دین و زندگی 3- درس 9- حسین ابراهیمی

این مطلب حاوی دین و زندگی 3- درس 9- است با توجه به ازمون 31 اردیبهشت تنظیم شده است.

دین و زندگی 3- درس 9- حسین ابراهیمی

دین و زندگی 3، درس 9


  •                                                               باسمه تعالی

  •  مقایسه: معیار « اصالت خانواده» و « معیار عقل گرایی (علم آموزی)» (درس 9 دوازدهم تجربی/ ریاضی) 


*** اصالت خانواده 


آیه: « وَ مِن آیاتِه اَن خَلَقَ لَکُم مِن اَنفُسِکُم اَزواجًا لِتَسکُنوا اِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحمَةً اِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَومٍ یَتَفَکَّرونَ»

* زنان پا به پای مردان تاریخ را رقم زده اند.

* عامل رشد و تربیت انسان ها و احیای منزلت زن بود.

* اندیشمندان بزرگی از زنان در جهان اسلام پیدا شدند.

* تحصیل برای زنان آزاد بود. (حق آزادی تحصیل برای زنان)

* قرآن کریم، اصولاً تلقیِ درجه دوم بودن زن را به شدت نفی کرد.

* بسیاری از موقوفه های قدیمی کشور ما مربوط به زنان خیّر است.

* وضعیت این معیار در تمدن اسلامی بسیار برتر از اروپا و سایر مناطق جهان بود.

* رسول خدا (ص) با گفتار و رفتار خویش، در این معیار انقلاب عظیمی ایجاد کرد.

* توجه به این معیار در جامعه، مخصوص متفکران است. « اِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَومٍ یَتَفَکَّرونَ»

* الگوی تمام عیار بودن زنان خانواده پیامبر (ص) بر دیگر مؤمنین، مربوط به این معیار بوده است.


*** عقل گرایی (علم آموزی - خردورزی)

  آیه: «قُل هَل یَستَوِى الَّذینَ یَعلَمونَ وَ الذَّینَ لا یَعَلمَونَ اِنَّما یَتَذَكَّرُ اُولُوا الاَلبابِ»

* گویای بینش روشن حضرت فاطمه (س) است.

* منحصر نبودن تحصیل به طبقه یا قشری خاص

* توجه به این معیار، جامعه آن روز را متحول کرد.  

* سدّ جاهلیت و خرافه گرایى به واسطه این معیار شكسته شد.

* برخی از همسران رسول خدا نیز جزو راویان حدیث به شمار می روند.    

* فرمایش حضرت فاطمه (س): من هم کارگزارم و خود را خادم خداوند قرار داده ام.  

* در همان زمانِ رسول خدا (ص) زنان در جلسات حضرت فاطمه (س) شرکت می کردند. 

* دعوت مكرر قرآن و تشویق هاى دائمى رسول خدا (ص) در خصوص این معیار بوده است.

* اولین آیاتى كه بر رسول خدا (ص) نازل شد و آغازگر رسالت وى بود، مربوط به این معیار است

* مبارزه با جهل و خرافات از اهداف تمدن اسلامی است که فقط خردمندان « اُولُوا الاَلبابِ» متذکر این حقیقت می شوند.    


*** مسائل مشترک دو معیار

* از جنبه های اعجاز محتوایی قرآن، به تأثیرناپذیری از عقاید دوران جاهلیت اشاره دارند.

* از عوامل گذر از عصر جاهلیت به عصر اسلام، بیانگر تحول بنیادین در شیوه زندگی فردی و اجتماعی می باشند.

*** توجه: این مقایسه بر اساس متن  کتاب  درسی صورت گرفته و پیام آیات نوشته نشده است.     

                            

* نمونه سؤال تستی:

1- «پیدایش اندیشمندانی بزرگ از زنان» و «آزاد ساختن بندگان خدا از بندگی انسان ها»، به ترتیب گویای کدام یک از

      معیارهای تمدن اسلامی است؟

    1) « وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْهَا» - عدالت طلبی

   2) « وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْهَا» - توحید محوری

   3) « قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبَابِ‌» – عدالت طلبی                      

   4) « قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبَابِ‌» - توحید محوری     

    پاسخ صحیح گزینه 1 می باشد؛ پیدایش اندیشمندانی بزرگ از زنان، بیانگر اصالت خانواده و «آزاد ساختن بندگان خدا از

    بندگی انسان ها»، گویای ارزش های دین اسلام از دیدگاه زهره بن عبدالله، در معیار عدالت طلبی می باشد.

 2- کدام عبارت قرآنی عاملی برای تغییر در نگرش انسان ها در جهت گذر از عصر جاهلیت به عصر اسلام می باشد؟ و کدام

      گروه متوجه جایگاه اصالت خانواده در جامعه می شوند؟

     1) « وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْهَا» - متفکران

     2) « مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صَالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ» - متفکران

     3) « قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لاَ يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبَابِ‌» - خردمندان

     4) « لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَ أَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»- خردمندان

      پاسخ صحیح گزینه 2 می باشد؛ آیه « مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ... » بیانگر معیار توحید محوی و آخرت گرایی می باشد و

     باعث تغییر در نگرش انسان های عصر جاهلیت بوده و توجه به جایگاه خانواده در جامعه، مخصوص متفکران است. « اِنَّ فی

     ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَومٍ یَتَفَکَّرونَ»

                                                                                                                              «با آرزوی سربلندی»

برای مشاهده مطلب فایل ضمیمه را دانلود نمایید.

نویسنده: حسین ابراهیمی- تبریز

فایل های ضمیمه

Menu