منصور بهشتی رتبه 112: چگونه در زیست شناسی درصد بالایی کسب کردم

این مطلب توسط امیرمنصور بهشتی، رتبه 112 کنکور تجربی 99، دانشجوی پزشکی شهید بهشتی تهیه شده است.

منصور بهشتی رتبه 112: چگونه در زیست شناسی درصد بالایی کسب کردم

این مطلب توسط امیرمنصور بهشتی، رتبه 112 کنکور تجربی ۹۹، دانشجوی پزشکی شهید بهشتی تهیه شده است.

*عضو گروه رتبه های برتر کانون *


اولویت درس خواندن با تست یا مطالعه درسنامه

اولویت من، با توجه به نوع مبحثی که می‌خواندم متفاوت بود؛ اگر با خواندن کتاب درسی مطالب را می‌فهمیدم و در تست‌هایی که می زدم مشکلی نداشتم،  درسنامه را مطالعه نمی‌کردم، اما اگر خواندن کتاب درسی برای فهم مطالب کافی نبود، از درسنامه کمک می‌گرفتم. البته سعی می‌کردم در بیشتر درس‌ها از درسنامه های خلاصه‌ای که به صورت جدول یا نمودار درختی به جمع بندی مباحث می‌پرداخت استفاده کنم.


اولویت زمانی تست زدن و مطالعه درسنامه

خواندن درسنامه و نکات، برای من اولیت دوم بود و سعی می‌کردم که همیشه زدن تست را در اولویت خودم قرار بدهم. چرا که برای موفقیت در کنکور صرفاً دانستن یک نکته یا مطلب درسی کافی نیست، بلکه باید بدانیم که چگونه از آن در حل تست‌ها استفاده کنیم. به همین خاطر سعی می‌کردم قبل از تست زدن، نگاه مختصری به نکات و قسمت‌های مهم درسنامه داشته باشم و بیشتر وقتم را به زدن تست اختصاص بدهم.


معیار در بررسی پاسخنامه سوالات

در صورتی که برای اولین بار، تست‌های یک مبحث را حل می‌کردم سعی می کردم که پاسخنامه بیشتر تست‌ها را نگاه کنم تا با روش حل آن‌ها یا راه حل تستی آن‌ آشنا بشوم، ولی وقتی تست زمان دار یا مروری می زدم، سعی می‌کردم فقط پاسخنامه تست‌هایی را مطالعه کنم که راه من در حل آن طولانی بود و یا در حل آن‌ها مشکل داشتم.

اگر تستی برایم جدید بود و به شیوه جدیدی طراحی شده بود یا بعضی قسمت‌های سوال برایم نامفهوم بود یا اینکه می‌دانستم نکته‌ای در پاسخنامه وجود دارد، سعی می کردم با مطالعه پاسخنامه، مشکلاتم را بر طرف کنم. البته در بعضی کتاب‌ها،  درسنامه کتاب در پاسخنامه قرار داده شده که گاهی برای مطالعه این درسنامه ها نیز به پاسخنامه مراجعه می‌کردم.


منبع مطالعاتی من در درس زیست شناسی:

در درس زیست شناسی از کتاب سه سطحی قلم چی استفاده می کردم. 

تقسیم بندی سوالات کتاب در سه سطح نسبتاً دشوار، دشوار و دشوارتر باعث ‌شد با توجه به میزان تسلطی که روی مباحث کتاب درسی دارم، به سراغ تست‌های متناسب با آن بروم. همچنین، با توجه به این که طراحان زیادی تست‌های این کتاب را تألیف کرده اند، می‌توانستم با نگاه طراحان مختلف نسبت به موضوعات کتاب درسی آشنا بشوم و از این جهت، در کنکور سراسری هیچ سوالی برایم تازگی نداشته باشد. از طرفی، تعداد تست‌های متناسب این کتاب و سطح بالای تست‌های آن باعث می‌شد در دوران جمع بندی به راحتی همه مطالب را مرور و تثبیت کنم.

برای استفاده از این کتاب توصیه می کنم که سعی کنید بعد از این‌که به تسلط نسبی بر مباحث کتاب درسی رسیدید، به این کتاب مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از این کتاب برای زدن تست‌های زمان دار یا آزمونک‌های تک درسی استفاده کنید؛ به این صورت که وقتی مثلاً وارد فصل 4 این کتاب می‌شوید، تست‌های نسبتاً دشوار آن‌را به صورت زمان دار کار کنید و پس از آن به تحلیل آن‌ها بپردازید. پس از برطرف کردن نواقص و نشان دار کردن تست‌های مهم و یادداشت کردن نکات آن‌ها، به همین ترتیب سراغ تست‌های دشوار و دشوار بروید. کار کردن تست‌ها به این صورت باعث می‌شود تا به تدریج، سرعت و دقتتان در حل تست‌ها بالاتر برود.

شناسنامه دار بودن و امکان مشاهده میزان مراجعه و درصد پاسخگویی دانش آموزان به هر سوال باعث می‌شد که بتوانم خودم را بهتر با سایر دانش‌آموزان مقایسه کنم و بر آن اساس، برای بهتر کردن عملکرد خودم برنامه ریزی کنم.

من در دوران جمع بندی از این کتاب استفاده می‌کردم. زمان دار کار کردن تست‌های این کتاب به همراه نکات خوبی که در سوالات آن وجود داشت، باعث شد که هم به سرعت مطلوبی در حل تست‌ها برسم و هم افزایش درصد چشمگیری در این درس داشته باشم.