ماهیت انتقالی دوران تابستان

تابستان دوره‌ای با ماهیت انتقالی است؛ به این صورت که در آن هم فرصت جبران گذشته قرار داده شده و هم ساختن آینده.

ماهیت انتقالی دوران تابستان

ماهیت انتقالی دوران تابستان

تابستان دوره‌ای‌ با ماهیت انتقالی است؛به این صورت که در آن هم فرصت جبران گذشته قرار داده شده و هم ساختن آینده.

برنامه‌ی راهبردی در تابستان شامل دو بخش اصلی نگاه به گذشته و نگاه به آینده است. در سایر پنجره‌های باز مطالعاتی برای داوطلبان کنکور، سؤالاتی از درس‌های پایه و سال چهارم ارائه می‌شود ولی سبک و سیاق این سؤالات با توجه با فراگیر بودن نوع مطالعه‌ی درس‌های پایه در سایر پنجره‌های باز و با توجه به انتخابی بودن نوع مطالعه‌ی نگاه به آینده در تابستان کاملاً متفاوت است. این یعنی در دوره‌ی تابستان هر کدام از آزمون‌ها دقیقاً به حجم خاصی از درس‌های سال گذشته (بدون تکرار در آزمون بعد) و حجم خاصی از درس‌های نگاه به آینده (با تکرار در آزمون بعد) می‌پردازد. از ویژگی دوم با عنوان "پوششی بودن آزمون" یاد می‌شود.

در ایام تابستان چون آموزش و پرورش برنامه‌ی رسمی ندارد، حساسیت برنامه‌ی راهبردی بسیار بالاست و پایبندی به آن اهمیت زیادی دارد.

طبق برنامه‌ِی راهبردی در تابستان، هر درس دست‌کم 4 بار مرور می‌شود. این برنامه با مرور چندین‌باره‌ی هر درس و پوششی و نیمه‌پوششی بودن و داشتن آزمون‌های جمع‌بندی و جامع، امکان جبران عقب‌ماندگی از مباحث آزمون را فراهم کرده است.این برنامه از دو بخش نگاه به گذشته و نگاه به آینده و نیز درس‌های عمومی سال یازدهم تشکیل شده است.

  • نگاه به گذشته مربوط به درس‌های اختصاصی سال دهم و یازدهم

  • و نگاه به آینده مربوط به دو درس سال دوازدهم است.

از آن‌جا که ممکن است دانش‌آموزان درس‌های سال دهم را فراموش کرده و نیاز به مرور بیش‌تر داشته باشند پیشروی سال دهم به صورت نیمه‌پوششی است و چون درس‌های سال یازدهم را به‌تازگی خوانده‌اید پیشروی سال یازدهم به صورت مستقل است. درس‌های سال دوازدهم هم چون جدید است پیشروی پوششی دارند.

هدف از نگاه به گذشته در این آزمون‌ها این است که دانش‌آموز درس‌های سال قبل را فراموش نکند و اگر در مباحث خاصی نیاز به تأکید بیش‌تر و تثبیت و تسلط بر مطالب دارد با خیال آسوده به رفع این چالش‌ها بپردازد. این بخش حدود 30 درصد از زمانی را که ما برای مطالعه در نظر گرفته‌ایم شامل می‌شود.

یکی از اصول مهم در آموزش این است که باید کاری کنیم تا فرایند آموزش لذت‌بخش و دوست‌داشتنی شود و این‌که به صورت مداوم تأکید بر تکرار مطالب گذشته کنیم موجب کسالت‌بار شدن مطالعه و دلزدگی می‌شود. این‌جاست که نگاه به آینده در برنامه‌ی راهبردی به کمک شما می‌آید و با خواندن مطالب جدید مربوط به سال تحصیلی آینده موجب ایجاد جذابیت در روند کار شما می‌شود. از طرفی با اندکی پیشروی در درس‌های سال آینده با آمادگی و اعتمادبه‌نفس بیش‌تری سال تحصیلی خود را آغاز می‌کنید و چندین قدم از هم‌کلاسی‌های خود جلوتر قرار می‌گیرید. این بخش هم شامل 70 درصد زمان باقی‌مانده‌ی شما می‌شود.

مرتضی فیض عارفی
نويسنده : مرتضی فیض عارفی
Menu