آقای میلاد هوشیار ، مسئول درس تاریخ در آزمونهای کانون، نکاتی را در خصوص درس تاریخ در کنکور نظام جدید با ما در میان میگذارد ...
تاریخ یکی از دروس حفظی و شاید دشوارترین آن هاست که بر اساس کنکورهای اخیر میتوان نتیجه گرفت که متاسفانه در بازه ی مانده به کنکور دانشآموزان و داوطلبان اهمیت کافی به این درس نمیدهند و چه بسا رغبت کمتری به مطالعه این درس از خود نشان میدهند. حتی در خود جلسه کنور نیز قالب و بنامه ای که بر اساس آن به سوالات پاسخ میدهند به گونه ای است که تاریخ را یا در صورت داشتن وقت اضافه در اولویت قرار دهند یا به 4 یا 5 سوال از ده سوال به طور انتخابی پاسخ میدهند و از بقیه سولات عبور میکنند .
البته با توجه به ضریب این درس در اکثر زیرگروههای کنکور ، این نحوه از عملکرد دانشآموزان در مورد درس تاریخ خیلی دو.ر از انتظار به نظر نمیرسد.ضریب درس تاریخ و جغرافیا در کنکور در همه زیرگروهها به جز زیر گروه چهار(که ضریب سه دارد) از یک تجاوز نمیکند .
رشتههایی که داوطلبان بعد از گذراندن کنکور در دانشگاه میتوانند در آنها ادامه تحصیل دهند عمدتاً شامل علوم سیاسی و انتظامی و تاریخ و جغرافیاست که غالباً جزو انتخاب های اول بسیاری از داوطلبان نیستند.
البته این نکته در مورد داوطلبانی که حائز رتبه زیر 500 کشوری هستند چندان صادق نیست، چرا که شخصی که هدفگذاری اش کسب رتبهی تک رقمی و دورقمی یا حتی زیر پانصد است میداند که باید به همه سوالات کنکور به یک چشم نگاه کند و تا جایی که توان و زمان داشته باشد برای حل سوالات بیشتر تلاش میکند و سوالات تاریخ هم برای انها از این قاعده مستثنی نیستند.
با توجه به مطالبی که گذشت، رویکرد کانون و البته بنده به عنوان مسئول درس تاریخ در آزمون ها باید به گونهای باشد که هم نیاز داوطلبان گروه نخست را پاسخ دهد و هم نیاز داوطلبان با هدف رتبهی برتر شدن را و همچنین داوطلبانی که تمایل چندانی به پاسخگویی به سوالات این درس ندارند را به پاسخ دادن به آن ترغیب کنیم . برای این منظور سوالاتی که در آزمون های کانون طرح میشود، بر مبنای تکرار مطالب مهم در کنکور طرح میشود و همچنین پیش بینی مطالب جدیدی که ممکن است مورد سوال قرار گیرند است.
همچینین با توجه به تغییر رویکرد طراحان کنکور از سوالات صرفاً حفظی به سوالاتی شامل روابط علت و معلولی ، پیامدهای اتفاقات و ... و در کل استاندارد تر شدن سوالات ، به تبع آن سوالات تاریخ در آزمونها نیز خصوصاً در آزمونهای جامع کانون باید از همین منطق پیروی کنند.
در نظام آموزشی جدید کتاب تاریخ 1 به تاریخ ایران و جهان باستان ، تاریخ 2 به دوره بعثت پیامبر اسلام تا پایان دوره صفویه و تاریخ 3 به تاریخ ایران و جهان معاصر میپردازد و عمده ترین تفاوتی که کتابهای کنونی با نظام قدیمی دارند این است که مباحث کتاب تاریخ شناسی پیش دانشگاهی به طور مجزا ارائه نشده و هر کدام از سه کتاب بخشهایی را به مباحث تارخ شناسی اختصاص داده اند.
با توجه به اینکه امسال (کنکور 98) اولین کنکور نظام جدید است و سابقه ای نسبت به چند و چون سوالات تاریخ وجود ندارد و تا کنکون(مهر 97) نیز از سوی سازمان سنجش یا وزارت آموزش و پرورش برنامه و طرحی برای تبیین این چگونگی ارائه نشده است. پیش بینی میشود که همانند سالهای گذشته از هر کتاب 5 سوال و مجموعاً 15 سوال از درس تاریخ در کنکور 98 طرح شود.
