فیلسوفان مسلمان، فلسفه یازدهم، 5تست همراه با نکته ـ محمدمدنی‌

5تست کاربردی از مبحث فیلسوفان مسلمان ـ فلسفه یازدهم انسانی همراه نکات مهم

فیلسوفان مسلمان، فلسفه یازدهم، 5تست همراه با نکته ـ محمدمدنی‌

فیلسوفان مسلمان، انسان موجودی اخلاق‌گرا، 5تست همراه با نکات کلیدی

1- از نظر فلاسفة مسلمان انسان چند دسته تمایلات دارد؟ و کدام مربوط به کارهایی است که برای رفع نیاز انجام می‌دهیم؟

1) یک ـ انسانی                     2) دو ـ طبیعی                               3) سه ـ عقلی                             4) چهار ـ اخلاقی

2- جملة زیر مربوط به چه کسانی است؟

«انسان می‌تواند فضائل و رذائل را بشناسد و حتی به آن‌ها علاقه بورزد. اما این علاقه به تنهایی نمی‌تواند باعث ترک رذیلت و کسب فضیلت شود.»

1) فلاسفة مسلمان                 2) طبیعت‌گراها                              3) ماتریالیست‌ها                         4) کانت و ارسطو

3- کدام دسته از فلاسفه اعتقاد دارند «انسان موجودی مختار و با تمایلات قوی و شدید است و ممکن است برای رسیدن به آن تمایلات از فرمان خدا هم سرپیچی کند»؟

1) ماتریالیست‌ها                   2) کانت و افلاطون                          3) فلاسفة مسلمان                       4) طبیعت‌گراها

4- دیدگاه ابن‌سینا و دیگر فلاسفة مسلمان به کدام دسته از فلاسفة زیر نزدیک است؟

1) افلاطون و ارسطو               2) افلاطون و کانت                          3) ارسطو و کانت                        4) طبیعت‌گراها

5- در کدام گزینه گزارة نادرستی ذکر شده است؟

1) فلاسفة مسلمان معتقدند انسان توانایی علاقه ورزیدن هم به فضائل و هم به رذائل را دارد.

2) دیدگاه فلاسفة مسلمان در فلسفة اخلاق به حسن و قبح عقلی مشهور است.

3) اگر تمایلات حیوانی و مادی انسان قوی باشد قادر است مانع رسیدن انسان به فضیلت‌ها شود.

4) فلاسفة مسلمان معتقدند انسان فطرتاً به ثروت و لذت‌های مادی متمایل است پس انتخاب فضائل چندان آسان نیست.


پاسخ تشریحی تست‌ها:

1- گزینة «2»

انسان دو دسته تمایلات دارد، تمایلات مربوط به بُعد مادی و تمایلات مربوط به بُعد روحی.                                         (صفحة 85 و 90 کتاب درسی)

2- گزینة «1»

فلاسفة مسلمان می‌گویند: با این‌که انسان می‌تواند فضائل و رذائل را بشناسد و حتی به آن‌ها علاقه بورزد اما این علاقه به تنهایی نمی‌تواند باعث ترک رذیلت و کسب فضیلت شود.                                                                                                                                                    (صفحة 91 کتاب درسی)

3- گزینة «3»

فلاسفة مسلمان اعتقاد دارند انسان موجودی مختار و با تمایلات قوی و شدید است و ممکن است برای رسیدن به آن تمایلات از فرمان خدا هم سرپیچی کند.                                                           (صفحة 91 کتاب درسی)

4- گزینة «1»

ابن‌سینا و دیگر فلاسفة مسلمان دیدگاهی نزدیک به افلاطون و ارسطو دارند.                                                                   (صفحة 90 کتاب درسی)

5- گزینة «4»

فلاسفة مسلمان می‌گویند اگرچه بشر به فضیلت‌ها فطرتاً علاقه‌مند است و عقل آن‌ها را خوب و زیبا می‌داند اما انتخاب این فضائل و عمل به آن‌ها چندان هم‌ آسان نیست.                                                                                                                                                              (صفحة 90 و 91 کتاب درسی)

نکات مهم تست‌ها:

فیلسوفان مسلمان

* ابن‌سینا و دیگر فلاسفة مسلمان، دیدگاهی نزدیک به افلاطون و ارسطو دارند.

* آنان عقل را منبع شناخت فضیلت‌ها و رذیلت‌ها می‌دانند.

* آنان عقل را از آن جهت که رفتار خوب و بد انسان را تشخیص می‌دهد، «عقل عملی» می‌نامند.

*  عقل فضیلت‌هایی مثل عدل، احسان، خویشتن‌داری و … را کمالاتی می‌داند که باعث رشد و کمال روح می‌شود: درست مثل آب و غذا که جسم را رشد می‌دهند.

* هر انسانی فضیلت را دوست دارد و از رذائل اخلاقی گریزان است.

* رذائل اخلاقی به روح آدمی صدمه زده و او را از کمال باز می‌دارد.

* هر انسانی به دنبال کسب فضائل است و با کسب فضائل احساس نشاط و لذت می‌کند و به رضایت درونی می‌رسد.

* فلاسفة مسلمان می‌گویند اگرچه بشر به فضیلت‌ها فطرتاً علاقه‌مند است و عقل انسان آن‌ها را زیبا و خوب می‌داند، امّا انتخاب این فضائل و عمل به آن‌ها چندان هم آسان نیست.

زیرا:

* انسان دو دسته تمایلات دارد: 1- تمایلات مربوط به بُعد مادی و حیوانی (مثل تمایل به ثروت) 2- تمایلات مربوط به بُعد روحی و معنوی (مانند تمایلات مربوط به عدالت و سخاوت که فضیلت شمرده می‌شوند.) آن‌ها علت انجام رذائل اخلاقی را این می‌دانند که گاه میان فضیلت‌ها و منافع و تمایلات مادی و حیوانی انسان تلاقی پیدا می‌شود، در چنین شرایطی در صورت قوی بودن تمایلات حیوانی و مادی انسان به سوی رذیلت‌ها کشیده می‌شود.

* دیدگاه فلاسفة مسلمان به حسن و قبح عقلی مشهور است.

* حسن و قبح ذاتی مربوط به معتزله و نزدیک به دیدگاه فلاسفه و «حسن و قبح شرعی» مربوط به اشاعره و در مقابل دیدگاه معتزله است.

فلاسفة مسلمان می‌گویند:

«با این‌که انسان می‌تواند فضائل و رذائل را بشناسد و حتی به آن‌ها علاقه بورزد اما این علاقه به تنهایی نمی‌تواند باعث ترک رذیلت و کسب فضیلت شود.»

آن‌ها معتقدند به غیر از تمایل ذاتی پشتوانة دیگری هم لازم است که آدمی فضائل را به رذائل ترجیح دهد و این پشتوانه خداست.

اگر 1- خداوند ما را به کسب فضائل ترغیب 2- و از رذائل منع کند 3- و برای آن‌ها پاداش و مجازات تعیین کند: «میل به فضائل در انسان تقویت می‌شود.»

اما باز هم پشتوانه بودن خدا دلیل قطعیت و حتمیت انجام فضائل نخواهد بود، زیرا انسان موجودی مختار است و ممکن است برای رسیدن به آن تمایلات، از فرمان خدا هم سرپیچی کند.


نویسنده: سیدمحمد مدنی‌دینانی



برای دانلود مطلب روی فایل ضمیمه کلیک کنید.

Menu