مروری بر هنر اروپای بعد از رنسانس تا قرن بیستم

آمادگی آزمون 12 اردیبهشت دوازدهم گرافیک- درس تاریخ هنر جهان

مروری بر هنر اروپای بعد از رنسانس تا قرن بیستم

هنر اروپای بعد از رنسانس تا قرن بیستم

1-باروک (مروارید نامنتظم):

*با شکوه، نمایشی، زیاده روی در تجمل، احساسی

*تلاش برای وحدت بین معماری، تندیس سازی و نقاشی

*هنری پویا و احساسی

*ایجاد هماهنگی در میان عناصر گوناگون: از ویژگی های بارز باروک

*ویژگی های معماری باروک:

1.استفاده از شکل بیضی به جای دایره در گنبد ها، پنجره ها و سقف

2.سطوح محدب و مقعر

3.تأکبد بر مرکز ساختمان

4.ارتباط معماری با فضای پیرامون

5.تأکید تزئینات داخلی

6.تلاش برای هماهنگی میان معماری، نقاشی و تندیس سازی

هنرمندان:

*کارلو مادرنو:

1.از بنیان گذاران معماری بارو

2.نما و صحن بیرونی کلیسای سن پیر

* برنینی:

1.از بنیان گذاران معماری بارو

2.ستون کاری و تزئینات پرتجمل صحن داخلی کلیسای سن پیر

آثار:

*کاخ لوور:

1.از آثار باشکوه معماری باروک

2.متأثر از سنت کلاسیک باستانی

3.ستون های دوتایی: ابتکاری جدید در معماری فرانسه

*ویژگی های نقاشی باروک:

1.وفاداری به واقعیت در نمایش طبیعت

2.اهمیت به رنگ و بافت

3.محاسبۀ روشنایی و تاریکی

4.استفاده از نور برای جلب توجه

5.حالت نمایشی

6.فضای پر و خالی

7.جلوه های غیر مترقبه

8.رواج نقاشی های علمی

9.تجسم فرهنگ و ادبیات عامه و آدم های معمولی

10.طبیعت بی جان

11.نقاشی منظره

12.نقاشی سقفی

*هنرمندان نقاش برجسته باروک:

1.کاراوادجو

2.دی گو ولاسکوئز

3.رامبراند

*ویژگی های تندیس سازی باروک:

1.بسیار زنده، پر شور و چشمگیر

2.بیان گر تلاش هنر مند در ارائۀ احساسات عمیق انسان

3.تلاش بر برانگیختن واکنش تماشاگر

آثار:

*تندیس داوود در حال پرتاب سنگ به جالوت:

1. اثر برنینی

2.بیان احساس، تحرک و پویایی

2-روکوکو (سنگریزه):

*بنیان گذار این سبک: واتو

*ویژگی نقاشی روکوکو:

1.سراشر از جلوه های پر احساس و حتی شاد و فریبنده

2.با موضوع های دنیوی و سبکسرانه

3.رنگ های لطیف و خطوط منحنی

4.منطبق با سلیقه اشرافیت

هنرمندان:

*فراگونار: از نمایندگان نقاشی این سبک

3-نئو کلاسی سیسم:

*واکنشی علیه باروک و روکوکو

*هنرمند معروف این سبک:داوید

*نمونه ای از معماری نئو کلاسی سیسم:خانه توماس جفرسون

4-رمانتی سیسم:

*عشق ورزیدن به طبیعت

*رنگ های تابناک و سرزنده

*موضوعات معمولی و چهره های عادی

*شاخص ترین هنرمند رمانتیک:دلاکرو

*الهام گرفتن از ادبیات

5-رئالیسم:

*واکنشی در برابر خصلت آرامانی کلاسی سیسم و خصلت عاطفی و ذهنی رمانتی سیسم

*موضوع این سبک: مردم، همانگونه که هستند

*بازنمایی بدون آرمانگرایی در مفهوم صحنه با تمام خصوصیات پسندیده و ناپسندیده

*هنرمند معروف: کوربه

1.بنیان گذار این سبک

2.تابلوی «سنگ شکنان»: اثر کوربه و نخستین تابلوی این سبک

3.بازنمایی چیز های مرئی و ملموس

4.زندگی و کار تهیدستان

6-هنرمندان بدون مکتب:

1-گویا:

*بدون مکتب

*با بدبینی شدید و هجوی و کابوس مانند

*انتقاد از ستمگری زورگویان

*حمایت از ستمدیدگان

 2-دومیه:

*بدونمکتب

*تکنیک چاپ سنگی

*کاریکاتور های اجتماعی و سیاسی

3-میله:

*بدون مکتب

*تلفیق دو مکتب واقع گرایی و رمانتیک

7--امپرسیونیسم:

*مهمترین پدیده هنری قرن 19

*نخستین جنبش نقاشی مدرن

*حساسیت به رنگ

*جلوه های ناپایدار نور و حرکت

*نور: ایفای نقش اصلی در نقاشی امپرسیونیست ها

*وظیفۀ هنرمند: ثبت دقیق و فوری ارتشاعات زودگذر نور

*نقاشی در فضای باز

هنرمندان:

*کلود مونه:

1.اولین نقاش این سبک

2.تابلوی امپیرسیون: اثر مونه و اولین تابلوی امپرسیونیسم

3.امپرسیون: طلوع آفتاب

4.نقاشی بیست و شش منظره از کلیسای روئن

*پیسارو و رنوار: از شاخص ترین امپرسیونیست ها

*رودن:

1.برجسته ترین پیکره ساز فرانسوی

2.نمایش حرکت و حالت سرزندگی

3.رها کردن تندیس ها به صورت نیمه تمام

*سزان:

1.«نقاش باید طبیعت را به شکل استوانه، کره و مخروط نشان دهد»

2. پیش درآمدی برای جنبش کوبیسم

3.پدر هنر مدرن

*ونسان ونگوگ: استفاده از رنگ برای بیان عواطف خویش

*تولوز لوترک:

1. بیان زندگی معاصر با کاریکاتوری رلتنگ کننده و زننده

2. زمینه ای برای اکسپرسیونیسم

3. نوآوری های انقلابی در زمینه پوستر

8-سمبولیسم (نماد گرایی):

*خوار شمردن تقلید از طبیعت

*تفسیر های آزادانه هنرمند از طبیعت

*جستجوی سرچشمه های پنهان و مرموز آدمی

*«ما به استقلال هنر باور داریم، هنر برای ما وسیله نیست بلکه هدف است. هر هنرمندی که چیزی جز زیبایی در نظر گیرد، در نظر ما هنرمند نیست...»

*«هنر برای هنر»

هنرمندان:

*کلیمت: از نقاشان این سبک0

رویا حسنی
ارسال شده توسط : رویا حسنی
Menu