مراحل برنامه ریزی درسی برای کنکور 98 ( از نگاه حانیه نقوی )
برنامه ریزی اولین قدم برای رسیدن به موفقیت است. برنامه ریزی درسی برای کنکور 98 شامل مراحل و نکات زیر است.
ویژگی های یک برنامه ریزی درسی خوب:
1.هدفمند بودن: شما قطعا اهداف بلند مدت،میان مدت و کوتاه مدت دارید (رسیدن به تراز و رتبه ی مورد نظر در آزمونهای کانون یا قبولی در رشته ی مورد نظر). برنامه ریزی شما باید راه رسیدن به این اهداف را هموار کند.
2.داشتن واحد زمانی مشخص: بهتر است هر روز خود را به برنامه ریزی نگذرانید. یک روز در هفته ( ترجیحا جمعه ها) را برای برنامه ریزی طول هفته در نظر بگیرید. برنامه ریزی هفتگی شما میتواند الهام گرفته شده از برنامه راهبردی آزمون ها باشد تا دچار سردرگمی ناشی از حجم بالای مطالب نشوید.
3.منعطف بودن: برای جلوگیری از خسته کننده و دلسرد کننده بودن برنامه شما باید منعطف باشد. برنامه ریزی هفتگی شما با داشتن وعده های زمانی مشخص و فضای خالی در زمان مناسب انعطاف لازم را پیدا میکند.
4.شخصی سازی برنامه: بر اساس نتایج گذشته و اهداف آینده، بهترین ابزار برای شخصی سازی و کابردی تر کردن برنامه جعبه ابزار کارنامه شماست.
5.تعادل در برنامه ریزی: تعادل وعده های مطالعاتی، ساعت های مطالعه، تعادل دروس اختصاصی و عمومی، تعادل تست و مطالعه تشریحی در برنامه بسیار اهمیت دارد.
6.مرور و تمرین : شاید مهمترین بخش هر برنامه ای برای افزایش کارایی آن داشتن وعده های مرور تستی و تشریحی است.
7.استراحت های متعادل: زمان استراحت باید به معنای واقعی باعث کم شدن سطح خستگی و افزایش تمرکز شود.
در ابتدای کار بهتر است بگوییم موفقیت به سادگی به دست نمی آید و موفقیت در کنکور 98 نیز مانند همه ماراتن های دیگر دشواری های خود را دارد.
جدول برنامه ریزی درسی کنکور
خیلی از دانش آموزان به دنبال یک جدول برنامه ریزی درسی برای کنکور 98 هستند .
برای نمونه برنامه روز شنبه پر شده است و شما می توانید برنامه سایر روز ها را متناسب با برنامه خود پر کنید . ضمناً ساعت ها و بازه های ارائه شده نیز صرفاً جهت مثال هستند و شما می توانید برنامه خود را بر اساس بازه های مورد نیاز خود تنظیم نمایید. همچنین ترتیب دروس اختصاصی و عمومی نیز متناسب با شخصی و توانایی هر فرد است و کاملا شخصی می باشد . البته اصولی دارد که باید رعایت شود.
| زنگ نهم | زنگ هشتم | زنگ هفتم | زنگ ششم | زنگ پنجم | زنگ چهارم | زنگ سوم | زنگ دوم | زنگ اول | |
| 30 دقیقه | 45 دقیقه | 1ساعت | 1ساعت | 1ساعت | 1ساعت ونیم | 1ساعت ونیم | 1ساعت ونیم | 2ساعت | |
| تست عمومی | تست اختصاصی | جبرانی یا استراحت | درس اختصاصی | درس عمومی | درس اختصاصی | فیزیک یازدهم | دینی دوازدهم | ریاضی یازدهم | شنبه |
| یکشنبه | |||||||||
| دوشنیه | |||||||||
| سه شنبه | |||||||||
| چهارشنبه | |||||||||
| پنجشنبه | |||||||||
| جمعه |
.البته شما قطعا باید از دفتر برنامه ریزی استفاده کنید و صفحه 182 را مانند تصویر زیر تکمیل نمایید

نمونه برنامه ریزی کنکور نفرات برتر
1. محمد احمدی رتبه 1 کنکور تجربی ۹۵
فارغ التحصیل ریاضی بودم ابتدا 80 درصد زمانم را صرف زیست شناسی می کردم.از اوایل فروردین بین درس ها تعادل برقرار کردم؛ روزانه 10 الی 12 ساعت درس میخواندم.
2.پارسا خلفی رتبه 4 کنکور تجربی ۹۵
روزانه 6 الی 10 ساعت مطالعه داشتم و با راهنمایی و مشاوره گرفتن برنامه ریزی می کردم.
3.سجاد قاسمی رتبه 2 کنکور انسانی ۹۵
به طور میانگین روزانه 6 ساعت مطالعه مفید داشتم.
4.محمدمهدی جراحی رتبهی 7کنکور ریاضی 97
من بعد از هر آزمون برای دو هفتهی بعدی برای برنامههای مدرسه و کلاسهای فوق برنامه و نیز آزمون بعدی یک برنامهریزی کلی داشتم. برنامهریزی دقیق را هم بهتدریج انجام میدادم و مقداری از زمان را هم خالی میگذاشتم تا در پایان برنامهام، برای هر درسی که ضعیفتر بودم وقت بگذارم. من سهشنبهی هفتهی دوم از سایت کانون آزمون سال گذشتهی کانون را دریافت میکردم و ازآن برای محک زدن خودم استفاده میکردم و با توجه به نتیجهای که کسب میکردم زمان باقیمانده را به نواقص اختصاص میدادم.
5.سیدمحمدصادق کشاورزی رتبهی2 کنکور ریاضی 97 و 8 کنکور زبان 97
سال دوم دبیرستان زیاد به کنکور فکر نمیکردم و هدفم یادگیری درسها بود. تکالیفم را انجام میدادم و فشاری را متحمل نمیشدم. به این ترتیب تا سال سوم به طور منظم درس خواندم بدون اینکه لازم باشد به خودم فشار بیاورم. سال چهارم حجم درسها بیشتر شد ولی باز هم طبق برنامهی راهبردی پیش میرفتم و آن هم به صورت تدریجی مرا جلو میبرد. از اول تا آخر سال هم پیشرفت تدریجی داشتم.
6.پریا ولیزاده ، رتبهی 10 کشوری کنکور تجربی 97
من سالهای دوم و سوم دبیرستان رتبههایم خوب بود ولی به دلیل نداشتن نظم در برنامهریزی نوسان زیادی داشتم. مثلاً یک بار رتبهی 1 میشدم و دفعهی بعد رتبهام 70 میشد. این باعث میشد اعتمادبهنفسم کم شود. در تابستان که برنامهریزی را شروع کردم بهتدریج پیشرفت کردم. سه ماه طول کشید که به این باور برسم که میتوانم موفق شوم.
7.علیرضا فتحی، رتبهی 10 کشور کنکور انسانی 97
سعی کردم بر اساس برنامهی راهبردی برنامهی شخصی داشته باشم اما معیار درستی نداشتم. هر شب قبل از خواب از سایت کانون یک مقالهی مشاورهای میخواندم و کمکم باعث شد روشهایم را پیدا کنم و برنامهریزیام را بر اساس این راهنماییها منسجم کنم.
8. نسترن برزگر زنور، رتبهی 9 کشور کنکور هنر 97
من یک روش ثابت داشتم و به آن پایبند بودم و آن هم تداوم در درس خواندن بود. من حتی وقتی آنفلوآنزا داشتم برنامهی درسیام طبق معمول اجرا شد.
نمونه کارنامه نفرات برتر کنکور 97
برای اینکه بتوانید بهتر برنامه و مسیر خود را مشخص کنید می توانید ابتدا به قسمت کارنامه نفرات برتر کنکور 97 مراجعه نمایید و سپس روش های مطالعه آنان را نیز بررسی نمایید.
نویسنده: حانیه تقوی
