صحبت های رتبه 226 تجربی، هما پرتوانداز در مورد نحوه مدیریت زمان در جلسه آزمون:
یکی از مسائل مهم و حیاتی برای دانشآموزان کنکوری، به ویژه در دوران جمعبندی، مسئله مدیریت زمان میباشد. مهارت مدیریت زمان است که تفاوت بین دانشآموزان را مشخص میکند. ممکن است یک نفر سطح علمی بسیار بالایی داشته باشد اما مهارت مدیریت زمان نداشته باشد و یک نفر دیگر، که نسبت به نفر اول از سطح علمی پایینتری برخوردار است، مهارت مدیریت زمان را داشته باشد و وقتی که هردو در یک آزمون شرکت میکنند، نتایج نفر دوم نسبت به نفر اول بهتر باشد، چرا که او به وسیله مدیریت آزمون، از زمان داده شده، استفاده بهینه کرده است. به همین دلیل، مدیریت زمان مهم است.
برای مدیریت زمان، تکنیکهای مختلفی وجود دارد از جمله: زمانهای نقصانی، ضربدر-منها و استراتژی بازگشت.
1. زمانهای نقصانی: یعنی این که ما طوری زمان را تنظیم کنیم که در انتها، مقداری زمان اضافه برای مرور سوالات و حل سوالات حل نشده داشته باشیم. به این صورت که عمل میکنیم که برای هر درس عمومی، 15 دقیقه، و برای هر درس اختصاصی، 30 دقیقه وقت در نظر میگیریم. سپس در زمان اضافهای که ذخیره کردهایم، به سوالات باز میگردیم و روی سوالات شک دار، طولانی و سخت فکر میکنیم. این به خود دانشآموز بستگی دارد که اولویتش حل کدام یک از این 3 نوع سوال باشد. در کل، باید هر دانشآموز از قبل برای خودش مشخص کند که چه نوع سوالاتی را در زمان بازگشت حل خواهد کرد.
2. ضربدر- منها: در این تکنیک، سوالاتی که شک دار هستند یا این که طولانی هستند را با علامت ضربدر مشخص میکنیم و سوالاتی که دشوار هستند و نمیدانیم که چگونه حلشان کنیم را علامت منفی مشخص میکنیم. بدینگونه، در زمان بازگشت، برای ما مشخص میشود که کدام سوالات راغ باید رویشان فکر کنیم و انسجام ذهنی خواهیم داشت.
3. استراتژی بازگشت: در این تکنیک، ما برای خود از قبل مشخص میکنیم که در زمان بازگشت، چه کار باید بکنیم. برای مثال، اولوتیمان برای بازگشت روی چه درسی باشد یا این که ابتدا به چه نوع سوالاتی پاسخ دهیم. این تکنیکها را باید روی آزمونهایی که برگزار میشود پیاده کنیم تا برای کنکور مشکلی نداشته باشیم.
یک نکته بسیار مهم در هنگام بازگشت، این است که روی سوالاتی که قبلاً حلشان کردهایم و علامت دار نیستند فکر نکنیم، چرا که در بیش از 90% موارد، همان جوابی که انتخاب کردهایم درست است و چنانچه دوباره روی آن فکر کنیم، وسواس فکری پیدا میکنیم و جواب را به گزینه دیگری تغییر میدهیم که اغلب اشتباه است و همین مسئله باعث میشود که تعداد غلطها افزایش پیدا کند.
بنابراین، باید ما روش مدیریت زمان خود را به طور کامل و واضح برای خود مشخص کنیم و روی آزمونها اجرا کنیم تا این که سر جلسه کنکور، با آرامش بتوانیم استفاده بهینه را از زمان داده شده، بکنیم.
