش خوبی که بر روی دروس دارند دلیل اصلی من در استفاده از این کتاب‌ها در موقعیت‌های خاص خودشان بود

23- روز جمعه کارنامه را چه ساعتی میگیرید و چگونه و به کدام قسمت ها بیشتر توجه می‌کنید؟

در اولین فرصت که کارنامه آزمون کانون منتشر می‌شود اقدام به دریافت کارنامه می‌کنم همه قسمت‌های کارنامه برایم مهم هستند و همگی از ارزش خاصی برخوردار هستند مثلاً با بررسی اشکالات خود متوجه می ‌شوم که در هر درسی در چه قسمت‌هایی دارای ضعف هستم و یا حتی متوجه می‌شوم که آیا روش مطالعه من درست بوده یا باید آن را تغییر دهم و اصلاح کنم.

24- بعد از برگزاری آزمون،‌آزمون‌ها را چگونه تحلیل می‌کردید؟

 پاسخ های صحیح و پاسخ های غلط خودم را بررسی می‌کنم؛ اگر تعداد پاسخ صحیح زیاد باشد این نشان می‌دهد که مطالعه من در این درس خوب بوده و روش مطالعه‌ام هم مناسب بود و اگر غلط من در درسی زیاد باشد متوجه می‌شوم که یادگیری من در این درس خوب نبوده و یا شاید نیاز به تغییر روش در مطالعه باشد یعنی از اشتباهات خودم درس بگیرم که به نظرم این مطلب بسیار مفید است و نکاتی که از بعضی تست ها یاد می‌گیرم در کتابم یادداشت می‌کنم، سوالاتی که بی پاسخ گذاشته‌ام را حتماً حل می‌کنم و به نکاتی که این سوالات دارند در صورتی که به علت بلد نبودن بی پاسخ مانده‌اند توجه  می نمایم .

25- هفته اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می‌کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید یا در پردازش های بعدی؟ چرا؟

معمولاً در هفته اول برنامه سعی می‌کردم که یک دور دروس برنامه راهبردی را تمام کنم و هفته دوم به مرور و حل تست بیشتر بپردازم، آزمون را راس ساعت ۸ شروع می‌کردم و دقیقاً مطابق زمان آزمون یعنی تا ۱۰:۴۵ به سوالات پاسخ می دادم به خاطر همین همیشه در پردازش اول بودم.

26- شما در بررسی کارنامه آزمون‌های‌تان آیا ابتدا به نقاط ضعف خود توجه می کنید یا به نقاط قوت؟

 به نظرم توجه به نقاط ضعف و قوت هر دو در جای خود مهم هستند چون باید نقاط قوت خود را حفظ کرد و نقاط ضعف خود را بهبود بخشید تا پیشرفت کنیم.



محور چهارم: دفتربرنامهریزی و روش مطالعه

27- آیا دفتر برنامه ریزی داشتید؟ دفتر برنامه ریزی چه کمکی به شما کرد؟

 بله دفتر برنامه ریزی باعث می شود که برنامه روزانه و هفتگی داشته باشیم و در پایان هر روز نتایج کار خود را بررسی کنیم تا برای روز بعدی با قدرت بیشتری تلاش کرده و تصمیم بگیریم و اگر نیاز به اصلاح باشد اقدام لازم را انجام دهیم. در صورت نداشتن دفتر برنامه‌ریزی تصویر خوب و دقیقی از تلاش خود نخواهیم داشت و ممکن است باعث اشتباه در مورد میزان تلاش مان شود و با دیدن نتایجی خارج از انتظار ناامیدی به بار آورد. من در پایان هر روز حتماً دفتر برنامه ریزی خود را کامل می‌کنم و این کار خودش به نوعی به من انرژی می‌دهد.

28- چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی داشتید؟

 با توجه به حجم ،سختی و اهمیت بیشتر دروس تخصصی زمان بیشتری از مطالعه هفتگی خود را به دروس تخصصی، اختصاص می‌دهم و سعی می‌کنم در طول یک روز دو درس تخصصی و دو درس عمومی را مطالعه کنم ولی زمان های اختصاصی به آنها متفاوت هستند.

29- آیا جعبه لایتنر داشتید؟ برای کدام درس‌ها و چگونه از آن استفاده می کردید؟ چه تاثیری برای شما داشت ؟

بله جعبه لایتنر بیشتر برای دروس عمومی به خصوص لغات درس زبان انگلیسی استفاده می‌کنم، روش استفاده من مطابق روش کار با این ابزار مفید است که در دفتر برنامه‌ریزی هم آورده شده است و به نظرم در صورت استفاده درست واقعاً نتیجه آن را خواهید دید.

30- آیا کلکسیون روش ها را می بینید؟ بهترین چیزی که از کلکسیون روش‌ها یاد گرفتی چه بود؟

 بله کلکسیون روش‌ها را مطالعه می‌کنم به نظرم این مطلب که از تجربه های خوب دیگران استفاده کنیم خیلی مهم و مفید است.

31- بهترین تراز شما در کدام درس ها بود؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود؟ کدام درس ها در آزمون‌های کانون نقطه قوت شما بودند؟ روش‌تان مطالعه‌تان در این درس‌ها چگونه بود؟

تقریباً در همه درس‌ها به خصوص دروس اختصاصی شرایط خوبی دارم در درس ریاضی و فیزیک حل تست های متنوع و استاندارد اهمیت زیادی دارد و باعث می‌شود که تسلط بر مطالب آن بیشتر شود، در درس زیست‌شناسی و قسمت های حفظی کتاب شیمی تمرکز بیشتری بر روی خود کتاب درسی دارم و سعی می‌کنم آنها را با دقت مطالعه کنم و در قسمت مسائل شیمی هم سعی من بر حل تست ها و مسائل بیشتر است.


محور پنجم : مهارتهای خودتنظیمی


32- پدر و مادرت چگونه اوضاع درسی‌ات را پیگیری می کنند؟

آنها در طول روز بر کار من نظارت دارند و من نیز در مواقعی که نیاز باشد با آنها مشورت کرده و از راهنمایی‌های آنها بهره می گیرم اگر جایی کم کاری کنم به من تذکر می‌دهند و البته در موفقیت‌هایم نیز مرا تشویق می‌کنند. والدینم در فراهم کردن شرایط مطالعه من سهم زیادی دارند و محیط و شرایط را برای مطالعه و درس خواندن من به صورت مناسبی فراهم می‌کنند. بعد از هر آزمون ما با هم کارنامه را مورد بررسی قرار می‌دهیم و من از راهنمایی‌های آنها استفاده می‌کنم.

33- درس خواندن در تابستان چه تاثیری روی رشد درسی شما دارد؟

 باعث می شود که پیوستگی من حفظ شود و مطالب سال گذشته را دوباره مرور کرده و اگر جایی کم کاری صورت گرفته را جبران کنم و همچنین مطابق برنامه کانون نگاهی هم به دروس سال آینده داشته باشم و قطعاً این کار تاثیر زیادی در موفقیت من در سال بعدی خواهد داشت.

34- پیش‌خوانی درس‌های سال بعد را انجام می دهی؟ چگونه پیش‌خوانی می کنید؟

 بله به نظر من نتایج خوبی خواهد داشت من طبق برنامه کانون مثل سال های گذشته این کار را انجام می دهم.

35- در کدام درس ها پیشرفت داشتید و چگونه پیشرفت کردید؟ آیا در روش مطالعه خود در این درس ها تغییر دادید؟

 در درس ریاضی و زیست شناسی؛ برای درس ریاضی سعی کردم بعد از فهم مطالب حل تست های بیشتری بپردازم و حتماً اشتباهات و سوالات بی پاسخ خود را در آزمون‌ها بررسی کنم که واقعاً کمک کننده است و برای درس زیست شناسی به این صورت عمل کردم که بیشتر به نکات کتاب درسی بپردازم و آن را با دقت بیشتری مطالعه کرده و نکات مهم را در حاشیه کتاب یادداشت می‌کنم و همچنین حل تست‌ها نیز در این درس اهمیت به سزایی دارد.

36- الان که بیشتر اوقات در خانه هستی پدر و مادرت چقدر و چطور در درس ها به تو کمک می کنند؟

 آنها محیط خانه را به گونه مدیریت م‌ کنند که شرایط برای مطالعه من فراهم باشد، بر روی اجرای برنامه، شیوه‌های مطالعه و نتایج آزمون‌های من نظارت دارد و اگر جای لازم باشد به من تذکر می‌دهند و همچنین در موفقیت‌هایم مرا تشویق می‌کنند و از هر نظر و همیشه به من کمک می‌کند و پشتیبان من هستند من هم قدردان آنها هستم و خواهم بود.