آهو عضدانلو
رتبه135 منطقه1 – پزشکی ایران
ریاضی
مبحث : تابع
۱-این مبحث در کتاب دهم،یازدهم و دوازدهم وجود دارد،من مطالب هر سه کتاب دربارهی این مبحث را در کنار هم مطالعه میکردم چون ارتباط نزدیکی با هم دارند.
۲-در حین مطالعهی جزوه معلم مثالها را بدون نگاه کردن به راه حل آنها یک دور حل میکردم و به راههای متفاوت برای حل یک سوال دقت میکردم.
۳-نمودارهای مهم را روی یک کاغذ کشیدهبودم و چند وقت یک بار به آن نگاه میکردم که آنها را یادم نرود.
۴-روش حل سوالات را حفظ نمیکردم و سعی میکردم این مبحث را مفهومی یاد بگیرم.
۵-با توجه به پراهمیت و گسترده بودن مبحث تابع در ریاضی اگر در مباحث و فصول دیگر به سوال مرتبط با تابع برمیخوردم برای دوره به جزوه تابع مراجعه میکردم.
۶-بعد از حل تست از این مبحث اگر به تستی اشتباه پاسخ دادهبودم بدون نگاه به پاسخنامه سعی میکردم دوباره آن را حل کنم.
۷-در دوران جمع بندی برای دورهی این مبحث بیشتر تست حل کردم چون سوالات این مبحث عمدتا مهارتی بوده و خیلی وابسته به یادآوری فرمول خاصی نیستند.
پریسا کفایتی
رتبه39 منطقه2 – دندان پزشکی بهشتی
فیزیک
مبحث : فشار
* برای این مبحث من ابتدا کتاب درسی و جزوه ی دبیر را مطالعه میکردم. روی بعضی قسمت های متن کتاب درسی که قابلیت طرح سوال داشتند بیشتر تمرکز میکردم و تمرین ها ومثال های کتاب را یکبار دیگر حل میکردم.
* فرمول های این مبحث را یادداشت کردم و مشخص کردم که هر فرمول در چه تیپ سوال
به کار می آید.
* ابتدا تیپ های مشابه سوال را در کنار هم حل میکردم و در قدم بعد مجموعه سوال هایی با تیپ های متفاوت را کار میکردم تا بتوانم قسمت های مختلف مبحث را در ذهنم طبقه بندی کنم.
* برای تست زدن از کتاب آبی فیزیک برای شروع استفاده میکردم و به کمک این کتاب با شکل سوال های کنکور و حتی بعضی سوال های جدید تر آشنا میشدم. بعد از تسلط بیشتر روی مبحث، تست های کتاب سه سطحی را نیز کار میکردم تا تست های دشوارتر ی را نیز حل کرده باشم. بسته به زمانی که در اختیار داشتم و میزان تسلطم سطح مناسب از کتاب سه سطحی را انتخاب میکردم و تست های آن قسمت را میزدم.
بهار اسدی
رتبه6 ایثارگر5 درصد – برق شریف
ریاضی
روش مطالعه مبحث مشتق
* مبحث مشتق از پایه ای ترین مباحث در ریاضیات است که از زمان یادگیری تا زمانی که با درس و کار سروکار داریم،دور و اطرافمان می بینیم و از آن استفاده می کنیم،در عین حال مبحث مشتق از آسان ترین مفاهیم در ریاضیات است به شرط آن که آن را درست بفهمیم. به علاوه فهم غلط می تواند باعث شود که این مبحث سخت به نظر برسد و همین منجر به بدفهمی و سخت دیدن مبحث بعدی یعنی کاربرد مشتق می شود.بنابراین برخورد اول و مشتق در اولین نگاه بسیار بسیار مهم است.
* من برای فهم درست این مبحث بعد توضیحات معلم خودم مسائل اثباتی را دوباره حل می کردم و بعد به حل مسائل تشریحی می پرداختم.
* البته حل مسائل اثباتی و تشریحی برای اولین بار ممکن است وقت گیر باشد ولی تاثیر مثبت قابل توجهی دارد و بعد از فهمیدن این مسائل به حل آموزشی تست ها می پرداختم و در آخر هم آزمون جامع حل می کردم با این روش توانستم تمامی سوالات مربوط به مشتق در آزمون سراسری را درست پاسخ بدهم.
زهره غلامی
رتبه95 منطقه1 – دندان پزشکی تهران
درس زیست
بخش هورمون ها
* کتاب را پاراگراف به پاراگراف می خواندم و هر جمله را برای خودم معنا می کردم . مثلا جمله ی (هورمون غده ی پاراتیروئید در کلیه سبب افزایش بازجذب کلسیم از ادرار می شود.) این معنا را می دهد که کلسیم جزو موادی است که صد درصد بازجذب نمی شود چون هورمون غده پاراتیروئید می تواند بازجذب آن را افزایش دهد.
* سپس هر پاراگراف را به طور کامل حفظ می کردم و یک بار برای خودم توضیح می دادم.
* شکل ها را به طور دقیق بررسی می کردم و نکات آن را یادداشت می کردم مثلا در شکل (غدد درون ریز بدن) پانکراس و کلیه ها در یک سطح قرار دارند ولی غدد فوق کلیه در سطح بالاتر از پانکراس قرار دارند.
* در پایان سعی می کردم کل شکل را با جزئیاتش در ذهنم مجسم کنم.
* زیرنویس و توضیحات هر شکل را هم تحلیل می کردم مثلا در شکل غدد درون ریز و برون ریز جمله ی (هورمون به درون خون انتشار می یابد) نشان می دهد که نوع حرکت هورمون ها انتشار است نه انتقال فعال.
* برای حفظ جدول هورمون های هیپوفیز را از روش مقایسه استفاده می کردم.
* فعالیت ها را هم به طور کامل می خواندم و نکات آن ها را علامت گذاری می کردم مثلا فعالیت (تحلیل تنظیم قند خون بعد از خوردن غذا های مختلف ) نکات جدیدی را در مورد قندخون توضیح داده است.
* در پایان هم یکبار کتاب را از حفظ برای خودم توضیح می دادم سپس یک مرور سریع روی متن آن انجام می دادم.
* در آخرین مرحله تست زنی به سراغ کتاب سه سطحی می رفتم چون برخلاف سایر کتاب های تست،تست های ترکیبی از خود فصل هورمون ها داشت و ذهنم را به جستجوی مطالبی که خوانده بودم، وا می داشت.
امیررضا رضائی
رتبه77 منطقه3 – دندان پزشکی تهران
پروتئین سازی در زیست شناسی:(از همانند سازی دنا و رونویسی آن را شامل می شود تا ترجمه رنا و تنظیم بیان ژن)
* روش من به این صورت بود که بعد از مطالعه ی متن کتاب درسی به صورت دقیق و با جزئیات،مستقیما سراغ تست ها می رفتم. به دلیل وجود فرایند های ظریف و سرشار از جزئیات تصمیم گرفتم که تعداد تست بالایی را از این مبحث کار کنم،تا بتوانم به تمامی ابعاد و قسمت های فرایند ها مسلط شوم. با تحلیل کامل و دقیق هر تست به همراه پاسخ تشریحی آن،به چند دسته نکته می رسیدم:
۱-دسته ای از نکات شامل قسمت هایی از کتاب درسی بودند که به آن ها توجه نکرده بودم و یا از نظرم کم اهمیت بودند،این دسته از نکات را داخل کتاب علامت دار می کردم که دفعات بعد به آن ها توجه کنم.
۲-دسته ی دیگری از نکات شامل قسمت هایی از متن کتاب درسی می شدند که یا مفهوم آن ها را متوجه نشده بودم یا از یک زاویه دید خاص به آن ها توجه نکرده بودم،در کنار این قسمت ها نکات لازم را برای فهم بهتر مطلب یادداشت می کردم.
۳-اما دسته ای دیگر که این مبحث را از بیشتر مباحث زیست شناسی جدا می کرد، مربوط به قسمت هایی از این فرایند ها بود که به صورت کامل داخل متن کتاب درسی آورده نشده بودند. این نکات را با ادبیات مخصوص کتاب به لا به لای متن کتاب اضافه می کردم و دفعات بعد که به کتاب برای مطالعه مراجعه می کردم،در کنار قسمت های مطرح شده فرایند ها در کتاب،این قسمت ها را نیز مطالعه می کردم و این موضوع باعث می شد که فرایند ها را بهتر بشناسم و به ذهن بسپارم.(قابل ذکر هست که تا جای ممکن سعی می کردم به متن کتاب تکیه کنم و در استفاده از نکات خارج از کتاب حداقل ممکن را در نظر می گرفتم و تنها برای فهم بهتر مطالب این کار را می کردم).
مریم فلاح
رتبه99 منطقه2 – پزشکی بهشتی
زیست شناسی
مبحث : نمودار نوار قلب و هورمونها و چرخه ها
* از جمله مباحثی که تقریبا هر سال جزو سوالات کنکور هست نمودار نوار قلب و هورمونهاست. برای تسلط روی این مطالب باید چند ماه نگاهی به آنها (حتی اگر در حد کمی باشد ) انداخت.
* من نمودار این دو مباحث را به صورت رنگ آمیزی شده روی دیوار جلوی میز مطالعه نصب کرده بودم تا مرورم( مرور سریع)افزایش یابد.
* جای تک تک کلمات کتاب را روی نمودار مشخص میکردم. این قسمت هارا به صورت ترکیبی بادیگر مباحث مربوطه می خواندم.
شروین مصورعلی
رتبه48 منطقه1 – پزشکی تهران
فیزیک
روش مطالعه الکتروشیمی
* الکتروشیمی بخشی مفهومی از کتاب دوازدهم است و هر ساله تعداد تست های نسبتا زیادی در کنکور دارد.در این درس نیم واکنش ها به نوعی پایه بخش های بعدی محسوب می شوند برای همین در ابتدا وقت زیادی را فهم نیم واکنش ها و موازنه الکترون ها اختصاص دادم تا آنرا بصورت مفهومی بفهمم.
* بخش بعدی یعنی سلول گالوانی را همراه با حل انواع مثال ها و تست ها خواندم و حتی تلاش کردم از محدوده کتاب هم در این بخش فراتر بروم.بخش های مربوط به الکترولیز و انتهای درس بخش هایی کاملا مفهومی است برای همین ابتدا با دقت کتاب و تمارینش را از این بخش خوانده و سپس به سراغ درس نامه و جمع آوری نکات،از کتاب کمک درسی کردم و آنها را در حاشیه کتاب نوشتم.
* در انتها تست ترکیبی از سلول گالوانی و الکترولیز کمک زیادی به فهم و مرور درس های خوانده شده کرد.همچنین در این بخش تست هایی را علامت دار کردم تا در زمان مناسب آنها را مرور کنم.
زهرا عبدی
رتبه81 منطقه3 – پزشکی ایران
نام درس:شیمی مبحث:الکتروشیمی
۱.مبحث الکتروشیمی به طور میانگین ۳ سوال از ۳۵ سوال شیمی کنکور را شامل میشود.
۲.با اینکه در اکثر سوالات مربوط به جدول پتانسیل های کاهشی استاندارد،خود سوال،جدول را میدهد ولی برای افزایش سرعت در حل تست ها و ضربه فنی سوالات بدون جدول، ترتیب عناصر از پتانسیل الکترودی پایین تا پتانسیل الکترودی بالا را با رمز زیر(ابداعی معلم گرامی ام آقای خلیلی)حفظ میکردم:
《 عناصر گروه۱_گروه ۲- الو(Al) من(Mn) زن(Zn) کریم(Cr) فری (Fe) نیستم(Ni).سن (Sn) پدربزرگمو (Pb) داره.هی(H) مس(Cu یا مس) و نقره (Ag یا نقره) جای (Hg یا جیوه) پلاتین ( Pt) و طلا(Au) میده.》
۳.من برای این مبحث تست های شمارشی زیادی حل کردم چون سوالات شمارشی از این مبحث در کنکور زیاد به چشم میخورند.
مریم کیانی
رتبه51 منطقه1 – پزشکی تهران
فیزیک دوازدهم
مبحث سقوط آزاد
* سقوط آزاد مبحثی مفهومی و دارای تنوع سوال بالایی است من در ابتدا سقوط آزاد را با حفظ کردن تعداد زیادی فرمول هایی که در کتاب های مختلف بود،مطالعه کردم در آزمون های آبان ماه کانون متوجه شدم که ممکن است این فرمول ها را از یاد ببرم و اینکه سوال هایی در آزمون بود که با فرمولهایی که حفظ کرده بودم قابل پاسخگویی نبود
* بنابراین تصمیم گرفتم در ایستگاه جبرانی(آزمون جمع بندی نیم سال اول که پس از آزمون پایان ترم اول در دی ماه برگزار می شد) این بحث را به روش دیگری مطالعه کنم در آن بازه زمانی، تست های سقوط آزاد را مجددا که حل میکردم، پاسخنامه را با دقت تمام مطالعه کردم و سعی می کردم هر مرحله را متوجه شوم.
* اگر در روز اول به عنوان مثال از ۵ سالی که حل کرده بودم ۴ سوال رو غلط می زدم، به فاصله زمانی دو روز مجدد این چهار سوال را حل می کردند مادامی که این چهار سوال رو نمیتوانستم حل کنم به فاصله ۲ روز ۲ روز به سراغ سوال ها میرفتم همچنین در کنار چهار سالی که غلط حل کرده بودم حدود ۱۰ تست جدید را هم می زدم.
* از طرفی در سقوط آزاد به این نتیجه رسیدم که رسم شکل بسیار مناسب است شاید فکر کنید که رسم وقتی گیر است اما با رسم یک شکل ساده ( شکل مسئله در ابتدا و در انتها و قرار دادن اطلاعات و خواسته مسئله روی شکل)درک سوال و به تبع حل سوال برایم خیلی آسونتر می شد.با تغییر روشمنتیجه خوبی در آزمون دی ماه گرفتم و همچنین هنگام بازیابی در دوران عید برای آزمون ۱۷ فروردین هم متوجه شدم یادگیری ناقص بر طرف شده و به سراغ کتاب سه سطحی دوازدهم سطح سوم رفتم تا این مبحث را به نقطه قوتم تبدیل کنم.
مریم کیانی
رتبه51 منطقه1 – پزشکی تهران
شیمی
مبحث اسید و باز
اسید و باز مبحثی است که تنوع تست زیاد و هم حفظیات قابل توجهی دارد. که اغلب به صورت ترکیب این دو سوال داده می شود متن کتاب را پیش از کلاس شیمی پیش مطالعه می کردم و سر کلاس با تمرکز سعی میکردم مفاهیم را به خوبی درک کنم.برای حل تست در مبحث اسید و باز حتماً به کتابی نیاز دارید که تست ها به صورت طبقه بندی شده و تیپ بندی شده مثل کتاب آبی کانون باشد.
پس از کلاس شیمی یک نگاه کلی به انواع تست های هر مبحث می کردم.همان روز جزوه استاد را مطالعه میکردم و تعداد ۳تا۴ تست از هر تیپ مربوطه تست کار میکردم(به عنوان مثال اگر ۴تیپ مسئله مربوط به آن جلسه بود از هر تیپ ۴ سوال و در مجموع ۱۶ تست کار میکردم) زمان دوم مطالعه بخشی را به مطالعه متن کتاب درسی و پیدا کردن نکات متن می پرداختم و بخش اعظم زمان را به حل تست به همان شیوه اختصاص میدادم.
در این فصل نیز پاسخنامه را با دقت می خواندم و سعی میکردم کامل درک کنم،ممکن بود در ۱ ساعت فقط ۲۰تست حل کنم اما آن ۲۰تست را تمام و کمال یاد گرفته بودم
یونس پیربداقی
رتبه7 منطقه2 – برق شریف
فیزیک
مبحث : دما و گرما
* برای مطالعه ی درس فیزیک در مبحث دما و گرما که طولانی ترین فصل است و نکات زیادی دارد، مرور بسیار اهمیت دارد.
* این فصل با دما وگرما آغاز میشود و با قوانین گاز ها پایان می یابد. برای خواندن این فصل متن ها را با شکل های آنها بررسی میکردم چرا که شکل ها، کاربردی را نشان میدهند ویا متن خود شکل را توضیح میدهد که هنگام خواندن متن نکات را با شکل بررسی میکردم.
* هنگام حل مسائل این قسمت اعداد ظاهر شده در ضرب را انجام نمیدادم چرا که در آخر با فاکتور گرفتن ساده می شدند. در تعادل گرمای نهان ذوب و گرمای نهان تبخیر مضاربی از ۴.۲ هستند که با فاکتور گرفتن از ۴.۲ عدد بسیار ساده می شد.
* مسایل این فصل اکثرا جاگذاری اعداد در فرمول اند پس سعی میکردم هنگام رسیدن به این مسایل دقتم را افزایش دهم و از ضرب های بیهوده بپرهیزم.
کیمیا سوزنکار
رتبه200 منطقه1 – پزشکی ایران
زیست دوازدهم:مبحث ترجمه
۱)این مبحث را سر کلاس با وجود تمرکز کافی کامل درک نکردم و برای درک کامل آن از ۲ درسنامه استفاده کردم
۲)پس از دریافت کامل مفهوم درس به سراغ متن کتاب درسی رفتم و چندین بار آن را با دقت خواندم
۳)سپس به سراغ حل تست های ساده و متوسط رفتم تا از بلد بودن مطلب اطمینان حاصل کنم
۴)سپس نکته های تست های متوسط و ساده را یادداشت کرده و چندین بار همزمان با خواندن کتاب درسی مرور کردم
۵)در مرحله آخر برای حل تست های سطح بالا از کتاب سه سطحی استفاده کردم
۶)پس از حل کردن تست های هر سطح آن مثلا نسبتا دشوار بار دیگر کتاب درسی را خواندم و نکته تست های جدید را خوانده و مرور کردم
۷)در کتاب سه سطحی یک سری نکات در تست مدام برایم تکرار شد و باعث شد که این مبحث و نکاتش به خوبی در ذهنم نشست
کیمیا سوزنکار
رتبه200 منطقه1 – پزشکی ایران
فیزیک دوازدهم:حل مسائل حرکت دو متحرکه
۱)من از ابتدای سال و سر کلاس فصل حرکت شناسی را به خوبی یاد گرفته بودم و مفهوم را به خوبی دریافت کرده بودم اما در حل مسائل حرکت دو متحرک با هم مشکل داشتم
۲)ابتدا از یکی از معلم هایمان چند سوال ساده از این مبحث پرسیدم تا روش کلی حل این مسائل را بفهمم اسم دبیرم جناب آقای شفیعی بودند که از زحمات ایشان ممنونم
۳)سپس از کتاب تستم تعداد زیادی مسئله ساده و متوسط از این مبحث و سوالات نسبتا دشوار سه سطحی را حل کردم
۴)با وجود حل کردن این تست ها هنوز با سرعت بسیار کمی این مسائل را حل میکردم
۵)تصمیم گرفتم با زمان گیری با کورنومترم سوالات دشوار و دشوار تر از کتاب سه سطحی فیزیک دوازدهم را حل کنم
۶)با این روش ذهنم در حل این دسته مسائل بسیار باز شد و برای حل ایده گرفتم همچنین سرعتم را بسیار بهبود بخشیدم
۷)به جرات میتوانم بگویم از کتاب های سه سطحی دروس اختصاصی رشته تجربی ریاضی و فیزیک بیشتر از همه به من برای ایده گرفتن و افزایش سرعت حل مسئله کمک کرد.
همچنین می توانید جهت اطلاع از خدمات پشتیبانی ویژه با شماره 02186121706 تماس حاصل نمایید.
پیج پشتیبان ویژه ها : vipposhtiban@ را در اینستاگرام جستجو نمایید یا روی لینک دنبال کردن ما در پیج پشتیبان ویژه کلیک نمایید.
