قافیه در شعر فارسی،‌دهم انسانی

قواعد قافیه و عروض، از قواعد مهم و پرکابرد در کنکور انسانی هاست که دانش آموزان دهم، از همین ابتدا، باید برای یادگیری آن برنامه ریزی کنند.

قافیه در شعر فارسی،‌دهم انسانی

قافیه – دهم انسانی

- اجمالا این نکته را میدانید که وزن برای شعر لازم و ضروری است و برهم زدن وزن شعر، از میزان زیبایی و تاثیر آن می کاهد.

- عامل دیگرگوش نوازی یک شعر،‌ قافیه ی آن است.

- اگر قافیه ها را در ابیات تغییر دهیم، خواهیم فهمید که چقدر در ضرب و آواز و طنین موسیقی شعر تاثیر می گذارند.

- ردیف، کلمه یا کلماتی است که در آخر مصراع و بیت، بعد از واژه ی قافیه ،‌ عیناً تکرار می شود.

- قافیه، واژه هایی هستند که حرف یا حروف آخر آنها مشترک باشد. مثال:

گوهر خود را هویدا کن،کمال این است و بس/خویش را در خویش پیدا کن، کمال این است و بس

واژه های هویدا و پیدا، قافیه و عبارت «کن، کمال این است و بس» که عینا در دو مصراع تکرار شده اند، ردیف هستند.

- حروف قافیه، حرف یا حروف مشترکی هستند که در آخر واژه های قافیه می آیند که طبق قواعد قافیه، فقط دو الگو دارند : 1)مصوت های / ا / و / او / به تنهایی قافیه باشند، مثل:

«من از دست کمانداران ابرو / نمی یارم گذر کردن به هر سو»

2) و گاهی یک مصوت با یک یا دو صامت پس از خود، قافیه می سازد، مثل:

« در پیش بی دردان چرا فریاد بی حاصل کنم/گر شکوه ای دارم ز دل با یار صاحب دل کنم »

"کنم" ردیف بیت، بی حاصل و صاحب دل، واژه های قافیه و « -ِ ل » (مصوت کوتاه + صامت )،

حروف قافیه هستند.

- قافیه ی درونی : گاهی شاعران،‌ برای غنی تر کردن موسیقی شعر،‌ درون مصراع ها هم قافیه می آورند که به آن قافیه ی درونی گفته می شود.

«یار مرا، غار مرا، عشق جگرخوار مرا / یار تویی، غار تویی، خواجه نگه دار مرا »

*واژه های مشخص شده، کلمات قافیه اند.

- دقت کنید که ممکن است گاهی شعر، دو قافیه داشته باشد که به این حالت،‌ ذوقافیتین گفته

می شود. در این حالت، قافیه ی اصلی، کلماتی هستند که در آخر مصراع آمده اند.

« ای از مکارم تو شده در جهان خبر / افکنده از سیاست تو،‌ آسمان سپر »

- در مورد شکل نوشتاری حروف قافیه هم باید دقت داشته باشید که مشابه و یکسان باشند. برای مثال، واژه های رفیق، شفیق، ستیغ و دریغ،‌با هم، هم قافیه اند اما چون از نظر نوشتاری،‌یکسان نیستند، قافیه کردن آنها، اشتباه است.

- در شعر نو هم،‌ قافیه، محدودیت های شعر کهن را ندارد و اسیر قالب های خشک قافیه ی قدیم نیست و شاعر معمولا در هر بخش از شعر، دو یا چند مصراع قافیه دار به کار می برد.


نویسنده : زهره بابایی، رتبه ی 6 کنکور انسانی

Menu