پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان اصفهان (دوران جمع بندی)

همان طور که می‌دانید جلسه با برترها در سال‌های قبل به صورت حضوری برگزار می‌شد و آقای قلم چی به سوال های

پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان اصفهان (دوران جمع بندی)

پاسخ کاظم قلم چی به سوالات دانش آموزان اصفهان (دوران جمع بندی)


   همان طور که می دانید جلسه با  برترها در سال های قبل به صورت حضوری برگزار می شد و آقای قلم چی  به سوال های دانش آموزان در دوران جمع بندی پاسخ می دادند. 

اکنون دو سال است که پس از شیوع کرونا این جلسه ها به صورت مجازی برگزار می شود. 

در جلسه امروز با دانش آموزان برتر اصفهان، آقای قلم چی به 17 سوال پاسخ دادند، در این جا سوال های سه نفر از دانش آموزان اصفهانی را همراه با پاسخ  مشاهده می کنید و در روزهای آینده، باقی سوالات با پاسخ،  به ترتیب در سایت کانون قرار خواهد گرفت.

   سایر نمایندگی های کانون در شهرهای دیگر هم می توانند سوال های دانش آموزان را جمع آوری کنند و ترتیب برگزاری جلسه های مشابه را بدهند.



سوالات دانش آموزان برتر شهر اصفهان از آقای قلم چی

 

یکی از سوالاتم از آقای قلمچی راجع به اهمیت دوران جمع بندی می‌باشد و اینکه ما برای استراحت و تجدید قوا حق نداریم حتی یک روز را هم از دست بدهیم و ساعت به ساعت آن مهم است؟

در این مورد هم مثل هر موضوع دیگری نباید اغراق کنیم؛  بدیهی است که دوران جمع بندی اهمیت زیادی دارد  و در این دوران همه ی دانش آموزان  درس می‌خوانند. همه ی ساعت ها هم مهم هستند، اما این که اصلا استراحت و تجدید قوا نکنید، کار درستی نیست. این که از ساعت های خوابتان به طور غیرعادی کم کنید کار درستی نیست. این که شب ها تا دیر وقت بیدار بمانید، کار درستی نیست. اتفاقا برعکس باید ساعت خوابتان را طوری تنظیم کنید که صبح زود از خواب بیدار شوید و برای روز کنکور مشکل بی خوابی و خواب آلودگی نداشته باشید. در یک کلام در این جا هم مثل هر کار دیگر افراط کردن و اغراق کردن در کارهای درست، صحیح نیست.

تا جایی که شاداب و با نشاط هستید درس بخوانید نه بیشتر!

  ضمنا اگر به هر دلیلی یک یا چند روز را خوب درس نخواندید، نگران نباشید، زیرا شما با دانش 12 سالتان در کنکور شرکت می کنید نه با دانش یک ماه آخر. به ویژه خانم نصر اصفهانی شما که  تراز خیلی خوبی دارید، حتما  مطمئن باشید که متناسب با دانش عمیق  دوازده ساله تان نتیجه ی خوبی خواهید گرفت.

سوال دیگری که دارم این است که سازمان سنجش هر سال برنامه خاصی دارد که  حداقل یک درس عمومی و یک درس اختصاصی حتما در کنکور سخت باشد؟ آیا الگو به همین شکل می‌باشد که یک درس اختصاصی و یک درس عمومی سخت باشد یا مثلا دو تا درس عمومی فقط سخت باشد؟

این چنین قراری را هیچ موقع سازمان سنجش مطرح نکرده است و چنین قرار و ضابطه ای وجود ندارد که حتما هر سال دو درس باید دشوارتر باشند، اما ما در آزمون های جامع کانون همه ساله این قرار را داریم که برای آمادگی دانش آموزان در کنکور سراسری و برای این که اگر احیانا یک یا چند درس دشوارتر از حد انتظارشان بود، مضطرب و نگران نشوند و بتوانند شرایط خودشان را به خوبی مدیریت کنند، یک درس عمومی و یک درس اختصاصی را دشوارتر از حد معمول طراحی می کنیم. اما چنین قرار و قاعده ای در کنکور سراسری نه اعلام شده است و نه این که وجود دارد، اما شما خوب است خود را برای همه ی شرایط اعم از این که سوال ها ساده یا دشوار باشند، آماده کنید .

لطفا در مورد خستگی روحی و تمایل به رها کردن درس و کلا درس نخواندن هم صحبت کنید.

این موارد جزء شرایط طبیعی است که برای همه ی دانش آموزان وجود دارد. اما یک راه که می تواند  انگیزه و هیجان ادامه دادن را برای شما تقویت کند، همین جمع بندی به روش سه روز یک بار است. هر بار احساس کردید بی حوصله هستید یک آزمون می تواند انگیزه را به شما برگرداند. ضمنا خسته شدن و نا امید شدن های مقطعی، برای همه وجود دارد. پیشنهاد می کنم از مادر و پدرتان بخواهید در این روزهای جمع بندی مثل همیشه و البته بیشتر از گذشته مراقب شما باشند و هر موقع خسته و بی حوصله و کسل شدید به شما روحیه بدهند. خواهر و برادر و دوستان خوب هم می توانند نقش موثری برای تقویت روحیه ی دوستانشان و خودشان داشته باشند.

وقتی شما دوستانتان را امیدوار می کنید، خودتان هم امیدوارتر و مصمم تر می شوید.

در مورد مدیریت بحران سر جلسه کنکور توضیح دهید.

چند پیشنهاد دارم :

پیشنهاد اول: در آزمون های دوران  جمع بندی سه روز یک بار و به ویژه در 4 آزمون دوران جمع بندی کانون، وقتی شرایط کنکور را شبیه سازی می کنید،  ممکن است همین بحران های سرجلسه هم به سراغ شما بیاید، وقتی خودتان را در جلسه های آزمون های جامع پایانی مدیریت می کنید، برای جلسه‌ی کنکور هم  آماده می شوید.

پیشنهاد دوم: خودنگاری آغازین و خود نگاری پایانی را در همه ی آزمون های سه روز یک بار و آزمون های جامع کانون انجام دهید. خودنگاری (Expressive Writing) روشی است که یکی از دانشمندان برای کاهش اضطراب دانش آموزان در زمان امتحانات طراحی کرده و در محیط آزمایشگاهی و در محیط واقعی، بارها  این روش را آزمایش کرده است. در سال های گذشته (در سال های قبل از کرونا) که آزمون های کانون  به صورت حضوری برگزار می شد، ما این روش را به دانش آموزان  یاد می دادیم و حتی در برگه های هدف گذاری که قبل از شروع آزمون به دانش آموزان می دادیم،  جایی هم برای خود نگاری آغازین و خود نگاری پایانی در نظر می‌گرفتیم.

معنی خود نگاری آغازین این است که شما احساس و روحیه ی خود را قبل از شروع آزمون، روی یک برگه می نویسید، البته نسبت به پیشنهاد آقای جیمز پنه بیکر، ما یک قسمت هم اضافه کردیم که شما ارزیابی تان را از تسلطی که بر درس های مختلف دارید، نیز یادداشت می کنید. همین نوشتن احساس و روحیه و خود ارزیابی تان از میزان تسلطی که در درس ها دارید، سبب آرامش شما در جلسه ی آزمون می شود.

 ضمنا وقتی در روز آزمون همراه پدر و مادرتان به جلسه‌ی کنکور می روید، در راه  با آن ها صحبت کنید و احساس و روحیه و خود ارزیابی تان را با  آن ها در میان بگذارید، حتما در جلسه  آزمون آرامش بیشتری  خواهید داشت.

پیشنهاد سوم:  در جلسه ی کنکور روش زمان های نقصانی را حتما اجرا کنید. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که به همه ی سوال های ساده پاسخ داده اید. همه‌ی  سوال های همه‌ی درس ها را دیده اید. وقت کم نیاورده اید و در زمان استراتژی بازگشت با انتخاب خودتان به سراغ درس ها و سوال هایی که با علامت های ضربدر و منها مشخص کرده اید، می روید.

 وقتی زمان کم نیاورید، آرامشتان در جلسه‌ی آزمون هم بیشتر خواهد شد.

پیشنهاد چهارم: اگر در جلسه ی کنکور احساس کردید که درس ها را فراموش کرده اید یا اگر هر بحران دیگری، در مواجهه با سوال ها و پاسخ به آن ها داشتید، چند دقیقه استراحت کنید. اصلا نگران نباشید کنکور مسابقه‌ی لحظه ها و ثانیه ها و دقیقه ها نیست.

در روز کنکور شما با دانش  سالیان و مطالعه ی عمیق امسالتان نتیجه خواهید گرفت.


بابت جلسه‌ای که تدارک دیدید تشکر می‌کنم، لطفا راجع به صحبت آقای نظری هم بیشتر توضیح دهید که چرا روز کنکور، روز متفاوتی است؟ تا چه حد روز کنکور و نتایج آن قابل انتظار می‌باشد؟ منظور ایشان از این صحبت چیست؟

بدیهی است که روز مسابقه با روزهای تمرین متفاوت است. اما من با نگران کردن دانش اموزان در مورد روز کنکور موافق نیستم.

  درست این است که شما با اتکا بر زحمت هایی که کشیده اید و تمرین ها و شبیه سازی های زیادی که انجام داده اید، روز کنکور را درست مثل یکی از روزهای  آزمون های کانون ببینید.

اگر مصاحبه ی رتبه های برتر سال های گذشته را مطالعه کنید، می بینید که بسیاری از آن ها گفته اند که کنکور برایشان شبیه یکی از آزمون های کانون بوده است.

نتایچ کنکور کاملا در حد انتظار است، استثنا وجود دارد، اما خیلی کم است و دانش آموزانی که بیشتر و بهتر زحمت کشیده اند، نتیجه ی بهتری می گیرند.


در هفته ی آخر متناهی به کنکور باید تست زنی ادامه یابد یا صرفا آموخته های قبلی جمع بندی شود؟

توصیه می کنیم در این هفته، همه ی یادداشت هایی را که خودتان نوشته اید مطالعه کنید. همه ی قسمت هایی که در کتاب های درسی و جزوه هایتان خط کشده اید یا های لایت کرده اید یا حاشیه نویسی کرده اید مطالعه کنید. همه ی مطالبی را که نشان دار کرده اید، در هفته ی آخر بخوانید. در مورد تست زنی هم  می توانید با مهارت فراشناختی که دارید تصمیم بگیرید یک  یا دو مجموعه سوال مجموعه ای  را پاسخ بدهید یا در یکی دو درس، تست های مهم را که قبلا نشان دار کرده اید، پاسخ بدهید.

 در هفته ی آخر به تورق سریع کتاب ها و مطالعه ی یادداشت های خودتان  اهمیت بیشتری بدهید.

برای آرامش در جلسه ی کنکور، باید چه اقداماتی انجام دهم؟

از چندین روز قبل از کنکور سعی کنید، ساعت خوابتان را تنظیم کنید.

شب ها دیر نخوابید تا صبح ها زود بیدار شوید و در روز کنکور با مشکل کم خوابی و بی خوابی مواجه نشوید.

روش خودنگاری آغازین را انجام دهید. قبل از رفتن به جلسه، حس و حال و ارزیابی از خودتان و میزان تسلط به درس ها را در یک برگه بنویسید، حتی اگر بنویسید که نگران هستم، بعدا در سرجلسه ی آزمون خواهید دید که آرامش خواهید داشت و از نگرانی تان کم می شود.

با پدر و مادرتان  در راه صحبت کنید و حس و حالتان  را با آن ها هم درمیان بگذارید.

 تلقین مثبت پدر و مادر و همراهان خیلی به شما کمک می کند. دو سال پیش، یکی از مادرانی که همراه دخترش در جلسه ی برترهای کانون، در روزهای جمعه شرکت می کرد، در طول سال خیلی برای نتایح دخترش نگران بود، اما در روز کنکور اتفاق جالبی رخ داد و نتیجه ی دانش آموز خیلی خوب شد. مادر تعریف می کرد، وقتی دخترم جمعیتی را دید که وارد حوزه ی آزمون می شدند، به مادر گفت: من حالم خیلی بد شده و نگران هستم.

 واکنش سریع و موثر مادر شرایط را به کلی تغییر داد؛ مادر به او گفت نه اصلا حالت هم بد نیست و خیلی هم خوب هستی!  همین واکنش قوی، فوری و به موقع مادر، سبب شد شرایط به کلی تغییر کند و دانش آموز می گفت در جلسه خیلی راحت و آرام  بودم! 

واکنش خانواده و همراهان و دوستان، قبل از شروع جلسه می تواند سبب افزایش آرامش شما در جلسه باشد.

اگر در جلسه، حالتان خوب نبود، چند دقیقه استراحت کنید و نگران زمان از دست رفته نباشید، کنکور نبرد ثانیه‌ها و دقیقه ها نیست. با اجرای روش زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت می توانید به خوبی زمان را مدیریت کنید و همه ی سوال هایی که واقعا بلد هستید را پاسخ دهید .

خودتان را برای این آماده کنید که بعضی درس ها از آن چه شما تصور می کنید، دشوارتر باشند.

 آماده باشید که در مبحثی که فکر می کنید کاملا مسلط هستید، یک سوال دشوار پرسیده شود!

 وقتی با چنین شرایطی مواجه شدید به خودتان با اطمینان بگویید سوال ها برای همه دشوار است. آماده باشید که چند سوال متوالی را پاسخ ندهید. آماده باشید که بعضی از پاسخ ها را فراموش کرده باشید.

 اگر زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت را اجرا کنید، فرصت خواهید داشت که دوباره به این سوال برگردید و به آن ها پاسخ دهید. اگر با چند سوال ابتکاری و طرح جدید مواجه شدید از آن سوال ها بگذرید و وقت زیادی صرف آن سوال ها نکنید، ممکن است بعدا در ذهنتان جرقه ای بزند و ایده ای برای حل آن سوال به نظرتان برسد .

همه ی آن چه در این جا پیشنهاد کردیم در آزمون های سه روز یک بار و آزمون های جامع کانون چندین بار آزمایش کنید.