صبحانه و تاثیر آن در افزایش یادگیری

کودکان همان ساعات اولیه صبح به میزان قابل توجهی دچار افت قند خون می‌شوند و با توجه به این که بیشترین زمان فعالیت ذهنی دانش‌آموزان و یادگیری مطالب درسی صبح است ....

صبحانه و تاثیر آن در افزایش یادگیری

کودکان همان ساعات اوليه صبح به ميزان قابل توجهي دچار افت قند خون مي‌شوند و با توجه به اين که بيشترين زمان فعاليت ذهني دانش‌آموزان و يادگيري مطالب درسي صبح است ....

با توجه به تاثيرپذيري کودکان از همسالانشان، ممکن است ذائقه کودک يا نوجوان شما تحت تاثير سليقه غذايي دوستانش تغيير کند و به مواد غذايي بي‌ارزش روي آورد. بنابراين نظارت و دقت بر نحوه تغذيه فرزندان از اهميت زيادي برخوردار است و به ياد داشته باشيد بسياري از عادات غذايي در سنين کودکي شکل مي‌گيرد.بنابراين اصلاح آن در اين دوران، مي‌تواند از بروز بيماري‌ها در بزرگسالي پيشگيري کند.

 

والدين مي‌توانند اولين و مهم ترين الگوي کودکانشان باشند. آنان بايد آنچه را که از نظر تغذيه و فعاليت‌هاي روزمره براي کودکشان ضروري مي‌دانند، رعايت کنند چرا که آموزش به کودک تنها با «گفتن» کار ساز نخواهد بود، بلکه آنان عمل شما را الگو قرار مي‌دهند.

 

هرگز کودک را وادار به خوردن غذا نکنيد. غذا خوراندن به زور يا با تهديد و تطميع و جايزه دادن، به هم خوردن اشتهاي کودک را در پي خواهد داشت و عادات غذايي نامناسبي در او ايجاد خواهد کرد.

 

اغلب اين کودکان، بعدها که کسي نيست تا غذا را با روش‌هاي مختلف به آنها بخوراند، دچار کم‌خوري يا پرخوري مي‌شوند. برخي بزرگسالان هم که در کودکي به زور تغذيه شده‌اند، حس سيري ندارند و بي‌دليل و بي‌اندازه غذا مي‌خورند.

 

بهتر است غذاهايي را که فرزندتان ميلي به خوردن آنها ندارد، در حضور کودک و با اشتياق بخوريد تا او نيز به مرور به خوردن آن راغب شود.

يکي از مهم‌ترين وعده‌هاي غذايي بخصوص براي کودکان و نوجوانان ـ که در حال رشد هستند ـ وعده صبحانه است و البته بايد گفت کم نيستند دانش‌آموزاني که از خوردن آن طفره مي‌روند.

 

خوردن صبحانه براي کودکي که آماده رفتن به مدرسه مي‌شود، بسيار مهم است و مادران عزيز بايد به اين وعده غذايي اهميت ويژه دهند؛ زيرا حدود ٢٠ تا ٢٥ درصد انرژي روزانه از طريق صبحانه تامين مي‌شود.

مصرف صبحانه به کودکان کمک مي‌کند تا فراگيري بهتري داشته باشند. کودکي که صبحانه نخورده به مدرسه مي‌رود، همان ساعات اوليه صبح به ميزان قابل توجهي دچار افت قند خون مي‌شود و با توجه به اين که بيشترين زمان فعاليت ذهني دانش‌آموزان و يادگيري مطالب درسي صبح است، نخوردن صبحانه سبب کاهش توان ذهني شده، ميزان يادگيري آنها را بويژه در درس‌هايي که به تفکر نياز دارند، کاهش مي‌‌دهد.

کودکاني که صبحانه نمي‌خورند، در انجام تکاليف رياضي کارايي کمتري دارند و قدرت خلاقيت و ابتکار آنان کاهش مي‌يابد. معمولا چنين دانش‌آموزاني دچار افت تحصيلي مي‌شوند.

 

اگر کودک صبح‌ها دچار احساس طعم بد دهان، دل به هم‌خوردگي و تهوع شود، به طوري که نتواند صبحانه بخورد، بايد از لحاظ خواب، احتمال وجود انگل‌ روده‌اي و نيز از نظر روحي ـ رواني مورد بررسي قرار گيرد.

اما اگر مشکلي از اين نظر نداشته باشد، مي‌توانيد با تمهيداتي ساده وي را به خوردن صبحانه تشويق کنيد. بهتر است زمان خواب شبانه و خوردن شام را طوري تنظيم کنيد که صبح بموقع و با کمال ميل صبحانه بخورد زيرا دير خوابيدن و بدخوابي به دير بيدار شدن در صبح و بي‌ميلي به خوردن صبحانه منجر مي‌شود.

نرمش مختصر صبحگاهي و دوش گرفتن نيز مي‌تواند ميل به خوردن صبحانه را افزايش دهد. اگر براي صرف صبحانه زمان کافي نداريد، غلات پرک شده از قبيل گندم، جو و ذرت پرک به همراه شير (و گاه شير عسل) مي‌تواند صبحانه سريعي را در اختيار فرزند شما قرار دهد.

يک صبحانه کامل مي‌تواند شامل 2 واحد (60 گرم) نان يا غلات آماده صبحانه، يک ليوان شير، تکه کوچکي پنير يا 10 گرم کره و يک قاشق کوچک مربا يا عسل و يک فنجان چاي در صورت تمايل باشد.

 

گاهي انجام تکاليف سنگين مدرسه، بخصوص در فصل امتحانات، دانش‌آموزان را چنان مشغول مي‌کند که از تغذيه غافل شده، چه بسا برخي وعده‌هاي غذايي را حذف مي‌کنند. والدين از کنار اين مساله نبايد بسادگي بگذرند چرا که مي‌تواند بر رشد و فعاليت ذهني اين گروه سني، تاثير نامطلوب و گاه جبران‌ناپذيري بگذارد.

بسياري از بيماري‌هاي دوران بزرگسالي مانند بيماري‌هاي قلبي و عروقي، افزايش فشارخون، بعضي سرطان‌ها و افزايش چربي خون و ديابت، به نحوه تغذيه در دوران کودکي برمي گردد. امروزه اين گونه بيماري‌ها، به دليل مصرف بسيار غذاهاي پرچرب و فوري، حتي در کودکان 10 سال به بالا نيز مشاهده مي‌شود.

منبع :