گفتگو با قبولی‌های تیزهوشان نهم: محمدحسین شکیبا

در مقاله‌ی زیر، متن گفتگوی ما با محمدحسین شکیبا، آمده است او موفق به قبولی در آزمون ورودی تیزهوشان شد و در علامه حلی 7 درس می‌خواند...

گفتگو با قبولی‌های تیزهوشان نهم: محمدحسین شکیبا

سلام لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید در چه مدرسه‌ای قبول شده‌اید؟

محمدحسین شکیباهستم و دبیرستان علامه حلی 7 قبول شدم.

از چه سالی در آزمون‌های کانون ثبت‌نام کردید و چه طور شد که تصمیم گرفتید در آزمون‌ها شرکت کنید؟

از آن‌جائی‌که فقط خواندن مطالب کتاب درسی برای قبول شدن در آزمون‌هایی که نکته‌سنج هستند کافی نیست، آدم نیاز به مرور تمرین و تکرار دارد برای همین از سال ششم ابتدایی در آزمون‌های کانون ثبت‌نام کردم.

چه طور شد که هر سال ادامه دادید؟

این‌که هر سال تاثیرش را در آزمون‌هایی که مدرسه می‌گرفت می‌دیدم و باعث می‌شد حداقل از درس عقب نمانم و این‌که انگیزه‌ای باشد برای درس خواندن و سنجش خودم.

آیا در آن سال که شرکت کردید در آزمون تیزهوشان قبول شدید؟

بله

اگر قبول نمی‌شدید باز هم ثبت‌نام می‌کردید؟

در واقع آزمون‌های کانون جدا از بحث قبولی برای افزایش سطح آمادگی در درس‌ها است لزوما حتما نباید آدم برای قبول شدن در آزمون انگیزه‌ی درس خواندن داشته باشد. حتی اگر قبولم نمی‌شدم بله ادامه می‌دادم که سال نهم قبول شوم یا در کنکور موفق بشوم.

از کدام کتاب‌های آبی استفاده کردید؟

کتاب ریاضی و علوم آبی را هر سال تهیه می‌کردم و تست‌هایش را با توجه به تکلیفی که پشتیبان مشخص می‌کرد حل می‌کردم و سوال‌هایم را با ایشان چک و رفع اشکال می‌کردم.

شما مهم‌ترین ویژگی کتاب‌های آبی را چه می‌دانید؟

کتاب‌های آبی با ارائه درس‌نامه کوتاه و مختصر و تست‌های بسیار سطح بالا باعث افزایش آمادگی می‌شود و دارای تست‌هایی است که نکته‌های علمی و دام علمی دارند و باعث می‌شوند شما اگر آن سوال تکرار شد در آن دام نیفتید.

از کدام کتاب‌های سه‌سطحی استفاده می‌کردید؟

ریاضی و علوم

چه کسی به شما کتاب‌های سه‌سطحی را معرفی کرد؟

بعد از این‌که کتاب‌های آبی را تمام کردم از پشتیبانم سوال کردم و او به من معرفی کرد و از آن‌جائی‌که کتاب خیلی خوبی بود با رغبت، به زدن تست‌هایش پرداختم.

برنامه مطالعاتی دوهفته‌ای خودتان را بیان کنید و این‌که کتاب‌های آبی و سه‌سطحی را در کجای این دوهفته استفاده می‌کردید؟

قبل از این‌که بروم سرکلاس یک دور درس‌نامه کتاب‌های آبی را می‌خواندم تا یک پیش زمینه داشته باشم هر چند خلاصه بود ولی کمک می‌کرد وقتی دبیر درس می‌داد من از درس جلوتر باشم و بعد که می‌‌آمدم خانه، تست‌های همان مباحث تدریس شده را حل می‌کردم و سراغ کتاب‌های سه‌سطحی می‌رفتم.

آیا از کتاب نوروز استفاده می‌کردید و برایتان چه فایده‌ای داشت؟

از آن‌جائی‌که بیشتر بچه‌ها در نوروز از درس عقب می‌مانند به علت این‌که مشغول مسافرت و فوق برنامه هستند کتاب نوروز سبب می‌شود از درس‌هایی که دبیر به ما تدریس کرده عقب نمانم و بتوانم خودم را یک‌بار از مطالبی که از اول مهر تا بهمن، اسفند تدریس شده بسنجم و خودم را برسانم.

آیا از کتاب تابستان استفاده می‌کردید؟ برایتان چه فایده‌ای داشت و چقدر زمان صرف آن می‌کردید؟

هر سال در آزمون‌های تابستان کانون کتاب تابستان اجباری بود و کمک می‌کند مطالبی را که یک ماه دو ماه دور بودیم مرور کنیم و از مباحثی که قبلا خوانده‌ایم عقب نمانیم.

به شما چه کمکی کرد؟

من هم مباحث درس‌هایی که نگاه به آینده است را یاد می‌گرفتم و درس‌های گذشته‌ام هم یادآوری می‌شد.

طی 5 سالی که کانونی بودید آیا تمام 5 سال از دفتر برنامه‌ریزی استفاده می‌کردید و برایتان چه فایده‌ای داشت؟

سال‌های اولی که به کانون آمدم خیلی با دفتر برنامه‌ریزی آشنا نبودم از آن جایی‌که یک مقدار هم تنبل بودم کامل نمی‌کردم و نقاط ضعفم کم‌کم آشکار شد که وقتی بی‌برنامگی می‌کنم افت تراز دارم و کم‌کم به مرور سال‌ها متوجه شدم برنامه‌ریزی بهترین راه درس خواندن است و دفتر برنامه‌ریزی بهترین گزینه برای برنامه‌ریزی است.

دفتر برنامه‌ریزی برایتان چه تاثیری داشت، آیا در افزایش ساعت مطالعه یا ایجاد تعادل به شما کمک کرد؟

زمانی که من درس می‌خواندم به علوم که خیلی علاقه داشتم حواسم نبود که دارم بیش از حد نیاز آن درس را می‌خوانم چون هر چه می‌خواندم بیشتر دوست داشتم و بیشتر در آن غرق می‌شدم اما موقعی که این تایم‌ها را یادداشت می‌کردم و دیدم که این تایم اصلا با درس‌های دیگر من سازگار نیست با کمک پشتیبان به این نتیجه رسیدم که در درس علوم باید یک میزان تعادل ایجاد کنم.

آیا از کتاب خودآموزی استفاده می‌کردید و برایتان چه فایده‌ای داشت؟

از آنجائی‌که نکاتی که در سال تحصیلی یاد می‌گیریم خیلی زیاد است امکان حفظ کردن و به یاد داشتن همه‌ی آن‌ها وجود ندارد برای همین باید نکاتی که در آزمون‌ها یاد می‌گرفتم و نکاتی که در تست‌ها به آن‌ها برمی‌خوردم را یک جائی ‌ یادداشت می‌کردم که بعدا آخر سال موقعی که می‌خواهم مرور کنم مجبور نباشم حجم وسیعی از کتاب را بخوانم، برای همین می‌آمدم نکات و سوالاتی که اشکال داشتم را درمی‌آوردم و یادداشت می‌کردم و این باعث می‌شد آخر سال موقعی که می‌خواستم جمع‌بندی کنم دچار مشکل نشوم.

این مطالب را چه زمانی مرور می‌کردید؟

بهترین زمان مرور، به نظر من بعد از تدریس دبیر است. وقتی که دبیر به شما درس داد ذهن شما یک آمادگی دارد و وقتی این مطالب را می‌خوانیم باعث می‌شود افزایش آمادگی ایجاد شود.

آزمون‌های کانون را با چه ترازی شروع کردید و در نهایت به چه ترازی رسیدید؟

وقتی وارد کانون شدم آشنا نبودم با ترازها و اولین آزمون هم در کانون همیشه مهم است و تراز من 6032 شد. آزمون‌های بعدی همش برایم انگیزه شد از خودم و تراز قبلی خودم بیشتر شوم و از یک جایی به بعد به تراز 6700 و 6800 رسیدم.

دلیل این‌ افزایش تراز را در چه می‌دانید؟ چه کارهایی کردید که این ترازتان افزایش پیدا کرد؟

من در 2 آزمون افت تراز داشتم و وقتی بررسی کردم این نتایج را متوجه شدم بهترین رقیب آدم خود آدم است چون اگر آدم بخواهد با دیگران رقابت کند اگر خیلی ازش قوی‌تر باشند ناامید می‌شود و ادامه نمی‌دهد و اگر خیلی از او ضعیف‌تر باشند مغرور می‌شود و باعث می‌شود بقیه از او جلو بزنند و برای همین هر آزمونی که می‌دادم تعداد غلط‌هایم را درمی‌آوردم و سعی می‌کردم بهتر از قبل به جواب برسم.

به نظرتان شما چطور به این سطح آگاهی رسیدید که همچین تصمیم‌هایی را در این سنتان بگیرید؟

مسلما این سطح آگاهی در نوجوانی خیلی کم است و وجود یک فرد باتجربه مثل پشتیبان و مدیر آموزشگاه باعث می‌شود طی مشورت‌هایی که در جلسات 5 نفره که به دانش‌آموزان می‌دهند سطح آگاهی دانش‌آموز بالاتر برود و در تصمیم‌گیری کمکش کنند.

از سایت کانون چه زمان‌هایی استفاده می‌کردید؟ بیشترین قسمت‌هایی که در سایت به آن مراجعه می‌کردید کدام قسمت‌ها بود؟

همیشه بعد از روز آزمون وارد سایت کانون می‌شدم و کارنامه‌ی خودم را مشاهده می‌کردم و بعد با کلاسور ارزیابی پاسخ‌های غلط خودم را دانلود می‌کردم و آن‌ها را رفع می‌کردم بعد هر هفته دوشنبه و سه‌شنبه‌ها به سایت کانون سر می‌زدم و صفحه مقطع را چک می‌کردم و نکات شب امتحانی و نکات تستی که قرار می‌دادند را استفاده می‌کردم که سبب می‌شد عملکردم در آزمون‌های کانون بهتر بشود.

نکته‌ای هست که بخواهید بگویید؟

به نظر من هیچ کسی نمی‌تواند شما را در این راه موفقیت کمک کند جز خودتان و اگر بهترین رقیبتان، خودتان باشید همیشه موفق می‌شوید.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی

Menu