نظام قدیمیهای عزیز سلام
در مطلب زیر متن مصاحبه با محمدرضا قراجه مرند و دلایل پیشرفت ایشان به تفصیل آمده است. توصیه میشود با مطالعة مطالب زیر ضمن آشنایی با روشهای مطالعه ایشان مشکللاتی که احیاناً برای شما هم پیش آمده یا خواهد آمد و راهکار برونرفت از آنها را مدنظر قرار دهید.
امید است که این مطالب راهگشای شما عزیزان باشد.
قهرمان پیشرفت نظام قدیم تجربی
نام: محمدرضا
نام خانوادگی: قراجهمرند
رتبة سال 97: 25865 منطقة 2
رتبة سال 98: 2395 منطقة 2
رشته و دانشگاه قبولی: پزشکی دانشگاه یاسوج
1- از چه سالی در آزمونهای کانون شرکت میکردید؟
از سال 94 تا 98 در آزمونهای کانون شرکت داشتم.
2- تراز اولین آزمون سال گذشته شما چند بود؟
در آزمون 6 مهر تراز 4768 را کسب کردم و این برای من یک شکست محسوب میشد اما با تلاش و باز هم تلاش در آزمون بعدی تراز 6013 را کسب کردم.
3- آیا در آزمون غیب هم داشتید؟
در سال 98 تمام تلاشم به شرکت در تمامی آزمونها بود چون ترس و واهمهای از تراز کم و درصد کم نداشتم اما در برخی آزمونها بهدلیل بیماری و شرایطی خاص مجبور به غیبت شدم.
4- روش مطالعه دروس اختصاصی شما چه بود؟
سال 97 درصد زیستشناسی من 20 درصد بود اما در سال 98 تنها تکیهگاهی که از آن مطمئن بودم درس زیستشناسی بود و تنها دلیل آن اعتماد به متن کتاب درسی و ملاک قرار دادن متن کتاب درسی بود، هر کلمهای از کتاب را با فصلهای دیگر ترکیب میکردم و اعتقادم براین بود که نکتهخوانی در زیستشناسی اصلاً درست نیست بلکه فهمیدن مسیر رسیدن به آن نکته لازمة لذت بردن از زیستشناسی است.
برای فیزیک و ریاضی از نظر من تنها عاملی که میتواند موجب پیشرفت شود تستزنی زیاد است که باعث آشنایی با گروهها و سبک سؤالات است.
درس شیمی هم تلفیقی از درس حفظی و محاسباتی است و برای مطالب حفظی آن کتاب درسی و برای مسائل، تستزنی بسیار راهگشا بود.
5- روش مطالعه دروس عمومی شما چه بود؟
از دیماه شروع به حل کنکورهای عمومی با استفاده از کتاب زرد عمومی کردم و پاسخ تشریحی را از کتاب زرد عمومی به دقت و موبهمو بررسی کردم. آنقدر تأثیرگذار بود که در 7 فروردین رتبة عمومی کشورم شد 1 و همة دروس عمومی را 100 زدم.
6- روش شما در دوران جمعبندی چه بود؟
برای یک کنکوری دورة جمعبندی حتی مهمتر از دوران مطالعه است و بازیابی مطالب با تستهای استانداردی که کمی از لحاظ علمی فراتر از کنکور باشند، موجب آمادگی من برای هر نوع سؤالی شده بود.
برای دروس عمومی معیار بازیابی کنکور عمومی و در دروس اختصاصی، درس زیستشناسی، مرور متن کتاب درسی و به خاطر سپردن مطالب زیستشناسی بهصورت حافظة تصویری و برای سایر دروس تکیه به سؤالات کنکور و سهسحطی، عاملی برای بازیابی بهتر بودند.
7- کدامیک از کتابهای کانون را استفاده کردید؟ نقطة قوت کتابها از دید شما چیست؟
کتابهای سهسطحی ازجمله کتابهای فوقالعاده کنکور هستند. چراکه با کمترین حجم، بیشترین بازدهی را داشته و دانشآموز را برای هر نوع سبک و سؤالی آماده میکنند و در کنار این مزیتها، بالاترین تطابق با کتاب درسی نقطة عطفی برای کتاب سهسطحی است.
کتابهای زرد هم که تقریباً اغلب کنکوریها آن را تهیه میکنند یکی از بهترین منابع برای دوران جمعبندی و تسلط به سؤالهای کنکورهای گذشته است.
8- برنامة راهبردی آزمون کانون (مقطع نظام قدیم کنکوری) را چگونه ارزیابی میکنید؟
یکی از بیشترین ایراداتی که به آزمونهای کانون گرفته میشود، زمان پایان دروس در برنامة راهبردی است که به عقیدة دانشآموزان، اردیبهشت برای اتمام دروس دیر بوده و فرصت کافی برای جمعبندی نمیماند.
اما به نظر من این امر نقطة قوت برنامة راهبردی است، چراکه اتمام پیش از وقت لزوم، ضررهای جبران ناپذیری ازجمله سردرگمی و دورشدن دانشآموزان از مسیر کنکور دارد.
9- استراتژی شما برای آزمونها در سال اول ( 97) و سال دوم ( 98) چه بود؟
سال 97 که اصلاً مطالعة کنکوری درست نداشتم و مهمترین فاکتور یک کنکوری یعنی تداوم مطالعه در برنامهام وجود نداشت، اما در سال 98 هفتة اول، عمدة زمان را به دروس اختصاصی میپرداختم و هر شب 20 دقیقه شعر میخواندم تا با ادبیات و شعر فارسی انس بگیریم. در هفتة دوم تا روز سهشنبه مطالعة دروس آزمون را به پایان رسانده و روز چهارشنبه را به آزمون غیرحضوری و بررسی آن پرداخته و روز پنجشنبه مرور دروس و تکمیل ایرادات آزمون غیرحضوری را به اتمام میرساندم.
