کامنت‌های منتخب ادبیات فارسی (28 اردیبهشت)

در این مطلب مجموعه پرسش و پاسخ‌های شما دانش آموزان را در رابطه با درس ادبیات فارسی که در یک هفته‌ی گذشته، در صفحات مقاطع مطرح شده اند، گردآوری کرده ایم.

کامنت‌های منتخب ادبیات فارسی (28 اردیبهشت)

در این مطلب مجموعه پرسش و پاسخ های شما دانش آموزان را در رابطه با درس ادبیات فارسی که در یک هفته ی گذشته، در صفحات مقاطع مطرح شده اند، گردآوری کرده ایم. امیدواریم خواندن این کامنت ها در درک بهتر مباحث به شما کمک کند. نسخه pdf را هم می توانید از ضمیمه دانلود کنید.

مطالب مرتبط:

اسامی برندگان اعتبار اپلیکیشن (کامنت‌های منتخب _ 27 اردیبهشت)


دوازدهم انسانی
کاربر سایتکامنترعنا ابدال داره؟
کاربر سایتپاسخ کامنتابدال توی بیت هستش کلمه تنها نمی‌تونه ابدال داشته باشه
زهرا سادات علوی مطلق، دوازدهم انسانی - مشهد - میانگین تراز 7118پاسخ کامنتتوی چه بیتی بوده؟ ، بیت رو بذارین بچه‌ها جواب میدن
محمد عابدینى - دانشجوی رشته‌ی حقوق دانشگاه تهرانپاسخ کامنتابدال رو باید در بیت تشخیص داد
کاربر سایتپاسخ کامنتابدال فرایند واجی منظورشونه.جزو حذفیات کنکور بوده
زهرا سادات علوی مطلق، دوازدهم انسانی - مشهد - میانگین تراز 7118پاسخ کامنتاها از نظر واژه ابدال نداره . اما ازون دسته کلماتی هس که در گذر زمان معنی گذشته رو از دست داده و معنی جدید گرفته تحول معنایی داره
زهرا سادات علوی مطلق، دوازدهم انسانی - مشهد - میانگین تراز 7118کامنتاولیشو با اجازتون میذارم :(پرده خار است اگر دارد گلی این بوستان***نوش این محنت سرا آهن‌ربای نشتر است) .... آرایه مضمون دستور و وزن و اختیارشو اگر داره بگید👍
مرضیه خدابخشی، دوازدهم انسانی - همدان - میانگین تراز 6331پاسخ کامنتفاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن....اختیار زبانی بیت اول و اختیار زبانی بیت دوم(تغیر کمیت مصوت کوتاه به بلند)
زهرا سادات خدابخشی، دوازدهم انسانی - دلیجان - میانگین تراز 7133کامنتآرایه حسن تعلیل>>همونطور که ازاسمش پیداست یعنی آوردن علتی زیبا وادبی برای یک چیز.این علت ،علت حقیقی معلول نیست؛بلکه یه علت تخیلی ولی زیباوقشنگه.مثال:مراچو صبح به دست دعا نگه دارید/که روشن است جهان ازنفس کشیدن من؛میگه دلیل روشن بودن جهان، نفس‌های منه.درصورتیکا میدونیم دلیل اصلی این نیست.بیت دیگه:نه خلاف عهد کردم که حدیث جزتو گفتم/همه برسرزبان اند وتودرمیان جانی؛میگه اینکه من حرف از بقیه میزنم،بی وفایی نیست.به خاطر این ازبقیه حرف میزنم که اونا سر زبونن ولی تو دردلم هستی.>>
زهرا سادات خدابخشی، دوازدهم انسانی - دلیجان - میانگین تراز 7133کامنتدقت بشه که هر علت ومعلولی این آرایه رونمیسازه.مثلا بیت"دراین چمن که ز پیری خمیده شد کمرم/زشاخ‌های بقابلد ازاین چه بهره برم؟"حسن تعلیل نداره.چون دلیل واقعی ذکرشده و درحقیقت هم علت خم شدن کمر ،پیری هست..🌹
مهدی کیخائی، دوازدهم انسانی - بوئین میاندشت - میانگین تراز 6717پاسخ کامنتصد جوی اب بسته ام از دیده بر کنار بر بوی تخم مهر که در دل بکارمت حسن تعلیل و اغراق داره؟ به نظر من که هر دورو داره اما پاسخنامه زده هیچکدومو نداره!؟
کاربر سایتکامنتمیگم اختیار قلب رو باید تقطیع کنیم دیگه؟ یکی لطفا توضیح بده کامل
شیوا جعفرنیا ممان، دوازدهم انسانی - میانه - میانگین تراز 6237پاسخ کامنتن نیاز به تقطیع نیست فقط وقتی بجای اینکه همه‌ی رکن‌ها مفتعلن‌ان،بجاش مفاعلن بیاد/یاهمشون مفاعلن بجاش مفتعلن بیاد اختیارقلب داره...اما وزن دوری مفتعلن مفاعلن متناوب این اختیار رو نداره چون دوریه...فقط یکی ازینها بجا اون یکی بیاد قلبه موفق باشی
حسین کریمی - دانشجوی رشته‌ی کارشناسی ارشدعلوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارای دادگستریپاسخ کامنتسلام.لازم نیس تقطیع کنید همه بیت رو فقط جاهایی ک احساس کردید سرعت خوندن تغییر میکنه رو تقطیع کنید و باهم مصرع‌ها رو بسنجید.مثلا.ای همه آرامش من مستی و آسایش من.ببین که دور از نگهت شدم پر از شعله‌ی عشق.توی رکن اول و سوم مصرع دوم ی دفه سرعت زیاد میشه .خانوم جعفر نیا اینچیزی رو ک گفتید ازش مطمینید؟چون تا جایی ک میدونم قلب داشتن ارتباطی با دوری بودن بیت نداشت نمیدونم بازم
کاربر سایتپاسخ کامنتاره چون اگ مفتعلن مفاعلن مفتعلن مفاعلن پشت سرهم بیاد دوریه مگ میش گرفت قلب؟چنتا قلب بگیریم ؟حالا دومصراع اینجوری تکرار بشه چون من امروز میزدم تستشو مثلا مفتعلن مفاعلن پشت سرهم تکرار میشد اصن قلب نمیگرفت مگر اینک ۳تا یکی باشن یکی فرق داشت باش باز نگامیکنم یه نمونشو میگم...ب شک انداختین ایشالا ک اشتباه نگفته باشم یعنی منظورمن این مدلی بود که قلب نمیشد
شیوا جعفرنیا ممان، دوازدهم انسانی - میانه - میانگین تراز 6237پاسخ کامنتاقای کریمی ببخشید الان این بیت مفتعلن مفاعلن هسش مام وزن مفتعلن مفاعلن داریم متناوب هم هسش مانمیتونیم که بگیریم قلب برا این بیت...من منظورم همچین بیتاییه که قلب نداره"شور شراب عشق تو آن نفسم رود ز سر/کاین سرپر هوس شود خاک در سرای تو"بجز چنتا اختیار زبانی و وزنی هجای اخر مصراع چیز دیه ای نداره
حسین کریمی - دانشجوی رشته‌ی کارشناسی ارشدعلوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارای دادگستریپاسخ کامنتدرسته نظرتون ولی در کل بیت‌های متناوب دوری هم میتونن قلب داشته باشن یعنی اگ رکن اول مصراع اول مفتعلن باشه و رکن اول مصرع دوم مفاعلن باشه بعلاوه اگ رکن دوم مصرع اول مفاعلن باشه و رکن دوم مصرع دوم مفتعلن .اینجا ما دو تا قلب داریم تا جایی ک یادمه کتاب محدودیت خاصی براش در نظر نگرفته بود.مثلا:ای همه جهان من آتش جسم و جان من.برای دیدار رخت جهان شد آشیان من.الان اینجا وزن دوریه دقیقا هرجا تو مصرع اول مفتعلن اومده تو دوم مفاعلنه و برعکس .پس ب نظرم میشه قلب داشت
کاربر سایتپاسخ کامنتبعله منظور منم همین بود که کاربرعزیز بدونه ک ما درواقع متفعلن مفاعلن رو داریم اگ اون نظمش بهم خورد قلبه...
کاربر سایتکامنتسلام اقای کرمی.میشه این بیتو با اون روشی که برای ابدال گفتید جواب بدید...زان چشم پر از خمار سرمست--پرخون دارم دو دیده پیوست ..خیلی ازتون ممنونم//مدیر نوکرم
حسین کریمی - دانشجوی رشته‌ی کارشناسی ارشدعلوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارای دادگستریپاسخ کامنتسلام داش. توی مصرع دوم .پر خون دا رم .چار تا هجا بلند پشت سر هم اومده و سکته داریم ( اون وزن استثنایی هم ک پایین‌تر گفتم نیست).و با تبدیل دا به دو تا کوتاه مثلا دَ وَ اون سکته بر طرف میشه پس ابدال داریم .با تمرین تشخیصش خیلی راحت میشه
کاربر سایتپاسخ کامنتآقای کریمی شما واس عروض قبلنا کلاس تست مستینا میرفتین یا استعداد داشتین و کشفینا کردین دبیرما دکتری ادبیات داش ازین راهکارا نمیداد مارو
حسین کریمی - دانشجوی رشته‌ی کارشناسی ارشدعلوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارای دادگستریپاسخ کامنتنه کلاس نرفتم ولی شاعرم و خیلی زود سماعی رو یاد گرفتم این روشا رو ب جز اختیار بلند شدن کوتاه بقیه شو خودم کشف کردم و ب دوستان دیگ هم یاد میدم تا جایی ک بتونم
کاربر سایتپاسخ کامنتاقای کریمی من یه بیت دیدم امروز دوری مستفعل ممفعولن مستفعل مفعولن بود...ابدال نگرفته بود اما من تاحالا مستفعل مفعولن نشنیدم عجیب بود نظرشماچیه؟
زهرا سادات علوی مطلق، دوازدهم انسانی - مشهد - میانگین تراز 7118کامنتبیت :( چشم از خیل خیال تو از آن محروم است***که گذر می‌نتوان کرد ز دریا به شناه) >> این بیت آرایه ، دستور ،مضمون و وزن و اختیارشو بگید..
زهرا سادات خدابخشی، دوازدهم انسانی - دلیجان - میانگین تراز 7133پاسخ کامنتوزن:فعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن؛اختیارات:آوردن فاعلاتن به جای فعلاتن؛بلند کردن مصوت کوتاه(لِ درخیال)؛حذف همزه(از آن،محرومست)؛ابدال درآخرمصراع اول.یه سوال..کلمه آخر شنا هست؟
زهرا صمیمی فر، دوازدهم انسانی - اهواز - میانگین تراز 6289پاسخ کامنتچشم (تشخیص و استعاره ) خیل و خیال (جناس ناقص افزایشی ) .. اختیار تبدیل فاعلاتن به فعلاتن . اختیار تغییر کمیت مصوت[کسره اضافه] در هجای چهارم رکن دوم(در واژه‌ی خیالِ تو) اختیار ابدال در رکن آخر مصراع دوم .. مضمونش نمیدونم دقیق منطورتون چیه ولی حال و هواش عاشقانه س(چه قد فک کردم ! :/) چشم نهاده . خیل متمم. محروم مسند. می‌نتوان کرد فعل مضارع مضارع اخباری منفیه اگه اشتباه نکنم.دریا متمم. ... امیدوارم درست باشه و اگه اشتباهی دارم دوستان بگن و اصلاح کننش
زهرا صمیمی فر، دوازدهم انسانی - اهواز - میانگین تراز 6289پاسخ کامنتراستی وزنشم : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن /فَعَلُن ...
کاربر سایتپاسخ کامنتاسلوب داره، میگه خیال تو انقدر زیاده که چشم ازش محرومه، همان گونه که با شنا کردن نمیشه از دریا عبور کردشیوه بلاغی، تقدم فعل بر متمم و مفعولجناس هم که واضح هستدریا و شنا که تناسب هست حالا نمیدونم مراعات هم هست یا نوزن: فعلاتن،فعلاتن،فعلاتن،فعلن
کاربر سایتکامنتسلام اقای کریمی.من این اختیار ابدالو که توضیح دادید خیلی خوب متوجه نشدم.نفهمیدم کدوم کلمات بلند یا کشیده رو باید به...تبدیل کنیم.میشه یه یه زره کامل توضیح بدید.مرسی از شما//#سارا
حسین کریمی - دانشجوی رشته‌ی کارشناسی ارشدعلوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارای دادگستریپاسخ کامنتسلام .توی بیت اگ هجای کشیده بود و باید هم کشیده خونده میشد (یعنی گاهی حذف همزه صورت میگیره و هجای کشیده خاصیتش و از دست میده و )در نظر گرفته میشد نه بلند(یعنی اخر بیت یا نیم مصراع هم نبود).کلا نظرم جایی هست ک مطلقا هجای کشیده وجود داره این جاها رو ب صورت یه هجای بلند ی هجای کوتاه میخونیم(برای روان‌تر شدن خوندن و راحتی توی دریافت وزن)مثلا.هست رو توی مصرع (هست رویت مثال نیکی ها.)به صورت هس تِ میخونیم تا روون خونده بشه.
حسین کریمی - دانشجوی رشته‌ی کارشناسی ارشدعلوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارای دادگستریپاسخ کامنتخب اما مبحث بعد.وقتی این کار و کردیم باز هم توی خوندن یه رکن هایی از مصراع سکته ایجاد میشه مثلا ک این خودش ب دو قسمت تقسیم میشه:۱چارتا هجای بلند پشت سر هم بیاد(در۹۰درصد مواقع ابدال داریم)۲..س تا هجای بلند پشت سر هم بیاد ک این معمولا توی اخر مصراع‌ها اتفاق میفته.مثل همین مصراع پایینی.هست رویت مثال نیکی ها.وزنش فاعلاتن مفاعلن فعلنه.نی کی‌ها .هجای بلند کی باید تبدیل بشه به دو تا کوتاه تا روون خونده بشه ینی الان سکته داره.و روون‌تر شدش میشه این.هس ت نا مت م ثا ل نی کِ یِ ها.این جا دیگ هیچ گیری نداری
حسین کریمی - دانشجوی رشته‌ی کارشناسی ارشدعلوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارای دادگستریپاسخ کامنتی نکته توی همه‌ی اختیارات ب جز قلب اصولا فقط ب ی مصراع نیاز داریم برا همینه ک مصرع دوم و نمینویسم ولی این بار مینویسم .مثال دوم.ای رویت گشته مرا روز و شب ای ماه .چشمانم از غم تو آب شد ای شاه. توی .ای رویت گش چار تا هجای بلند اومده و سکته هم داریم و برای روون‌تر شدن خوندنش میگیم ای رُ وِ یت گش .
حسین کریمی - دانشجوی رشته‌ی کارشناسی ارشدعلوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارای دادگستریپاسخ کامنتچنتا نکته:ابزار‌ها و راه‌های تشخیص اختیارات چنتاست.۱تقطیع ذهنی۲وجود راه‌های فرعی مثل همون سکته‌ها و... ک گفتمشون.۳رجوع ب وزن اصلی بیت و تشخیص اختیارات از اون راه.اگ همه ابن راه هارو بلد باشید توی ازمون خیلی سریع و مطمین ب جواب میرسید لاقل دوتا شونو بلد باشید
کاربر سایتکامنتسلام بچه ها،به نظرتون این بیت حسن تعلیل داره؟لطفا با دلیل بگید.بید مجنونیم در بستان سراى روزگار/سر به پیش انداختن از شرم،بار ما بس است.
کاربر سایتپاسخ کامنتنه
ابوالفضل اوژن پور، دوازدهم انسانی - آبادان - میانگین تراز 6905پاسخ کامنتخیر دوست عزیز این بیت حسن تعلیل نداره، چون دلیلی ادبی و غیر واقعی برای چیزی نیمده، میگه که ما همچون بید، استواریم، دیگه بسه هرچقدر سرمون رو از بار گناه پایین انداختیم
عماد محمدپور، دوازدهم تجربی - بشرویه - میانگین تراز 6796پاسخ کامنتگفته خم بودن درخت به خاطر شرمه!مگه داریم مگه میشه!اساتید نظر شما چیه؟
کاربر سایتپاسخ کامنتاره
اوین احمدپور، دوازدهم انسانی - بانه - میانگین تراز 6233پاسخ کامنتسلام بلە دارە چون تشبیە داریم ما بە بیدمجنون تشبیە شدەو وجە شبە کە سر انداختن از شرم است در واقع ویژگی مشترک "ما" و "بید مجنون" است کە در واقع برای بید نسیت و دلیلی ادبیە
زهرا سادات علوی مطلق، دوازدهم انسانی - مشهد - میانگین تراز 7118پاسخ کامنتمیگه ما مثل بید مجنونیم که سرمونو انداختیم پایین ؛ گناه ما همین بس که از شرم سرافکندایم . با اینکه خیلی از حسن تعلیل سر در نمیارم ولی فکنم نداره🤔
کاربر سایتپاسخ کامنتاقای اوژن پور درست گفتن دلیل ادبی نیست واقعیه.مثلا من غذا زیاد میخورم چاقم دلیل واقعی چاقیم زیاد خوردنه.سارا اشتری
کاربر سایتکامنتسلام ممنون میشم یکی از دوستان تلمیح و تضمینو توضیح بده فرقشون رو سپاس
کاربر سایتپاسخ کامنتتلمیح یعنی که شما توی بیتت یا نثر یک اشاره کوچیک به یه حادثه ای داستانی چیزی کنی مثلا بگیم (گلستان کند اتشی بر خلیل)اینجا یاد اور سرد شدن اتش بر خلیل /اما تضمین شما باید بیت یه شاعر یا یک ایه قران رو کاملا ذکر کنی تو کتاب هم گفته علامت""رو داره مثلا تویه خلال توضیحات من بگم "الله نورالسماوات و الارض"=تضمین چون من ایه رو کامل ذکر کروم جزئی از کلمه رو یا ایه رو نگفتم ...موفق باشی کاربرجان
محمد عابدینى - دانشجوی رشته‌ی حقوق دانشگاه تهرانپاسخ کامنتتلمیح اینه که شاعر توی بیتش به یه آیه یا حدیث یا یه حادثه‌ی تاریخی اشاره بکنه. دقت کنید صرفا اشاره کنه. مثلا آوردن کلمه فرهاد مارو یاد داستان شیرین و فرهاد میندازه. به این میگن تلمیح. تضمین به این میگن که شاعر عینا آیه یا روایت یا بیت
محمد عابدینى - دانشجوی رشته‌ی حقوق دانشگاه تهرانپاسخ کامنتشاعری رو در قسمتی از شعرش بیاره. همه چیزایی که گفتم درمورد نثر هم صادقه
فاطمه غضنفری، دوازدهم انسانی - شهرضا - میانگین تراز 6380کامنتبید مجنونیم در بستان سرای روزگار/سر به پیش انداختن از شرم بار ما بس استاین بیت حسن تعلیل داره؟
کاربر سایتپاسخ کامنتبله. دلیل سر به زیری یا افتادگی شاخه‌های بید مجنون رو ،، شرمش از اینکه بار و ثمری نداره بیان کرده.. زهرا صمیمی
کاربر سایتپاسخ کامنتاره عزیزم.سارااشتری.
ابوالفضل اوژن پور، دوازدهم انسانی - آبادان - میانگین تراز 6905پاسخ کامنتخیر این بیت حسن تعیل نداره، شاعر خودش رو به بید مجنون تشبیه کرده (تشبیه بلیغ اسنادی) که از گناه دیگه خستش شده و دیگه نمیخواد شرمنده باشه، هیچ دلیل ادبی اما غیر واقعی ذکر نشده.
کاربر سایتپاسخ کامنتمنم با آقاى اوژن پور موافقم حسن تعلیل نداره.
کاربر سایتکامنتسلام بچه‌ها بنظرتون این بیت اغراق داره؟ جانا دلم چو عود بر آتش بسوختى/وین دم که مى زنم ز غمت،دود مجمر است.
شیوا جعفرنیا ممان، دوازدهم انسانی - میانه - میانگین تراز 6237پاسخ کامنتن بنظرم نداره چون میگ ای جانا(معشوق استعاره)دلمو مثله عودی ک بر اتش سوزوندی/این نفس (فک کنم)میکشم از غمت مثله دوده مجمر سیاه هستش تشبیه بنظرم فقط واینک فک کنم تو کتاب ابی کانون دیدم اونم نگرفته بود
کاربر سایتکامنتسلام این سوالایی که تو فنون میگه کدوم یک ازگزینه‌ها به دو صورت هجا بندی میشه رو چجوری باید حل کرد؟
کاربر سایتپاسخ کامنتتقطیع کنید و هجاها رو به دو صورت تقسیم بندى کنید،اگه جفتش از اوزان شعر فارسى محسوب میشد پاسخ صحیح همونه :)
شیوا جعفرنیا ممان، دوازدهم انسانی - میانه - میانگین تراز 6237پاسخ کامنتمثله مسفعلن فعولن یا مفعول فاعلاتن/یا مستفعل مفعولن یا مفعول مفاعیلن علامتاشو نتونسم بزارم اسماشو نوشم فقط
زهرا سادات علوی مطلق، دوازدهم انسانی - مشهد - میانگین تراز 7118کامنتسلام خوبین ؟ بیت (شعر حافظ در زمان آدم اندر باغ خلد***دفتر نسرین و گل را زینت اوراف بود) ارایه و وزنش ؟
کاربر سایتپاسخ کامنتفاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن.
محمدامین زارعی، یازدهم علوم انسانى - شهریار - میانگین تراز 7170پاسخ کامنترمل مثمن محذوف ...(فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن) ... دفتر نسرین و گل اضافه تشبیهی .... تشبیه شعر حافظ به اوراقی که در داخل یه دفتر هستن ... بعد اون اوراق هست نه اوراف😐👌
زهرا صمیمی فر، دوازدهم انسانی - اهواز - میانگین تراز 6289پاسخ کامنتاغراق در زیبایی شعر حافظ ..تشبیه بلیغ (دفتر نسرین + دفتر گل ) تلمیح به حضور حضرت آدم در باغ بهشت.. در ضمن فکر کنم کلمه‌ی بعد از زینت " اوراق" هستش ..وزنش : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن... التماس دعای شدید 💋
کاربر سایتپاسخ کامنتفاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن.اضافه تشبیهی،تلمیح،واج ارایی،مراعات نظیر.
مرضیه خدابخشی، دوازدهم انسانی - همدان - میانگین تراز 6331کامنتدعوی عشق ز هر بوالهوسی می‌آید دست بر سر زدن از هر مگسی می‌آید .....وزن؟ابدال داره یا نه؟
زهرا سادات علوی مطلق، دوازدهم انسانی - مشهد - میانگین تراز 7118پاسخ کامنتوزن، فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فع لن . اختیار فاعلاتن بجای فعلاتن ، ابدال نداره ؛ اها اسلوبم داره
کاربر سایتپاسخ کامنتفاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن که دو تا اختیار وزنی داره آرودن فاعلاتن به جای فعلاتن و ابدال در آخر مصراع ها
حسین کریمی - دانشجوی رشته‌ی کارشناسی ارشدعلوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارای دادگستریپاسخ کامنتفاعلاتن(ب جای فعلاتن)فعلاتن فعلاتن فع لن(ک باید تبدیل بشه ب فعلن و ابدال داریم البته با تقطیع نمیتونیم ابدالش و تشخیص بدیم ولی بازم نظر طراح کنکور و کانون مهمه)
پوریا گودرز تله جردی، دوازدهم انسانی - کرج - میانگین تراز 5824کامنتسلام، کسی میدونه ارایه تجاهل العارف چیه؟ توی تست دیدم، ممنون میشم توضیح بدید
محمد عابدینى - دانشجوی رشته‌ی حقوق دانشگاه تهرانپاسخ کامنتسلام. آرایه ای هستش که شاعر یه سوالی میپرسه در حالیکه خودش جوابشو میدونه. تجاهل باب تفاعل هستش یعنی خودرا جاهل نشان دادن.
شیوا جعفرنیا ممان، دوازدهم انسانی - میانه - میانگین تراز 6237کامنتسلام اقای کریمی پایین یه بیت شعر بود دعوی عشق ز هر.../اونجا ما دع وِ یِ عش میخونیم حرف( یِ )رو میتونیم اختیار کوتاه تلفظ کردن هجای بلند بگیریم؟من یکم تو این (ی)ها مشکل دارم😅
شیوا جعفرنیا ممان، دوازدهم انسانی - میانه - میانگین تراز 6237پاسخ کامنتببخشید منظورم (و) بود اشتباه نوشتم...اخ عادی خوندنی دع وی ی عشق میخونیم اما بااختیارفرق داره /مثلا سیاست رو س یا ست میگیم اینم جزو اختیار هستن دیه؟
حسین کریمی - دانشجوی رشته‌ی کارشناسی ارشدعلوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارای دادگستریپاسخ کامنتسلام .من رو این موضوع ی مدت خیلی گیر داشتم و ب جواب نمیرسیدم ولی این با سیاست فرق داره فک کنم چون سیاست ی بین خود کلمس ولی اینجا ی افتاده اخر کلمه و ی نقش نما گرفته.ولی تاجایی ک میدونم اینجا اختیار داره و طراحا این و کوتاه در نظر میگیرن و اختیارم داریم
کاربر سایتپاسخ کامنتمنم اختیار میگیرم اما مطمئن نبودم ممنونم اقای کریمی
کاربر سایتکامنتکدام بیت ذوقافیتین است؟....1)خنده او چون شکر کردی ستار/صد هزاران گل شکفتی بی بهار.....2)روز و شب رویی چو زر اشکی چو سیم/منتظر بنشسته بودی دل دو نیم
کاربر سایتپاسخ کامنتگزینه ى ٢ در واژه هاى نیم و سیم،چو و دو. دلیل نادرستى گزینه ى ١ این است که مصوت "ى" به تنهایى نمیتواند حرف قافیه باشد بنابراین کردى و شکفتى هم قافیه نیستند.
دوازدهم تجربی
کاربر سایتکامنتبچه‌ها کتاب (الهی نامه ) خیلی زیاد داریم از شاعرای مختلف. اما تو کتاب ما فقط الهی نامه سنایی را اورده نه عطار را(درس سوم فارسی یازدهم ). نظرتون چیه با توجه به سوال امروز
کاربر سایتپاسخ کامنتالهی نامه‌ی عطار هست تو کتاب. اون قسمتی که عطار به مولوی خردسال کتاب الهی نامه‌ی خودش رو هدیه داد...
کارن نشاط مفیدی، دوازدهم تجربی - مشهد - میانگین تراز 7680پاسخ کامنتالهی نامه از سنایی، عطار و خواجه عبدالله انصاری
کاربر سایتپاسخ کامنتاونی که هدیه داد اسرار نامه بود نه الهی نامه
کاربر سایتکامنت(تو قلب فسره زمینی_از درد ورم نموده یک چند) فسرده ایهام داره؟
حسین گله داری، دوازدهم تجربی - کرمان - میانگین تراز 7824پاسخ کامنتنه
کاربر سایتپاسخ کامنتبله ایهام دارد.
کاربر سایتکامنت(ضربتی چند) اضافی یا وصفی؟
کاربر سایتپاسخ کامنتوصفی
کاربر سایتکامنتبچه‌ها این جمله درسته که"در گیاه کم یاخته‌های غلاف آوندی،نه کلروپلاست دارند و نه کالوین انجام میدهند؟!----غرق آتش تو وادی دوم پارادوکس داره؟!مدیر ثبت کن دیگه دیشبم ثبت نکردی❤️
کاربر سایتپاسخ کامنتدرستهنه ولی اضافه استعاریه
کاربر سایتکامنتسلام بچه‌ها میشه خرق عادت رو توضیح دهید
محمد نبی امینی، دوازدهم تجربی - ایلام - میانگین تراز 6100پاسخ کامنتبه زبان ساده چیزی تو مایه‌های فیلم تخیلیه مثلا وجود دیو در شاهنامه یا رویین تنی اسفندیار هر جا چیزی دیدی که تخیلیه و با واقعیت مغایرت داره خرق عادته مثلا دریدم جگرگاه دیو سپید.
کاربر سایتکامنتمفهوم کدام بیت با بقیه بیت‌ها نیز تفاوت دارد؟1)اندر گیتی به فضل و رادی او را یار نیست جز کریمی و عطا بخشیدن او را کار نیست 2)کس نمی‌کوید که یاری داشت حق دوستی حق شناسان را چه حال افتاد یاران را چه شد 3)دلم را یاری ار یاری ندیدم غمم را هیچ غمخواری مدیدم 4)یاری اندر کس نمی‌بینم یاران را چه شد دوستی که آخر آمد دوستداران را چه شد
کاربر سایتپاسخ کامنت
کاربر سایتپاسخ کامنت1
سیده معصومه صابربرنطین، دوازدهم تجربی - رودان - میانگین تراز 6032پاسخ کامنت١؟
مبینا داد آفرید، دوازدهم تجربی - خرم آباد - میانگین تراز 6307پاسخ کامنتمعلومه ۱
کاربر سایتپاسخ کامنت1.مفهوم گزینه 1:بی همتایی در فضل و بخششمفهوم سایر گزینه ها:بی وفایی یاران غیر حقیقی
علیرضا بداغی، دوازدهم تجربی - خرمشهر - میانگین تراز 6372پاسخ کامنت۱
کاربر سایتپاسخ کامنت۱
کاربر سایتکامنتآتش بزن این کلبه خونخواره ما را...مفعول هس؟میشه معنیشو بگید...و اینکه ترکیب 'دامان تعلق' اضافه تشبیهی نیست؟
محمد نبی امینی، دوازدهم تجربی - ایلام - میانگین تراز 6100پاسخ کامنتفک کنم اینجوری شه این کلبه خونخواره ما را آتش بزن که مفعول داره وکلبه خونخواره احتمالا استعاره از دل شاعر باشه ومثلا با بیت بشکن دل بینوای ما را ای عشق میتونه هم مفهوم باشه/دامان تعلق هم اضافه اقترانی هستش نه تشبیهی یا استعاری.موفق باشی
کاربر سایتکامنتمفهوم این چیه: وی در کوه ساکن شده است؟ بس کاری نباشد
محمد درخشش، دوازدهم تجربی - نوشهر - میانگین تراز 7015پاسخ کامنتمنظورش اینه عبادت خدا تو تنهایی کار سختی نیست.هنر اینه که موقع بودن میان مردم لحظه ای از یاد خدا غافل نشی
کاربر سایتکامنتسلام بچه‌ها این بیت اسلوب داره یا ن؟! می‌زند سینه به دریا زتهیدستی موج/ ماهی از فلس گرفتار به شست از اینجا ...اگه داره میشه بگید چطوری. ممنونم
کاربر سایتپاسخ کامنتاره بین دو مصراع همانطور که بذار
کاربر سایتپاسخ کامنتخیر چون آخرش گفته از اینجا داره اینجا منظور بیت اوله و به هم وابسته اس
فرناز حمزه ای، دوازدهم تجربی - بانهکامنتسلام بچه‌ها , سوال 14 آزمون امروز نمیشه گفت روان ایهام تناسبه یکی به معنای روح و جان ( کلمه جان توبیت اومده ) یکی دیگشم به معنای جاری و ریختن , بعد "پا" رو هم مجاز بگیریم از وجود فرد ؟!
کاربر سایتپاسخ کامنتاینو منم توش مشکل داشتم یه جا دیدیم روان ایهام تناسب بود , یکی بگه ؟
کاربر سایتپاسخ کامنتدقیقا سوال منم هس
کاربر سایتپاسخ کامنتاره واقعا نمیشه گفت ایهام نداره چون تو بیت هست #سارا
کاربر سایتپاسخ کامنتدر مورد ایهام نظری ندارم شاید درست باشه ولی فک کنم مجاز نداره ,مدیر ثبت کن لطفن
کاربر سایتپاسخ کامنتاینجور سوالا باس روی اینکه کدوم درست تره تمرکز کرد وگرنه جواب شماهم منطقیه
کاربر سایتپاسخ کامنتبه نظر من که درسته #مدیر جون
کاربر سایتکامنتسلام دوستان معنی کلمه *جبهه *چی میشه ؟
کاربر سایتپاسخ کامنتفک کنم پیشانی. کاریا
محمد درخشش، دوازدهم تجربی - نوشهر - میانگین تراز 7015پاسخ کامنتتو واژه نامه پشت کتاب هست یعنی پیشانی.
سیاوش قیصر، دوازدهم تجربی - تهران - میانگین تراز 6942پاسخ کامنتپیشانی
کوثر نوروزی فیروز، دوازدهم تجربی - چالوس - میانگین تراز 5546کامنتسلام دوستان چندتا سوال داشتم هردو از کنکور خارج 96هستن ممنون میشم جواب بدید.این بیت چرا حسن تعلیل داره؟《گرچه به شب آیینه نشاید نگریدن/درتونگرم کاینه دیدار نمایی》و اینکه این بیت جهش ضمیر متصل نداره؟《طفل اشکم خاک بازی‌ها کند درچشم تر/دیده از خاک درت روزی که گردد کامیاب》
زهرا بهنام، دوازدهم تجربی - تربت حیدریهپاسخ کامنتگفته وقتی به تو نگاه کردم ایینه چهره ام رو نشون داده نداره😶
کاربر سایتپاسخ کامنتحسن تعلیل ب خاطر اینه ک داره واسع نگاه کردن به یار دلیل میاره( میگه یار مثل اینه ست) نه خیر نداره هر دو مضاف الیه ن و سر جای خودشون
فاطمه احمدی، دوازدهم تجربی - ایوان غرب - میانگین تراز 6650پاسخ کامنتشاعر علت نگاه کردن به محبوب رو روشنایی چهرش در شب و آیینه مانند بودنش بیان کرده هرچن از سوالات مشکوک کنکور بوده //جهشم داره اون میم بعد اشک میشه چشم ترم
کاربر سایتپاسخ کامنتجهش ضمیر داره: طفل اشک خاک بازیها کند در چشم‌تر من
کاربر سایتپاسخ کامنتدوستان خود پاسخنامه کنکور گفته حسن تعلیل داره/واینکه اون ضمیر روهم جهش نگرفته به نظر شما درسته این؟
کاربر سایتکامنتمعنی کلمه *جبهه* چی میشه ؟
کاربر سایتپاسخ کامنتدیگه مطمئنم که این هست
کاربر سایتپاسخ کامنتپیشانی
کاربر سایتکامنتسلام دوستای گل میگم یه سوال توی کتاب دوازدهم نسیم رو خوشبو معنی کرده،معنی باد هم که میده درست میگم؟
کاربر سایتپاسخ کامنتآره ایهام داره.....2 معنیِ باد آرام و خوشبو #میا
سیدعرفان شریف زاده، یازدهم تجربی - مراغه - میانگین تراز 7454پاسخ کامنتبله آرایه ایهام وجود داره.
محمد غلامرضایی، دوازدهم تجربی - مکاتبه‌ای - میانگین تراز 6000کامنتبچه‌ها اطوار و غرس یعنی چی؟
کاربر سایتپاسخ کامنتتو چه جمله ای به کار رفته؟غرس به تنهایی یعنی درخت کاشتن،اما زود غرس یعنی کسی تند خو هست و زود عصبانی میشه....اطوار هم فکر کنم جمع طورِ،یعنی حال و وضع #میا❤️
فاطمه احمدی، دوازدهم تجربی - ایوان غرب - میانگین تراز 6650پاسخ کامنترفتار‌های ناخوشایند و زشت/کاشتن درخت و مانند آن
کاربر سایتکامنتسلام بچه‌ها خسته نباشید یه سوال داشتم . حذفیات ادبیات که تو سایت سازمان سنجش گذاشتن یعنی چی؟ یعنی الان ی نکره و علائم جمع ساختمان واژه رو تغییر نمیدن؟ یا چی؟ لطفا توضیح بدین مهمه 🙏❤️
فاطمه جلالی، دوازدهم تجربی - تبریز - میانگین تراز 7354پاسخ کامنتسلام من اینطور فهمیدم که علایم جمع و نکره مشتق میسازن ولی وابسته محسوب نمی‌شوند
کاربر سایتکامنتسلام بچه‌ها خسته نباشید یه سوال داشتم . حذفیات ادبیات که تو سایت سازمان سنجش گذاشتن یعنی چی؟ یعنی الان ی نکره و علائم جمع ساختمان واژه رو تغییر نمیدن؟ یا چی؟ لطفا توضیح بدین مهمه 🙏❤️ مجاز شو
کاربر سایتپاسخ کامنتدوست عزیز ی نکره و علائم جمع ساختمان واژه رو غیر ساده میکنند ولی جزو وابسته‌های پسین به حساب نمی‌اریمشون طبق حذفیات
سعید غیور، دوازدهم تجربی - نجف آباد - میانگین تراز 6998پاسخ کامنتنخیر. دیگه‌ی نکره و علائم جمع جزو وابسته‌های پسین نیستن ! ولی ساختمان واژه رو تغییر میدن
دوازدهم ریاضی
بنیامین بیضایی، دوازدهم ریاضی - میانه - میانگین تراز 6949کامنتدر چند مورد هم خانواده اشتباه آمده است؟ 1)تطاول/طول 2)ایمن/ تامین 3)کربت/کرب 4) هشیوار/ هوشیار
محمدعرفان ندرلو، دوازدهم ریاضی - زنجان - میانگین تراز 7345پاسخ کامنتهمشون درستن
کاربر سایتپاسخ کامنتدو تا...مورد اول و دوم
کاربر سایتپاسخ کامنتهمه موارد درست‌اند.
کاربر سایتپاسخ کامنت2و3و4 چون کلمه فارسی هستند هم خانواده از راه ریشه فعل نوشتن غلطه
علیرضا زرگران، دوازدهم ریاضی - ملایر - میانگین تراز 7693پاسخ کامنتآقای ندرلو مگه تطاول به معنی ستم نیست طول هم که طوله مگه نباید از نظر معنی تو یه خانواده باشند؟
محمدعرفان ندرلو، دوازدهم ریاضی - زنجان - میانگین تراز 7345پاسخ کامنتآقای زرگران من معنیشونو اینطوری در نظر گرفتم تطاول یعنی تعدی دراز کردن دست طول هم که درازا میشه با خودم یه ارتباطی بینشون گذاشتم اگه نه که خب معلومه سه تای دیگه درستن طراحم که فرمودن سوالای سخت. حالا ببینیم خودش چی میگه😅
کاربر سایتپاسخ کامنتآقای زرگران، تطاول در اصل، بمعنای گردن‌دارزکردن هنگام نگریستن بر چیزی‌ست. چون گردن رو دراز و طویل می‌کنند، میگن تطاول؛ که اصلا تطاول مجازا بمعنای گردن‌کشی گرفته‌می‌شه. تطاول مصدر باب تفاعل برای طءل هست که خب با مصدر مجردش طول هم‌خانواده‌ست.
کاربر سایتپاسخ کامنتهمه شون درستند
بنیامین بیضایی، دوازدهم ریاضی - میانه - میانگین تراز 6949کامنتکدام مورد نادرستی املایی دارد؟ 1)عین آتش در اسیر آمد یقین/ پرتو و سایهٔ ویست اندر زمین 2) گر شدیت اندر نصیحت جبرئیل/ می‌نخواهد غوث در آتش خلیل 3)ای برادر من بر آذر چابکم/ من نه آن جانم که گردم بیش و کم 4) لاجرم پرتو نپاید ز اضطراب/ سوی معدن باز می‌گردد شتاب
محمدعرفان ندرلو، دوازدهم ریاضی - زنجان - میانگین تراز 7345پاسخ کامنتاسیر که باید اثیر باشه (احاطه کرده)
کاربر سایتپاسخ کامنتبله گزینه۱ اسیر اشتباه است.
پرنیان عزیزیان، دوازدهم ریاضی - کرج - میانگین تراز 7825پاسخ کامنتاثیر به معنای کره‌ی آتشه فک کنم
کاربر سایتپاسخ کامنتبنده اثیر رو بعنوان روح می‌دونستم که البته درست هم هست. الآن چرخیدم فرمایش خانم عزیزیان هم درسته؛ اما فرموده‌ی آقای ندرلو اشتباهه، اثیر در هیچ فرهنگ‌لغتی بمعنای احاطه‌کرده نیومده.
کاربر سایتکامنتغلط‌(های) املایی؟: تحیّت بتواضع بگفتند و در خاست که میان ایشان حکم باشد و خصومت خانه بر قضیت معدلت بپایان رساند. فرمود که: صورت حال بازگویید. چون بشنود گفت: پیری در من اثر کرده‌است و حواس خلل شایع پذیرفته. و گردش چرخ و حوادث دهر را این پیشه است، جوان را پیر می‌گرداند و پیر را ناچیز می‌کند. صواب آنست که هر دوتن حق طلبید، که صاحب حق را مظفر باید شمرد اگرچه حکم بخلاف هوای او نفاظ یابد.
یوسف خورشیدی، دوازدهم ریاضی - خنجپاسخ کامنتبه نظرم فقط (در خاست)غلط باشه
کاربر سایتپاسخ کامنتنفاظ و خاست غلطه.
بنیامین بیضایی، دوازدهم ریاضی - میانه - میانگین تراز 6949پاسخ کامنتنفاذ باید اشتباه باشه، اما در خاست رو شک دارم و به نظرم درسته! اما اساسا واژه در خاست در کاربرد ندیدم، و از طرفی معنی خواست در این عبارت درست به نظر نمی‌رسه به هر حال من فقط نفاذ رو اشتباه میگیرم.
یوسف خورشیدی، دوازدهم ریاضی - خنجپاسخ کامنتنفاظ نباید نفاذ نوشته بشه؟
کاربر سایتپاسخ کامنتخاست و نفاظ
کاربر سایتپاسخ کامنتخب، این متن، بخشی از کلیله و دمنه ست و هم در خاست(در خواست) غلطه و هم نفاظ (نفاذ). درخاست بقول آقابنیامین اصلا کاربرد نداره، هرچند ما فکر کنیم می‌تونه بمعنای قیام‌کردن به انجام کاری باشه. درخواست در واقع درخواستند هست که از اون‌فرد درخواستند.
کاربر سایتکامنتتوی چندین لغت نامه چک کردم . اثیر هیچ کجا به معنی روح نیست . نزدیک‌ترین چیزی که به روح بود ، این بود: عنصر اسمانی ، جسم قابل ارتجاعی که فضا رو پر کرده و باعث انتقال روشنایی و گرما میشود. توی همه‌ی فرهنگ لغات به اتفاق گفتند اثیر یعنی کره‌ی اتش (یه باور قدیمی) پس اطلاعات غلط انتشار ندهید.
کاربر سایتپاسخ کامنتدهخدا: بعقیده ٔ برخی از فلاسفه ٔ قدیم ، روح عالم . || (اصطلاح کیمیا) سایلی بی وزن ، قابل قبض و بسط، که فضا راپر کرده و در همه ٔ اجسام نافذ است . اِتِر. || مؤید بنقل از فخر کمانگر و فرهنگ علی بیگی و دستور و شعوری بنقل از محمودی ، اثیر را بمعنی آفتاب وسرشک چشم هم گفته اند و برخی لغت نامه‌ها معنی زلف نیزبدان داده اند!
کاربر سایتپاسخ کامنتسایت واژه‌یاب بزنی اینو میده: ۱. کرۀ آتش که بالای کرۀ هوا قرار دارد.۲. [مجاز] روان؛ روح.۳. [قدیمی، مجاز] آسمان.
کاربر سایتپاسخ کامنتخب بنده چیز خوبی نوشتم که سومین مطلب رو تایید نکردن. به‌هرروی، گفته‌باشم: فهرستی که از واژه‌یاب فرستادم، عینا مال فرهنگ عمید هست.
امیرحسین نصوحی، دوازدهم ریاضی - مبارکه - میانگین تراز 5900کامنتتوجیح به چه معناست؟ اصلا وجود داره؟توجیه به چه معناست؟شک کردم
کاربر سایتپاسخ کامنتتوجیه که یعنی تشریح یه مطلب برای یکی هست. توجیح نداریم.
محمد علی مددی، دوازدهم ریاضی - تهران - میانگین تراز 7365پاسخ کامنتچیزی به اسم توجیح نداریم.توجیه یعنی سعی در موجه جلوه دادن کار یا حرف نابجا.
الهام محمدى - گروه آزمونپاسخ کامنتبا عرض سلام املای «توجیه» به معنای «آوردن دلیل برای اثبات درست بودن کاری/ سعی در موجه جلوه دادن کار یا حرف نابجا./ نیک بیان کردن مطلبی» صحیح است./با املای «توجیح» نداریم./ توجه: معمولا املای این واژه با «ترجیح: برتری دادن» اشتباه می‌شود.
کاربر سایتکامنتبچه‌ها میشه مفهوم دقیق این بیت رو بگین؟ کبوتری که دگر اشیان نخواهد دید قضا همی بردش تا به سوی دانه و دام
کاربر سایتپاسخ کامنتاز مرگ گریزی نیست
محمدرضا شیخ ها، دوازدهم ریاضی - تاکستان - میانگین تراز 6116پاسخ کامنتتقدیر گرایی
حسین آقائی آرائی، دوازدهم ریاضی - شیرگاه - میانگین تراز 8065پاسخ کامنتمفهوم تقدیر گرایی هست، و اینکه اگر تقدیر خدا به کاری باشه دیگه کسی جلوی اون رو نمیتونه بگیره
کاربر سایتپاسخ کامنتتقدیر، قابل تغییر نیست
فرشته منصوری - مهندسی عمران - دانشگاه صنعتی امیر کبیرپاسخ کامنتمفهومش این هست که تقدیر ما هر چه باشد همون برامون اتفاق می‌افتد و تقدیر قابل تغییر نیست.
کاربر سایتکامنتما جایی از کتاب‌های فارسی‌مون، واژهٔ خنیده داشتیم؟
مهدی شاهینی شمس آبادی، یازدهم ریاضی - شاهین شهر - میانگین تراز 6703پاسخ کامنتداخل درس ۶ ام ما اومده ظاهرا اون بیت برای شما نیمده بود. هر روز خنیده نام‌تر گشت ....
کاربر سایتپاسخ کامنتبله سال یازدهم. خنیده یعنی مشهور ، معروف
کاربر سایتپاسخ کامنتدرس لیلی و مجنون
کاربر سایتکامنتسوال ۱۴ آزمون اول زرد ۱۰کنکور که مال سراسری ریاضی ۹۵ ئه، اشتباهه که! وقتی استعاره و تشخیص داره، لاجرم مجاز هم داره. حالا ایهام تناسب؛ روان اینجا فقط به‌معنای روح هست، معنی دیگه‌ش جاری، با آب تناسب داره؛ پس ایهام‌تناسب هم پیدا شد. جالب اینه جواب تشریحی‌ای که گ۲ برای ریاضی۹۵ داده، ایهام تناسب رو گرفته اما میگه مجاز ندارد! خب بزرگوار، وقتی استعاره و تشخیص داره، مجاز هم داره دیگه!
کاربر سایتپاسخ کامنتعزیزم استعاره جداست مجاز جدا. وقتی استعاره داره نمیتونیم بگیم مجاز هم داره. درسته که مجاز زیر مجموعه‌ی استعاره است ولی نمیتونیم اینو بگین. تشخیص هم که اساسا بی ربطه.
کاربر سایتپاسخ کامنتمجاز زیر مجموعه استعاره نیست ، بلکه با هم اشتراک دارن ، در حالتی که در استعاره فقط مشبه‌به رو داشته باشیم مجاز هم داریم.
فارغ التحصیل انسانی
کاربر سایتکامنتسلام آقای کریمی میشه بی زحمت ذوقافیتین رو توضیح بدید شما توی کنکور ادبیات تخصصی چند درصد جواب دادین؟
علی ستاری، چهارم انسانی - جغتایپاسخ کامنتبا اجازه اقای کریمی ذو قافتین یعنی داخل یک بیت 2 تا قافیه داشته باشه مثال گزید از غنیمت ظرایف بسی کز اسان نبیند طرایف کسی اینجا ظرایف طرایف . کسی وبسی دو تا قافیه تو بیت داره پس میشه ذو قافتیتین
کاربر سایتکامنتسلام چجوری ابدال رو تشخیص بدیم؟ آقای کریمی گفتن سکته‌ی توی شعر میشه ابدال اما الان هر چی شعر میبینم سکته ای هستن
کاربر سایتپاسخ کامنتسلام ببینین من خودم رشتم انسانی نبوده ولی از همون ابتدای شروع کار توصیه مشاورم این بود عروض رو سماعی یاد بگیرم،پروسش طولانی بود ولی در عین ناباوری من الان وزن تمام شعرها رو سماعی درمیارم و نکته اینجاس که وقتی سماعی وزنشو درمیاری اختیارات رو هم زودی متوجه میشی#غزاله
کاربر سایتپاسخ کامنتغزاله جون منم سماعی از همون اول کار کردم ... همه‌ی عروض و هم بلدم اما این ابدال رو هیچ وقت نتونستم تشخیص بدم .. حال چه کنم؟😥😣
حسین کریمی - دانشجوی رشته‌ی کارشناسی ارشدعلوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارای دادگستریپاسخ کامنتسلام.کاش مثالا تونو میگفتید.من چنتا مثال میزنم ببینید اینطوری بوده؟.:ای چشمانت در همه جا آتش جانم...رویای تو پیوسته روان شد به روانم..مثال ۲: ای در جانب چشمت همه جا گل شد و بستان.ز جهاتی رخ تو آتش شیرین شد و ویران. ۳.ای رخ تو ماه و پری با نظرت عشوه گری..سوز تو گمگشته و من بی رویت بی سحرم.الان ب من بگید متوجه سکته‌ها شدید ؟سکته‌ها کجاست؟نکته:ابدال توی وزن هایی رخ میده که یا مستفعل (مثال یک)یا مفتعلن (مثال ۳)و یا فعلاتن (مثال ۲)داشته باشه
کاربر سایتپاسخ کامنتخیلی ممنون آقای کریمی .... مثال ۱: چشمانت... ۲ : چشمت... مثال ۳: بی رویت..... اینا ابدال داره؟ ..... این وزن هایی که گفتید رو میدونم اما پارسال معلمم گفت همیشه اینا ابدال نداره ... این ابدال اصلا یه سر رشته نداره مثل بقیه اختیارات 😣
کاربر سایتپاسخ کامنتیعنی همیشه ابدال توی این سه وزن میاد؟ نمیدونم درسته یا نه اما فکر کنم ابدال‌ها به ترتیت: چشمانت .. چشمت .. بی رویت هست
حدیثه پهلوانی دوجی، چهارم انسانی - دماوند - میانگین تراز 6336کامنتاقای کریمی مثال برا ابدال: با اثر داغشان هر دم سلطان عشق / گوید خاقانیا خاک تو ام مرحبا
حسین کریمی - دانشجوی رشته‌ی کارشناسی ارشدعلوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارای دادگستریپاسخ کامنتاین وزنش مفتعلن فاعلنه. تنها جایی ک میتونه ابدال داشته باشه اولین رکن هر نیم مصرعه.و اینجا سکته‌ها هم دقیقا توی رکن اول نیم مصرع دوم و نیم مصرع سومه. هر دم سل طا .توشون سکته هست .چارتا هجای بلند پشت سر هم اومده(وزنش مفعول مفاعیلنم هم نیست).و با تبدیل دم به دَمِ سکته برطرف میشه.و توی اولین رکن مصرع دوم ید رو اگ تبدیل ب یَدِ کنیم هم سکتش بر طرف میشه.پس دوجا ابدال داشتیم
کاربر سایتکامنتاقای کریمی اصلا متوجه نشدم سکته ینی چی؟
حسین کریمی - دانشجوی رشته‌ی کارشناسی ارشدعلوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارای دادگستریپاسخ کامنتیعنی گیر توی خوندن یعنی روون خونده نمیشه یک قسمت از بیت نسبت ب کل بیت یا شعر یا مصرع.مثلا.ای حرمت منزلت کبریا..ای شاه با کرم و بی ریا.الان کجا گیر داره؟
کاربر سایتپاسخ کامنتحرمت یا منزلت😶
کاربر سایتپاسخ کامنتنه توی ای شاه گیر داره😕.حسین کریمی
حسین کریمی - دانشجوی رشته‌ی کارشناسی ارشدعلوم قضایی دانشگاه علوم قضایی و خدمات ادارای دادگستریکامنتروش تشخیص اختیار ابدال. این اختیار توی اخر اوزانی ک فعلاتن داره مشهود‌تر و سوال خیز تره. نکته:اگ چارتا هجای بلند پشت سر هم داشتیم توی نود درصد موارد ابدال داریم (حالا ممکنه‌ی وقت یکی ازین هجاهای بلند .ی هجای کوتاه باشه ک شامل اختیار زبانی شده و بلند تلفظ میشه.) کاربری ک گفتی نفهمیدم بهم پیام بده ایدیم اینه (مبارز اندرلاین۳۱۳ ب انگلیسی)فلا تنها وزنی ک ب چشمم خورده و این قاعده رو نقض کرده وزن دوری مفعول و مفاعیلن مفعول مفاعیلنه ک چار تا هجای بلند پشت سر هم اومده و ابدالی هم نداریم
فارغ التحصیل تجربی
کاربر سایتکامنت🔴بچه‌ها لطفاً جوا بدین🔴در کنج دماغم مطلب جای نصیحت،چرا ۳جزیی گذرا ب مفعول میشه!؟
کاربر سایتپاسخ کامنتسلام برای اینکه ببینید جمله چند جزئیه حتماً باید به فعلتون توجه کنید.که اینجا مطلب هست.جزء گذرا به متمم‌ها که نیست ولی گذرا به مفعوله(چیزی را طلبیدن) مسند هم که نداریم پس میشه ۳ جزئی گذرا به مفعول⚘زهرا
ثنا سهرابی، چهارم تجربی - تهران - میانگین تراز 7271پاسخ کامنتچه چیز را نطلب؟طلبیدن گذراس
کاربر سایتکامنت🔴میشه معنی کنین🔴"سحر چشمان تو باطل نکند چشم آویز/مست چندان که بکوشند نباشد مستور"
کاربر سایتپاسخ کامنتبا هیچ چیز حتی جادو باطل کن هم نمیتوان جادوی چشم تورو مخفی کرد و باطل .اونیکه مسته هر کاری کنه بازم نمیتونه مخفی بمونه یعنی مست بودنش رو مخفی کنه آشکار میشه کلا مفهوم شعر اینکه هر چقدرم که بکوشی چیزی رو مخفی کنی بازم نمیتونی
کاربر سایتکامنت🔴سوال🔴"تا دیده محو روی تو شد،کامیاب شد/شبنم ب افتاب رسید،آفتاب شد"چرا با "چون شبنم اوفتاده بودم پیش آفتاب /مهرم ب جان رسید و ب عیوق بر شدم"قرابت نداره!؟
کاربر سایتپاسخ کامنتمنم همینو زدم به نظرم اصلا با گزینه 3 قرابت نداره
کاربر سایتکامنت@حامد دست تورو میبوسه . یک بیش از بد حجاب راه بینایان شود زحمت گل بیشتر از خار باشد دیده را . چرا بیشتر میشه مسند ؟
کاربر سایتپاسخ کامنتبگین چطور باشد؟ جوابش میشه "بیشتر از خار" که خار متمم و بیشتر مسند میشه
کاربر سایتپاسخ کامنتجمله رو از شیوه بلاغی خارج کن:زحمت گل برای دیده بیشتر از خار است.چگونه است؟بیشتر است
کاربر سایتکامنتسلام تو سوالایی که میگه ساختمان واژه در کدوم گزینه متفاوته یا یکسانه باید از کجا بفهمیم از چه لحاظ داره بررسی میکنه؟چون یه جا از لحاظ مثلا اسم +بن مقاسیه کرده یه جا از لحاظ مشق و مرکب بودن مقایسه کرده و ننوشته از چه لحاظ مقایسه کنین اگه میشه توضیح بدید مدیر بثبت
پوریا علیزاده، چهارم تجربی - بوشهر - میانگین تراز 6807پاسخ کامنتاول از لحاظ ساختمان بررسی کن بعد اگ ب جواب نرسیدی برو رو اسم و صفت ...
صمد حیدری زاد قزلجه، چهارم تجربی - تبریز - میانگین تراز 6361کامنتخانوم @زهرا کامنت خیلی رفته پایین اینجا میگم..منظورم این بود که الان اون فعل معلومش متعدی بوده حالا که مجهول شده چرا متعدی هست؟نکنه برای متعدی گفتن حالت معلوم رو در نظر می‌گیریم؟من خودم اینجور برداشت کرده بودم که فعل که مجهول شد لازم میشه مگر اینکه دو مفعولی باشه.. اخه مگه توی فارسی اینجوری نیست که فعل گذرا مجهول که شد ناگذر میشه؟یا من اشتباه متوجه شدم؟خیلی ممنون💎مدیر مرسی..
کاربر سایتپاسخ کامنتسلام.پایین بعنوان نکته براتون نوشتم که افعال متعدی یا معلوم هستن یا مجهول.یعنی شما مطمئن باشین که حداقل تو تستهای کنکور افعال مجهول متعدی محسوب میشن.برای اطمینان بیشتر به سوال ۴۰ کنکور خارج ۹۴ هم یه نگاه بندازید.⚘زهرا
صمد حیدری زاد قزلجه، چهارم تجربی - تبریز - میانگین تراز 6361پاسخ کامنتبله نکته رو خونده بودم اما الان متوجه شدم منظورتون رو.انشالا به هر چی که میخواین برسین..
سیدامیر پویا فاطمی - دانشجوی رشته‌ی پزشکی- دکتریکامنتکدام‌گزینه از لحاظ تاریخ ادبیات نادرست است؟۱) {ادبیات و تعهد در اسلام}و{الحیاه}از آثار محمدرضا حکیمی،نویسنده معاصر است.۲) {منطق الطیر}عطار و {عقل سرخ}سهروردی قصه هایی هستند در شرح‌مفاهیم عرفانی،فلسفی و دینی به وجه تمثیلی و نمادین.۳){تئوری رنگ ها} و{فاوست}به ترتیب از آثار علمی‌و ادبی گوته،شاعر‌و حکیم قرن هجدهم و کوزدهم آلمان است.۴)ترجمه ناصر الملک از {اتللو}وترجمه ذکاءالملک فروغی از {گفتار در روش به کار بردن خرد} از ترجمه‌های خوب اوایل عهد قاجارست.
کاربر سایتپاسخ کامنتسلام آقای فاطمی بزرگوار👐گزینه ۴ نادرسته.چون گفته اوایل که میشه🍀اواخر🍀عهد قاجار⚘زهرا
سیدامیر پویا فاطمی - دانشجوی رشته‌ی پزشکی- دکتریپاسخ کامنتمرسی دوستان...بچه‌ها جواب بدین لطفا😊
سیدامیر پویا فاطمی - دانشجوی رشته‌ی پزشکی- دکتریپاسخ کامنتخانم‌زهرا درست گفتین.افرین به شما✌✌👏
الهام درخشان خانقاه، چهارم تجربی - اراک - میانگین تراز 5906کامنتسلام الگوی(خویشتن طلبی)اسم+بن مضارع+پسوند مگه نیست؟چرا هنر۹۴ غلط گرفته؟میشه کسی توضیح بده؟ممنون.
کاربر سایتپاسخ کامنتسلام چون الگوی خویشتن طلبی اینه:🍵ضمیر🍵+بن مضارع+پسوند⚘زهرا
کاربر سایتکامنتسوال ادبیاتی☺☺عاقا میشه تفاوت گذاشتن و گزاردن رو یکی بگه:() توی تست‌های املا موجب سردرگمی بنده میشه این ۲تا:( کجا ز/ذ؟
کاربر سایتپاسخ کامنتگزاردن:ادا کردن،انجام دادن / گذاردن:قرار دادن
سیدامیر پویا فاطمی - دانشجوی رشته‌ی پزشکی- دکتریکامنتکاربرد معنایی{ردیف} در کدام بیت متفاوت است؟۱)داد خود را زان مه بیدادگر‌خواهم‌ستاند /یک‌شب آخر دامن آه سحر خواهم‌گرفت۲)گر نخواهد داد من‌امروز داد آن شاه حسن/دامنش فردا به نزد دادگر خواهم‌گرفت۳)یا به زندان‌فراقش بی نشان خواهم‌شدن /یا گریبان وصالش بی خبر خواهم‌گرفت۴)نعره‌ها خواهم‌زد و در بحر و بر خواهم فتاد/شعله‌ها خواهم‌شد و در خشک و‌تر خواهم‌گرفت
کاربر سایتپاسخ کامنتچهار
کاربر سایتپاسخ کامنت۲
کاربر سایتپاسخ کامنتگزینه‌ی دوم
کاربر سایتپاسخ کامنت۴،گرفتن کنایه از سوزاندن
کاربر سایتپاسخ کامنت۴ عایا؟
مسعود زرین کلاه، چهارم تجربی - اقلید - میانگین تراز 6649پاسخ کامنت4؟ اخری معنی اتش گرفتنه.
کاربر سایتپاسخ کامنتگزینه 4..
کاربر سایتپاسخ کامنتگزیته۴میشه ینی خشک و ترو باهم میسوزونم #سپیده.س
سیدامیر پویا فاطمی - دانشجوی رشته‌ی پزشکی- دکتریپاسخ کامنتآفرین دوستان...گزینه ۴ جوابه که به معنی سوختن میشه...بقیه همون معنی گرفتن هست
فرشید قاسمی، چهارم تجربی - مریوان - میانگین تراز 5806کامنتاینم انگیزه واسه دوستای بی انگیزه مون!❤️❤️ سفر دراز نباشد به پای طالب دوست/ که راه دشت محبّت گل است و ریحان است! ... کام دل خواهی، برو گردن به ناکامی بنه/ در دهان شیر میباید شدن بر بوی کام! 👈 دو بیت شعر! ... در ضمن بیت اول دارای آرایه اسلوب معادله نیست چون ابتدای مصرع دوم حرف ربط " که" اومده!( اینم یه نکته) 😏😏
کاربر سایتپاسخ کامنتگر من از خار بترسم نبرم دامن گل/ کام در کام نهنگ است بباید طلبید😎✌️
کاربر سایتپاسخ کامنتگر من از خار بترسم نبرم دامن گل/ کام در کام نهنگ است بباید طلبید😎✌️... درضمن کام و کام جناس تام داره(اینم یه نکته)
کاربر سایتکامنتچرا در این مصرع هر صفت پیشین نیست از متاع هر دو عالم تیستش جز مهر تو
کاربر سایتپاسخ کامنتنیستش در مهر تو اشتباه تایپی
کاربر سایتکامنت🚑🌹سلام دوستای گل این چندتا کلمه مشتق یا مرکب؟❓هزاردستان/کاروان سرا/بنفشه زار/برابر/لحظات/☘ودر بیت روبرو چطور؟نه من سبوکش این دیر رندسوزم و بس/سرا که که دراین کارخانه سنگ و سبوست.☘وماهیت جمله روبرو چیه؟مکه می‌ماند با حرارت آتشین
کاربر سایتپاسخ کامنتدرود.هزار+دست+ان👈مرکب /کاروان+سرا👈مرکب/بنفشه+زار👈مشتق/بر+ا+بر👈مشتق مرکب/لحظه+ات👈ساده (جمع‌ها در ساختمان واژه تاثیر ندارند).سبوکش👈مرکب/رندسوز👈مرکب/کارخانه👈مرکب.مکه می‌ماند تمام.دوجزیی🎈
کاربر سایتکامنتسلام چرا تو این جمله 《خورد》گذرا به مفعوله؟چرا 《غصه خورد》مرکب نیست؟جمله👈پدر غصه خورد.(سوال کنکور هنر)
کاربر سایتپاسخ کامنتمیتونیم بگیم غصه زیادی خورد یعنی گسترش پذیره پس فعلمون ساده هست و غصه مفعوله
کاربر سایتکامنتدر این بیت چرا حرف خجالت زده استعاره نیست ؟🔴طلعت من خواسته از مه خراج حرف خجالت زده بر لوح عاج
کاربر سایتپاسخ کامنتچون فکر کنم منظورش فرد خجالت زده هست ..
نازنین حسن پور، چهارم تجربی - اسلام‌شهر - میانگین تراز 5616کامنتتو کز خلوت نداری بهره خرج انجمن‌ها شو / که باشد در صدف چون گوهر سیراب عیش ما . چرا گوهر متمم میشه بچه‌ها .؟
کاربر سایتپاسخ کامنتبخاطر اینکه قبلش حرف اضافس(چون)
کاربر سایتپاسخ کامنتچون یا مانند حرف اضافه گرفته شدع
کاربر سایتکامنتسلام بچه ها/ کدام بیت با سایر ابیات تقابل معنایی دارد؟ ۱)اگر سالکی محرم راز گشت،،ببندند بر وی در بازگشت_ ۲)عشق با سر بریده گوید راز،،زانکه داند که سر بود غمّاز _۳)راز درون پرده چه داند ملک خموش،،ای مدعی نزاع تو با پرده دار چیست؟ _۴) گر فلاطون به حکیمی مرض عشق بپوشد،،عاقبت پرده برافتد ز سر راز نهانش ...ممنون میشم جواب بدید،دلیلش رو هم بگید کدوم میشه
کاربر سایتپاسخ کامنت4
کاربر سایتپاسخ کامنتچون 4 میگه بالاخره رازش آشکار میشه ولی اون 3 تا میگن هیچوقت رازش فاش نمیشه
کاربر سایتپاسخ کامنتچون چهار میگه بالاخره رازش آشکار میشه ولی اون س تا میگن هیچوقت رازش فاش نمیشه
کاربر سایتپاسخ کامنت4 هست چون میگه هر رازی یه روزی اشکار میشه تو مابقی میگه رااز‌ها فاش نمیشن..تشکر از دوستایی که جز صحیحو گفتن ❤️
کاربر سایتکامنتسلام بچه ها.تو این جمله چرا اکسیر مفعوله؟ هنوز باطل در این خیال که اکسیر می‌کنند.آقای قاسمی اینم ادبیات ولی کسی جواب نمیده😐/عاطفه
کاربر سایتپاسخ کامنتمی کنند ب معنی ساختن و درست کردنه..اکسیر را میسازند
کاربر سایتکامنتسلام عباداتتون قبول حق. بچه‌ها خواهش میکنم بگید کلمه‌ی " جر کردن " به معنای در افتادن ، در کدوم کتاب و دقیقا کدوم صفحه اومده؟ چون تست اول کنکور تجربی ۹۲ ازش سوال اومده. نمیدونم کجای کتابه😭 دارم دیوونه میشم. خواهش میکنم کمکم کنین 🙏 مدیر لطفا ثبت کن. خیلی مهمه
کاربر سایتپاسخ کامنتآشناست،سووشون نبود؟
کاربر سایتپاسخ کامنتتو اون درس سوشون اونجا که پیرزنه واسه زری تعریف میکنه .. فک کنم از لعات مربوط به توصیحاته#کاربر ..
کاربر سایتپاسخ کامنتادبیات دوم قسمت توضیحات بود یا درس ۶ بود یا ۷ یادم نمیاو
نهم
یاسمن نظری، نهم - الشتر - میانگین تراز 6050کامنتسلام.دوستان یه سوال:کلمه مسافران ساده است یا مشتق؟
کاربر سایتپاسخ کامنتفکر کنم ساده زیرا (ان)در اینجا نشانه‌ی جمع است
سینا دانشگر، نهم - برازجانپاسخ کامنتمسافر + ان ... فکر کنم نشانه‌های جمع هم جز وند حساب میشه ... مشتقه فکر کنم
یازدهم تجربی
کاربر سایتکامنتسلام بچه‌ها یه سوال میتونیم نماد رو استعاره بگیریم؟
کاربر سایتپاسخ کامنتاره
کاربر سایتپاسخ کامنتبستگی به متن داره، رابطه شباهتش مشهود باشه شاید بشه گرفت
پوریا پایمرد
تهيه شده توسط : پوریا پایمرد
امیر کرماجانی
ارسال شده توسط : امیر کرماجانی
Menu