روش مطالعه پشتیبان ویژه‌ها در دروس عمومی

در این مطلب روش مطالعه پشتیبانان ویژه در دروس ادبیات، عربی، معارف و زبان انگلیسی را می‌خوانید...

روش مطالعه پشتیبان ویژه‌ها در دروس عمومی

روش مطالعه پشتیبانان ویژه ها در دروس عمومی 


* دروس : ادبیات، عربـی، معــارف و زبان انگلیـسی


روش مطالعه ادبیات عمومی :

امیررضا رضائی - رتبه 77 منطقه ۳ تجربی - دانشجوی دندان پزشکی تهران 


ادبیات را موضوعی - درس به درس مطالعه می کردم به این صورت که یک شب در میان موضوعات را توزیع کرده بودم: تعدادی تست قرابت معنایی و زبان فارسی در روز های زوج هفته و تعدادی تست املا و آرایه ادبی در روز های فرد هفته کار می کردم و مباحث تاریخ ادبیات و معنی لغت و املا را همگام با برنامه راهبردی پیش می بردم و در آزمون های شبه جمع بندی(که یک پایه یا نیمسال جمع بندی می شد) تست آن ها را کار می کردم.


پریسا کفایتی - رتبه 39 منطقه 2 تجربی - دانشجوی دندان پزشکی بهشتی  


ابتدا کتاب را مطالعه میکردم و نکات دستوری و آرایه را در کتاب یادداشت میکردم.لغات و نکات املایی را نیز مطالعه میکردم و بعد تست میزدم. به جز تست های کلی از کتاب های موضوعی هم به طور پیوسته استفاده میکردم و برحسب اولویت و نقاط ضعف و قوتم زمان را بین بخش های مختلف تقسیم میکردم.


محمدحسین آشوری- رتبه 44 منطقه 2 تجربی - دانشجوی پزشکـی تهران 


ابتدا با استفاده از کتاب درسی لغات مهم املایی را تشخیص می دادم ، سپس به بخش کارگاه هر درس می رفتم و آنجا مطالب مربوط مثل آرایه و قرابت و دستور را میخواندم ، سپس به انتهای کتاب  می رفتم و معنی لغات را می خواندم 

در کل این وقت کم را برای هر آزمون اختصاص می دادم اما به طور کلی تست هایم را مبحثی کار می کردم چرا که روش موثر تری است.


روش مطالعه عربی عمومی :

فاطمه آشوری راد - رتبه 83 منطقه ۳ تجربی - دانشجوی پزشکـی ایران 


شیوه ی مطالعه ی من در درس عربی به این صورت بود ک ابتدا نکات و درسنامه های کتاب درسی رو با دقت میخواندم سپس به درسنامه های جزوه ی استاد یا کتاب کمک درسی مراجعه میکردم نکاتی را که به نظرم مهم می امد را هایلایت میکردم و بعد  از آن به سراغ تست های آموزشی میرفتم با دقت تمام چهار گزینه را بررسی میکردم و پاسخنامه را چه برای سوالهای درست یا نادرست بادقت میخواندم.

سوالاتی را که مشکل داشتم علامت میزدم و چند روز بعد آن هارا نیز همراه تست های آموزشی و سرعتی کار میکردم.


فاطمه زارعی - رتبه 1 ایثارگران تجربی - دانشجوی پزشکـی تهران 


برای من درس عربی یکی از درس هایی بود که توانستم به راحتی به روش مطالعه مناسب شخص خودم در  آن دست پیدا کنم.

برای درس عربی اول لغات هر درس را خوانده و بعد سراغ توضیحات قواعد کتاب درسی میرفتم.بعد با استفاده از قواعد و لغات جدید متن ابتدای درس را ترجمه میکردم.بعد به سراغ جزوه استادم برای مطالعه عمیق تر قواعد میرفتم و سعی می کردم درک کامل تری از قواعد به دست بیاورم.در مرحله بعد سراغ کتاب تست رفته و تست های آن درس را کار میکردم.یک روز خاص در هفته داشتم که در  نیم ساعت آن به مرور قواعد عربی اختصاص داشت.سعی می کردم تمام قواعدی را که در طول هفته مطالعه کرده بودم روی کاغذ بیاورم و بعد مطالبی را که فراموش کرده بودم مرور می کردم.به طور مستمر به ویژه در ماه های نزدیک به کنکور برنامه جدایی برای حل درک مطلب عربی داشتم و سعی کردم درک مطلب عربی را به نقطه قوت خود تبدیل کنم.


روش مطالعه معــارف :

سعید قـزی - رتبه 9 منطقه 2 انسـانی - دانشجوی مدیریت مالی تهران 


دینی را نیز با تحلیل میخواندم نه حفظ کردن

ابتدا یک دید کلی راجع به کتاب سپس هر فصل و سپس هر درس پیدا کردم و بعد متن  را میخواندم و دلیل آمدن هر بند در آن درس را تحلیل میکردم و آن را یاد میگرفتم؛

سعی میکردم کلمات درون متن را جایگزین یا جا به جا کنم تا ببینم کدام کلمات انقدر مهم هستند که اگر جا به جا شوند معنی متن عوض میشود و اینگونه کلمات اصلی و کلیدی را پیدا میکردم.

برای آیات نیز سعی می کردم به جای حفظ آن دلیل و منطق آن را کشف کنم تا بیشتر در ذهنم بمانم و به جای تکرار آیات و متن در ذهنم،دلیل و منطق آن را تکرار میکردم.


هانیه محمودزاده - رتبه 17 منطقه 2 تجربی- دانشجوی پزشکی تهران 


مهمترین بخش اید درس آیات و روایات هستند که باید هم به متن عربی و هم به متن فارسی آنها توجه کافی داشت و در حد امکان هردو را حفظ کرد.باید به آیاتی که در دروس متفاوت به آنها اشاره شده توجه بیشتری داشت. معمولا پیام و مفهوم آیات از جملات اطراف آنها برداشت میشود. در کنکور نظام جدید متن کتاب نیز اهمیت ویژه ای دارد و باید به مواردی که برای هر موضوع آورده شده و توضیحات آنها توجه ویژه داشت. کتاب تست هم باعث میشود با سبک سوالات و مفاهیمی که در کنکورهای گذشته به آنها توجه شده بیشتر آشنا شویم.


شروین مصورعلی - رتبه 48 منطقه 1 تجربی - دانشجوی پزشکی تهران 


در سال دوازدهم تلاش می کردم دروس اختصاصی و مهم تر را در طول روز و هنگامی که انرژی و تمرکز بیشتری دارم مطالعه کنم،بنابراین درس دینی را در در بازه 9 تا 10 و نیم شب شب مطالعه می کردم.برنامه ام برای این درس به صورت دوهفته ای و آزمون به آزمون همراه با کانون بود.هفته اول را به خواندن درس ها و هفته دوم را به مرور و تست زدن اختصاص می دادم.

در هفته اول ابتدا درس جدیدی از دوازدهم را تورق کرده تا موضوع درس را بفهمم سپس به صورت دقیق آنرا خوانده و نکاتش را مشخص می کردم.همچنین هر یک یا دو روز یکبار به سراغ درس می آمدم و آنرا مرور می کردم تا درس را کامل یاد بگیرم.بعد از این کار به سراغ خواندن دروس کتب پایه یعنی دهم و یازدهم می رفتم.از این بخش به طور میانگین در هر آزمون سه تا چهار درس می آمد ولی بدلیل اینکه قبلا آنرا خوانده بودم وقت خیلی زیادی را برای مرور آن نمی گذاشتم.

در هفته دوم ابتدا برای بار چندنم درس جدید دوازدهم را خوانده و مرور می کردم تا آماده تست زدم شوم و سپس به سراغ تست های آن می رفتم و نکات آیات را یادداشت می کردم.پس ازاین کاربه سراغ دروس پایه رفته و با یک مرور سریع از کتاب کتاب کمک درسی،تست های آن را شروع می کردم و اگر نکته یا پیام جدید از آیات پیدا می کردم آنرا در حاشیه کتاب می نوشتم.

در انتها و در دو روز قبل از آزمون یک تست کلی از بخش های پایه و دوازدهم می زدم تا با آمادگی و تسلط کامل در آزمون شرکت کنم.


فائـزه کریمی - رتبه 44 منطقه 1 انسانی  - دانشجوی روان شناسی بهشتی


از زمانی که در آزمون های کانون شرکت کردم به مرور زمان و درارتباط با تست ها متوجه شدم حفظ کردن ایات میتواند کمک زیادی به حل تست های این مبحث کند بنابراین درهربار مطالعه دروس مختلف کتاب دین و زندگی حتما متن عربی آیات را روخوانی میکردم درواقع زمان جداگانه ای به حفظ ایات اختصاص نمیدادم بلکه تنها با روخوانی آیات در هربار دوره کتاب دینی کم کم آیات در ذهنم تثبیت میشد.

با این روش بیشتر اوقات تمام تست های مربوط به ایات را در آزمون ها صحیح پاسخ میدادم.

در مورد سوالات متن درس هم روش خاصی نداشتم اما همیشه متن کتاب را مو به مو حفظ میکردم که برای کسب درصد بالا در ازمون ها کافی بود.



روش مطالعه زبان انگلیـسی :

سعید انصاری فرد - رتبه 34 منطقه 2 تجربی - دانشجوی پزشکی تهــران  


این درس شامل متن، گرامر و واژگان است. برای مطالعه واژگان بهترین روش خواندن چند باره متون کتاب درسی و پس از آن حل سوالات چهارگزینه از کتاب آبی قلمچی است. توجه به این نکته ضروری است که یادگیری معنای یک واژه باید در متن صورت گیرد و استفاده از لیست هایی که صرفا یک واژه با معنای آن را دارند، شاید در کوتاه مدت مفید باشد ولی در بلند مدت کمک چندانی به دانش آموز نمی‌کند.

برای گرامر، دانستن دستور های کتاب درسی کافی است و نیازی وجود ندارند که دانش آموز نکاتی فراتر از کتاب یاد بگیرد. کار کردن تست های فراوان خصوصا تست های کنکور سراسری چند سال اخیر بسیار مفید و خود بیانگر این مطلب است.

برای متن، تنها راه تسلط کار کردن تست های فراوان است و توصیه می‌شود که فقط به تست های کنکور اکتفا نشود. علاوه بر آن چندین روش متن خوانی وجود دارد که در کتاب آبی قلمچی این روش ها به خوبی ارائه شده است. در نهایت در کنکور سراسری این درس را 8از10 پاسخ دادم.


کیمیا عباسی زاده - رتبه 114 منطقه 2 تجربی - دانشجوی دندان پزشکی بهشتی  


بخش واژگان زبان را در مسیر رفت و آمد به مدرسه می خواندم.

گرامـر : ابتدا درسنامه کتاب کمک درسی را می خواندم و یک خلاصه کلی از آن می نوشتم و سپس تست زده و خلاصه نویسی را کامل میکردم.

cloze test - reading : از آذر ماه، هرشب یک reading و یک cloze test را به طورتقریبی کار میکردم.


برای استفاده از خدمات پشتیبانی ویژه عدد 6 را به  5000116463  ارسال نمایید و یا با شماره تلفن 02186121706 تماس حاصل نمایید.

همچنین می توانید جهت اطلاع از خدمات پشتیبانی ویژه با شماره
02186121706 تماس حاصل نمایید.

کانال پشتیبان ویژه ها : 
vipposhtiban@ را در تلگرام جستجو نمایید یا روی لینک عضویت در کانال پشتیبان ویژه کلیک نمایید.
Menu