گفت‌وگوهای پرستو عسکری: مهدی ضیایی رتبه‌ی 1 انسانی

در بین نزدیکانم کسانی بودند که در پایه‌های بالاتر از من تحصیل می‌کردند و در کانون آزمون می‌دادند.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: مهدی ضیایی رتبه‌ی 1 انسانی

گفت‌وگو با مهدی ضیایی از روستای آذرخواران

از نهم تا رتبه‌ی 1 انسانی

غیرحضوری‌شدن آزمون‌ها چیزی از جدیتم کم نکرد


مهدی ضیایی در یک نگاه

روستا: آذرخواران شهرضا (استان اصفهان)

مدرسه‌ی دبستان: نواب صفوی

مدرسه‌ی متوسطه‌ی اول: مهندس ارتفاعی

مدرسه‌ی متوسطه‌ی دوم: سعدی

سال‌های حضور در کانون: از نهم تا دوازدهم انسانی به‌مدت 4 سال

رتبه‌ی کنکور: 1 انسانی منطقه‌ی 3

تحصیلات و شغل پدر: دبستان، کشاورز

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی علوم اجتماعی، دبیر علوم اجتماعی

چرا از پایه‌ی نهم آزمون‌دادن را در کانون شروع کردی؟

در بین نزدیکانم کسانی بودند که در پایه‌های بالاتر از من تحصیل می‌کردند و در کانون آزمون می‌دادند. از طریق آن‌ها با خدمات کانون آشنا شدم و تصمیم گرفتم زودتر آزمون‌دادن را شروع کنم. مهم‌ترین فایده‌ی شروع‌کردن در سال‌های پایه این است که زودتر با نقاط قوت و ضعف خودمان آشنا می‌شویم و می‌توانیم نقاط قوتمان را تثبیت کنیم و نقاط ضعفمان را با تلاش بیشتر به نقاط قوت تبدیل کنیم. من هم هدفم این بود که از همان ابتدای کار و قبل از ورود به متوسطه‌ی دوم، خودم را و نقاط قوت و ضعفم را بهتر بشناسم.

در کل تحصیل در مدارس دولتی روستا درس خواندی و موفق به کسب رتبه‌ی 1 در کنکور شدی. این موفقیت را چگونه توصیف می‌کنی؟

معتقدم اگر دانش‌آموزان تحت شرایط بهتری درس بخوانند و امکانات بیشتری داشته باشند، راحت‌تر درس‌ها را فرامی‌گیرند و مراحل یادگیری برای آن‌ها سریع‌تر اتفاق می‌افتد. درس‌خواندن در مدارس نمونه‌دولتی یا تیزهوشان به‌هرحال ویژگی‌های خاص خودش را دارد؛ اما در کنار این موضوع، معتقدم که موفقیت و نتیجه‌ی نهایی به تلاش خود فرد بستگی دارد. اگر با هر امکاناتی که داریم و در هر شهر و روستایی که زندگی می‌کنیم، با تمام توانمان تلاش کنیم، قطعاً می‌توانیم به موفقیت برسیم. اگر تلاش نکنیم، با داشتن بهترین استادان هم به نتیجه‌ی دلخواهمان نمی‌رسیم.

چرا در پایه‌ی نهم تصمیم گرفتی رشته‌ی انسانی را انتخاب کنی؟

تنها دلیلم علاقه‌ای بود که به علوم انسانی داشتم. من به تمام درس‌های رشته‌ی انسانی مثل ادبیات، جامعه‌شناسی، فلسفه، روان‌شناسی علاقه داشتم و مطالعه‌ی غیردرسی هم در این زمینه‌ها می‌کردم. از متوسطه‌ی اول شناخت خوبی پیدا کرده بودم درباره‌ی رشته‌ای که می‌خواستم انتخاب کنم. سال نهم که بحث انتخاب‌رشته برای ما داغ بود، سعی کردم بیشتر مطالعه کنم تا از علاقه‌ام مطمئن شوم. معدلم تا سال یازدهم همیشه 20 بود. پدر و مادرم از انتخابم راضی بودند؛ اما اطرافیان تشویق می‌کردند رشته‌ی تجربی یا ریاضی را انتخاب کنم و دکتر یا مهندس بشوم. خودم تصمیم گرفتم رشته‌ای را انتخاب کنم که به آن علاقه دارم.

دانش‌آموزان متوسطه‌ی اول برای ورود به رشته‌ی انسانی باید چه توانمندی‌هایی داشته باشند؟

دانش‌آموزان متوسطه‌ی اول تصور می‌کنند رشته‌ی انسانی رشته‌ای کاملاً حفظی است؛ در صورتی که باید توانایی تحلیل مفاهیم کتاب را داشته باشند. مثلاً در درسی مثل فلسفه، حفظ‌کردن متن کتاب درسی، ما را به جایی نمی‌رساند و باید مفاهیم درک و تحلیل شوند و فرد باید به عمق مطلب برسد. درس‌های دیگر مثل جامعه‌شناسی و ادبیات هم همین ویژگی را دارند. دانش‌آموز باید علاوه بر ترجمه‌ی معنای ابیات بتواند متون و ابیات را درک کند و مفاهیم موجود در دل آن‌ها را استخراج کند. قوی‌بودن در حفظیات دلیل خوبی برای ورود به رشته‌ی انسانی نیست، بلکه علاقه‌مندی و توانایی تحلیل لازم است.

چه رشته‌ای را برای ورود به دانشگاه انتخاب کردی؟

انتخاب من رشته‌ی مشاوره‌ی دانشگاه فرهنگیان اصفهان بود.

پیوستگی به آزمون‌ها و تحلیل آن‌ها تا چه حد برایت مهم بود؟

تقریباً در تمام آزمون‌ها شرکت کردم و روزهای جمعه را به آزمون‌دادن و تحلیل آزمون اختصاص می‌دادم. بعد از آزمون در حدود دو ساعت استراحت می‌کردم و بعد که پاسخ تشریحی در سایت کانون قرار داده می‌شد، تک‌تک سؤالات را بررسی می‌کردم و دلیل جواب‌ندادن یا اشتباهاتم را برای همه‌ی سؤالات روی برگه‌ای یادداشت می‌کردم. شاید سه تا چهار ساعت برای تحلیل آزمون وقت صرف می‌کردم.

مهدی ضیایی رتبه‌ی 1 انسانی


از چه منابعی برای یادگیری و حل تست استفاده می‌کردی؟

از کتاب‌های آبی و سه‌سطحی استفاده می‌کردم. کتاب‌های آبی تست‌ها را طوری طبقه‌بندی می‌کند که ما می‌توانیم با کمک آن از خودمان بارها آزمون بگیریم و زمان‌بندی دقیقی برای حل تست‌ها داشته باشیم. درواقع تست‌های استاندارد کتاب‌های آبی به ما در مدیریت بهتر زمان هم کمک می‌کند تا در آزمون‌ها بهتر پیشرفت کنیم. از کتاب‌های سه‌سطحی هم استفاده می‌کردم که برای جمع‌بندی بهتر مطالب درسی تست‌های نسبتاً دشوار، دشوار و دشوارتر بسیار خوبی داشت. کتاب‌های کانون درمجموع تست‌های استاندارد و خوبی دارند.

با شروع کرونا چگونه خودت را با آموزش غیرحضوری هماهنگ کردی؟

اسفندماه با شروع کرونا کمی وضعیت سخت شد و فضای ناامیدی در جامعه به وجود آمد. وقتی زمان گذشت، به این وضعیت عادت کردم و سعی کردم خودم با تلاش خودم درس‌ها را طبق برنامه بخوانم. آزمون‌ها هم غیر‌حضوری بود؛ اما این موضوع چیزی از جدیتم کم نکرد. دفترچه‌ی آزمون را پرینت می‌کردم و دقیقاً سر ساعت 8 آزمون را شروع می‌کردم. کارنامه‌ام را هم در پردازش اول دریافت می‌کردم. حتی آزمون مشابه پارسال یا همان دفترچه‌ی غیرحضوری را هم پنج‌شنبه‌های قبل از آزمون، از خودم امتحان می‌گرفتم. این دفترچه زمان کمتری از من می‌گرفت؛ اما در آن دفترچه هم مدیریت زمان برایم مهم بود.

چرا صداقت در اجرای آزمون برایت تا این حد اهمیت داشت؟

اعتقاد داشتم که اغلب دانش‌آموزان مقید به درس، تلاش می‌کنند تحت هر شرایطی سر ساعت از خودشان آزمون بگیرند و کارنامه را در پردازش اول دریافت کنند. من هم یکی از همان افراد بودم که صداقت در اجرای آزمون برایم مهم بود. نمی‌خواستم خودم را گول بزنم. کنکوری در پیش داشتم که توجه به زمان در آن بسیار اهمیت داشت. پس می‌بایست وضعیت را در خانه شبیه‌سازی می‌کردم.

دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کردی؟

از دفتر برنامه‌ریزی برای یادگیری نحوه‌ی برنامه‌ریزی و تثبیت میزان مطالعه کمک گرفتم. بعد که برنامه‌ریزی‌کردن را یاد گرفتم، سعی کردم چیزهای دیگری هم به آن اضافه کنم و درواقع این دفتر را برای خودم شخصی‌سازی کردم.

پدر و مادرت در این راه چه کمک‌هایی به تو کردند؟

همه‌ی پدرها و مادرها تلاش می‌کنند که در حد توانشان فضای آرامی برای درس‌خواندن بچه‌ها فراهم کنند و کتاب‌هایی که نیاز دارند، برایشان تهیه کنند. پدر و مادر من هم از هیچ تلاشی برای من دریغ نکردند و واقعاً همه‌جانبه حمایتم کردند. پدر و مادرم از من رتبه‌ام در آزمون‌ها را می‌پرسیدند. رتبه‌های خیلی خوبی داشتم و رتبه‌هایم زیر 100 بود و گاهی یک‌رقمی هم می‌شد. همیشه تشویقم می‌کردند و این تشویق‌ها روحیه‌ی خوبی به من می‌داد.

به‌جز درس‌خواندن چه مهارت‌هایی را دنبال می‌کردی؟

کامپیوتر را دوست داشتم و نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ را یاد گرفتم. زبان را هم دنبال می‌کردم و رتبه‌ی 11 زبان را هم در کنکور سراسری کسب کردم. تا قبل از پایه‌ی دهم به کلاس زبان می‌رفتم.

کدام بخش‌های مجلات آزمون و سایت کانون را بیشتر دوست داشتی؟

گفت‌وگو با دانش‌آموزان برتر آزمون‌های کانون، گفت‌وگو با رتبه‌های برتر کنکور و گفت‌وگو با قهرمانان پیشرفت را در مجلات آزمون مطالعه می‌کردم و بعد هم در سایت کانون این گفت‌وگوها را دنبال کردم. تمام کارنامه‌هایم را هم در صفحه‌ی شخصی بررسی می‌کردم. هر بار هم برای آزمون بعدی، کارنامه‌ی اشتباهاتم را در سایت کانون مطالعه می‌کردم. این کار تأثیر خوبی در نتیجه‌ی آزمون‌هایم داشت.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

Menu