در ابتدای این جلسه به یکی از مطالب سایت اشاره شد که به شرح زیر است:
یک بررسی ساده: آن ها که ادامه دادند موفق شدند.
در صفحه رتبه های برتر اسامی 50 رتبه برتر را ببینید. افرادی که رتبه های زیر 50 کشوری را در سه رشته ریاضی و تجربی و انسانی کسب کردند مشاهده کنید. به تعداد آزمون هایی که دادند دقت کنید. به جز دو سه نفر همگی در اکثر آزمون ها شرکت کرده اند. تعداد آزمون هایشان زیاد است. پیوستگی شان زیاد است. هم اکنون که به نیم سال دوم رسیده ایم مهم ترنی کار این است که ادامه دهید و از برنامه جدا نشوید حتی اگر نتایجی که تاکنون به دست آوردید مورد انتظارتان نبوده باز هم ادامه دهید.
موفقیت از آن کسانی است که حتی در دشواری ها مایوس نمی شوند، تاب می آورند و ادامه می دهند و نتیجه می گیرند.
.........................................................................
موضوع جلسه: پیشنهادی برای آزمون های دوران طلایی نوروز
این آزمون یک سکوی مقایسه ای بود. در جلسه امروز، پیشنهاداتی را برای آزمون های دوران طلایی نوروز داریم. این پیشنهاد را می توانید برای دوران جمع بندی هم استفاده کنید. علت تمرکز روی نوروز این است که حجم درس ها خیلی زیاد است و ممکن است دانش آموزان به همه مباحث نرسند. حجم کار شما امسال سه برابر سال های قبل است و باید یک راهکار و یک نقشه داشته باشید، قاعدتا به همه نمی رسید. دوهفته برای آزمون 7 فروردین و یک هفته برای آزمون 15 فروردین وقت دارید و نمی توان گفت تمام کارها را در آن سه هفته می خواهید انجام دهید. وقتی همه چیز مهم است هیچ چیز مهم نیست و یکی از ویژگی های نوابغ قدرت تشخیص اولویت هاست. پیشنهاد من این است که درس هایتان را به سه گروه تقسیم کنید:
همه باید این کار را برای خودتان انجام دهید و این کار را هم می توانید به کمک پدر و مادر و پشتیبان و دوستانتان انجام دهید. اولویت های هر کسی با دیگری متفاوت است و هر کسی باید برای خودش این درس ها را مشخص کند. یکی از معیارهای سلامت ذهن هم این است که هنگام انجام هر کاری روی همان کار فقط تمرکز کنید. تئوری ده هزار می گوید ده سال، سالی هزار ساعت اگر روی یک موضوع تمرکز کنید به برترین های آن زمینه تبدیل می شوید که می شود روزی سه ساعت به همراه هدف گذاری.
گروه اول:درس ها و مبحث هایی که مسلط تر هستید و نیاز به تثبیت و رفع اشکال دارید.
این کار را حتی می توانید از روی کارنامه ی امروز خودتان هم مشخص کنید یا مثلا وقتی در درسی مثل زبان در کلاس موسسه ها شرکت کرده اید و در آن قوی هستید می توانید آن را جز این طبقه در نظر بگیرید.
گروه دوم :درس ها و مبحث هایی که نیاز دارید به طور کامل و اساسی مطالعه کنید.
گروه سوم: مبحث هایی است که فعلا می خواهید کنار بگذاریدو در زمان های بعدی و در ایستگاه های جبرانی مطالعه کنید.
به نظر می رسد تعداد درس ها و مبحث های گروه اول ، بیشتر از گروه دوم باشند. علت هم معلوم است . شما بارها و بارها در امتحانات مدرسه شرکت کرده اید و این درس ها را مطالعه کرده اید بنابراین بیشتر نیاز به رفع اشکال دارید .البته ممکن است بعضی درس ها را خیلی کم خوانده باشید یا فراموش کرده باشید .این مبحث ها را یا کامل مطالعه کنید یا این که برای ایستگاه جبرانی بعدی بگذارید .
ممکن است بگویید من می خواهم همه ی مبحث ها را بخوانم و نمی خواهم هیچ درسی را نخوانده کنار بگذارم . تصمیم با خود شماست . اماتوجه کنید که به ویژه ، تعداد مبحث ها و درس های پایه زیاد است و شما برای آزمون 7 فروردین که جمع بندی درس های پایه است ، دو هفته فرصت دارید . در مورد درس ها و مبحث هایی که نمی رسید به طور کامل مطالعه کنید نگران نباشید .پارسال برای آزمون 7 فروردین سه هفته فرصت داشتیم یعنی یک هفته بیش از امسال . علیرضا سخایی که امسال ، رتبه ی یک کشور شد می گفت من نرسیدم همه ی مباحث آزمون را بخوانم . (دقت کنید رتبه ی یک کشور هم همه ی مبحث ها را مطالعه نکرد و بقیه را برای نوبت های بعدی گذاشت) . پرسیدم در آن آزمون ، رتبه تان چند شد ؟ پاسخ این بود : در آن آزمون رتبه ام 2 شد. علیرضا می گفت من آن چه را توانستم مطالعه کردم وبقیه را برای نوبت های بعدی گذاشتم . وقتی رتبه ی یک کشور هم برخی مبحث ها و درس ها را برای نوبت های بعدی می گذارد شما هم با آرامش درس هایتان را انتخاب کنید و هر چه را نمی توانید در ایام نوروز بخوانید برای هفته های بعد و به ویژه برای دوران جمع بندی بگذارید .
همیشه اولین آزمون عید را 7 فروردین می گیریم البته سال 72 که کار را آغاز کردیم این آزمون را 2 فروردین گرفتیم و حتی خودم تصور می کردم دانش آموزان شرکت نمی کنند ولی شرکت کردند. لذت درس خواندن در زمانی که بقیه خیلی درس نمی خوانند و دنبال تفریح هستند زیاد است. الان کسانی که دهم و یازدهم را با هم امتحان دادند شاید نرسیدند به همه مطالب برسند ولی نتیجه می گیرند. به این ها می گویند چالش های دلپذیر مشابه کسانی که صعود به قله های مختلف دارند به طور مثال صعود زمستانه ی دماوند.
درس های گروه اول : رفع اشکال و تثبیت
درس های گروه اول ، درس هایی هستند که شما آن ها را مطالعه کرده اید و اکنون نیاز به مطالعه ی کامل و مفصل ندارید و می خواهید آن ها را رفع اشکال و تثبیت کنید.
برای رفع اشکال به سراغ اشتباه های آزمون ها ی گذشته بروید . کارنامه ی مبحثی می تواند به شما کمک کند .در این کارنامه می توانید همه ی اشتباه های گذشته ی خود را در هر مبحث به صورت یک جا ببینید . علاوه بر این ممکن است در کتاب خود آموزی ، اشتباه های خود را نوشته باشید یا این که ممکن است در کتاب های تست ، برخی سوال هایی را که اشتباه زده اید نشان دار کرده باشید .یک منبع هم جزوه ی هوشمند است . جزوه ی هوشمند را تهیه کنید و تمام سوال های اشتباه را بررسی کنید و هم چنین سوال های ساده ای که قبلا پاسخ نداده اید یاد بگیرید .
در درس های گروه اول به تثبیت هم نیاز دارید . برای تثبیت به سراغ سوال هایی می روید که قبلا هم درست پاسخ داده اید اما آن موارد نیاز به یاد آوری و تثبیت دارند ممکن است با گذشت زمان ، آن ها را فراموش کنید . کتاب نوروز که شامل آزمون های مجموعه ای است به شما کمک می کند همه ی آن چه را در گذشته یاد گرفته اید ، تثبیت کنید. امتحان دادن اولین و مهم ترین روش برای تثبیت مطالب است . موقع امتحان دادن آن چه را قبلا یاد گرفته اید با روش دیگری مجددا یاد می گیرید و در ذهن خود تثبیت می کنید.
در کنکور این ضرب المثل صادق است: یک ده آباد به از ده شهر خراب.و سعی کنید به جای ناقص بلد بودن تعدادی مطلب، آن چه بلد هستید را کامل بلد باشید.
یکی از مواردی که پدر و مادر باید به فرزندش یاد بدهد تاب آوری است این که دانش آموزان در شرایط سخت تاب بیاورند. در کشورهای آسیای جنوب شرقی تعداد افرادی که تاب آور هستند زیاد هستند. نباید لوس باشید باید ادامه دهید و دانش آموزان باید این را در مدرسه و خانواده یاد بگیرند. ما باید متوجه باشیم که شکست برای همه است. در آزمون های کانون اگر کسی 7 آزمون رشد کند یعنی در حال تقلب است چون زمین خوردن و افت کردن طبیعی است. تاب آوری یک امر شخصی نیست بلکه جمعی است. زمین خوردن ها برای ساخته شدن است اگر زمین نخورید رشد نمی کنید. چقدر طول می کشد وقتی زمین می خورید بلند شوید و ادامه دهید این زمان نباید زیاد باشد. در فوتبال می گویند به زمین برگشت و در برخی از تیم ها این رخ می دهد که یک تیم می آید و یک بازی باخته را به برد تبدیل می کند.
اشتباه یعنی شما در آن موضوع یادگیری ناقص دارید و این بهترین معلم ماست و جزوه هوشمند برای همین موضوع است و این جزوه به خصوص برای ایام عید مناسب شماست. اشتباهاتتان را بروید و یاد بگیرید. اگر خواستید دبیر خصوصی بگیرید می توانید جزوه هوشمند خودتان را به معلم خصوصی دهید و از او بخواهید فقط اشکال های شما را رفع کند. خودتان هم وقتی می خواهید بخوانید اول روی آن ها تمرکز کنید و یادگیری های ناقصتان را به کامل تبدیل کنید. من پیشنهاد می کنم در دوران طلایی نوروز، جمع بندی با امتحان دادن شروع کنید. با امتحان دادن دو توهم رفع می شود. توهم یادگیری و توهم فراموشی. گاهی فکر می کنید بلد هستید ولی وقتی امتحان می دهید متوجه می شوید بلد نیستید و توهم یادگیری دارید و گاهی هم فکر می کنید بلد نیستید ولی وقتی امتحان می دهید میبنید بلد هستید و این یعنی توهم فراموشی. زیاد امتحان دهید. زمان امتحان دادن بهترین زمان برای یادگیری است نه فقط برای این که آن چه خوانده اید را جواب دهید. حتی اگر فقط صورت های سوال را بخوانید هم به شما ایده می دهد. زمان امتحان دادن را برای خودتان زمانی در نظر بگیرید که برای شما یادگیری محسوب می شود. این را به این دلیل مطرح کردم که در دوران نوروز کتاب نوروز را به صورت امتحان محور کار کنید. در دوران طلایی نوروز زیاد امتحان دهید. هر زمان که کسل هستید و بی حوصله هستید و حوصله درس خواندن ندارید یک امتحان بدهید. انگیزه پیدا می کنید و می خوانید. در زمان امتحان دادن یادگیری هم رخ می دهد و مطالب به شیوه ای جدید در ذهن ما ذخیره می شوند.
درس های گروه دوم : درس هایی که نیاز به مطالعه ی کامل و اساسی دارند
امسال برای آزمون 7 فروردین که آزمون جمع بندی پایه ( یعنی دهم و یازدهم است ) دو هفته وقت دارید . بدیهی است که در این دو هفته نمی توان همه ی درس ها و مبحث ها را به طور کامل و اساسی مطالعه کرد . بنابراین باید چند درس و مبحث را برای مطالعه ی کامل انتخاب کنید . بلندپروازی نکنید و درس ها و مبحث هایی را انتخاب کنید که واقعا فرصت می کنید به طور کامل آن ها را مطالعه کنید . به سراغ دفتر برنامه ریزی تان بروید و ببینید توان مطالعه و زحمت کشی شما چقدر است و در طی هفته چقدر می توانید مطالعه کنید . متناسب با زمانی که می توانید درس بخوانید درس ها و مبحث ها را برای مطالعه ی اساسی و کامل گزینش کنید. در مورد همین درس ها هم تمام وقت خود را صرف درس خواندن نکنید بلکه پس از مقداری مطالعه زمان کافی برای حل مساله و تست زدن درنظر بگیرید . با امتحان دادن مطالب را بهتر یاد می گیرید و از آموخته هایتان مطمئن می شوید و متوجه می شوید بهتر است کدام قسمت ها را بهتر بخوانید .
برنامه ریزی برای نوروز را از امروز آغاز کنید
آزمون امروز ( 11 بهمن ) یک سکوی مقایسه برای آزمون 7 فروردین است . در آزمون امروز شما همه ی درس های پایه ( شامل دهم و یازدهم ) را امتحان دادید . می توانید با بررسی نتایج آزمون امروز سه نوع درس را برای دوران طلایی نوروز مشخص کنید . گروه اول ،درس هایی که نیاز به تثبیت و رفع اشکال دارند ، این ها درس هایی هستند که امروز در حد انتظارخود یا کمی کمتر از حد انتظار خود پاسخ داده اید . گروه دوم ، درس هایی که نیاز به مطالعه ی اساسی و کامل دارند ، این ها درس هایی هستند که امروز پاسخ نداده اید یا خیلی کمتر از درس ها و مبحث های دیگر پاسخ داده اید . درس های گروه سوم را هم از بین درس ها و مبحث هایی که سفید گذاشته اید یا خیلی کم پاسخ داده اید و برایتان اولویت کمتری دارد انتخاب کنید .
تابلوی نوروز ابزاری برای برنامه ریزی دوران طلایی
تابلوی نوروز ابزاری موثر و ساده است که ذهن شما را منظم می کند . همه ی مبحث های آزمون را یک جا می بینید . همه ی سوال های کتاب نوروز مربوط به همان مبحث ها و تعداد پیمانه های مربوط به هر مبحث را در مقابل هر مبحث مشاهده می کنید . با مارکر یا مدادرنگی مشخص کنید در هر مبحث چقدر مسلط هستید . هم چنین با توجه به نتیجه ی آزمون امروز مشخص کنید برای آزمون 7 فروردین هدف گذاری تان چند از 10 است و می خواهید نمره ی خود را تثبیت کنید یا چند از 10 خود را افزایش دهید . در هدف گذاری واقع بین باشید و توان زحمت کشی و تلاش خود را در نظر بگیرید . تابلوی نوروزی در انتهای کتاب نوروز و هم چنین در سایت کانون قابل دانلود است. این تابلو یک الگوی ذهنی است که برمبنای آن می توانید فکر کنید. این ابزارها به شما کمک می کنند که بهتر فکر کنید.
برای نوروز، درس هایتان را اولویت بندی کنید. کارهایی را که حتما باید انجام دهید، را مشخص کنید و در نهایت درس هایی را مشخص کنید که اگر رسیدید آن ها را مطالعه کنید. تصمیم بگیرید که می خوانید یا نمی خوانید. در دو هفته نمی رسید کامل و اساسی بخوانید می توانید رفع اشکال یا تثبیت کنید ولی کامل نمی رسید بخوانید پس اولویت بندی کنید. پس برای مباحث در نوروز، مشخص کنید کدام ها را باید تثبیت کنید و کدام ها را کامل و اساسی بخوانید و کدام ها را فعلا مطالعه نمی کنید. شما نمی رسید همه مباحث را بخوانید. این کار نه گفتن به برخی از درس ها است. یکی از نه گفتن ها در سال کنکور برای شما می تواند این باشد که در این سال گوشی را کنار بگذارید و تمرکزتان روی درستان باشد.
صحبت های یکی از دانش آموزان که به اراده خودش موبایل را کنار گذاشته است در زیر آمده:
امین شهروان: من فارغ التحصیل رشته انسانی هستم. سال گذشته از وسط های سال، خانواده گوشی را گرفتند و در آن ایام جهش ترازی داشتم، امسال اولین آزمون ترازم 6200 بود درصورتی که سال قبل بیشترین ترازم 5800 شد با خودم گفتم امسال وقتی گوشی دارم ترازم 6200 است اگر کنار بگذارم حتما نتیجه بهتری می گیرم و به این ترتیب تصمیم گرفتم وگوشی را کنار گذاشتم و ترازم به 6700 رسید.
کاظم قلم چی: باید پدر و مادر او را تشویق کرد نه بخاطر این که گوشی را از او گرفته اند بلکه به این دلیل که چنان رابطه ای با فرزندشان داشته اند که وقتی گوشی را گرفتند دانش آموزشان لج نکرده است. خیلی از پدر و مادرها می خواهند بگیرند ولی هم نمی توانند هم نمی دانند چگونه. ببینید چه تعامل صمیمانه و موثری بین والدین و فرزند بوده که ایشان حس خوبی داشته اند. الان هم با هم گفتگو می کنید؟
بله. وقتی کارنامه ها می آید هم اول پدر و مادرم آن را می بینند.
کاظم قلم چی: همه ی پدر و مادرها می خواهند نتایج را آن ها اول ببیند ولی آنقدر تعامل ایشان و پدر و مادرشان موثر بوده که نتیجه را هم اول آن ها می بینند.
منابع مطالعه برای دوران نوروز
با کتاب نوروز آغاز کنید . کتاب نوروز مثل بقیه ی کتاب های برنامه ای شامل آزمون های جامع و مجموعه ای است . 5 آزمون پایه و 5 آزمون نیم سال اول . شما می توانید طبق برنامه ی پیشنهادی هر سه روز یک بار ابتدا یک مجموعه را امتحان بدهید و سپس به سراغ درس هایی که می خواهید رفع اشکال کنید یا به طور کامل مطالعه کنید ، بروید . این یک روش است : شروع مطالعه با امتحان دادن . شاید هم بخواهید درس به درس امتحان بدهید یا این که بخواهید پس از پایان هر سه روز مطالعه ، یک مجموعه را امتحان بدهید . در سایت کانون ، این امکان برای شما وجود دارد که پس از امتحان دادن ، کارنامه ی دهکی خود را دریافت کنید . وقتی تعداد شرکت کنندگان به 100 نفر برسد دهک ها را اعلام می کنیم و شما می توانید متوجه شوید بین شرکت کنندگان در هر درس در کدام دهک هستید.
برای درس های عمومی می توانید از کتاب زرد عمومی پایه و زرد عمومی دوازدهم استفاده کنید
برای رفع اشکال و تثبیت به سراغ جزوه ی هوشمند بروید . اگر جزوه ی هوشمند را تهیه نمی کنید از سایت کانون کارنامه ی بازیابی ( کارنامه ی سوال محور ) و کارنامه ی مبحثی را از صفحه ی شخصی خود دانلود کنید .
سوال های نشان دار خودتان در میان تست ها ی کتاب ها و قسمت هایی که در جزوه ها و کتاب هایتان برجسته کرده اید ( های لایت کرده اید) و دست نوشته ها و یاد داشت های خودتان از جمله در کتاب خود آموزی جزء منابع اصلی شماست . اما دقت کنید که هدف گذاری و منابع وبرنامه ی شما باید متناسب با زمان دو هفته ای برای آزمون 7فروردین و فرصت یک هفته ای تا آزمون 15 فروردین باشد . مهم ترین ها و ضروری ترین ها را انتخاب کنید و در ایام نوروز یک گام مطمئن به جلو بردارید .
یاد آوری یک نکته
معمولا در آزمون های دوران نوروز برخی دانش آموزان به مسافرت می روند و در گیر برنامه های نوروز می شوند . نتیجه این است که دانش آموزان جدی تر در آزمون های نوروز شرکت می کنند . بنابراین اگر نمره ی ترازتان در آزمون های نوروز کمی پایین آمد نگران نباشید . آزمون دادن در میان دانش آموزان جدی تر و با انگیزه تر ممکن است نمره ی تراز شما را کمی پایین بیاورد برای هدف گذاری بهتر است روی نمره های چند از 10 خود تمرکز کنید و کارنامه های سکوی مقایسه ای را با آزمون های مشابه امروز( 11بهمن ) و 5مهر و 21 تیر مقایسه کنید .
نکته ی پایانی
در آزمون امروز و در آزمون های دوران طلایی نوروز اگر در بعضی درس ها و حتی در کل آزمون نمره تان کم شد و به نتیجه ی دلخواه نرسیدید مایوس نشوید و ادامه دهید . آن ها که ادامه می دهند حتما موفق می شوند . از پیروزی ها مغرور نشوید و سست نشوید و در شکست ها مایوس نشوید ومیدان را رها نکنید . حساس ترین پروژه، پروژه ی هفتم است که دانش آموزان اغلب از برنامه جدا می شوند و درنتیجه افت می کنند. در هر صورت ادامه بدهید . شما موفق هستید و موفق تر هم خواهید شد زیرا کار خود و هدف خود را رها نمی کنید .
.........................................................................
کلکسیون روش های مطالعه دانش آموزان با تراز بالای 7000
کاظم قلم چی: روش مطالعه خودتان را در درسی که در نیم سال اول از خودتان راضی هستید بیان کنید. در جلسات 5 نفره هم همین مطالب را می توانید بیان کنید.
کامیار فیضی: من فارغ التحصیل تجربی هستم، با 6400 شروع کردم و به 7300 رسیدم. در مورد زیست دوازدهم می خواهم صحبت کنم که در آن تا حالا زیر 8 از 10 نزده ام. اول کتاب درسی را می خوانم و تا جایی که خودم بتوانم از آن نکته در می آورم بعد تست می زنم و نزدیک امتحان اگر برسم سه سطحی را کار می کنم. در کتاب تست هم نکات را می نویسم.
....................................
سیدمحمدمهدی آقایی میبدی فارغ التحصیل رشته ریاضی: ترازم بین 6900 و 7300 است، در درس فیزیک دوازدهم روشم به این صورت است که اول کتاب درسی را اگر نیاز داشته باشم سریع مرور می کنم بعد سراغ تست می روم. قطعا موقع تست زدن یک سری اشکال، غلط و نزده دارم. نکات نزده ها را پیدا می کنم و در دفترچه ای جدا می نویسم. تست ها را هم 10 تا 10 تا، زمان دار و آزمونی کار میکنم.
....................................
محمد رجبی هستم فارغ التحصیل رشته تجربی (نظام جدید)، من با تراز 6700 شروع کردم و بیشترین ترازم 7200 بوده. روشم در دو درس ریاضی و فیزیک به این صورت است که اول درس نامه معلم بعد درس نامه کتاب تست را می خوانم سپس تست های فرد را به صورت آموزشی با تحلیل کامل کار می کنم، در مرحله بعد تست ها را زمان دار با زمان کنکور کار می کنم. هم در درس ریاضی و هم در درس فیزیک درصدم بین 70 تا 100 متغیر است.
....................................
هلیا کریمی هستم، دانش آموز انسانی آخرین ترازم 7100 بوده و اولین آزمون امسال 5200 بودم ولی همیشه مداوم کانون می آمده ام و از دوم دبستان در اولین آزمون کانون شرکت کردم. درواقع دوم دبستان شرکت کردم بعد دوباره از دهم در آزمون ها شرکت کردم و یک غیبت هم از دهم نداشتم.
کاظم قلم چی: لابد به اصرار پدر و مادرتان از دوم دبستان آمدید. درست است؟
مادرم اصرار داشتند و خودم هم دوست داشتم ولی جواب ها در آن پایه طوری بودند که من جواب و با گزینه ها اشتباه می کردم و به همین دلیل دیگر شرکت نکردم. سال دهم رشته ی من تجربی بود بعد به انسانی تغییر رشته دادم، میانگین ما در کنکور در درس ریاضی منفی است و برخی از انسانی ها فکر می کنند باید ریاضی را هم مثل درس های دیگر حفظ کنند. درصد من در درس ریاضی 70 الی 100 است و موفقیت من هم به خاطر تمرین و تمرین است و آبی قلم چی را برای آن استفاده می کنم.
....................................
سبا درتاج هستم فارغ التحصیل رشته تجربی، با تراز 6500 شروع کردم و بالاترین ترازم 6700 بود. تراز من در سال قبل 5800 بود و خوب نمی خواندم و هدف گذاری هم نمی کردم ولی امسال جدی گرفتم و هدف گذاری هم می کنم.
در مورد درس شیمی می خواهم توضیح دهم. من در درس شیمی اوایل 5 از 10 بودم و در زمان محاسباتم مشکل داشتم مطالب را بلد بودم ولی نمی رسیدم محاسبه کنم. اول سوالات سطح متوسط آزمون های کانون سال قبل را 10 تا 10 به صورت محاسباتی و مبحثی جدا کردم و راه حل های خود کتاب ها را نگاه می کردم، از بین آن ها، برخی از پاسخ ها را قبول می کردم ولی برخی را نه و در این صورت روش ابتکاری خودم را در می آوردم و درنهایت با این روش به 9 از ده رسیدم.
....................................
آیدین مناف زاده هستم فارغ التحصیل رشته تجربی، رتبه کنکورم در سال گذشته 1800 بود امسال آزمون های کانون را با تراز 6800 شروع کردم و بالاترین ترازم هم 7450 است. در مورد فیزیک می خواهم توضیح دهم. در این درس، اول کتاب درسی را مطالعه می کنم و نکاتش را می نویسم برخی می گویند کتاب درسی مهم نیست ولی من دیدم هم در کانون هم در کنکور از کتاب درسی سوال های مفهومی، متنی می آید. بعد از کتاب درسی، تست ها را بدون زمان کار می کنم بعد نکات آن ها را یادداشت می کنم و در کتاب خودآموز می نویسم و در زمان مشخص آن ها را مرور می کنم و بعد مجددا تست کار می کنم الان 8 از 10 می زنم و توانسته ام 8 از 10 را ثابت نگه دارم.
....................................
امیر محمد جلیلیان هستم ریاضی نظام جدید و از تراز 6600 به 7200 رسیده ام. مهم ترین علت افزایش ترازم را در این می دانم که با حفظ ساعت مطالعه ام، در یک سری از درس ها روش هایم را عوض کردم. درواقع روی روش هایم تمرکز کردم. الان روشم در درس هندسه را می خواهم توضیح دهم. من در سال های دهم و یازدهم هندسه را ضعیف بودم، دوازدهم روشم را عوض کردم و اول کتاب درسی را کار می کنم مسائل آن را حل می کنم بعد از کتاب کمک آموزشی مطالبی را که از کتاب درسی یاد نگرفته بودم را یاد می گیرم. بعد از کتاب درسی، نکاتی را که به کمک آن ها سریع تر بتوانم تست ها را حل کنم پیدا می کنم و تست می زنم. الان به حدی سرعتم بیشتر شده که هندسه را اول سریع می زنم تا زمانم ذخیره شود و 8 از 10 می زنم.
کاظم قلم چی: دو نفر (ایشان و کسی که در مورد شیمی گفت) به قدرت تمرکز اشاره کردند، به چیزی که توجه می کنید به دست می آورید. به این موضوع، قدرت تمرکز می گویند. یک مدل هم هست تحت عنوان "مدل از دغدغه تا بهبود"، وقتی چیزی دغدغه شما باشد راه حل آن را پیدا می کنید.
....................................
مهشید خدامرادی هستم، رشته انسانی نظام جدید. اولین آزمونی که دادم ترازم 5800 شد و الان به تراز 7000 رسیده ام. در فلسفه اول درس می خواندم تعداد تست کمی کار می کردم و حفظ می کردم. الان فقط یک دور می خوانم و بیشتر تست می زنم، بعد دوباره سراغ متن می روم درصدم را هم افزایش داده ام. الان 8 و 9 از 10 می زنم درصورتی که قبلا 4 از 10 بودم.
....................................
مهراد باقری هستم رشته ریاضی، ترازم از 6300 شروع شد و الان 7200 است. مهمترین علت رشدم نظم در خواندن درس هاست. یک روز خودم تصمیم گرفتم منظم تر درس بخوانم، دیدم خوب درس می خوانم ولی برنامه ریزی ندارم و تصمیم گرفتم وقتی برنامه ای تنظیم می کنم هر طور شده آن را اجرا کنم.
در مورد ریاضی (حسابان، هندسه و گسسته) می خواهم توضیح دهم. اول تمرین های کتاب را می بینم که ببینم حال و هوای تمرین های کتاب چطوری است. بعد نگاه می کنم ببینم کتاب درسی روی چه موضوعاتی تمرکز کرده است و تست زیاد می زنم. زوج و فردی هم تست می زنم که مطالب بیشتر در ذهنم بماند.
کاظم قلم چی: این را خیلی ها می گویند. این که از یک روزی تصمیم گرفتیم. مگر قبلا تصمیم نمی گرفتید قبلا پشتیبان می گفت مادر پدر می گفت دیگران می گفتند الان خودتان تصمیم گرفتید. می گویند یک روز من خودم تصمیم گرفتم، این یک روز برای خیلی ها می رسد برای برخی هم تا آخر عمرشان نمی رسد امیدوارم این یک روز برای همه شما هم برسد.
....................................
حبیب اله طاهر هستم، دوازدهم انسانی، تراز اولین آزمون امسالم 6400 شد و میانگین ترازم 7000 است. افزایش ساعت مطالعه ام را مهمترین عامل رشد ترازم می دانم. در درس جامعه شناسی در نیم سال اول خیلی رشد داشتم. این درس بیشتر خواندنی است من برای آن منابعم را تغییر دادم، منبعی که قبلا استفاده می کردم همه مطالب کتاب درسی را ریز در تست نیاورده بود آن را کنار گذاشتم و از آبی قلم چی استفاده کردم و حسن آبی قلم چی این بود که از همه جای کتاب سوال طرح کرده بود و سبب شد با تست زدن کل مطالب برایم مرور شود و نتیجه بگیرم. در کل هم روشم به این صورت بود که یک روز تمام مطالب را جزئی می خواندم فردای آن روز تست می زدم و موقع بررسی آن هایی که نزده بودم یا غلط بود را کار می کردم، این کار سبب می شد دو بار روی آن مطالب تمرکز کنم. هنگام مرور هم تاکید بیشتری روی آن ها داشتم.

از راست به چپ:
حبیب اله طاهر، مهراد باقری، مهشید خدامرادی، محمد رجبی، امیر محمد جلیلیان، آیدین مناف زاده، کامیار فیضی، هلیا کریمی، سبا درتاج
.........................................................................
جزوه هوشمند از زبان محمد معافی:
جزوه هوشمند یک کتاب است فقط فرق آن این است که یک نسخه است و محتوای آن یادگیری های ناقص هر کدام از شماست. جزوه هوشمند شامل چهار دسته مطلب اصلی است:
دسته اول سوال هایی که اشتباه حل کرده اید.
دسته دوم، سوال هایی که سفید گذاشته اید ولی برای شما آسان است و زود می توانید آن ها را پاسخ دهید درواقع شما آن ها را حل نکرده اید ولی می توانید پاسخ دهید.
دسته سوم سوال هایی که درست حل کرده اید و به نظر می آید بلدید ولی سخت هستند و دانش آموزان قوی تر از شما نتوانسته اند آن ها را صحیح پاسخ دهند و حدس می زنیم بعدا یادتان برود و شاید هم شانسی به آن ها جواب داده اید.
دسته چهارم مربوط است به سوال هایی که می توانید پاسخ دهید ولی غایب بوده اید و آن ها را ندیده اید. اگر در آزمونی غایب بوده اید ما برررسی کرده ایم که هم تراز های شما چه سوالاتی را کار کرده اند و آن سوال ها را برایتان آورده ایم.
این جزوه شخصی ترین و هدف مندترین کتاب شما می تواند می باشد. شما می توانید یادگیری های ناقص خودتان را با جزوه هوشمند رفع کنید.جزوه هوشمند اندوخته شماست که می توانید از آن استفاده کنید. ما تولید این جزوه ها را از سال 97 شروع کردیم امروز تعداد تولید این جزوه در سال 98 به کل 97 رسید و آن را رد کردیم درصورتی که تازه فصل رونق این محصول است. همین الان 8000 پیش درخواست تولید داریدم و هم چنین ما 900 جزوه هوشمند به دانش آموزان بورسیه با ترازهای برتر توزیع کردیم.
علاوه بر این که می توانید از جزوه هوشمند امسال خودتان استفاده کنید می توانید از جزوه هوشمند خودتان در سال های دهم و یازدهم خودتان هم استفاده کنید البته اگر در کانون بودید. هم چنین فارغ التحصیل ها می توانند کتاب سال قبل خودشان را تهیه و کار کنند. با تهیه این جزوه فقط نکاتی را کار می کنید که برای شخص شما مفید است.







تهیه و تنظیم
ناهید منجمی
