شیوه مواجهه با منابع بسیار کنکور هنر

شیوه برنامه ریزی و اولویت بندی برای خواندن منابع کنکور هنر

شیوه مواجهه با منابع بسیار کنکور هنر

پس از دیدن فهرست منابع کنکور هنر احتمالا این سوال برای همه به‌وجود می آید که چگونه می‌توان همه‌ي این منابع درسی، کمک درسی و آزاد را مطالعه کرد در حالی که ممکن است بسیاری از آن‌ها در سالی که کنکور می‌دهید برای طرح سوال مورد استفاده قرار نگیرند و تمام تلاش های شما به هدر برود. برای اینکه دچار این مشکل نشوید لازم است به نکاتی توجه داشته باشید که مهم ترین آن ها اولویت بندی این کتاب هاست.

کتاب های درسی در اولویت اول قرار دارند اما در خود این کتاب ها نیز اولویت بندی وجود دارد. در ابتدا با استفاده از بودجه بندی سال های قبل کتاب های درسی مهم تر را مشخص کنید. (توجه داشته باشید که این بودجه بندی ها ثابت نیستند و ممکن است تغییرات زیادی داشته باشند. پس به ناچار باید حالت کلی آن را طی چند سال اخیر در نظر گرفت) قطعا کتاب های سیر هنر در تاریخ 1و2، تاریخ هنر جهان، آشنایی با مکاتب نقاشی، تاریخ هنر ایران، آشنایی با بناهای تاریخی، آشنایی با هنر های تجسمی و کارگاه هنر 1و2 (گروه اول)  در این دسته قرار می‌گیرند. از طرفی کتاب هایی مانند انسان فضا طراحی، پایه و اصول صفحه آرایی، مبانی تصویر سازی، طراحی2، هنر و ادب فارسی، نمایش، عکاسی2، خوشنویسی، کارگاه طراحی نقوش سنتی، طراحی اندام و لباس (گروه دوم) و... وجود دارند که نسبت به گروه اول اهیمت بسیار کمتری دارند و حتی از تعدادی از آن ها چند سال است که سوالی طرح نشده. اما این به معنی کنار گذاشتن آن ها نیست بلکه به معنی قرار دادن آن ها در انتهای اولویت کتب درسی است. همچنین کتاب های دیگری نیز وجود دارند که از لحاظ اهمیت در بین این دو گروه قرار می‌گیرند همچون طراحی1، عکاسی1، آشنایی با میراث هنری و فرهنگی ایران، حجم سازی1، کارگاه نقاشی، خط در گرافیک (گروه سوم) و...

هم اکنون می‌رویم به سراغ کتاب هایی که اهمیت آن ها برای داوطلبان برابر نیست. برای مثال اصول و مبانی ماسک و گریم برای داوطلب زیرگروه 4 در گروه اول و برای بقیه در گروه سوم قرار دارد و همچنین مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی برای داوطلب زیرگروه 5 در گروه اول و برای بقیه در گروه سوم قرار می‌گیرد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که مطالب بالا بیشتر در مورد درس های درک عمومی هنر و خلاقیت تصویری که منابع درسی کافی دارند جواب گو است و درمورد خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی، درک عمومی ریاضی فیزیک، ترسیم فنی و خواص مواد کتاب های کمک درسی اهمیت بیشتری نسبت به کتاب های درسی پیدا می کنند. در این دروس شما می‌توانید از کتب کمک درسی (مانند کتاب سبز خلاقیت نمایشی، کتاب سبز خواص مواد و...) به عنوان درسنامه استفاده کنید. درحالی که برای درک عمومی هنر و خلاقیت تصویری، کتاب درسی، درسنامه‌ی شماست و بهتر است از کتاب های کمک درسی برای مرور، جمع بندی و یادگیری مطالب فراتر استفاده کنید.

نکته مهم دیگر منابع آزاد است. به نظر می‌رسد که جمع صفحات این کتاب ها از ده هزار صفحه فراتر رود پس قطعا خواندن همه آن ها برای کنکور دور از تصور است. پیشنهاد می شود اول از همه بعد از آن‌که تسلط کافی بر مطالبی که در کتاب های درسی و کمک درسی آمده سراغ منابع آزاد بروید و دوم اینکه بهتر است عموم داوطلبان از میان منابع آزاد هر درس، یک یا دو کتاب را که از همه مهم تر است  انتخاب کنند و بخش هایی از آن کتاب را در ادامه کتاب درسی خود بخوانند. برای مثال درمورد درک عمومی هنر کتاب "دایره المعارف هنر، رویین پاکباز "بهترین گزینه است اما خواندن کامل آن برای کنکور کاری است کاملا نادرست. بهتر است برای نمونه مثلا مبحث مکتب اصفهان که درکتاب "آشنایی با مکاتب نقاشی" یا کتاب " کارگاه نگارگری" آن را می‌خوانید، همین مطلب را در کتاب دایره المعرف هنر پیدا کرده، بخوانید و نکته برداری کنید و به همین روال برای تمامی دروس عمل کنید. بعضی مباحث در کتاب دایره المعارف هست که خواندن آن‌ها الزامی ندارد.

در درس های دیگر منابع آزادی که به نظر می‌سد بیشتر مورد توجه باشند عبارت اند از:

 خلاقیت نمایشی: تاریخ تئاتر جهان، اسکار براکت و کتاب هنر سینما و تاریخ سینما ، بورد وِل و تامسون

خلاقیت تصویری: مبانی هنر های تجسمی، غلامحسین نامی و شیوه طراحی ذهنی، ناصر پلنگی

خلاقیت موسیقی: درک و دریافت موسیقی، راجر کیمی ین و تئوري بنيادي موسيقي، پرويز منصوری


مطالب مرتبط

دامون فخاری
نويسنده : دامون فخاری
Menu