گفت و گوی حمید آقالویی با امیررضا شکارتبار رتبه 20 تجربی

سال‌های حضور در کانون : از هفتم تا دوازدهم به مدت 6 سال رتبه‌ی کنکور:رتبه‌ی 20 منطقه 2 تجربی در کنکور

گفت و گوی حمید آقالویی با امیررضا شکارتبار رتبه 20 تجربی

اين دوران، دوران تحول است

 

اميررضا شکارتبار در يک نگاه

شهر:بندپي بابل  (استان مازندران)

مدرسه: شهيد بهشتي بابل

سال‌هاي حضور در کانون : از هفتم تا دوازدهم به مدت 6 سال

رتبه‌ي کنکور:رتبه‌ي 20 منطقه 2 تجربي در کنکور99

رشته قبولي : پزشکي دانشگاه تهران

تحصيلات و شغل پدر: کارشناسي ارشد، فرهنگي

تحصيلات و شغل مادر : ديپلم، خانه دار


فکر مي کني مهم ترين ويژگي که باعث شد اين رتبه را کسب کني چه بود؟

هر فردي که در دوران تحصيل تلاش مي کند، رو به جلو حرکت خواهد کرد .من براي کشف مسير بهتردرسي فردي ريسک پذير بودم‌. خيلي از اوقات روال کاري خودم را براي بهتر شدن ها و رسيدن ها تغيير مي دادم و براي اين تغييرات به زمان اجراي آن کاري نداشتم و اعتقاد داشتم اين ريسک هاي درسي در نهايت به نفع من خواهد شد. من بر خلاف سايرين از تغيير روش درسي ترسي نداشتم.


نتايج شهر بندپي در کنکور درسال هاي اخير به شدت بهتر شده است دليل آن چيست؟

فکر کنم مهم ترين دليل اين پيشرفت حساسيت بيشتر خانواده ها نسبت به تحصيل بچه ها در سال هاي اخير بوده است‌. اين حساسيت در 3 سال آخر منتهي به کنکور را بيشتر مي توانيم ببينيم‌. پدر من فرهنگي مي باشند و هميشه اين موضوع را ذکر مي کنند که تمرکز خانواده ها نسبت به سال هاي قبل به امر تحصيل بيشتر شده و خدا را شکر نتايج آن را در بندپي مي بينيم .از طرفي در مورد دوستانم در شهر بند پي اين نکته را اضافه کنم که به شدت افراد سخت کوشي هستند و از تلاش براي بهتر شدن خسته نمي شوند.


به نظر تو در اين مدت باقي مانده مي توانيم پيشرفت کنيم؟

حتما مي توانيم تغيير ايجاد کنيم .از نظر من اين تلاش ممکن است باعث شود که حداقل يک صفر از جلوي رتبه کم شود.برخي دوستان من در اسفند ماه تراز 5700 و 5800 داشتند ولي بعد جدي گرفتن اين ايام از ارديبهشت تراز آن ها جهش زيادي‌کرد و توانستند در کنکور رتبه هاي سه رقمي کسب کنند.شما مي توانيد با تلاش ورق را به نفع خودتان برگردانيد .چه براي دانش آموزاني خوبي که همين روند را ادامه مي دهند چه براي دانش آموزاني که از لحاظ درسي ضعيف‌تر مي باشند.اين دوران ، دوران تحول است.


دانش آموزان در مدت باقي مانده بيشتر به چه مواردي بايد توجه کنند؟

مهم ترين مورد اين است که بايد نسبت به نقاط قوت و ضعف شناخت پيدا کنيد و بر اساس اين شناخت روي اين نقاط به اندازه ارزش آن سرمايه گذاري‌کنيد‌. سعي کنند که نقاط قوت را به نقاط قوت پايدار تبديل کرده و حتي الامکان نسبت برطرف کردن نقاط ضعف کوشش بکنند.مورد بعدي اين که بايد تلاش و جديت را چند برابر بکنيم .من معمولا استرسي بابت مطالعه نداشتم و زياد سخت نمي گرفتم ولي بعد از 20 فروردين با ميزان استرس طبيعي که پيدا کرده بودم تلاشم را دو برابر کردم.

ساعت مطالعه‌ات بعد عيد تغييري کرد؟

قبل از عيد روزهايي که مدرسه داشتم بين 5 تا 6 ساعت مي خواندم و در روزهاي تعطيل ساعت مطالعه من بين 9 تا 10 ساعت بود‌. بعد از عيد که کرونا تازه شروع شده بود ساعت مطالعه من در ابتدا کم شد ولي سريع با توجه به وضعيت، خودم را با شرايط سازگار کردم و ساعت مطالعه خودم را به 12 ساعت رساندم.


تو در اين زمان باقي مانده تا دوران جمع بندی به چه مواردي دقت کردي ؟

از اواخر فروردين به سراغ نقاط ضعف رفتم‌. يک قسمت هايي از فيزيک را مشکل داشتم و چون مي دانستم ساير مباحث فيزيک نقطه قوت من است مقداري از وقت نقاط قوت را براي ترميم نقاط ضعف فيزيک اختصاص دادم.از طرفی جمع بندی عمومی ها را هم آغاز کردم


در جمع بندي عمومي ها به چه مواردي دقت کردي ؟

من از 20 فروردين جمع بندي عمومي ها را با کنکورهاي گذشته  آغاز کردم. در طول سال من هم مثل ساير دانش آموزان ادبيات را موضوعي کار مي کردم  و به عمومي هاي ديگر هم توجه داشتم ولي از اين تاريخ به صورت جدي تر به سراغ دوره و مطالعه مجدد عمومي ها رفتم. براي عربي و زبان يک روز تست لغت کار مي کردم و روز بعد تست قواعد و گرامر را انجام مي دادم .به همراه اين کارها يک شب تست متن عربي و يک شب متن زبان را را هم کار مي کردم. براي دين و زندگي کل متن کتاب را تا کنکورچندبار خواندم‌. اين خواندن ها براي عمومي ها تا چند روز قبل کنکور ادامه داشت .در عمومي ها مهم است که در چند ماه باقي مانده درس ها را خوب تکرار کنيم. درس هاي حفظي بايد تثبيت شوند .


به نظر تو جمع بندي را از کي بايد آغاز کرد؟

به نظرم دانش آموز در ابتدا بايد درس ها را تمام کند و بعد به سراغ جمع بندي برود‌. فکر مي کنم اواخر ارديبهشت زمان شروع مناسبي براي جمع بندي نهايي باشد.


جمع بندي با روش آزمون دادن چه مزايايي دارد ؟

آزمون دادن نقاط قوت و ضعف را به راحتي به ما نشان مي دهد و از طرفي با اين کار مديريت سر جلسه را تمرين مي کنيم.به مديريت آزمون در دوران جمع بندي بايد دقت ويژه اي کنيم به نظر من اين مهارت هايي که در دوران جمع بندي به دست مي آوريم مي تواند کمک زيادي در روز کنکور به ما بکند .ممکن است در چند آزمون در اين دوران زمان کم بياوريد اين به شما کمک مي کند که بتوانيد متوجه شويد که چگونه بايد مديريت زمان داشته باشيد. من از قبل دوران جمع بندي از تکنيک هاي ضربدر و منها و زمان هاي نقصاني در آزمون ها استفاده مي کردم و در دوران جمع بندي اين موضوع در تمام آزمون هاي شبيه سازي و اجرا و تثبيت شد.


در دوران جمع بندي تا چه حد مي توانيم ايرادات را برطرف کنيم؟

طبيعي است که درس ها تازه در اواخر ارديبهشت تمام مي شود ولي معمولا نقاط ضعفي باقي خواهد ماند .دوران جمع بندي بهترين زمان براي رفع اين نقاط ضعف است.در اين دوران مي دانيد در چه مباحثي قوي تر و در چه مباحثي ضعيف تر هستيد و بر اين اساس مي توانيد براي آن دوران برنامه مناسبي براي رفع ايرادات داشته باشيد.


فکر مي کني تاثير خانواده در کسب اين موفقيت در چه حدي بود؟

من از ابتدا خودکار بودم به همين دليل پدر و مادرم زياد در مورد نحوه مطالعه من نگران نبودند‌. بهترين کاري که براي من انجام دادند حمايت روحي و فراهم کردن شرايط و امکانات مطالعه در فضاي منزل بود. در طول اين سه سال قبل کنکور در تمامي موارد از قبيل اينکه به مهماني برويم يا نه با هم مشورت مي کرديم‌. در طول سال حتي خواهر کوچک تر من سعي مي کردند که فضاي خانه آرام باشد .پدر و مادرم بيشتر از من پيگير رتبه و تراز من در آزمون ها بودند‌. درصدها را چک مي کردند و هميشه بعد از آمدن کارنامه با هم در مورد چگونگي برطرف کردن ايرادات مشورت مي کرديم و راهکار ارائه مي دادند‌. به پيشنهاد مادرم در دوران جمع بندي هر آزمون فضاي شبيه سازي را تغيير مي دادند .يک بار در اطاق خودم ، يک بار در سالن پذيرايي و يادم مي آيد يک بار هم براي شبيه سازي و آمادگي با شرايط سخت تر در آشپزخانه آزمون را دادم.



در سال دوازدهم استراحت و تفريح هم داشتي ؟

من هميشه از تلوزيون مسابقات فوتبال را پيگيري مي کردم و گاهي هم به همراه دوستان براي رفع خستگي بيرون مي رفتم‌. اگر بخواهيد در سال دوازدهم فقط به درس توجه کنيد دچار مشکل مي شويد‌. البته من همه اوقات طوري استراحت و تفريح مي کردم که فکرم از درس دور نشود. در آبان تراز يک آزمونم افت کرده بودو يک روز درس نخواندم‌. البته بگويم که در آن يک روز فقط فکر مي کردم که چگونه ايرادات را برطرف کنم‌. هيچ وقت در هيچ شرايطي درس را کنار نگذاشتم و اگر زماني را درس نمي خواندم به دنبال راهکار براي بهتر شدن بودم.


از سال هفتم تا کنکور در آزمون ها شرکت کردي دليل آن چه بود؟

دليل اصلي من براي شرکت در آزمون ها اين بود که مي خواستم مطالعه ام پيوستگي داشته باشد. براي ثبت نام در کانون نياز به آشنايي و تبليغات خاصي نداريم چون اکثر دانش آموزاني که موفق مي شوند در آزمون هاي کانون شرکت مي کنند. در سال ششم در آزمون هاي تيزهوشان قبول شدم و از سال هفتم نياز به محرکي داشتم که اين سعي و تلاش تداوم پيدا کند. از طرفي شنيده بودم که برنامه کانون به مطالعه نظم خواهد داد‌. از سال هفتم که در آزمون ها ثبت نام کردم تا سال آخر با برنامه کانون هماهنگ شده و پيش آمدم‌. به نظر من دو ايتم در کانون بيشترين کمک را به من کرد .يکي برنامه راهبردي و يکي رقابت سالمي که بين دانش آموزان ايجاد مي کرد.


در کنکور نمره 81 را در شيمي کسب کردي روش مطالعه تو چگونه بود؟

شيمي دو بخش دارد.بخش اول حفظيات و بخش دوم محاسبات است .در بخش حفظي بايد از کتاب بخوانيد ولي براي بخش محاسباتي ابتدا سرکلاس به دقت درس را گوش مي کردم و بعد طبق تدريس معلم حدود 15 تست آموزشي کار مي کردم. اين کار باعث مي شد که نسبت به اين بخش يا فصل شناخت پيدا کنم.بعد اين کار دوباره سراغ درسنامه کتاب و جزوه معلم مي رفتم و بعد از آن تست زمان دار کار مي کردم‌. در دوران جمع بندي خيلي بر روي آزموني کار کردن اين درس تمرکز کردم چون شيمي آخرين درس کنکور است خيلي نسبت به مديريت زمان روي اين درس حساس بودم.


به اساس کدام ويژگي ازکتاب سه سطحي در دوران جمع بندي استفاده کردي؟

 من از کتاب هاي سه سطحي فيزيک و رياضي در اين دوران استفاده کردم. به نظرم اين کتاب ها يک سرو گردن از کتاب هاي مشابه در بازار بالاتر بود. اين کتاب ها به من کمک کردند با تيپ بندي سطوح مختلف سوالات آشنا بشوم. سوالات شناسنامه داري داشت و نکته هاي ظريفي دارد که به يادگيري بيشتر ما کمک مي کرد.


کدام مطالب سايت و مجله آزمون براي تو جالب بود؟

هميشه بعد آزمون به صفحه مقطع مراجعه مي کردم و کامنت هاي دانش آموزان را مي خواندم‌. مورد بعدي که در سايت به آن توجه مي کردم نفرات برتر هر آزمون بود‌. در مجله همه مصاحبه با دانش آموزان را مي خواندم و برخي اوقات مطالبي را هم از اين دانش آموزان ياد مي‌گرفتم.


توصيه اي براي دانش آموزان داري؟

دو تا کار را خوب انجام دهيد .کار اول اين است که کاري به تلاش تا اينجا نداشته باشيد. همه بازه هاي ترازي بايد تلاش خودشان را در اين ايام چند برابر کنند و دوم اينکه نبايد در حدزيادي نگراني و استرس داشته باشيد چون اين استرس باعث مي شود بازده کار کاهش يابد .دانش آموزان بايد تا کنکور به تلاش خودشان را ادامه دهند.