هنر اروپای بعد از رنسانس تا قرن بیستم
1-باروک (مروارید نامنتظم):
*با شکوه، نمایشی، زیاده روی در تجمل، احساسی
*تلاش برای وحدت بین معماری، تندیس سازی و نقاشی
*هنری پویا و احساسی
*ایجاد هماهنگی در میان عناصر گوناگون: از ویژگی های بارز باروک
*ویژگی های معماری باروک:
1.استفاده از شکل بیضی به جای دایره در گنبد ها، پنجره ها و سقف
2.سطوح محدب و مقعر
3.تأکبد بر مرکز ساختمان
4.ارتباط معماری با فضای پیرامون
5.تأکید تزئینات داخلی
6.تلاش برای هماهنگی میان معماری، نقاشی و تندیس سازی
هنرمندان:
*کارلو مادرنو:
1.از بنیان گذاران معماری بارو
2.نما و صحن بیرونی کلیسای سن پیر
* برنینی:
1.از بنیان گذاران معماری بارو
2.ستون کاری و تزئینات پرتجمل صحن داخلی کلیسای سن پیر
آثار:
*کاخ لوور:
1.از آثار باشکوه معماری باروک
2.متأثر از سنت کلاسیک باستانی
3.ستون های دوتایی: ابتکاری جدید در معماری فرانسه
*ویژگی های نقاشی باروک:
1.وفاداری به واقعیت در نمایش طبیعت
2.اهمیت به رنگ و بافت
3.محاسبۀ روشنایی و تاریکی
4.استفاده از نور برای جلب توجه
5.حالت نمایشی
6.فضای پر و خالی
7.جلوه های غیر مترقبه
8.رواج نقاشی های علمی
9.تجسم فرهنگ و ادبیات عامه و آدم های معمولی
10.طبیعت بی جان
11.نقاشی منظره
12.نقاشی سقفی
*هنرمندان نقاش برجسته باروک:
1.کاراوادجو
2.دی گو ولاسکوئز
3.رامبراند
*ویژگی های تندیس سازی باروک:
1.بسیار زنده، پر شور و چشمگیر
2.بیان گر تلاش هنر مند در ارائۀ احساسات عمیق انسان
3.تلاش بر برانگیختن واکنش تماشاگر
آثار:
*تندیس داوود در حال پرتاب سنگ به جالوت:
1. اثر برنینی
2.بیان احساس، تحرک و پویایی
2-روکوکو (سنگریزه):
*بنیان گذار این سبک: واتو
*ویژگی نقاشی روکوکو:
1.سراشر از جلوه های پر احساس و حتی شاد و فریبنده
2.با موضوع های دنیوی و سبکسرانه
3.رنگ های لطیف و خطوط منحنی
4.منطبق با سلیقه اشرافیت
هنرمندان:
*فراگونار: از نمایندگان نقاشی این سبک
3-نئو کلاسی سیسم:
*واکنشی علیه باروک و روکوکو
*هنرمند معروف این سبک:داوید
*نمونه ای از معماری نئو کلاسی سیسم:خانه توماس جفرسون
4-رمانتی سیسم:
*عشق ورزیدن به طبیعت
*رنگ های تابناک و سرزنده
*موضوعات معمولی و چهره های عادی
*شاخص ترین هنرمند رمانتیک:دلاکرو
*الهام گرفتن از ادبیات
5-رئالیسم:
*واکنشی در برابر خصلت آرامانی کلاسی سیسم و خصلت عاطفی و ذهنی رمانتی سیسم
*موضوع این سبک: مردم، همانگونه که هستند
*بازنمایی بدون آرمانگرایی در مفهوم صحنه با تمام خصوصیات پسندیده و ناپسندیده
*هنرمند معروف: کوربه
1.بنیان گذار این سبک
2.تابلوی «سنگ شکنان»: اثر کوربه و نخستین تابلوی این سبک
3.بازنمایی چیز های مرئی و ملموس
4.زندگی و کار تهیدستان
6-هنرمندان بدون مکتب:
1-گویا:
*بدون مکتب
*با بدبینی شدید و هجوی و کابوس مانند
*انتقاد از ستمگری زورگویان
*حمایت از ستمدیدگان
2-دومیه:
*بدونمکتب
*تکنیک چاپ سنگی
*کاریکاتور های اجتماعی و سیاسی
3-میله:
*بدون مکتب
*تلفیق دو مکتب واقع گرایی و رمانتیک
7--امپرسیونیسم:
*مهمترین پدیده هنری قرن 19
*نخستین جنبش نقاشی مدرن
*حساسیت به رنگ
*جلوه های ناپایدار نور و حرکت
*نور: ایفای نقش اصلی در نقاشی امپرسیونیست ها
*وظیفۀ هنرمند: ثبت دقیق و فوری ارتشاعات زودگذر نور
*نقاشی در فضای باز
هنرمندان:
*کلود مونه:
1.اولین نقاش این سبک
2.تابلوی امپیرسیون: اثر مونه و اولین تابلوی امپرسیونیسم
3.امپرسیون: طلوع آفتاب
4.نقاشی بیست و شش منظره از کلیسای روئن
*پیسارو و رنوار: از شاخص ترین امپرسیونیست ها
*رودن:
1.برجسته ترین پیکره ساز فرانسوی
2.نمایش حرکت و حالت سرزندگی
3.رها کردن تندیس ها به صورت نیمه تمام
*سزان:
1.«نقاش باید طبیعت را به شکل استوانه، کره و مخروط نشان دهد»
2. پیش درآمدی برای جنبش کوبیسم
3.پدر هنر مدرن
*ونسان ونگوگ: استفاده از رنگ برای بیان عواطف خویش
*تولوز لوترک:
1. بیان زندگی معاصر با کاریکاتوری رلتنگ کننده و زننده
2. زمینه ای برای اکسپرسیونیسم
3. نوآوری های انقلابی در زمینه پوستر
8-سمبولیسم (نماد گرایی):
*خوار شمردن تقلید از طبیعت
*تفسیر های آزادانه هنرمند از طبیعت
*جستجوی سرچشمه های پنهان و مرموز آدمی
*«ما به استقلال هنر باور داریم، هنر برای ما وسیله نیست بلکه هدف است. هر هنرمندی که چیزی جز زیبایی در نظر گیرد، در نظر ما هنرمند نیست...»
*«هنر برای هنر»
هنرمندان:
*کلیمت: از نقاشان این سبک0
